Våbenteknisk Forum - VTF
Supersonisk Hastighed - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Supersonisk Hastighed (/showthread.php?tid=154)

Sider: 1 2


Supersonisk Hastighed - ID - 12-04-2004

Hvad er den præcise diffinition på en riffel der skyder med supersonisk hastighed. Jeg støder af og til på begrebet i forskellige tidsskrifter og det undre mig, da jeg mener at det er meget få rifler der ikke skyder "supersonisk".
Lydens hastighed er 340 m/s og det kan vel de fleste rifler klare - det kan selv en kraftig Compound-bue klare.
Er det sådan at supersonisk hastighed skal diffineres som flere gange lydens hastighed eller hvad?
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - Great Dane - 12-04-2004

Det er blot definationen over lydens hastighed...Under lydens hastighed kaldes subsonisk

G.D.


Supersonisk Hastighed - Neuhof - 12-04-2004

Hej Michael,
og rigtig god påske til dig. Jeg mener kun at det kan betyde at projektilet bevæger sig med en hastighed der er højere end lydens.
Hvor meget højere er vel i den sammenhæng underordnet.
Begrebet bliver aktuelt ift. lyddæmpere. Hvis man anvender "supersonisk" ammo i et lyddæmpet våben, vil der stadig være et "knald" eller "smæld", når projektilet bryder lydmuren.
Jeg kender ikke til andre forhold relaterende til emnet,hvor begrebet giver mening[Smile]
med venlig hilsen

Neuhof


Supersonisk Hastighed - n/a - 12-04-2004

Med min begrænsede viden om udtryk mener jeg at defenitionen er som følger SUBSONISK = under lydens hastighed SUPERSONISK = Over lydens hastighed. Vedr lyddæmpning er det korrekt at kun subsoniske ladninger kan gøres lydløse. supersoniske ladninger kan dæmpes ca 75 - 85% da den største del af lydtrykket kommer fra mundingsknaldet.

jbn


Supersonisk Hastighed - KAK 1964 - 12-04-2004

Hej Michael (oa.)
God påske til dig.
Her er et link til noget vedr. emnet: http://www.guns.connect.fi/rs/bulnoise.html
Sitet er iøvrigt meget interessant mht.din .308 [Wink]

Med venlig hilsen
Asger[8)]

Han havde den særhed, at han ikke slog sine kvinder....


Supersonisk Hastighed - ID - 12-04-2004

Tak for alle svarene, men jeg vidste godt hvad ordet betød og hvad det stod for, min pointe var blot at det er vel kun luftbøsser der er subsoniske (de fleste af dem) og det derfor er unødvendigt at nævne at en riffel er supersonisk.
Forøvrigt hvad er ideen med en lyddæmper hvis projektilet kommer under 340 m/s?
Og KAK 1964; det var dog en mærkelig særhed [Wink]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - Neuhof - 12-04-2004

Uden forhåbenligt at lyde "karlsmartagtig" vil jeg mene at ideen med en lyddæmper er ret indlysende. Den giver en række taktiske fordele, og jeg ville ikke bryde mig om at få en 250 grains kaliber 45 kugle i "skallen", heller ikke hvis den kun kom luntende med 340m i sekundet!!!
Under 2. verdenskrig anvendte de allierede en riffel baseret på en Lee Enfield, ændret til kaliber 45 og næsten totalt dæmpet.
Der skélnes så vidt jeg ved mellem det tekniske begreb "silencer" og "soundsupressor".
Som "Ignorant" skriver kan supersoniske ladninger dæmpes, igen en med samme taktiske fordel til følge. Har du nogensinde affyret et våben indendørs, uden høreværn på. Det gør bare ondt i lyttelapperne.[Sad][Sad]

Neuhof


Supersonisk Hastighed - ID - 12-04-2004

Jo i den sammenhæng kan jeg godt se ideen med en lyddæmper, men det må jo være en opvejning af fordele og ulemper, der er jo ikke meget ide i at dæmpe lyden, hvis man til gengæld får en ballistik som vandstrålen i en haveslange. Prøv forøvrigt at se den dæmper SureFire laver http://www.surefiresuppressors.com de påstår at den ikke nedsætter hastigheden men dæmper helt fantastisk.
Og jo Neuhof - jeg har sidste efterår affyret et skud under en overdækket terrasse (oven i købet med muzzlebraker), så jeg ved godt hvad det drejer sig om - hallo, hallo [xx(]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - Høgh - 12-04-2004

Dæmpning af supersoniske ladninger gavner først og fremmest skyttens hørelse (og skulder!) idet riffelskuddet høres stort set lige så langt væk, som det udæmpede skud, mens selve mundingsbraget, der er hovedskurken på skyttens plads kan dæmpes meget effektivt. At riflen fortsat kan høres på afstand skyldes den ballistiske støj også kaldet kuglesmældet.
På jagt opnår man ingen fordele i forhold til sine chancer for udbytte ved at dæmpe en supersonisk riffel, eftersom vildtet ikke evner at retningsbestemme et skud. I kampsituationer opnår man, at sløre sin position i forhold til fjendtlige styrker, eftersom der ikke længere vil være et distinkt mundingsbrag til positionsbestemmelse af skytten.
Der findes på dette site en temmelig gennemarbejdet artikel om riffelstøj under "riffelteknisk teori"

Assumption is the mother of all ****ups...


Supersonisk Hastighed - ID - 12-04-2004

Jens - dyret er vel også ramt inden smældet kommer - det lille supersoniske "crack", oplever man jo også kun idet kuglen passerer (og det skulle den jo helst ikke gøre [Big Grin])
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - Høgh - 12-04-2004

Det har du fuldstændigt ret i! Det, lovgiverne er bekymrede for, er, om en fæl krybskyttes riffel nu også kan høres af skovløberen (det kan den, hvis ladninger er supersonisk) og om det, at riflen er dæmpet, giver samme krybskytte øgede muligheder for at nedlægge hele rudlen (det gør det ikke, hvis ladningen er supersonisk)

Assumption is the mother of all ****ups...


Supersonisk Hastighed - Anders T. - 12-04-2004

Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Der skélnes så vidt jeg ved mellem det tekniske begreb "silencer" og "soundsupressor".


Det er fuldstændigt korrekt. En silencer er en integreret del af våbnet og er som oftest af en sådan konstruktion at operatøren kan anvende supersonic ammunition og alligevel opnå en effektiv dæmpning.[Big Grin]

Dette fungerer typisk ved at der er boret en række huller i riffelgangens (grooves) længderetning. Ved at ventilere piben hindres projektilet i at opnå en hastighed der overstiger lydens, ved det, at det værste tryk fra de voldsomt ekspanderende gasser af omveje ledes ud i deflektor systemet (baffler), hvor de nedkøles og bremses, inden de slipper ud gennem mundingen. Denne type tager både overlyds- og mundingsknaldet.

En Suppressor er en ekstern enhed der typisk er påskruet mundingen på våbnet. De er som oftest konstrueret efter Maxims princip med et forkammer (ekspansionskammer) efterfulgt af en lang række metalbaffler. Dog er der gennem de senere år kommet en lang række Suppressore af meget kompliceret konstruktion. Men fælles for denne type er at de udelukkende tjener det formål at dæmpe mundingsknaldet.

Indenfor de to ovenfor beskrevne dæmper typer skelner man endvidere mellem ”åbne” og ”lukkede” dæmpere. Den ”lukkede” er forsynet med én eller flere gummipakninger som projektilet skal penetrere. Formålet med disse pakninger er, at de om ikke helt, så i hvert fald tilnærmelsesvis skal lukke sig efter projektilet for derved, at holde på gasserne og tvinge dem ind i deflektor systemet. Disse bliver dog hurtigt slidt, hvilket resulterer i en betydelig ringere støjdæmpning. Det siger sig selv at dette system påvirker ballistikken i ekstrem grad.[xx(]

Den ”åbne” dæmper påvirker ikke projektilet mekanisk og den har således ingen indflydelse på den eksterne ballistik.

Jeg har skudt med en del lyddæmpede våben gennem tiderne og en væsentlig ting som oftest bliver overset er kugleslaget. En riffel med integreret lyddæmper i kaliber .308 Win. støjer ikke mere end et kraftigt luftgevær, men rammer projektilet vandoverfladen på f. eks en sø, smælder det lige som en salonriffel. Dette er en faktor man ikke tænker over i det daglige da kugleslaget normalt overdøves af mundings- og overlydsknaldet.

Venligst
Anders [8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.


Supersonisk Hastighed - ID - 13-04-2004

Det lyder meget fornuftigt Anders. Man må dog kunne konkludere, ud fra det skema som KAK henviser til, at en suppressor heller ikke nedsæter hastigheden væsenligt, da skemaet måler støj ved 1200 m/s - hvilken hastighed må være noget nær maximum for en .308.
Skemaet fortæller forøvrigt at 2xlydens hastighed hedder hypersonisk.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - Neuhof - 13-04-2004

Hej Anders T du er sørme da inde i "stoffet"[Wink][^]
Den eneste lyddæmpede jeg har prøvet, var en kopi af en De Lisle "the silent carbine", bygget på en Mauser.
Fyren der havde bygget den, havde hentet patenttegningerne hjem fra England og var så ellers gået til "stålet".
Den virkede, klik når slagstiften blev udløst, og så et ordentligt smæld når kuglen ramte. Nej det bemærker man nemmerlig ikke "til hverdag".
For en ordens skyld skal jeg tilføje, at det alt sammen foregik i Sverige, for en del år siden.[8D]

Neuhof


Supersonisk Hastighed - Høgh - 13-04-2004

Intile! En supressor (lydpotte) nedsætter OVERHOVEDET IKKE projektilets hastighed. Den arbejder på gasserne efter at disse og projektilelet har forladt mundingen og projektilet møder ingen modstand på sin passage igennem agregatet.

I øvrigt viser den omtalte kurve kun den ballistiske støj (kuglesmældet) som funktion af flugthastigheden.

http://www.riffeljagt.com/AB-riffelstoej.htm

Assumption is the mother of all ****ups...


Supersonisk Hastighed - Anders T. - 13-04-2004

Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Det lyder meget fornuftigt Anders. Man må dog kunne konkludere, ud fra det skema som KAK henviser til, at en suppressor heller ikke nedsæter hastigheden væsenligt,

En Suppressor har ingen indflydelse på projektilets hastighed.

Hilsen
Anders[8D]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.


Supersonisk Hastighed - ID - 13-04-2004

OK OK jeg har misforstået det - jeg havde fået bytte om på dem.
D.v.s en Silencer sætter hastigheden ned på projektilet, men det gør en suppressor ikke - got it!
Og Jens det kan jeg da godt se, men det ændre da ikke at den bliver målt ved 1200 m/s (relateret til min misforståelse).
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire


Supersonisk Hastighed - The Dane - 13-04-2004

Unge mænd, må jeg bede om kammertonen![Big Grin]
Der er absolut intet at udsætte på våben hvis ballistik kan sammenlignes med en regnbue.
Der er gode penge til den af jer der tør stå på mållinien ved 1000yds skydning til EM eller VM i sortkrudt.
Nå, et spøg et andet til side.

Et af de primære foremål med en moderator er at ÆNDRE lydkarakteristikken af et våben ikke dæmpe den til 0dB.
De bedste af de bedste dæmpere giver ca. 25dB og det af et brag på 135-160dB, så vi ender med et brag der er et godt diskotek værdigt!!! Det kan ikke undgås at mundingsknaldet kan høres, det væsentligste er at ændre karakteristikken så det lyder som alt andet end et mundingsknald. Et nys, en kvist der brækker osv.

I øvrigt er krybskytter (de gode af dem i hvert tilfælde) fuldstændig ligeglade med en dæmper, de skyder KUN et skud. Så er det nemlig umuligt at retningsbestemme.

Life's GREAT if you're a loony.

Henrik


Supersonisk Hastighed - Anders T. - 13-04-2004

Citat:quote:

Originally posted by Neuhof

Den eneste lyddæmpede jeg har prøvet, var en kopi af en De Lisle "the silent carbine", bygget på en Mauser.


Hmm, tror du ikke det var en Enfield 303 riffel den var bygget på?
Men ellers er De Lisle absolut en af de mest lydløse rifler der er produceret. [Big Grin]

Hilsen
Anders [Wink]

The only difference between genius and stupidity, is that genius has its limits.


Supersonisk Hastighed - ID - 13-04-2004

The Dane - du ved vel formodentlig at decibelskalaen er logaritmisk.
Det betyder at et lydniveu målt til 70 db er 10 gange så højt som en lydniveu målt til 60 db og 100 gange så højt som en lydniveu målt til 50 db. Din sammenligning med diskoteksstøj må stå for din egen regning. De bedste dæmpere kan dæmpe lige på den anden side af 30 db (SureFire).
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire