Våbenteknisk Forum - VTF
Remington - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=30)
+--- Tråd: Remington (/showthread.php?tid=10020)

Sider: 1 2


Remington - GT - 29-05-2008

Har lige her til aften felttestet ladninger til min 260 Rem AI med hylstre fra Norma, Lapua og Remington.
Jeg tog som udgangspunkt 20 hylstre fra hvert fabrikat. Disse hylstre havde alle været afskudt i samme kammer éen gang først.
Delkalibreret og ladet med præcis samme data.

Dem der havde suverent den bedste samling var, JA, remington????
De absolut ringeste var Lapua???.

Det skal lige siges at Lapua og norma havde været omformet fra 308win.

Efter jeg kom hjem fra banen målte jeg godstykkelse i hals samt koncentricitet og her var dem fra Remington virkelig ensartede. Væsentligt bedre end tilsvarende hylstre fra Norma og Lapua.

Nu var de to selvfølgelig omformet, men af den grund lavede jeg for en sikkerhed skyld målinger på éengangs afskudte 6,5træls hylstre.
Her var resultatet fra Remington stadig bedre.
Remington havde i snit omkring 0,02mm afvigelser i godstykkelsen hvor de andre havde mellem 0,06 og 0,09.

Så er mit spørgsmål så om der er andre af jer der har oplevet en forbedret kvalitet fra remington eller har jeg bare været heldig med de 500 stk jeg købte sidst???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - Haterock - 29-05-2008

Jeg har en Rem.700 i cal. 270 WSM. Når jeg anvender fabriksladet Norma til den nette sum af 30,- pr. skud, så er det kun ca. halvdelen af patronerne, som jeg kan kamre på normal vis. Ved resten skal jeg virkelig være brutal for at lukke låsen og det bliver ikke bedre, selvom de afskudte hylstre efterfølgende bliver fullsized. Med hjemmerullet ammo med Remington hylstre er der overhovedet ingen problemer og præcisionen på papskiven fejler ihvertfald ikke noget.


Remington - BC - 29-05-2008

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Dem der havde suverent den bedste samling var, JA, remington????
De absolut ringeste var Lapua???.

Det skal lige siges at Lapua og norma havde været omformet fra 308win.

Remington havde i snit omkring 0,02mm afvigelser i godstykkelsen hvor de andre havde mellem 0,06 og 0,09.

Så er mit spørgsmål så om der er andre af jer der har oplevet en forbedret kvalitet fra remington eller har jeg bare været heldig med de 500 stk jeg købte sidst???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Men hvor stor forskel var der i præcisionen mellem de 3 fabrikater ?

VH Søren

Big Green for ever


Remington - GT - 29-05-2008

Med Remington hylstrene var der mellem 22 og 25 mm spredning på 200m
Med Norma omkring 4cm og med lapua omkring 10cm.

Nu har jeg drejet halsene ned så de alle har samme udvendige diameter, uagtet.

Testes onsdag i næste uge......

Roger over.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - Eric A - 29-05-2008

Interssant Gammeltoft....sædvanligvis Remington hylstre ikke at ensartet som Lapua eller Norma hylstre.For mig,jeg fundt Winchester hylstre til være bedre i US lavet hylstre end Remington i hensyn til sma kalibre hylstre,ikke stort kalibre som du har tage målt af.

mvh...Eric


Remington - GT - 29-05-2008

Nej, det er heller ikke min erfaring, derfor er jeg lidt overrasket over resultatet.
Jeg tror jeg køber et batch 260rem hylstre mere til fireforming, så må vi se om de stadig er lige gode.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - BC - 29-05-2008

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Testes onsdag i næste uge......

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Så må jeg finde en netcafe i Tyrkiet på torsdag for det her skal jeg følge med i.

Kan du oplyse lidt om valg af projektil, fabrikat og Pibestigning ?

Jeg havde da regnet med at skulle bruge lapua 308 hylstre i min 260 rem, men noget kan tyde på det bliver anderledes.
Nåede lige at checke Vhitavuori ladetabel, de har brugt egne 243 hylstre necked up. Hvor Norma har brugt egne 308 necked ned.
Så fabrikanterne er ikke enige om hvilken vej der er bedst.
Eller blev det styret af hvad der var mest af på lager ?

VH Søren

Big Green for ever


Remington - GT - 29-05-2008

Forming fra 243 er noget skrammel da du får donuts allerede inden fireforming.
Du får ligeledes mindre gods i halsen

Forming fra 308 giver den fordel at der er masser af gods, men det kræver bearbejdning.

260Rem hylstre fra RP der fireformes giver bedre "fit" med mindre fysisk arbejde og det "kan jeg rigtigt godt lide"....[^]

Fordelen ved AI´en er at jeg efter 5 ladninger stadig ikke har skulle trimme længde. Altså stort set ikke noget af det trælse arbejde[^][^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - dravis - 30-05-2008

Arhh Gammeltoft... Det er da bare dovenskab[Wink]

Prøv du at lave 17 Mark 4 hylstre af .223 [Sad!][Sad!]

aaaaaargh Raaasgu--- som Vakse Viggos chef plejede at sige....

Jeg har vejet og målt en masse .222 hylstre og 22-250 hylstre fra Remington, Winchester og Norma...

Holder man sig til Nye uafskudte hylstre fra samme lot, så har Norma altid vundet... indtil nu![?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...


Remington - BC - 30-05-2008

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Forming fra 308 giver den fordel at der er masser af gods, men det kræver bearbejdning.

260Rem hylstre fra RP der fireformes giver bedre "fit" med mindre fysisk arbejde og det "kan jeg rigtigt godt lide"....[^]

Fordelen ved AI´en er at jeg efter 5 ladninger stadig ikke har skulle trimme længde. Altså stort set ikke noget af det trælse arbejde[^][^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Se det er jo et sprog der er til at forstå.

Jeg bestiller 260 med det samme.

VH Søren

Big Green for ever


Remington - Kjeldsen - 30-05-2008

Hej Gammeltoft.

Nu har jeg ikke samme metodiske og videnskabelige tilgang til genladning som du har, da jeg bruger trial and error[B)]. Jeg har aldrig målt hylstertykkelser, men jeg har dog oplevelser der ligner dine.

Jeg havde en 7mm Rem Mag, hvor jeg ville anvende 160grs Nosler PT. Jeg startede med norma hylstre - jeg tænkte, at jeg ligesågodt kunne gå efter det bedste i første omgang. Lige meget hvad jeg prøvede af krudttype, mængde, fænghætter og sættedybde, kunne jeg ikke komme under 30-40mm i grupperne.[Sad!] Jeg var lige ved at opgive NP kuglen, da jeg nærmest i frustration tog nogle Remington hylstre og byggede en max-ladning op og ..... vupti - konsekvent 21mm grupper på 100m fra bænk[?][Smile].

Som sagt målte jeg ikke hylstrene, men noget tyder på, at der var et eller andet, der var mere ensartet ved remington hylstrene.

Jeg har ikke meget at sammmenligne med, men jeg har skudt med remington hylste i 260Rem i snart 10 år og det har fungeret upåklageligt. Jeg købte et batch på 500 hylste, og jeg er ikke helt i bund med bunken endnu, selvom der der røget et par tusind skud igennem.
Lige da jeg fik riflen prøvede jeg at omkalibrere remington fra både 308 og 243. 308 fungerede fint - 243 kunne jeg ikke kamre[B)]. På det tidspunkt var jeg ikke bekendt med doughnout-effekten, men lærte det på den hårde måde.[Big Grin]

Jeg må støtte Eric, da jeg også altid har opfattet R-P hylstre som kvalitetsmæssigt underlegne både Norma og Winchester - men min opfattelse er langsomt ved at ændre sig - ihvertfald har jeg flere gode oplevelser med Remington.

Mvh Søren


Remington - GT - 04-06-2008

Så blev der testet igen igen....

260 Rem AI
første 3-skuds gruppe med lapua hylstre der var drejet, var på 13mm, ok godt så...næste 17mm begge på 200m

anden gruppe var med nedrejede 308win hylstre (remington)der efter fireforming var neddrejet: første gruppe 40mm (sjusk) anden gruppe 22mm.

Så kom de originale 260 Rem hylstre der også efter fireforming var neddrejet. Een gruppe på 22mm og een på 18mm.

I 6,5x55 var der en lille forbedring generelt på lapua hylstrene hvor imod på norma hylstrene ikke var nogen ændring at spore.
Der var egenspredningen på 200m som den plejer at være[B)]

Det der så efterfølgende var interessant for 260´eren var at præsicionen med de 130grains accubonds nu var helt perfekt[^]

Alt ialt en lidt uvidenskabelig test men dog lidt pragmatisk[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - WSM - 05-06-2008

Jeg tror lige jeg skal måle div. hylstre igennem!
Lapua, fra 100mm til under 20mm![:0]
På hvilken måde har du halsdrejet dem?

Æ Klæusæk


Remington - GT - 05-06-2008

Med en helt simpel sinclair neck turner og en holder til boremaskinen.

Forbedringen er nok størst på de hylstre der kalibreres ned så man via afdrejning kan opnå "tightneck" uden at man af den grund skal have et match kammer.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - Ulrik Hentzer - 06-06-2008

Du er squ ikke helt tabt bag en vogn Gammelsmølf[Big Grin][Big Grin]
Skønt med folk der ved hvad de har med at gøre..


Remington - ran - 06-06-2008

Hvem siger også at norma helt generelt laver de bedste hylstre.
Jeg lavede engang en kontrolvejning af engangsafskudte lapua og norma hylstre. Afskudt i samme riffel, fullsized, tumblerrenset lige lang tid (i samme ombæring) og trimmet med 3-waycutter i samme trimmer med uændret indstilling indtil der ikke kom mere materiale af...

Dvs. som udgangspunkt så ens behandling som muligt.

Der var relativ stor spredning på hylstrevægten i Norma, mens lapuahystrene lå ret tæt. Har vist postet en tråd med måleresultaterne i en tidlig tråd for et par år siden...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Remington - GT - 06-06-2008

Jo jo, men det der med egenvægt af hylstrene er totalt ligegyldigt hvis de ikke er koncentriske krop/hals imellem samtidig med en ensartet godstykkelse.

Egentlig ikke raketvidenskab....

Det jeg undrede mig over indledningsvis var at Remingtons hylstre, i det batch jeg købte sidst, havde så god sluttelig præcision uden nogen bearbejdning.
Det plejer nemlig ikke at være sådan,
derfor ville jeg høre om der var andre der havde observeret forbedret kvalitet på deres hylstre....

Under de tests fremkom det i min 6,5træls pibe at afdrejning ikke hjalp så voldsomt som ved de hylstre jeg fireformede i min 260 AI.
Men tricket med at opbygge materiale ved omformning fra større diameter hørte jeg fra en erfaren benchrest skytte jeg mødte for nogen tid siden.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - ran - 06-06-2008

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jo jo, men det der med egenvægt af hylstrene er totalt ligegyldigt hvis de ikke er koncentriske krop/hals imellem samtidig med en ensartet godstykkelse.



Det afleder et spørgsmål (lidt i kanten af hvad tråden handler om - men alligevel beslægtet.....

Mener du dermed, at en vægtforskel på hylstre ikke har væsentlig betydning?

Når jeg spørger, er det fordi, jeg ikke umiddelbart ville bruge samme krudtladning i et tungere hylster, da det jo har lidt mindre volumen indeni på grund af den øgede mængde messing... men er det så marginalt, at det er uden reel betydning...Jeg tænker mest på sikkerheden ved maks ladninger....?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)


Remington - GT - 08-06-2008

Hej,
jeg mener præcis hvad jeg skriver, nemlig at hylstrene kan have nok så ensartet vægt men hvis de ikke er koncentriske så er vægten fuldstændig ligegyldig.
Jeg er udemærket klar over at ÉET af parametrene i ekstrem præsision er hylstervægt!
Jeg mener blot at det er et af de mindre betydende parametre.

Nu taler vi ikke om at blande fabrikater og/eller lotnumre fra samme fabrikat, men om varians på vægt efter normalfordeling på éet batch.

Det er velkendt at man f.eks med Norma´s 300win hylstre (let/tung) opnår forskelle hvilket de også selv gør opmærksom på.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"


Remington - Leo - 08-06-2008

Problematikken kommer egentlig lidt bag på mig. Jeg troede faktisk, at når jeg har skudt patronen af en gang i min riffel, så har jeg en "afstøbning" at kammeret - hvilket dermed eliminerer de fleste af de problemer I her diskuterer. Er problemet efter jeres mening større når hylsteret anvendet til et andet kaliber eller er det noget man skal være opmærksom på hver gang man genlader?

Umage gir' mage.