Våbenteknisk Forum - VTF
14 ender skudt i fredningstid. - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Praktisk jagt - generelt (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: 14 ender skudt i fredningstid. (/showthread.php?tid=17972)

Sider: 1 2 3 4 5


14 ender skudt i fredningstid. - taby - 02-09-2011

Hej

Der er dusinvis af muligheder for at finde skydetider, og der er ingen undskyldning for noget ud over +/- 1 minut. Man skal sørge for sit ur passer. Mon ikke det er udtryk for at det har kløet for meget i pegefingeren, ved synet af det prægtige dyr, men det er bare ikke godt nok. Om det er rimeligt at det hedder fra solopgang til solnedgang er uden relevans for sagen. Det er et helt klart lovbrud og jeg havde også meldt det hvis der var flere vidner. Hvis det havde heddet 1 time før og efter solop/nedgang var det jo heller ikke i orden at overskride den grænse.
Trofæet burde pryde i klubhuset til den nærmeste jagtforening. Tyvegods bliver jo også konfiskeret hvis man bliver snuppet....


14 ender skudt i fredningstid. - BigDane - 03-09-2011

Vi laver vel alle lovovertrædelser. Nogle dagligt. I trafikken bla.. Og undskyldninger er der altid mange af. Og det er træls at blive taget med fingrene i kagedåsen. At man er nyjæger, gør vel ingen forskel. De burde vel med det friske jagttegn og tilhørende undervisning vide, hvad der er rigtigt og forkert. Et par minutter kan svinge fra en landsopdelt almanak til en given lolation. Og det er heller ikke problemet her. 16 minutter er nok lige til den gode side.

Episoden er anmeldt. Og stort set afsluttet. Så er den unge mand jo bare heldig, at han indtil videre, er sluppet fri. Så er det vel det. Mon ikke flere af os har prøvet at blive stoppet for fart, uden sele og andet. Og sluppet godt fra det.

Der er vel flere ting i det. Måske jagttiderne skal ændres. Det er bare ikke på denne måde, det skal foranledes. Måske skal krav til mindsteareal hæves. Måske skal nogle jægere ikke være jægere. Måske skal andre jægere lære at glæde sig over andres lykke, såfremt det er på legal vis.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....


14 ender skudt i fredningstid. - CP - 03-09-2011

Jeg VIDSTE den ville komme - den med trafikken. Det kan bare ikke sammenlignes.
Jagt i Danmark kan sagtens undværes[:I], det kan "trafikken" ikke.
Vi er nødt til hele tiden at huske på, vi har kun jagten pga den øvrige befolknings ( godt 5 millioner) velvillige indstilling til jagt.
Jeg er overbevist om at de regner med vi kan overholde gældende love og regler for udførelse af jagt i Danmark.
Jeg synes egenlig det er rystende mange, på så forholdsvis et lille fora som det her, der enten bare trækker på skuldrene eller direkte synes et lovbrud er i orden.
Hvis vi vil beholde jagten i Danmark, er vi nødt til at holde os på lovens smalle sti - 100%, og er nødt til at rydde op i egne rækker, ellers er der nok andre der vil gøre det for os.

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


14 ender skudt i fredningstid. - yeti - 03-09-2011

Sammenligningen med trafikken er jo kun god hvis man mener at en fyr der blæser forbi skolen i 50 km zonen med 110 og siger at ha troede det var en motor vej bare skal have lov at køre videre.

Mvh.

Yeti


14 ender skudt i fredningstid. - BigDane - 03-09-2011

Jeg har såmænd ikke bifaldt det, der er sket. Bare sat det i perspektiv. Og helt ærlig er det da forfærdeligt, vi alle skal gå og ryste i bukserne, når nogen dummer sig.

En lov er en lov, og skal vel overholdes. Knægten er anmeldt. Så kan der ikke gøres mere.

Der findes eddermame også mange hyklere, der evig og altid skal formane, andre hvad der er rigtigt og forkert.

Her det forkert, det der er sket. Det kan der ikke gøres noget ved. Der vil altid være nogen, der er ligeglade. Jeg er ikke jeg ønsker vitterligt, man pålægger folk mere egen ansvar, og lader dem bevise, de kan administrere det.

Og ærlig talt tror jeg, der er flere der har mere indt i røven af, den er skudt på en ret lille areal. Og det er bestemt ikke for at negligere, det er forkert.

Så summa sumarum er din udmelding om jagtens berettigelse vel lige så lidt relavant, som min paralel til trafikken. Eller måske mindre.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....


14 ender skudt i fredningstid. - BigDane - 03-09-2011

Menneskeliv er vel uanset væsentlig vigtigere end en skide hjort. Om man kører 110 ved en skole eller en kirkegård er det lige ulovligt.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....


14 ender skudt i fredningstid. - yeti - 03-09-2011

Ja helt sikkert. Jeg undres bare over at der er så mange der tilsyneladende synes at det defacto er ok at skyde 16 min udenfor åbningstid og er villige til at tage en søgt undskyldning for gode vare. Det tror jeg ikke at der ville være mange der ville være villige til i mit eksempel. Jeg skal sådan set ikke være hellig, for uden for byerne har jeg et noget afslappet forhold til hastighedsbegrænsingerne og det er jo også at bøje regler efter for godt befindende. Men jeg forventer ingen medlidenhed eller opbakning hvis jeg bliver taget, så må jeg bare betale ved kasse et.

Mvh.

Yeti


14 ender skudt i fredningstid. - BigDane - 03-09-2011

Helt enig Yeti. Og som jeg skriver er det anmeldt. Politiet gør så ikke noget ved det, hvilket kun er til den unge mands held. Dermed ikke sagt, jeg bifalder det.

Overtræder man en skreven lov, må man jo også bare klaske hælene sammen og æde konsekvenserne/straffen........

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....


14 ender skudt i fredningstid. - imcses - 03-09-2011

Jeg er enig i at lovovertrædelse skal meldes, men indefor rimelighedens grænse.
det er set i lyset af fejlfaktorer, som i har nævnt tidligere kan du ramme nogle minutter ved siden af i almanakken.
og mit ur er ikke synkroniseret med verdensuret.
faktisk kiggede jeg på mit armbåndsur og der var 30sek forskel. min mobil havde 3½min forskel. og tv2 var faktisk 4sek ved siden af.

i min optik ville jeg ikke syntes det er ok efter 4-5 min før/efter sol op/ned -gang. og inden denne tid ville jeg skrive mig det bag øret, hvis det skete flere gange ville jeg tage kontakt med dem/personen.

men når vi er flere afsted bliver dette som regel diskuteret tid og op/ned gang. så det fjerne noget fejlmargin.

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?


14 ender skudt i fredningstid. - STROM - 03-09-2011

her på Djursland er der en lokal smedemester- Esben Møller- der har sponceret en lommetabel med hele årets op og nedgange [Smile].
hvis vi går i petitesser, er der i yderkanterne et minut eller to for lidt i den ene ende og det samme for meget i den anden.

dette tiltag fjerner enhver dårlig undskyldning for ulovlig jagt: alle ved nøjagtig hvornår det er skydetid og ikke.
kanon løsning.

mvh
Strom, naturgænger


14 ender skudt i fredningstid. - RINCON - 03-09-2011

Når vi diskutere denne problematik, mener jeg vi er nød til at kigge på problemet fra starten af. Der er mange her i denne tråd, der mener at alt over et par minutter ikke er ok. Men der er ikke andre end imcses, der har været inde på, at der er en del kilder, der ikke er synkron.

Så jeg spørger lige én gang til; Hvor i jagtloven bliver jægeren dikteret en kilde til soltider?? Hvis vi er nede på ca. 1 minut over tid er ok, så er der kun en mulighed for at få en præcis nok op/ned tid og det er at SNS laver en officiel app der viser op/ned tider på din nøjagtige location.

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]


14 ender skudt i fredningstid. - ahsv - 03-09-2011

@Claus

Man kan da sagtens sammenligne med trafikken! Du kan da sammenligne med alle mulige andre love og regler - de skal overholdes alle sammen.

Jeg tror det er en særlig egenskab ved os mennesker, at vi er vildt gode til at "give os selv dispensation" fra de regler vi ikke lige føler behov for at overholde. For 1 time derefter strengt fordømme en andens overtrædelse af en anden regel.

Har sågar engang oplevet at få min løse hund påtalt af en dame, der kom kørende på cykel på fortovet, mod kørselsretningen - det var en underholdende diskussion der fulgte.

Well, du kan kigge på straffen for forseelsen - der kan nogenlunde aflæse, om du i lovens øjne er lige så galt ude som ham du fordømmer. Jeg skal heller ikke være hellig, jeg lufter ofte min hund på Østerbro uden snor - en forseelse til 2000 kr. Efter den nye hundelov.

Jeg bifalder heller ikke hvad der er sket. Men hvis jeg skulle vælge mellem at alle overholdt trafikbestemmelserne eller at alle overholdt skydetiderne så... [Smile] Hvilken af de to varianter mener du ville være mest gavnlig for samfundet?

Mvh.
Anders


14 ender skudt i fredningstid. - D93 - 03-09-2011

@RINCON - det er da et pølseargument! Hvad så med arealer og jagtret? Hvor skal jeg tjekke, at der areale jeg lejer er mindst 5 ha? Hvad hvis jeg som gæst får at vide skelet går et bestemt sted?

Jagtlovgivningen operere med egnet apporterende hund, og tilkalde pligt af schweisshunde, hvis der er tegn på at dyret er ramt og ikke fundet. Det er sandt for dyden da ikke målbarestørrelser.

Der vil altid kunne være afvigelser, men som STROM skriver så kan en fælles løsning som giver højst et par minutters afvigelse praktiseres af alle. Næste skridt i dit argument er vel også at myndigehderne skal synkronisere ure?

D93


14 ender skudt i fredningstid. - RINCON - 03-09-2011

@D93 Du elsker og insistere altid på at misforstå hvad jeg skriver!!! Alt det ævl om ” arealer og jagtret? Hvor skal jeg tjekke, at der areale jeg lejer er mindst 5 ha? Hvad hvis jeg som gæst får at vide skelet går et bestemt sted?” det har slet ikke noget at gøre med at fastligge soltider at gøre. Så det gider jeg slet ikke kommenter.

Derimod forstår jeg, imodsætning til dig, godt hvad du mener om den sidste del af dit indlæg. Men lad mig så præcisere for dig hvordan mit indlæg skulle forståes; Hvis ikke vi som jægere kan leve med at det altid vil være en sådan cirka eller deromkring løsning på hvornår man må skyde, så er der jo kun én måde at gøre det på. Og jeg argumenter bestemt ikke for den løsning!! Tværtimod! Så du fik det helt galt i halsen og fare som altid lige i flæsket på mig i stedet for at læse hvad jeg skriver. Hvis du ikke evner det må du undlade at kommenter mine indlæg. No love lost!

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]


14 ender skudt i fredningstid. - bundgaard - 04-09-2011

Tror historien har nået de lokale medier!
Jeg fik den i hvert fald refereret fra en bekendt - ikke-jæger (uden dog at være anti) - for et par timer siden. Hun havde hørt om episoden til en fest i går aftes [Sad!][Sad!][Sad!]

Om det er jungletrommer eller avisomtale, er for så vidt ligegyldigt.
Det er dumt og unødvendigt, at give andre "kræfter" gratis kort på hånden.
Hvis man ikke kan finde ud af at tjekke soltider - eller holde nallerne fra aftrækkeren før solopgang - er der nok en del ting, man ikke kan finde ud af......

Noget så banalt, som at tjekke sol- og jagttider, er alle jægeres ansvar. Hvis man ikke kan overkomme det, skal man finde på noget andet at bruge fritiden til. Jeg er træt af at blive påduttet andres fortrædeligheder - især hvis de kunne være undgået ved ganske almindelig fornuftig opførsel. Jeg er sådan set ligeglad med, om det er "et uheld" eller bevidst lovovertrædelse - det finder vi jo under alle omstændigheder aldrig ud af. Men jeg er ikke i tvivl om, hvordan det udlægges af ikke-jægeres...... Så uanset hvad, er der ingen undskyldning og forklaringer er ikke 5 potter p værd.

/bundgaard


14 ender skudt i fredningstid. - Foto - 04-09-2011

Jeg går ind for overholdelse af loven. Men dette hører efter min mening til bagatellerne, ærligt talt, at den unge mand havde set 15 min forkert i almanakken. Sådanne meget små fejl må være til at leve med hvis man er helt ny jæger.

The difference between men and boys is the price of their toys


14 ender skudt i fredningstid. - STROM - 04-09-2011

@ Foto
hvis et kvarter er en bagatel for dig, synes jeg du tager for let på det.
hvis en ung jæger bryder loven med en så lam undskyldning, er jeg træt af at han ikke får et rap over nallerne[Sad!]

mvh
Strom, naturgænger


14 ender skudt i fredningstid. - bundgaard - 04-09-2011

@ Foto

Blandt mange, uholdbare undskyldninger for manglende vilje til at læse en simpel tabel, er "lav alder" én af de tyndeste......

/bundgaard


14 ender skudt i fredningstid. - Nobody - 04-09-2011

Er også helt enig med Storm og Bundgaard.

15 - 17 min er simpelthen utilgiveligt. Den unge mand ville bare HAVE det trofæ - håber, han kommer til at betale dyrt for det [}Smile][}Smile]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.


14 ender skudt i fredningstid. - imcses - 04-09-2011

hmm, jeg bruger sol op-ned-gangs tiderne også fra almanakken. intet problem.
jeg ved hvor jeg er, men det faktum at jeg kan ramme et par minutter forkert på placeringen og samtidigt som jeg sagde checkede mit ur/telefon så kunne jeg addere lidt mere tid til.

Prøv at checke jeres udfra verdensuret. og se om jeres er knivskarp på tiden. eller har i også købt ure der er synkroniserer i forhold til den?

peditesse ryttere vil jeg mene.

jeg er interesseret i at overholde lovgivning, men vil bestemt sige at der er en fejlmargen, ikke at man skal søge den, men det er et faktum.

endnu værre er det hvis nabojærgeren ur der anmelder ikke er korrekt indstillet, uha

________________________
Mvh
Ivan (sjælland)

If God really wanted us to be vegetarian, why did he create the cow of food?