Våbenteknisk Forum - VTF
Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=34)
+--- Tråd: Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB (/showthread.php?tid=17781)

Sider: 1 2


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Dav. Jeg har fået en lille ekstra ferie-bonus af mit arbejde. Og i den anledning kunne der måske blive råd til en af de "store".
Jeg kunne godt tænke mig en af 3 ovennævnte mærker. Jeg har nogle krav, som ikke kan ændres på, hvad jeg forlanger af kikkerten:
Den skal være med mildot-sigte. Sigtet må IKKE være medforstørrende, da det er altafgørende, at mildot funktionen kan anvedes i praksis.

Der skal være et zoom-interval på ca. et sted mellem 4-12 4-16 eller noget lignende.

Jeg har et absolut max prisleje på 10.000kr excl. montage.

Kikkerten skal sidde på en sako quad 17hmr [:I].

Jeg spørger om hjælp, da jeg er helt grøn på dette område. Og det er mildest talt en jungle at finde rundt i.

Tak for input

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 17/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Kras - 05-08-2011

Hej..

Check Cluny country store i Skotland. Super service og bedste priser på swarovski specielt, skriv for bedste dagspris. http://www.clunycountrystore.co.uk/index.php?_a=viewCat&catId=25

Robin derovre er hurtig til at svare, og jeg har bestilt flere gange og uden problemer! Han har mange modeller på lager


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Explorer - 05-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Radis

Jaguar O/U 17/76



Hvor køber ammu til denne, eller hjemmelader du? [Smile]

MVH Bjarne


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Tak for link [Smile]

Jeg kunne godt tænke mig måske at blive guidet til en specifik model, af nogle af de kære forum-medlemmer som er så kloge/lidt nerdy på det område [:o)].

Og så ville jeg helst handle inden for landets grænse.

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 17/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Den kom med banan-posten fra somalia [8D]

Ej, godt spottet, det skal lige rettes [:I]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 17/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - 6mm - 05-08-2011

Sigtet må IKKE være medforstørrende, da det er altafgørende, at mildot funktionen kan anvedes i praksis. - ???


Et mildotsigte kan vel anvendes uanset hvilket billedplan det befinder sig i, og en medforstørrende er da langt at foretrække hvis du vil anvende sigtet som det er tiltænkt. Derimod findes der en lang række ballistiske trådkors, der er beregnet på at skrue op og ned for forstørrelsen på kikkerter med trådkorset i andet billedplan.

- men hvis jeg skal give et råd angående kikkertvalg til ovennævnte riffel, ville jeg ikke vælge en af de store, dit buget ser også lidt spinkel ud. En super god kikkert kunne være en Nikon eller en Bushnell.

http://www.nikon.dk/da_DK/product/sport-optics/riflescopes/m3-4-16x42-sf-m-md

http://www.bushnelloutdoorproducts.eu/www_bushnell/eu/produits/hunting/riflescopes/elite-6500/652164md/

Hilsen JM


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Christensen - 05-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Radis
Og så ville jeg helst handle inden for landets grænse.



Jeg har handlet en enkelt gang med cluny, min tilfredshed kan beskrives sådan her[Big Grin], og ville ikke betænke mig et sekund på at gøre det igen.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Dette med at sigtet ikke må være medforstørrende, er noget jeg fik afvide af Rex, da jeg sidst købte en kikkert.

Jeg har bushnell i forevejen. Den fejler skam heller ikke noget. Det var mere det med, at man muligvis kunne få opfyldt drømmen, om en af de store [Big Grin].

Men hvis det er komplet umuligt, så kommer der ikke en ny kikkert i skabet. Jeg ville ikke købe noget bare for at gøre det.

Jeg syntes ikke rigtig selv, at det er overkill at sætte sådan en på en HMR. Det er en riffel jeg har resten af mine dage. Faktisk det våben der betyder mest for mig.

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Men "ballistisk trådkors" og "rigtig mildot". Se nu blir jeg først forvirret. Findes der ligefrem fake mildot[?]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Kras - 05-08-2011

Hvorfor ikke købe en Bushnell Elite 6500 med 4.5-30 forstørrelse og Mildot? Det er en kikkert som får megen ros og er god value for money.. Sigtemidlet ligger godt nok i 2.billedplan dvs ikke - medforstørrende, men med 10x har du 10cm mellem mildots'ne på 100meter


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Explorer - 05-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Radis

Den kom med banan-posten fra somalia [8D]

Ej, godt spottet, det skal lige rettes [:I]



Bemærk at alt hvad du fylder i din signatur ryger også med under søgeresultater herinde, dermed også støj i dine egne søgninger [Smile]

MVH Bjarne


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Bushman - 05-08-2011

Hej.

http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produktoversigt/Sigtekikkerter/Duralyt/3-12x50.aspx

Sådan en kan fås til ca. 6000,-

Den fås godt nok ikke med Mil-dot - men det burde vel være til at leve med.
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - 6mm - 05-08-2011

Citat:quote:

Originally posted by Radis

Men "ballistisk trådkors" og "rigtig mildot". Se nu blir jeg først forvirret. Findes der ligefrem fake mildot[?]



Det var ikke min hensigt at forvirre.

Kommentaren om de ballistiske trådkors tog jeg med for at give et eksempel på trådkors, der specifikt er lavet til kikkerter med sigtemidlet i 2. Billedplan, af eksempler kan nævnes Leupold Boone and Crocket, Zeiss Rapid – Z, Swarovski BR og TDS.

Der findes desuden flere udgaver af Mildot sigter og en række videreudviklinger Leupold TMR, S&B P4.

Hilsen JM


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - LasseScout - 05-08-2011

Der er ihvertfald en enkelt ting du bør være opmærksom på, når du vil have et ballistisk sigtemiddel: Du bør ubetinget få kliktårn og sigtemiddel i samme " enheder".

Jeg har f.eks. et sigtemiddel med 10 cm mellem prikkerne på 100 m afstand, og kliktårnet klikker 1 cm på samme afstand. Så hvis jeg kan se, at træfningen sidder midt mellem centrum og første prik, skal der korrigeres 5 klik. Det er nemt. Helt præcist er sigtet med 1 milliradian afstand mellem prikkerne, og tårnet klikker 0,1 milliradian.

Der findes kikkerter som klikker i f.eks. 1/4 MOA (bueminut), og her er det besværligt at regne om mellem millirad og MOA hele tiden, så til sådan en model er det bedre at få et sigte som også har prikkernes afstand i MOA.

P.S. mit sigte sidder i 2. billedplan, så den ene millirad passer kun ved 12 x forstørrelse. Ved 24 X er vinklen 0,5 millirad eller 5 cm på 100 m. Det er ikke noget stort problem.

Hvis du køber med sigtet i 1. billedplan kan du komme ud for, at trådene bliver meget tynde ved lav forstørrelse.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 05-08-2011

Tak for alle jeres svar. Det som Bushman linker til kunne måske godt være attaktiv, hvis sigtet som sagt ikke er medforstørrende. Så kunne jeg måske lære/finde frem til, hvor HMR'ens ballistik falder sammen med det punkt hvor sigtets tynde bjælke overgår til den tykke. Så man evt. kunne gå efter det, på en given afstand. [Smile]

@Bushman gider du giver pm om hvor sådan en kan erhverves til sådan en pris? [Smile]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Bushman - 05-08-2011

Hej Radis.

Din PM er ikke aktiveret [Big Grin]

Kikkerten er med sigtemiddel i andet billedplan - dvs IKKE medforstørrende.

Jeg har selv haft kikkerten uden lys - den røg dog med i en handel [Big Grin]

Så nu har jeg den med lys - den ligger i skabet og venter på den riffel der er på vej.

Jeg er rigtig godt tilfreds med Duralytten - efter min mening bliver det svært at finde noget bedre til prisen.

Den har en vejl. pris uden lys på 6.790,-

Her til 5.700,-
http://www.wildzone.dk/index.php?page=shop.product_details&category_id=64&flypage=yagendoo_VaMazing_1.tpl&product_id=677&option=com_virtuemart&Itemid=53&vmcchk=1&Itemid=53
Kan fås med lys til 8.000,- samme sted

Og her til 5772,-
http://www.tommerupjagtogfiskeri.dk/viewpage.php?page_id=17

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 06-08-2011

Mange tak for det. Det må jeg vist hellere se lidt nærmere på [Smile]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 06-08-2011

Så er der bestilt kikkert hos wildzone. Og montage hos Rex [Smile].
Så må vi se hvad det er for noget, når det kommer [Smile]

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - OKHansen - 07-08-2011

Hej Radis

Ved godt det er et sidespring fra tråden, men hvad bruger du egentlig alle de små kalibre til ?

De fleste med flere rifler har valgt kalibre der dækker forskellige områder men ikke dine. Jeg har heller ikke tidligere hørt om nogen der sætter en Zeiss med pæn forstørrelse på en 17 HMR og på de afstande en 17 HMR er effektiv på kræves vel heller ikke noget særligt af optikken. Har du slet ikke interesser for jagt der kræver større kalibre ?

Mvh. Ole


Muligt indkøb af zeiss,swarovski el. SB - Radis - 07-08-2011

Hej OKHansen.
Min far er jæger. Derfra stammer det, at jeg tog jagttegn.
Han har aldrig haft en jagt-riffel. Og deraf har jeg heller aldrig prøvet at være med på bukkejagt om sommeren. Jeg ved heller ikke om det er noget for mig. Det med at have en opsats til at hænge på vægen siger mig ikke noget. Og så hader jeg også at flå/brække vildt. Og generelt at stå og skære i dem. Så det må være en kombination af de ting som gør at jeg holder mig til småvildt. Bevares jeg spiser da de ænder/duer/rågeunger o.lign. jeg skyder.

Men jeg kan godt lide, hva skal vi sige lidt "pest-control". Det er facinationen af at kragefugle kan være så sky. Så når man endelig får en chance til dem. Så er det også fedt at se igennem kikkerten, at nu fik man det bette "svin" [Big Grin]

Så det er derfor jeg har valgt at sætte en dyr kikkert på min lille darling. Det er det af mine våben jeg holder mest af [Smile]

Håber det gav et godt billede af det.

Sako Quad 22LR/Bushnell Banner 3-9x40
Sako Quad 17HMR/Bushnell Banner 6-24x40
anschütz std 22LR/Eagle Eye 4x32
Remington 788 222Rem/Tasco 4x32
FX Typhoon .22/Bushnell Banner 3-9x40
Jaguar O/U 12/76
Akkar Altay 12/76
Remington 870 Express 12/76
(Den er god nok, 2stk Quad Smile )