Våbenteknisk Forum - VTF
Min bare ...... - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Min bare ...... (/showthread.php?tid=1041)

Sider: 1 2


Min bare ...... - Per - 23-03-2005

Er det bare mig der er sær og genstridig ?

Sad igår og sorterede i gamle jagtblade og fandt ENDNU en artikel fra en vis Jens Perto hvor han himler op om korte og handy rifler ........ alt samme underforstået at det er en ubetinget fordel !

Nu er det så jeg spørger, i det øjeblik hvor der skal sigtes og afgives skud (ret væsenligt i forbindelse med jagt) hvad er det så lige man får ud af en "kort, let og handy riffel" - ikke en skid, ud over at den er hamrende svær at holde stille sammenlignet med en alm. riffel. Er moderne jægere så pivede at de ikke orker at håndter det der skal til ?

Og så er der den "lækre og fine låsegang". Sig mig, sidder Hr. Perto mon og rykker i den derhjemme som en anden teenager med farmands Playboy blade ..... Man lader vel kun en gang inden jagten starter. Skal man lade igen, så ved hele skoven nok allerede at man er der og så er det bare om at få en ny bønne i røret i en fart !

I behøver ikke at svare, jeg fatter allligevel ikke en dyt om marketing ....... [}Smile]

Per


Min bare ...... - halvautomat - 23-03-2005

Hehe

Jeg synes også der er noget bankrøveragtigt over korte piber - men jeg har meget forståelse for at hundeføreren ønsker sig en kort pibe når han har travet flere km gennem skoven og nærmest er gasblå i hovedet og så står i tæt granskov og så opdager at skovltyren står lige til højre fra ham og er ved at sætte i gang igen med et maveskud....

Men det er nu lækkert når et bundstykke er paskram.... jeg ved godt i situationen hvor man repeterer under jagt er det ikke ligefrem det man tænker mest på [8D]

[Image: kongsberg393-t.jpg]


Min bare ...... - Claus the Dane (Låst!) - 23-03-2005

Kære Per

Jeg bryder mig ikke om din tone i dit indlæg, det minder mig for meget om NETNATUR.

Claus The dane


Min bare ...... - TRG-S - 23-03-2005

Citat:quote:

Og så er der den "lækre og fine låsegang". Sig mig, sidder Hr. Perto mon og rykker i den derhjemme som en anden teenager med farmands Playboy blade ..... Man lader vel kun en gang inden jagten starter. Skal man lade igen, så ved hele skoven nok allerede at man er der og så er det bare om at få en ny bønne i røret i en fart !


Jeg har lige købt en ny Sako Deluxe, men hvad fa'n skal jeg egentligt med de fine rosentræsafslutninger, dem ser dyrene ikke alligevel.....

- og de højglanspolerede dele, det skyder den jo ikke bedre af...

- og den lækre låsegang, bedøvende ligegyldigt siger du jo...

- og den graverede magasinbund, lige til at lukke op og s.... i

Jeg skulle ha' købt mig en gammel rusten skytteforenings riffel til nogle få hundrede. Det skulle jeg ha' gjort, ja....


Min bare ...... - Høgh - 23-03-2005

Per!

Det er fint nok, at du har et eller andet imod korte rifler med god låsegang og jeg skal heller ikke blande mig i din mening om Jens Perto (som jeg selv har stor respekt for). Men tag og udlev dine aggressioner face to face med manden - hvad end der nager dig på et personligt plan kommer IKKE os andre ved.

Med hensyn til den tekniske diskussion for og imod korte rifler og lækker låsegang, så må jeg erklære mig helt på linie med Perto m.fl. En handy riffel er ingen som helst hindring for præcis skydning, men den letter jagten betydeligt både i kraft af lavere vægt på skulderen og i kraft af kortere pibe. Ikke kun hundeførere kan få fornøjelse af en kortpibet riffel - også i et lukket skjul, som dem vi bruger på vildsvinejagten herovre, er det en klar fordel. Med hensyn til låsegangen så giver en velgående lås en hurtigere og mere sikker repetering, hvilket jeg absolut kun kan se som en fordel.
At visse kalibrer dikterer en pibe af en vis længde er en af livets realiteter, men det er da en ulempe at miste den frihedsgrad, når riflen skal strikkes sammen.

Assumption is the mother of all ****ups...


Min bare ...... - hatting - 23-03-2005

hej per
alt respekt for din mening. men jeg er ikke enig
jeg er til korte våben med lækker låse gang og jeg kan godt finde på
at tage et af mine våben med op i stuen og sidde og fingerer med dem
de har jo sjæl.[}Smile]
jo mer man har sit våben ihånden jo bedre bliver men til at bruge det
og jo sikkere/bedre kender man sit aftræk det vil sige i en stres situation vil du kunde afgive et mere præsis skud

og bare for at bringe dit pis lidt mere i kog så ville jeg gå på jagt
med revolver hvis det var tilladt
hilsen hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk


Min bare ...... - JTK (Låst!) - 24-03-2005

Hej Hatting,
du skulle vel ikke hedde tackelberry til efternavn?[Big Grin]

Jeg må sige at jeg har fået et lidt anderledes syn på rifler med korte piber. Jeg har to Sauer 202, jeg kom ved en fejltagelse til at købe en kort pibe, og jeg er egentligt overrasket over at balance faktisk er bedre. Det var min oplevelse, da jeg skød med den på Langeland på de løbende mål. Det er godt nok ikke en særlig kort pibe. Den er 22" men alligevel 2" kortere en den anden riffel jeg har.

Mht. den silkebløde repetering, så ved jeg ikke hvor meget det betyder i repetering under jagt, hvor der skal genlades. Det er da dejligt, når man sidder med riffelen som Hatting og kæler for den[Big Grin] men i kampens hedde oplever jeg den store forskel fra nogle af de gamle sakoer jeg har haft.

TRG-S: Jeg vil da godt købe din Sako Lux, hvis den er billig til salg[Big Grin]

mvh. JOhannes


Min bare ...... - Scout - 24-03-2005

Alt det ovenstående der taler for.

+ en lang pibe i for eksempel 308 er ikke en nødvendighed. Det er kun et gammelt kosmetisk levn "sådan har det altid set ud, så de skal bare blive ved med at være lange."

Jeg har en kort fabrikspibe på min Steyr og den er da ganske præcis ud til 210 meter (det længste jeg har skudt råvildt på og smertegrænsen for en 2,5 fast kikkert).

Dem der har silkeblød låsegang sikrer sig hurtigere repetition i tilfælde af, at der skal afgives et ekstra skud til vildtet - altså opnåes der god jagtmoral gennem ekstra sikkerhed for, at vildtet ikke løber anskudt væk.

Om moderne jægere er pivede ved jeg ikke, men mindre vægt giver vel mere rekyl, så det må man jo tage med oven i hatten.

Selv har jeg ikke noget problem med rekyl. Min riffel vejer tre kilo.

Den er ikke svær at holde stille, for man har selvfølgelig justeret remmen, så den passer (i mit tilfælde en trepunktssele).

Ovenstående reklame sponsoreres af Steyr-mannlicher.


Min bare ...... - Høgh - 25-03-2005

Det skulle vel aldrig være en "Ching-sling"?[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Min bare ...... - Scout - 25-03-2005

Det er fuldstændig korrekt. En sele fra Eric Ching, han laver lækre læder ting.

Her er et link til en variation (safari sling) af "Speed Sling'en": http://pw2.netcom.com/~chingesh/SCSling.html

Per, angående jagtblade og tests af Perto: Mit indtryk er, at "Jæger" er et elendig blad; jeg undrer mig over hvorfor jeg stadig er medlem af den forening, det er stensikkert ikke pga. bladet.

Jeg ser da mest (for tit) tests af stokkonservative rifler (konventionelle, lange løb, masser af åndenød, intet innovativt). Perto har da netop langet kraftigt ud efter innivative korte rifler som Steyr Scout. Andre tests i bladet er ofte oversat (dårligt) efter udenlandske blade. Det er meget typisk at læse sine amerikanske og svenske blade og så kort tid efter se samme indhold i "Jæger" - tyndt. Nu bruger de sørme også Seyfried, som vi jo har læst artikler af gennem mange år i amerikanske blade.

I Jæger ses også artikler om historiske personer man så går på jagt med - tæærkrummende!

Skrammelblad.


Min bare ...... - JTK (Låst!) - 25-03-2005

Jeg tror egentlig ikke der er tale om stokkonservatisme. Der er vitterlig en retro i classiske rifler. Retro-tendens er en klar tendens i vores nutidige kultur. Alle fabrikanter kender også efterspørgselen. Det er stor efterspørgsel på costumbyggede classiske rifler. Det er jo et spørgsmål om smag. Nogen er til praktiske løsninger, andre det æstiske, nogen træ, andre syntetisk, igen andre mindre velligehold, nogen det gamle, nogen det nye osv.

Jeg har selv personligt ikke set nogen fidus i Scout-riflerne, jeg vil selv i den sammenhæng foretrække en kort drivjagtriffel. Jeg synes personligt at scoutriflerne lugter lidt for meget af militær, og jeg ved samtidigt godt, at meget af vores jagtvåben var ikke det, de er idag, hvis ikke det var for militærets forskning på området. Jeg bryder mig heller ikke meget om den nye Cyergi fra Browning, og det er der kun en grund til, og det er at den i mine øjne er grim. Det er sikkert et fantastisk våben.

Mht. "Jæger", så tror jeg DJ er meget klar over hvad folk vil læse, og jeg tror vi tilhører en minoritet. Jeg har selv fravalgt bladet i år. Både fordi, jeg synes det var blevet for dyrt, og også at bladet blev for tyndt, og man har alt for ensidig en politik, som ikke stemmer overens med den store forskellighed der er blandt danske jægers holdninger. Jeg synes der er behov for en udskiftning i ledelsen. Det var bare min holdning.

mvh. Johannes


Min bare ...... - Scout - 25-03-2005

Johannes, det er muligt at der er tale om retro, men lad mig så sige "standard-rifler der ikke kan støde nogen" i stedet for konservative. Det hænger jo også fint sammen med, som du siger, at ledelsen af bladet ved, hvad folket vil have.

Nej, mht. Scoutrifler er det kun de færreste danskere, der har set lyset.

Scout kan da bruges på lige fod med konventionelle jagtrifler ud til 200 meter, bare hurtigere og med mere stabil støtte fra remmen.

Hvad mener du med at foretrække en kort drivjagtsriffel frem for Scout; rifler skal da nødig være mindre end Scout (og når jeg skriver det, så er den virkelig kort, lol!)

Andre (ikke jeg) kan da lystigt betvivle Scout'ens berettigelse til almindelig pürschjagt og her mener jeg da også (surprise) at den er fremragende, men lige netop til en gang drivjagt i noget sumpet, uremkommeligt buskads i Polen efter vildsvin, er Scout da finfin. Så det forstår jeg ikke?

Det med at rifler lugter af militær, har der også været skrevet om før. Det kan jeg slet ikke forstå. Scout er da netop så anderledes udseende (var der nogen, der sagde grim!), at den helt sikkert ikke ligner noget tidligere. En ting er helt sikkert: Da man byggede Steyr Scout startede riflens linjer fra ingenting, det er helt nytænkning, uanset om man kan lide den eller ej.Ideen med førlige korte rifler er selvfølgelig set før (Schönauer, Mohawk etc.).

Du nævner det selv: Hvis man er imod skrammel, der lugter af militær, så skal man nok lægge jagten og skydesporten på hylden. Det meste af populært skydegrej bygger på noget militært og man kan godt lægge sin mauserlås, kaliber 6,5x55 samt 308 væk, hvis man er sensibel.

Problemet er også, at loven er latterligt indrettet: Hvis en har lyst til at købe for eksempel en halvauto M14 eller anden mere eller mindre pseudo-militær riffel, skal vedkommende have den på jagttilladelse. Der burde være en klasse til dem, der har de lyster, så der ikke sker en forplumring og overlapning af de slags våben, når nu nogle jægere er så hys med at distancere sig fra en hver lugt af militær. Så kan de, der ikke vil bruge en halvauto militærlignende riffel bruge den på bane til de bliver gasblå i hovedet. Tyskerne giver blandt andet mulighed for det.

Mht. Jæger - har du så meldt dig ud eller får du bare ikke bladet?

Enig i din udtalelse om Browninng Cynergi. Det er meget sjældent, at jeg rakker ned på (andres) våben og endnu mere sjældent at jeg synes, at våben er rent ud sagt afskyelige at se på (jeg synes Scout'en burde have en designpris eller i det mindste en DRALF-statue for mystisk design. Måske en lille figur af en fed østriger med lederhosen og alpehorn?), men i Cynergis tilfælde er jeg villig til at gøre en undtagelse: Den er noget af det mest vamle, jeg nogen sinde har set og jeg skyder oven i købet med en syntetskæftet Ruger haglbøsse. Cynergi'en kommer jeg aldig til at kunne lide, men som du siger er den sikkert en fremragende skyder, som Browning-produkter er flest.

Mht. de korte rifler: Jeg er spændt på at høre mere om den nye generation af Mauser rifler og Ruger Frontier, men de er vel så nye at ingen har nogen erfaringer med dem endnu.


Min bare ...... - JTK (Låst!) - 25-03-2005

Hej Scout,
jeg har meldt mig ud "DJ".

Mht. distancering til det militære islæt, så er jeg godt klar over min holdning er dobbeltmoralsk. Jeg finder f.eks. ikke sniper-våbene så anstødelige som automat-geværene. Jeg vil heller ikke afvise, at jeg godt kunne tænke mig at skyde med Berettas stormgevær. Men det er bare for mig to forskellige ting. Jeg synes at man skal holde tingene adskilt.

Meget er det drejer sig om smagssag. Den skytte, som jeg var på jagt hos sidste år i Skotland ejer en Steyr Prohunter, med syntetisk skæfte og rustfri pibe, og en stor lyddæmper. Han vil aldrig eje noget andet. Han kan ikke fordrage fuldskæftede rifler (Jeg er heller ikke den store tilhænger af dem).

mvh. Johannes


Min bare ...... - mp - 26-03-2005

Citat:quote:

Originally posted by Buskruit

Ja, smag og behag varierer heldigvis ellers fik Browning og Steyr vel næppe solgt deres ugly guns som eks. Cynergi og Scout [Wink] [xx(]

PERTO ER ET ORAKEL, DJ sucks og JP's forgabelse i korte og lette rifler deler jeg bestemt ikke, men samtidig at konkludere at en langløbet og tung riffel ikke kan være handy. Det er da vist at drage forhastede konklusioner. Jeg synes da bestemt mine rifler er handy trods en løbslængde på 65 cm [Big Grin].

I could never be a woman - I'd sit at home all day and play with my breasts - Steve Martin



Ja, så sidder jeg bare og tænker:

Med de lange/tunge rifler må det da være besværligt at svinge sig i
træerne samtidigt med at du skyder, gå rundt i den danske bøgeskov, holde smerten ud over en riffel der vejer mere end 2,3 kg for slet ikke at komme ind på alle ulemperne over en kikkert med variabel forstørrelse[xx(]

Buskryder; jeg ville stoppe al skydning til jeg så lyset.
(Min 6.5-284 er sendt til bøssemager. piben skal ned på 39,7 cm,
kikkerten får en selvskærende skrue, så den står fast på 2,5X.)

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl


Min bare ...... - n/a - 26-03-2005

Så Nu er det nok mig der får på puklen[8D]
Om de personlige holdninger til JEP kan jeg kun sige, at han nok er den mest kvalificerede riffelskribent herhjemme, som dog har den ulempe, at han skal skrive om noget der interesere flertallet af jægere, og ikke kun en flok freaks[Wink]. Hvis der var et bæredygtigt marked for freakstof herhjemme ville det nok lynhurtigt blive dækket. Men jeg tror at vi er for få, og vi er for nærrige[:I].

Når jens perto er glad for korte lette rifler, kan det jo hænge sammen med hans størrelse[:I][Wink]. Det er vel som med ski, at de ikke skal være længere end brugeren er høj[B)].
En anden ting er at den generelle "uvidende" jæger har ofte følgende hovedkrav til en riffel; KORT LET OG MED PÆNT TRÆ. Så de fleste riffelproducenter har inset det håbløse i at frelse verden, med lange tunge og altid precise rifler.

Rent våbenteknisk er der ingen tvivl om at det er lettere at skyde precist med et langt tungt våben, Ikke sagt at våbnet skyder bedre, blot at det er lettere at skyde precist.

Hvis vi taler om specialvåben, til drivjagt på korte hold og smalle skovspor, eller eftersøg, kan det være ok med korte våben.
Til alm jagt kan det store flertal af jægere ikke få sig en riffel der hjælper ham nok[}Smile]
Og til de Rambotyper, der prøver at skyde fritstående til vildt på mere end 50m afstand kan jeg kun sige, at medmindre de er istand til 5 gange i træk at skyde guld med egeløv, så er det noget svineri, og absolut unødvendigt. Jeg skal gerne medgive at disse personer der skyder så godt findes, men de er sjældne.

Vedr korte indbyggede støtteben, har jeg svært ved at se den jagtlige berettigelse, da det oftest giver en alt for lav skydestilling (vegetation, og håbløs skudvinkel skrådt opad)
Vedr fritstående skydning med remstøtte kan jeg kun sige at det vil være meget hurtigere og uendeligt meget mere precist med en 2 eller 3 benet skydesok.
Vedr kikkerte med lav fast forstørrelse, er der kun en reel berettigelse ved klodsholdsjagt. Man kan altid skyde bedre og vurdere situationen mere korrekt, hvis man har muligheden for at zoome ind, ikke hermed være sagt at man fordi man har muligheden skal begynde at skyde på afstande man ikke kan håntere med stor sikkerhed.

Til sidst beder jeg kun om at i tænker på at jægere som en minoritet lever på det øvrige samfunds goodwill(de har muligheden for at stoppe jagt imorgen, hvis vi ikke selv holder vores sti ren, og begrænser antallet af uheldige situationer og anskydninger)
Jeg tror personligt at hvis den gennemsnitlige procent af forbiere og anskydninger ved riffeljagt, blev offentligt kendt og diskuteret, lå vi ille til.

Vedr halvautomater og våben med kraftige militærkarakteristika, er de ikke nødvendige i jagtlig sammenhæng, og har desuden en skræmmende virkning på den øvrige befolkning(berettiget eller ej, men der findes udenlandske tilfælde af at den slags våben er anvendt ihøjst ubehagelige situationer, og har ført til drastiske politiske reaktioner)

jbn


Min bare ...... - JCK - 26-03-2005

Hej Alle sammen, både jer med de korte og jer med de lange løb.

Lad os da mødes i ulfborg den 2. juli, så kan eventuelle væddemål blive afgjort.
Så kan grin forstumme og håneretten finde sin rette plads, hvis en sådan plads findes.

Lad os studere hinanden, hinandes våben og den måde vi håndterer grejet. Vi kunne måske lære et og andet af hinanden. Det må dog være bedre end at sidde her og diskuter om bilen skal være rød eller blå.

Skyderesultaterne taler vi om til den tid.

Altid parat til at aføre et væddemål.

375 ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Min bare ...... - Scout - 26-03-2005

lol, enig. For det blev da vist hurtigt til en bitter mands konservative nedrakning af en østrigsk fabriks koncept, hehehe

Hvor det der med de indbyggede korte (Scout-)støtteben kom ind, aner jeg ikke! Det ma have været fra den blå luft.

Og selvfølgelig er jeg fuldstændig uenig - og jeg har aldrig skudt forbi på 210 meter. Sjovt nok har Steyr'en aldrig skudt forbi et stykke vildt for mig.

2,5 gange forstørrelse er da lynhurtigt og perfekt til sit formål på korte og medium distancer. Det begynder selvfølgelig at knibe med at stresse M@x og de andre med flere forstørrelser på kikkerten ude på mange hundrede meter (nåh, men jeg ville da heller ikke have det grimme DRALF-trofæ og jeg kan også bare surmule, nå!)

Men optikdebatten med danske jægere med Zeiss 3-12x56, der skruer helt op og forsvinder i et ryatæppe af bambiskind har vi vist kørt mere eller mindre til døde, både for og imod, så skal vi ikke lade den hvile.

Endvidere harcellerer jeg ikke mod andres rifler, men kan da også godt lide visse andre præcise, tunge, rifler med større forstørrelse og nyder at høre om noget nyt. Det håber jeg i hvert fald, at jeg er nuanceret nok til. Endvidere kan jeg da også godt lide S&L rifler med visse forbehold (blandt andet træ til metal tilpasning, men det er både Guntex og jeg sikkker på nok bliver rettet, lol) og rakker dem da ikke ned til højre og venstre.

Jeg kan godt lide tunge rifler som vores 458 Lott, så jeg har da ikke skyklapper på med hensyn til oldnordisk designede tunge rifler (Ruger nummer 1), men prøver at være nuanceret. Enhver sit.

Jeg tager diskussionen heeelt roligt og vælger at overhøre diverse Rambo-hentydninger og så den med svineriet (for det kan jo ikke være til mig og jeg føler mig ikke hængt ud), men skal "vi" nu ikke lige slå koldt vand i skridtet, tage en dyb vejrtrækning, få halspulsårerne til at falde ned og tonen ligeså, så vi kan snakke roligt sammen og få tråden ind på sporet igen.

Jeg har det nu egentlig super godt med med min Steyr og føler mig temmelig sikker, når jeg går på jagt og skyder på den afstand der er normen, dvs. 80 - 120 meter og fritstående med trepunktssele men da gerne med støtte.

Hmmmm, kan det have noget med de bogstaveligt talt tusinder af træningsskud, jeg skyder med den hvert år??

Vedrørende uheldige situationer: Som en klog man engang sagde, da en mente han ikke kunne blive ved med at være så heldig med den sport han udøvede: "Buddy, its funny - the more I train, the luckier I get!!"


Min bare ...... - The Shootist - 26-03-2005

DET VAR DOG EN DEJLIG LIVLIG DEBAT SOM JEG DA GERNE VIL UDTRYKKE MIN YDMYGE HOLDNING TIL,JEG MENER AT EN RIFFEL ER EN GOD RIFFEL HVIS EJERMANDEN/KVINDEN ER GLAD FOR DEN, OM DET ER EN SKØN SCOUT, EN KLASSISK STORVILTSRIFFEL,FULDSKÆFTET ELLER AF MILITÆR TYPE ER IKKE AFGØRENDE. KUN ALENE GLÆDEN VED AT EJE/SKYDE MED DEN ELLER AT SIDDE I SOFAEN OG "KÆLE" MED DEN, ALT ER TILLADT BARE DEN GØR DIG GLAD.
JA FOR MIN SKYLD BEHØVER DET IKKE ENGANG AT VÆRE EN RIFFEL BARE DET ER NOGET SOM KAN SKYDE. DER ER DA IKKE NOGET SOM AT SIDDE I SOFAEN MED SIN REVOLVER I HÅNDEN OG HJÆLPE JOHN WAYNE ELLER CLINT NÅR DET KNIBER FOR DEM. NÅ MEN JEG MÅ LØBE DER ER EN GOD WESTERN I FJERNSYNET SÅ I UNDSKYLDER SIKKERT.

LEIF DEN MED ALT SKYDENDE SHOOTIST

PS. NÅR JEG SELV SKAL PÅ JAGT OG STÅR FORAN VÅBEN SKABET SÅ TA`R JEG OFTEST MIN RUSTFRIE MODEL 7 I .308 MED EN FAST 4 x ZEISS DEN HAR ALDRIG SKUFFET.


Min bare ...... - M@X 2.1 - 26-03-2005

Scout - tænk dig, jeg synes pludselig at DRALF trofæet er meget pænere end (en) Scout[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
Verdens første og eneste DRALF champion.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416tatanka/th_Pokal.jpg [/IMG]


Min bare ...... - okj - 26-03-2005

Der findes ingen grimme våben kun dårlig smag.. Men der findes grimme trofæer og jeg så et stygt eksempel her midt i marts..[Big Grin][Big Grin][Big Grin]