Våbenteknisk Forum - VTF
Team Headshot - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Praktisk jagt - generelt (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=70)
+--- Tråd: Team Headshot (/showthread.php?tid=13036)

Sider: 1 2 3 4 5 6


Team Headshot - GT - 22-07-2009

Fik lige melding om at et medlem mere var optaget.

Antageligt skulle en gris være blevet skudt i Kroatien i går.
Rapport afventes når "jægeren" kommer hjem[Big Grin]

Der skulle være tale om en grill-gris i broget udførsel[Wink]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!


Team Headshot - Annanias HUNT - 22-07-2009

Kommer "Team Headshot" af, at i for kikkerten i hovedet når i skyder???

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][B)]

I didn't come this far to miss!


Team Headshot - GT - 22-07-2009

Det tror jeg ikke[Wink]

Men du kan jo spørge Buba når han kommer hjem, for det er ham der nu er optaget i "logen"[Big Grin]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!


Team Headshot - Annanias HUNT - 22-07-2009

Buba har fået kikkerten i hovedet mange gange, det kan man både se og høre på ham[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Skyde kan han, blev jo nummer #1 i Tranum i Jægerklassen[:0]

I skal da have lavet en cap og T-shirt til jeres nye klub[Wink]

I didn't come this far to miss!


Team Headshot - GT - 22-07-2009

Team´et er skam ikke nyt! Det opstod i Januar 2008[^]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!


Team Headshot - Annanias HUNT - 22-07-2009

Ok, så HAR i haft tid til og få lavet cap og t-shirt's[Big Grin][Big Grin]

Jeg skød en buk på halsen, tæller den???

I didn't come this far to miss!


Team Headshot - Jimmy - 22-07-2009

Tæller hovedskud på gæs med .17HMR? Selvom jeg ikke har billeder[8D]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]


Team Headshot - hans - 22-07-2009

slet


Team Headshot - RINCON - 22-07-2009

Jeg søger hermed osse optagelse.

Tror jeg kan finde et billede eller 2 hvis dette kræves [Smile]

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo03.png][/center]

Rogue Candidate Member of "Team Headshot"


Team Headshot - rkn - 22-07-2009

Lille mig vil også være med, har skudt en del edder basser i pæren, og nogle sortænder..[Big Grin]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler


Team Headshot - Great Dane - 22-07-2009

Det er da oprindeligt mig der startede den trend med hovedskud, med mine utallige billeder af Hr. Muller der var omkommet af et headshot. Jeg har nu også gjort det i en del år på lidt større vildt [}Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil


Team Headshot - GT - 22-07-2009

Hmmmmm, er der jagttid på Mulle??

Måske et junior grade membership[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!


Team Headshot - Swift - 22-07-2009

”hogmeister” må da også være kvalificeret med denne Groundhog! [Wink]

[Image: _MG_1947.jpg]

mvh.
Swift


Team Headshot - hogmeister - 23-07-2009

Af angst for at faa nakkedrag har jeg undladt at deltage i debatten, men da Swift nu har varet saa venlig at sladre om mig, vil jeg gerne sige at jeg vil til enhver tid paatage mig et head shot med fast anlag paa 130 meter for nu at blive ved den afstand traaden begyndte med. Mange af de groundhogs jeg har skudt har kun prasenteret hovedet, der er paa storrelse med en knyttet nave, og saa sent som i Mandags skod jeg en paa 241 m med kun hovedet synligt.
Ganske vist skal det navnes at ligegyldig hvor man rammer den i hovedet saa som kaben er det ojeblikkelig drabene.
Men hvis jeg havde en riffel af tilstrakkelig kaliber og den rette kugle til raadyr jagt og kun hovedet prasenterede sig, saa skyder jeg paa den afstand (130m) uden nogen som helst bekymring eller tanke om at jeg maaske ville skyde forbi.
De tanker strjfer mig aldrig. Det er som de mennesker der naar de fotograferer et billede i samme aandedrag siger "nu haaber jeg det bliver godt" Tank blot hvilen pestilens det maa vare, at vare saa ufortrolig med sit udstyr, camera, riffel oa. Saa hellere opgiv det og lav batik, men det er man saa osse bare bange for og det hele ender sgu med et mavesaar.
Saa mit raad er for dem der ikke formaar, eller vil paatage sig et hovedskud paa 130 m lad endelig vare, men lad dem af os som kan og vil i fred uden at paatvinge os jeres formaninger og bekymringer om etikette og hvad ved jeg.
Hogmeister


Team Headshot - petoni - 23-07-2009

I er nogle pralnumser alle sammen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg praktiserer ikke den slags skud,
men det er jo op til mig selv.

Ny tråd kunne jo være:

Hvor mange gange er der skudt forbi i forsøget[?]
Men der kommer jo nok ingen replies [B)]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"


Team Headshot - GT - 23-07-2009

Citat:quote:

Hvor mange gange er der skudt forbi i forsøget
Men der kommer jo nok ingen replies



Skal man til at bruge samme retorik over for folk der skyder "bladskud"???

Og ja, gentaget, ALLE skyder før eller siden forbi. Længere er den ikke!
Det er et spørgsmål om frekvens, selv ved bladskud[Wink]

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!


Team Headshot - M@X 2.1 - 23-07-2009

Citat:quote:

Originally posted by petoni

I er nogle pralnumser alle sammen[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg praktiserer ikke den slags skud,
men det er jo op til mig selv.

Ny tråd kunne jo være:

Hvor mange gange er der skudt forbi i forsøget[?]
Men der kommer jo nok ingen replies [B)]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"




@Petoni

Jeg synes du skal starte den tråd og så får vi se om du har ret.

Så starter jeg en tråd lydende: Hvor mange gange har du sigtet efter bladet og truffet et andet sted og hvor mange gange er skuddet dømt "forbier" og du ringede ikke efter en schweisshund.

Den tråd får sikkert lige så få indlæg.

Det er ved at gå op for mig at hovedskud ikke er alment anerkendt (jeg har ikke tænkt på det før), men modstanderne bliver ved med at holde liv i debatten, som om at de kan overbevise nogen ved at gentage budskabet.
På den anden side, så vil dem der knap er så store modstandere af hovedskud, blive ved med at skilte med det - og sådan fortsætter det i det uendelige igen og igen.

Ja, jeg har skudt hovedskud en enkelt gang på en keiler på 12 meters afstand. Den stak snuden ud bag en busk, et sted hvor jeg var bagpost.
Jeg kunne se snuden og tænderne og holdt så 10 cm længere tilbage og skød.
En stendød keiler faldt ud på stien. Jeg har aldrig tænkt på det som uforsvarligt eller uetisk. Chancen var der og jeg skød. At min lille episode er med til at nogen melder sig ud af VTF, kan jeg ikke se fornuften i.
Hovedskud bliver udråbt som dybt uetisk og manglende respekt, uden at der bliver taget stilling til under hvilke omstændigheder det bliver praktiseret.
Jeg har sikkert skudt mange flere hovedskud på de ca. 500 præriehunde jeg har skudt. Er det uetisk eller er det accepteret fordi det "bare" er et skadedyr. Jeg opfatter ikke hovedskud til præriehunde som uetisk, bl.a fordi jeg anvender tyndkappede hurtigtekspanderende projektiler der slår dyret ihjel, næsten uanset hvor den rammer.

Alligevel er jeg nu stemplet som en uansvarlig jæger. Og det må jeg så leve med, for jeg har ikke tænkt mig at ændre mine holdninger på grund af andres holdninger. Vi er nu engang ikke ens.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Also a member of "Team Headshot"
[Image: wardwarf-1.jpg]


Team Headshot - Høgh - 23-07-2009

Som nævnt andetsteds så har VTF ingen holdninger til lovlig praksis. Det har derimod de enkelte debattører og disse får under forholdsvis frie rammer lov til at komme til udtryk - det er hele idéen med et forum.

Jeg har således også en personlig holdning til hovedskud - den kommer her:

For mig er det først og fremmest vigtigt at minimere risikoen for anskydning, når jeg trykker på aftrækkeren. Det sker gennem en lynhurtig risikovurdering baseret på den viden og erfaring jeg har.

Et hovedskud til råvildt - og lignende arter - er i kraft af målets størrelse og vildtets tendens til at bevæge hovedet, langt mere risikobetonet end et skud mod bladet. Dette er simpel fysik og gælder helt uafhængigt af, hvor god en skytte man er og hvor godt ustyret er skruet sammen. Derfor skyder jeg personligt aldrig mod hovedet på et frisk stykke hjortevildt og fraråder alle at gøre det.

Det er ubetinget korrekt, at visse skytter - i kraft af mange års træning - er i stand til at levere et skud mod et lille mål som hovedet på et stykke råvildt med større sikkerhed end mange mindre rutinerede skytter er i stand til at præstere ved skud mod bladet. At folk skyder på trods af manglende evner er helt generelt en grov tilsidesættelse af hensynet til vildtet - men jeg kan ikke se, at det retfærdiggør, at mere rutinerede skytter løber større personlige risici.

Når jeg vurderer risikoen ved det enkelte skud, har jeg kun mine egne evner som målestok. Jeg stiller mig ikke tilfreds fordi jeg hæver mig en anelse over gennemsnittet. Minimial risiko er minimal risiko og hovedskud til et sundt stykke råvildt passer ikke ind i det mantra.

Hvad praksis er rundt om i verden afspejler i højere grad forskellige syn på vildtets tarv end det afspejler forskelle i evner og teknik. Jeg dør personligt ikke af sult, hvis jeg ikke skyder en buk i år og kan derfor tillade mig den luksus at vægte hensynet til vildtet højt. Det mener jeg at vi alle kan - og bør. Jeg er helt enig i den betragtning, at vi fortsat har lov til at gå på jagt i Danmark fordi det overvældende flertal af befolkningen GIVER os lov. Jeg er også overbevist om at netop de dyrevelfærdsmæssige aspekter af jagten er vores fælles akilleshæl - et emne der bør behandles med højeste grad af omtanke.

Jeg anfægter ikke andre jægeres ret til at nedlægge vildtet i henhold til gældende jagtlovgivning eller deres evner til at skyde eller vurdere egne færdigheder. JEG vil bare ikke skyde mod hovedet på et stykke hjortevildt ud fra de førnævnte tekniske betragtninger og følgeligt vil jeg også fraråde alle andre at gøre det. Jeg finder den uskrevne regel om at fravælge hovedskud til sundt hjortevildt teknisk velfunderet og yderst fornuftig.

Jeg er helt på det rene med, at den bølgende diskussion om hovedskud herinde nok så meget er en diskussion om den enkelte jægers ret til selv at bestemme, hvordan han i den enkelte situation vælger at nedlægge vildtet. Jeg er også klar over, at det i enhver diskussion kan være fremmende for ens egne standpunkter at anvende overdrivelser og provokationer - det gør jeg såmænd ofte selv. I denne diskussion er jeg dog usikker på om medlemmerne af "Team Headshot" har tænkt særligt længe over signalværdien i provokationerne?

Kom jeg ind udefra uden personligt kendskab til de enkelte debattører, ville jeg klart opfatte signaturerne om medlemsskab i "Team Headshot" som drengerøv'et praleri og jeg ville sidde tilbage med den opfattelse, at man var mere interesseret i at fremstå som "en helvedes karl" end man var i at levere sober skydning mod levende vildt. Nu kender jeg de fleste af debattørerne og føler mig ret sikker på, at det egentlig ikke er jeres mission. Måske er det i så fald smartere at vælge en let modificeret udtryksform? [Smile]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Team Headshot - M@X 2.1 - 23-07-2009

Så er den ged vist barberet..[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
"Headshot practiced"
[Image: wardwarf-1.jpg]


Team Headshot - RINCON - 23-07-2009

Er fuldstændig enig med M@X. Havde selv tænkt på at forslå opstart af en tråd med nogenlunde samme navn. Det ville også blive lidt underlig læsning, hvis folk glad og kækt fremførte deres manglende formåen. Det tror jeg ikke at man praktisere ret mange steder. Og godt det samme.

Havde lidt en ”sjov” oplevelse, da jeg for nogle dage siden viste de famøse billeder, af min hovedskudte buk til en ven og jæger gennem et langt liv (manden er 72). Han så først på opsatsen og tilkendegav, at det var en flot buk. Så spurgte han ”hvor skød du den?”. Til svaret ”I hovedet” sagde han ”neeej for dælen” og spurgte efterfølgende ”hvor sigtede du?”. Svaret var det samme som på første spørgsmål.

Og nu blev han lidt forarget. Ikke over at jeg skød den i hovedet, men over at det var bevidst. Så i hans verden er det tilsyneladende helt i orden, at være så lemfældig med sin skydning, at man forsøger sig med et bladskud, men ender op med et hovedskud.

Hans holdning til hovedskud kommer selvfølgelig af, at han kender sine egne træfsikkerhed, kva et langt jægerliv. Han har gået på jagt med riffel det meste af 50 år. Men han ved også godt at jeg hvert år skyder flere træningsskud end han har brændt af på jagt og træning. Men det er også nemt gjort, da han kun været på et skydeanlæg en´ gang.

PS vi er stadig venner og jagtkammerater, trods vores vidt forskellige syn på tingene.

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo03.png][/center]

Rogue Candidate Member of "Team Headshot"