Våbenteknisk Forum - VTF
Jagt som handelsvare (ny rapport) - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt- og våbennyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=3)
+--- Forum: Danske nyheder (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=41)
+--- Tråd: Jagt som handelsvare (ny rapport) (/showthread.php?tid=2051)



Jagt som handelsvare (ny rapport) - Kima - 10-12-2005

Jakten som handelsvara
Allt fler jägare väljer att köpa paketerad jakt. Det är ett koncept där allt från boende till jakt ingår. Och utländska jägare köar för att komma hit. Den svenska jakten har blivit en handelsvara.

Det är populärt att jaga i Sverige. Jaktarrangörerna har svårt att ordna jakter till alla som vill.
Marita Alatalo, kulturgeograf från Umeå, har kartlagt jaktturismen. Hon fick ett uppdrag från Turistdelegationen eftersom det inte fanns någon kunskap om ämnet.
Genom åtta djupintervjuer med olika jaktföretag har hon försökt skapa en bild kring det som kallas jaktpaket.
En paketlösning innehåller mer än själva jakten, det kan röra sig om boende, mat, transporter, hundar och ibland även kringarrangemang.
– Det fanns 2003 ungefär 260 företag som ordnade denna typ av arrangemang och kan kallas jaktturistföretag. Men antalet ökar, så idag är det fler, säger Marita Alatalo.
Hennes kartläggning rör med andra ord inte andra typer av köpjakter.

Satsar på viltvård
Rapporten visar att inget av de undersökta företagen enbart arbetar med jaktturism. Faktum är att det oftast är en liten del av företagens verksamhet, och uppgår till cirka 10–15 procent av omsättningen.
De större företagen har oftast en person anställd som enbart jobbar med jakt (bland annat med viltuppfödning). Därtill hyr de in hundförare och extrapersonal vid behov. I mindre företag är jakten en deltids- eller säsongssyssla. Utöver dessa arbeten skapas också sysselsättning som är knuten till boende och matlagning.
– Jaktföretagen ser olika ut. I norra Sverige finns många företag som säljer fågeljakter på statens mark. I Mellansverige är det främst stora skogsbolag och i södra delarna av landet är det stora gods och gårdar som säljer jakter.
De undersökta företagen satsade hårt på viltvård, dels för att få gott om vilt i markerna, dels för att kunderna efterfrågar en god vilthållning.
– Att få skjuta är viktigt för de betalande jägarna även om det inte är allt. Säkerhet och organisation är andra viktiga delar, säger Marita Alatalo.
Även troféerna är en inkomstkälla. Flera har en fastställd prislista där en älgtrofé kan kosta 10 000 kronor, en kronhjortstrofé mellan 10 000 och 25 000 kronor.

Majoriteten är svenskar
Det finns ett mönster bland de som köper jaktpaket, även om alla grupper av jägare finns representerade. Unga jägare söker mest efter småviltsjakt och äldre mer klövviltsjakt. Och det är naturligtvis kapitalstarka jägare och företag som köper de dyraste jakterna.
– Mest är det män i gruppen 40 till 60 år. Men kvinnorna ökar. De står idag för cirka åtta procent.
Prisnivån på jakter i landet ligger i ett internationellt perspektiv ganska lågt. Detta anges som ett stort konkurrensmedel för att locka utländska jägare.
– Men majoriteten av jaktkunderna är svenskar. Företagen verkar helst vilja ha det så, eftersom utländska jägare är svårare att hantera samtidigt som de är mer krävande. Idag finns det köer av utländska jägare som vill hit, säger Marita Alatalo.
De utländska jägarna kommer främst från Norge, Danmark, Tyskland och Finland.
Norrmännen söker mest ripjakt, finländare olika former av fågeljakt, danskar bockjakt och tyskar vill helst jaga älg.
Kartläggningen visar också att en växande grupp unga jägare inte är lika intresserade av att ha en egen mark. De uppskattar mer att komma till nya miljöer än att åka till samma arrenderade markbit.
– De har heller inte tid att ha en arrenderad mark med allt vad det innebär. De väljer hellre att betala lite extra för några jaktpaket och då få allt serverat.
Branschen är också styrd av det jaktliga resultatet.
– Företagen måste ha en mycket seriös hållning och se till att det blir en bra utveckling av branschen annars klarar de sig inte. De måste också ha kontroll på vilttillgången. För om kunderna ska komma
tillbaka krävs att jakten har gått bra, säger Marita Alatalo.

Vad kostar ett jaktpaket?
Det är en stor spännvidd på vad en köpt jaktdag kan kosta. Småviltsjakt i norra Sverige kan på vissa ställen köpas för 50 kronor per dag. Klövviltsjakt nära storstäder med logi och jaktvärd kan kosta nästan hur mycket som helst, allt beroende på vilttillgång och standard på boende.
Mellan dessa ytterligheter finns en mängd olika nivåer. Det är ingen svårighet att hitta en jaktmöjlighet som passar en normal Svenssonplånbok. Ju mer villig man är att resa en bit, desto lättare blir det att hitta det man söker. Notera dock att jaktmöjlighet inte innebär att det är rik tillgång på vilt. Seriösa jaktarrangörer jobbar hårt med viltvård och begränsar jakttrycket för att ge kunderna bra jakter med mycket viltkontakt.
Hur arrangörerna tar betalt varierar. På vissa ställen betalas en avgift för hela jakten, där trofé, boende och kött ingår. På andra betalar man en avgift för att jaga, därtill en fällavgift som varierar efter troféns storlek. Boende och mat betalas separat och köttet tillfaller arrangören.

Med jakt på snabba pengar
– Det finns oseriösa jaktarrangörer som brister i säkerhet och struntar i etik. Men jaktarrangörer behövs eftersom jägarkåren håller på att förändras, säger Anders Sällström, lärare på Jakt- och viltvårdslinjen på Naturbruksgymnasiet i Osby där blivande jaktguider utbildas.

Säkerhet, organisation och etik nämns av de flesta jaktarrangörer som det kanske viktigaste innehållet i varje såld jakt.
Tyvärr är det inte alla som lever upp till detta.
– Jag har varit med när man har åsidosatt säkerheten så att det blir livsfarligt för drevkarlar och jakten helt spårar ur. Då skulle arrangören blåst av jakten. Men så gjorde man inte, säger Anders Sällström.
Han menar att det finns lycksökare i branschen som vill tjäna snabba pengar. Dessa arrangörer beaktar varken viltstammarna eller etiken. De jagar också för mycket på marken. Och när nya betalande jägare kommer dit finns inget vilt kvar.
– Det har också hänt att betalande jägare medvetet har struntat i regler och skjutit djur som arrangören velat spara. De har sedan betalat en större summa pengar och fått fortsätta att jaga.
– Tidigare fanns olika former av rekordjakter. Då skulle man ska skjuta så många halvtama fåglar som möjligt. Som tur är har detta försvunnit nästan helt. Yrkesjägarna har stävjat denna avart.
Anders Sällström poängterar att det inte är så vanligt med oseriösa arrangörer, men att det förekommer. Därför vill han varna köparna.
– Begär referenser. Prata med jägare som varit där.
Men de flesta jaktarrangörer är rädda om sitt rykte. Anders menar att de sköter alla aspekter av jakten på ett mycket bra sätt.
– Jägarkåren håller på att förändras. Rekryteringen av nya jägare kommer allt mer från städer. De saknar ofta kunskaper hur man passar ett djur och tar tillvara köttet. Och de vill inte lära sig. De betalar gärna lite extra för att slippa. Tidigare när alla jägarna kom från landsbygden var detta en naturlig del av jakten.
Och det är därför han tycker att jaktarrangörerna har en viktig funktion att fylla. Genom kunniga yrkesjägare får jakten rätt inslag av etik, säkerhet och viltkunskap.
– Jag tror inte att synen på jakt kommer att påverkas av köpta jakter, så länge detta sköts av proffs som har kunskap om jakt. De har resurser för att reda ut problem som kan uppstå i samband med till exempel ett eftersök.
– Det är mycket värre att släppa ut ett gäng okunniga jägare på en egen mark än i händerna på en kunnig yrkesjägare, säger Anders Sällström.

”Kommersialisera inte jakten”
– Jägareförbundet har inget emot jaktturism. Men jag vill att turisterna kommer med i vanliga jaktlag för att bevara jakttraditioner och de svenska jaktformerna, säger ordförande Owe Wiktorin.

Jaktpaket med ett färdigt koncept kan kommersialisera jakten. Owe Wiktorin varnar för denna risk. Men han tror att det är långt kvar innan det blir ett problem.
– Vi har plats för många fler jaktturister än vi har idag utan att vi riskerar att tappa etik och moral i jakten. Detta är viktiga saker som inte får komma bort.
Istället för färdiga jaktpaket vill Jägareförbundet att turisterna slussas ut hos vanliga jaktlag, som anmält sig till en jaktarrangör.
Då blir det jaktlaget som står för kontinuiteten på marken, viltvården och ansvarar för att etiken hålls högt.
– Då får jaktlaget också inkomster som kan satsas på viltvård eller något annat som laget tycker är viktigt, säger Owe Wiktorin.
Och han tror också att turismen kan vara bra för jakten, om det sker i väl avvägda former och i lagom utsträckning.
I Danmark växte jaktmotståndet i takt med att jakten kommersialiserades. Dyra jakter på uppfödda fåglar gjorde att opinionen svängde. När Danmark sedan ändrade inriktning mot en större öppenhet för vad jakt är för något vann de tillbaka en del från motståndarsidan.
– Jag tror inte att turismen skulle öka jaktmotståndet om det sker i former som är accepterade i Sverige. Det är därför viktigt att jaktturismen inte kommersialiseras för mycket. Och jag tror att jägarna efterfrågar en naturlig jakt mer än den på uppfödda fåglar, säger Owe Wiktorin.
Jägareförbundet ser också en möjlighet för marklösa jägare att komma åt jakt genom köpjakter.
Trots att Marita Alatalos kartläggning visar att det inte blir så många nya arbetstillfällen inom den jaktliga sfären så tror Jägareförbundets ordförande att denna turistnäring kan gynna landsbygden.
– Turisterna hyr stugor, handlar i affärerna och äter på restaurangerna. Därför kan detta gynna landsbygden om det sköts på rätt sätt, säger Owe Wiktorin.

Svårt att sälja på arrenderad mark
Att arrendera mark och syssla med jaktturism är ofta en omöjlig kombination. Detta kommer av att vilttillgången måste vara så hög att jägarna blir nöjda. Aktiv viltvård är ett måste för att företaget ska få jägarna att komma. En arrenderad mark där man inte kan påverka odlingsmarken och skogsbruket med hänsyn till viltet gör att den ofta inte håller den mängd vilt som krävs för att göra jaktturisterna nöjda.

Mvh
Kim

Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.