Våbenteknisk Forum - VTF
Hej med jer.... - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Hej med jer.... (/showthread.php?tid=133)



Hej med jer.... - Neuhof - 31-03-2004

Er der nogen der ude der har praktisk erfaring med H&k SL-8?
Meninger velkomne

Neuhof


Hej med jer.... - Great Dane - 31-03-2004

Hej og et stort velkommen hertil!

Jeg har ikke prøvet den (endnu) Men jeg forestiller mig at det er den sædvanlige udsøgte HK kvalitet. Jeg tror kun, at en sådan skyder ville kunne bringe drengen op i en hver mand[Big Grin]

G.D.

[Image: 02_01_weapon_01.jpg]


Hej med jer.... - Neuhof - 01-04-2004

Tak for velkomst, jeg har kigget lidt med det sidste stykke tid og der er da godt med vid og viden i "forumet".
Min interesse for skydning er ret bred, fx er det 10 år siden jeg forgæves forsøgte at få importeret en Marlin i 45-70!!!
Oplever at få modstridende meldinger om 223. Rem.
Er selv noget i tvivl om den praktiske værdi, den er bare åh så tilgængelig.

Neuhof


Hej med jer.... - Great Dane - 01-04-2004

Ja...Du er vist ikke nem at skjule noget for[Wink] 223 rem er vist rigtig meget tilgængelig idag. Men mht. den sl-8 så vær lige sikker på at du kan få tilladelsen, da tingene i dag ikke er som for år tilbage..DESVÆRRE.. Hvis du køber den må du jo lige komme med en anmeldelse omkring dens teknik og skydeevner.

Mvh G.D.


Hej med jer.... - Neuhof - 02-04-2004

Ja jeg blev lidt småsur da AMA holdt op med de billige 9'ere. så måtte man jo finde på noget andet....
Jeg har da en af slagsen, den skyder sådan set ok, dog må hele aftræk, "pistolgreb" og sikringsarrangementet være designet til en mellemstor tysk havenisse.
Match løb og aftræk og bundstykke a'la Stoner. 3X optisk sigte. Ligner lidt noget til at skrue på en KEW varmtvandsrenser, men det er der jo råd for....
Skulle efter sigende kunne bruge mags fra G-36, hvis disse modificeres lidt.
Der følger nærmere testresultater vedr. præcision.

Neuhof


Hej med jer.... - ID - 09-04-2004

Hej Nitro Express
Jeg er bekendt med at DSF arbejder på noget med IPSC for rifler - hvis dette falder positivt ud kan vi da håbe, at når/hvis "man" beslutter ikke mere at udstede tilladelser til halvautomatiske rifler i forbindelse med jagt, at man så vil udstede tilladelser til IPSC.
Den omtalte HK'er sælges i Tyskland og USA i en grå civil udgave - det er vist noget med tysk lovgivning; ingen "black rifles" til civilt brug.
Mit bedste råd til Neuhof er at tage en A-licens, så har han ihvertfald den i baghånden når/hvis politiet siger nej.
Som loven er nu, kan der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler hvis det er til brug ved jagt. Nu kender jeg ikke løbslængden på den pågældende riffel, men hvis den er mindre en 47 cm. tror jeg godt at Neuhof kan skyde en hvid pind efter en tilladelse, uanset hvor flink politimesteren er, der hvor han bor.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Hej med jer.... - ID - 09-04-2004

Det betyder International Practical Shooting Confederation - en sport hvor man skyder "praktisk", altså ikke jagt! Indtil nu er det fortrinsvis foregået med pistol, men enkelte indenfor militæret dyrker denne sport civilt (da de er de eneste der har mulighed for at skaffe riflerne). Jeg er dog bekendt med at nogle klubber har stillet en riffel til rådighed for medlemmerne, dette betyder dog at man er flere om at dele en riffel og det er jo ikke specielt atraktivt.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Hej med jer.... - Neuhof - 10-04-2004

Hej Nitro og Michael,
jo jeg fik tilladelsen uden problemer, jeg tjekkede med en lokal våbenhandler, der kunne fortælle at når handlen foregik mellem private, kunne man ikke nægtes en tilladelse. Derimod ville han ikke kunne sælge mig et tilsvarende våben.
Det er vel ca et år siden og der kan være kommet nye stramninger siden. Der vil dog opstå et problem vedr. værdifaldet på våben der ikke kan opnåes tilladelse til, når og hvis ejeren vil skille sig af med dem.
Har ikke hørt om nogen "erstatningsordning" eller tilsvare

Neuhof


Hej med jer.... - Neuhof - 10-04-2004

hvorfor har jeg sådan en lille blyantsikon helt ude til højre??

Neuhof


Hej med jer.... - Neuhof - 10-04-2004

hold da op, maskinen skriver jo selv under........

Neuhof


Hej med jer.... - ID - 10-04-2004

Det var s..... - jeg går ud fra at vi taler om HK'eren ?????
Din våbenhandlers tolkning er "frit efter H C Andersen", men pyt med det, bare du har fået tilladelsen. Du må have en flink (læs fornuftig) politimester i dit distrikt.
Jeg fik selv tilladelse til en halvautomat i august 2003 - Armalite M15A4 SOF - også en 5,56/.223
[Image: 223sof-copy.jpg]
Bare nysgerrig; hvad står der i din tilladelse vedrørende plombering og vilkår/anvendelse, hvor langt er løbet og hvad farve har riflen?
Med venlig hilsen
PS Der er ikke kommet nye stramninger siden du købte din riffel, men de er formodentlig på vej - ihvertfald nogle klarere retningslinier til de respektive politikredse.


"Common sense is not so common."- Voltaire


Hej med jer.... - blackbird - 10-04-2004

Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

hvorfor har jeg sådan en lille blyantsikon helt ude til højre??

Neuhof



Det er jo bare for at du kan redigere dit eget indlæg....hov...det har du jo selv fundet ud af ....[8D][8D]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...


Hej med jer.... - Neuhof - 10-04-2004

Hej [Smile]Michael og tak for hjælpen til Blackbird(jeg er lidt af en [:o)] med de her maskiner)
[8D]sag din Armalite, den ligner da et rigtigt "krigskampgevær", i modsætning til min "overcivilicerede" H&K, men pyt det er ikke noget en stiksav og et par dåser spraymaling ikke kan rette op på.(joke)
der er ikke nævnt noget om våbentypen i tilladelsen, blot at det er en H&k SL8 cal. 223 til jagtbrug.
Løbslængden er standard SL8, farven grim (grå)[|)]kedelig.Den er vel tænkt til konkurenceskydning, har som sagt match løb og match aftræk.
Kikkerten er magen til den på G36' en Hensoldt 3x.
Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om den, har ikke rigtig "kastet mig over den for alvor", vores formand bliver knotten når jeg forsøger at smugle den med ind på 25 meter banen!![V][V][V]

Neuhof


Hej med jer.... - ID - 10-04-2004

Hej igen Neuhof!
Står der ikke på din tilladelse: Er riflen halvautomatisk, må den kun anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer at den højest kan indeholde 2 patroner.
Hvis der ikke står det, kan i godt regne med at få en ny tilflytter i Nibe inden for meget kort tid [Image: anim_rofl.gif]
Billedet af den riffel jeg indsatte er ikke helt mage til min; modellen på billedet er en M15A2 SOF - forskellen er, at på A4'eren er bærehåndtaget/bageste sigte til at afmontere. Min er monteret med en Leupold Mark 4 CQ/T 1-3x14 mm ill. kikkert og så har jeg sat en Twostage Matchtrigger (Jewell) på den. Jeg bruger den kun i Sverige, da de der har nogle andre plomberingsregler (det var betingelsen for at få tilladelsen, men det syntes jeg også var OK).
Det kan godt være at du syntes at min Armalite ligner et "krigskampgevær" - jeg syntes dog at HK'eren ser noget mere giftig ud (er den til at stoppe når den først er gået igang [Wink])
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Hej med jer.... - Neuhof - 10-04-2004

Hej Michael.
ja kunne man ikke sige den ligner en G36 iført Hugo Boss habit[Big Grin] Jeg er på job så jeg har ikke tilladelsen ved hånden.
Jeg skal straks tjekke når jeg kommer hjem.
Jeg venter utålmodigt på, at HJV snart tar' sig alvorligt sammen og sponsorerer en M/95.
Jeg synes man burde forbyde lightere, i modsætning til tændstikker, kan de anvendes mange på hinanden følgende gange, og det kan jo kun forøge risikoen for brand.[}Smile]

Neuhof


Hej med jer.... - Neuhof - 11-04-2004

Hej Michael,
jo du har ret, der står godt nok det der med den permanente.
Så du kan roligt blive hvor du er.
Den våbenhandler der formidlede handlen, påstod at SL8 var udviklet til det Tyske skattevæsen, og at de brugte den til at "snipe" dårlige betalere med!!![Big Grin][Big Grin]
Men han går også altid med gule briller.
venlig hilsen

Neuhof


Hej med jer.... - hatting - 18-04-2004

hej michael intile
en riffel må godt have en pibe på 47cm der står i våbenloven
at en riffel er en riffel når piben en over 30cm og våbnet
er over 60cm langt ellers er det et (særligt farligt våben)
det er sku da kun ******en bag der kan være "særlig" farlig[8D]
hilsen hatting

man er vel jysk


Hej med jer.... - ID - 18-04-2004

Prøv lige at sende mig et link Hatting.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Hej med jer.... - hatting - 18-04-2004

hej michael
tjek din mail
ring
hilsen hatting

man er vel jysk