Våbenteknisk Forum - VTF
Short magnum/Super short Magnum - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Short magnum/Super short Magnum (/showthread.php?tid=230)



Short magnum/Super short Magnum - mp - 30-05-2004

Efter at have læst en artikkel om magnum patroner/short magnum, undre det mig at de korte ikke er mere fremme.
Artiklen omtaler de nye (2002) korte patroner som nærmest geniale.
En 300 WSM skulle give samme hastighed som en 300Win.Mag. med 3/4 krudt.
Jeg har ikke set en riffel i Cal. 223 Super short Magnum eller en ditto 243. Hvorfor er disse ikke mere fremme hvis de er så smarte/gode[?]. Efter min mening er det sådanne Cal. der kunne være sjove at lade på/skyde med.

Håber I kan gøre mig meget klogere[Smile]

GAAB og godnat[|)]

Èt godt eksempel er bedre end tusind argumenter.
(W.E.Gladstone)


Short magnum/Super short Magnum - mp - 30-05-2004

lige et link:
http://www.askovmalt-jagt.dk/bladet/2004/kort_tyk.html

Èt godt eksempel er bedre end tusind argumenter.
(W.E.Gladstone)


Short magnum/Super short Magnum - mp - 05-06-2004

Er der virkelig ikke èn af de 46 der har læst dette indlæg der har en eller anden form for erfaring indenfor mit spørgsmål[?]


Short magnum/Super short Magnum - Great Dane - 05-06-2004

Ok...Jeg smider gerne et indlæg omkring s&m kalibrene [Wink]

Genialt...Jo det er det, men det er langt fra en ny opfindelse. Faktisk vil jeg påstå at det er en lidt glemt teknik, der for nyligt blev genopdaget. Det er kendt fra 1880erne med Baloon cases, der giver en hurtigere tænding og renere forbrænding. Men som det er nu vil folk næppe skifte deres 223 eller 3006 med et WSM kaliber. Herhjemme er der få der har prøvet dem og de er (så vidt jeg ved) ikke nærmere beskrevet på dansk. Man vinder meget på at skifte, og rigtig meget som genlader. Et andet problem er at det reelt kun er for genladere, så længe vores stokkonservative våbenhandlere skal have en heftig avance. Efterhånden som folk skal have nyt, vil de vinde indpas. På reloaders Nest har jeg tidligere haft nogle diskutioner med nogle endnu mere stokkonservative genladere, der bare ikke ville forstå at det virker. For dem der endnu ikke ved hvad det drejer sig om, kan jeg sige at det er ultra korte patroner med et meget tykt hylster. Fidusen ved denne type konstruktion er at der sker en meget hurtigere antænding af krudtet samt at varmefordelingen er meget hurtigere. Dette betyder en meget hurtig og ren forbrænding, med færre uforbrændte krudtpartikler. Trykket hæves dog ikke væsentligt. En anden og ligeså genial fordel er at låsestolen kan gøres væsentligt kortere, og så spares der jo lidt vægt.

Lars

[Image: 25wssm2506rem_s.jpg]


Short magnum/Super short Magnum - Lars M. L. - 05-06-2004

Hvad med magasinkapaciteten?
- Man kan vil ikke opnå den samme magasinkapacitet med så tykke hylstre. På den anden side må tre patroner i et rækkemagasin vel også være tilstrækkeligt[Wink]

Hilsen Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


Short magnum/Super short Magnum - mp - 08-06-2004

Hej Nitro

Du har fået mig overbevist om den 6.5-284.
Jeg skal bare lige have fat på en baneriffel der er værd at rode med.
Hvad er forskellen egentlig på 6.5-284 Norma og 6.5-284 Win.[?]


Short magnum/Super short Magnum - mauser98 - 11-06-2004

Hej MP

Prøv at se ind på http://www.mauser98.dk

vh

Mauser 98


Short magnum/Super short Magnum - mp - 16-09-2004

Hvis vi skal tro vores store "guro" Jens P er der flere grunde til disse rifler ikke er mere fremme i DK.(ifg. artikkel i Jæger).
[Image: l5.gif]

Jeg håber vi snart får en masse små skadedyr[}Smile], så disse rifler bliver udbredt herhjemme.[Smile]

mphansen


Short magnum/Super short Magnum - Dr. Strangelove - 16-09-2004

284 winch er basis hylster for 6,5-284 winch.
en hygsom genlader har taget et 284 hylster og klemt halsen ind til 6,5 mm.
en wildcat er født.
en wildcat er en patron som ikke bliver lavet commercielt.

norma var hurtigt ude og lavede hylstre og kunne derfor hæfte deres navn på kalibren...

så de 2 patroner er fuldstændigt identiske...

jeg vil vove den påstand (yderst hårdnakket) at de små korte fede patroner stammer fra 22 ppc og videreudviklingen hed 6 mm ppc
opfundet af louis palmisano og ferris pindell i 1974. c står selvfølgelig for cartridge.

balloon head hylstre er et andet kort kapitel for sig. de var svage og farlige og forsvandt da man opfandt moderne produktionsmetoder.

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Short magnum/Super short Magnum - dravis - 16-09-2004

Short Magnum og Super-short Magnum og så videre...

Jeg har lidt svært ved at se de store fordele.. Marginale hastighedsforøgelser overfor standardpatroner i samme kaliber, marginale fordbedringer i præcision, marginal besparelse af krudt..

Men de ER da sjove at se på[Smile]

æhhh angående 6.5-284Win U.S. wildcat og Normas fabriks 6.5-284

Forskellen er at "wildcatten" ikke er specificeret m.h.t hylster-hals dimensioner og trimlængder.
Man kan altså i teorien komme ud for en riffel med et kammer der f.eks har en meget snæver hylster-hals (af hensyn til præcisionen)og i nogen tilfælde også for kort (Fordi de oprindelige 6.5-284 hylstre var lavet af 284Win hylstre) Dette skal man især passe på med hvis man har fået tag i en ældre custombygget 6.5-284 fra Norge eller Sverige. (eller USA)
Mig bekendt er alle rivaler i Danmark "Norma" standard, men jeg er langt fra sikker.
Hvis man er i tvivl må man få lavet sig en kammer-afstøbning
kombinationen af en for snæver OG for kort hylsterhals kan man kun gyse over[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Short magnum/Super short Magnum - Claus the Dane (Låst!) - 16-09-2004

Hej

Jeg har det med short magnums som med udskiftelige piber [Smile], det er da spændene med noget nyt [Big Grin] men uinteressant set i forholdet til gevinsten ved investeringen.
Der er alt for mange variabler i spil i denne diskusion.
og super resultater kan også opnås med de gamle kalibre.

Jeg ser frem til en hyggelig debat om emnet, jeg er da lydhør for nye argumenter [8D]

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.


Short magnum/Super short Magnum - JTK (Låst!) - 16-09-2004

Jeg tror nu ikke at forhandlerne er konservative. Jeg tror det er et spørgsmål om buisness. De tror ikke på at der en tilstrækkelig eftersprøgsel.

Der har tidligere været kritik af ppc-patronernes form til repetering i riflerne. Dette er selvfølgelig mere et problem der knytter sig til jagt end til benchrestskydning. Det skyldes deres korte hylstre, som alt andet en lige bliver mere ustabil. Praktisk erfaring har jeg ikke selv med disse kalibre.

Jeg mener endvidere med short-magnums, at man skal være kritisk overfor hvilke ydeevne de faktisk besidder. De har et problem med at de ikke kan bære lige så tunge kugler som de traditionelle magnumer. De når heller ikke alle helt op til de traditionelle magnums.

Jeg vil dog ikke lægge skjul på at jeg begærer en riffel med en af de nye magnumer.[Big Grin][Smile]

mvh. Johannes


Short magnum/Super short Magnum - Great Dane - 17-09-2004

Citat:quote:

Originally posted by JTK

De har et problem med at de ikke kan bære lige så tunge kugler som de traditionelle magnumer.

mvh. Johannes



Øhhh hva bab..? Jeg har fundet ladedata til en 300 S&M, med kuglevægt op til 200 grs. og det er da i den absoluttet tunge ende, og modsvarer fuldtud 300 Win Mag.

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com


Short magnum/Super short Magnum - n/a - 17-09-2004

Shortmagnum caliber er vel lige så gode til at bære tunge kugler som admindelige magnums.Jeg kan godt se ideen med en shortmagnum, kortere låsegang i repeteringen, måske lidt mere præcis og man kan måske have et våben der kan fremstilles lidt lettere i vægt.Vi ser desværre bare ikke så mange våben på hyldene i shortmagnums i de forskellige butikker, det er lidt af en bestillingsvare endnu.Folk der har en .300win går ikke ud og bytter til en 300s/M eller folk der har en
.270 win eller .270weatherby går heller ikke hen og sælger ud til fordel for en .270s/m osv.Mange gange tror jeg man kan opfinde den dybe tallerken igen og igen, og kun til fordel for våbenfabrikanterne
eller BNP. Jeg vil osse indrømme at jeg har forelsket mig lidt i
.270 weatherby men kan se at .270s/m kommer meget tæt på i ballistiken så måske.............................


Short magnum/Super short Magnum - Claus the Dane (Låst!) - 17-09-2004

Hej Great Dane

Ifølge oplysninger hentet på reloadersnest er der i mine øjne stor forskel på flg kalibre, til Wby`s fordel.

Cal 300 WSM 200 grain kugle 2740 fps [:I]
Cal 300 Winchester 200 grain kugle 3000 fps [Smile]
Cal 300 Weatherby 200 grain kugle 3200 fps [Big Grin]

Se på ovenstående, og jeg har svært ved at se argumenterne for de nye short magnums, med de problemer der kan være ved praktisk jagt.

Claus The Dane [8D]

Alt mindre end Magnum er feminint.


Short magnum/Super short Magnum - Great Dane - 17-09-2004

Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej Great Dane

Ifølge oplysninger hentet på reloadersnest er der i mine øjne stor forskel på flg kalibre, til Wby`s fordel.

Cal 300 WSM 200 grain kugle 2740 fps [:I]
Cal 300 Winchester 200 grain kugle 3000 fps [Smile]
Cal 300 Weatherby 200 grain kugle 3200 fps [Big Grin]

Se på ovenstående, og jeg har svært ved at se argumenterne for de nye short magnums, med de problemer der kan være ved praktisk jagt.

Claus The Dane [8D]

Alt mindre end Magnum er feminint.



Claus...Pointen var at den kan bære samme kuglevægte, og ikke et ord om hastigheder. Ifølge Norma´s lademanual er 300 win mag og 300 S&M total ens i 180 grs kuglevægt. Mht. Reloaders er det ladedata af ikke altid super kvali..Husk på at det er hill-billies, der måske bare har fundet en ladning der er præcis i deres riffel, men ligger måske langt fra maks. ladedata. En ting er dog sikkert, de pågældende data er verificeret, da vi ikke vil have en sag på nakken med for kraftige ladedata. [B)][B)]

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com


Short magnum/Super short Magnum - JTK (Låst!) - 17-09-2004

Jeg er ikke i tvivl om at 300 sm kan bære tunge kugler. Men tunge kugler er lig med lange kugler, og en af fordelene ved 300 sm er den korte lås. Hvis en 200 eller 220 grains kugle skal bruges i den korte lås, skal kuglen sættes dybt, og det betyder, at man tager noget af hylstervolumet.¨

mvh. Johannes