Våbenteknisk Forum - VTF
"Arveriffel" - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: "Arveriffel" (/showthread.php?tid=23728)

Sider: 1 2 3


"Arveriffel" - Lars M. L. - 25-12-2014

Hej formænd

Som far til to jagtinteresserede drenge, skal næste riffelkøb retfærdiggøres med argumentet: "det er jo ikke en riffel til mig, men en riffel som drengene kan overtage engang, skat"

Jeg forestiller mig en kvalitetsriffel af træ og stål, som med årene kan få noget patina. Umiddelbart synes jeg, at Sauer og Blaser m fl. er flotte, men samtidigt også noget sjælløse. Jeg har tidligere været meget imponeret af Sako, men jeg har hørt om en del mandagseksemplarer i 85-serien.

Lige nu overvejer jeg en Sako 75, som evt skal renoveres. En Blaser R8 Classic er også fin, men så skal jeg lige spare sammen lidt længere[:I]

Valg af kaliber ligger ikke helt fast, men jeg vil bruge 308-hylstre som udgangspunkt.

Har I nogle forslag til mig? Hvad har I selv gjort i forhold til jeres jagtinteresserede børn?

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - ULG - 25-12-2014

God plan![8D]
Hvad med en klassisk dansk otterup-riffel, en 68'er feks? Ikke at jeg selv har købt sådan een til min søn(vi har primært finske rifler her i husstanden), men kunne det ikke være et godt udgangspunkt for en " gå i arv kanon"?[Smile]

Hilsen Ulrik


"Arveriffel" - Lars M. L. - 25-12-2014

Tja, Otterup kunne være en mulighed.
Hvad har du selv valgt til junior, ULG?

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - halvautomat - 25-12-2014

Samme tanke.....[Big Grin]
Har lige købt en Sako 75 i cal 6,5x55 til min søn [8D]
De er svære at finde men.... brug bare tiden der dukker nok en op!
Jeg synes at den allerede er en klassiker, og som endda er nutidig på samme tid. Overgår langt en eks. S&L 97 - bedste magasin ever kan også lades oven fra med plads til 5 skud + et i kammeret
Fantastisk aftræk og god præcision og så Optilock montage det ikke ødelægger kikkerter.
Min er nu i gang med oliebehandling - har været igennem lodekolbe våd klud for at rejse trykmærker og har til sidst inden oliebehandling poleret med korn 1200/olie
Alternativt skal du finde en S&L 100DL - det er vel nok en af de mest klassiske våben som oven i købet er dansk produceret. De koster så...

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


"Arveriffel" - ULG - 25-12-2014

Min søn er linksskytte, og det er jeg ikke, så der er jo en lille udfordring dér. Han skyder med en Tikka 690 LH, i kaliber 6,5x55 ( som M@x var så flink at finde til os i en fjern fjern afkrog af landet)[8D]

Hilsen Ulrik


"Arveriffel" - Kima - 25-12-2014

Min knægt bruger en Otterup m/69 som M@X har haft under kærlig behandling[^], den fik nyt skæfte og aftræk dengang mølleren var på møllen[Big Grin], optikken er skaffet fra VTFs amerikanske afdeling.
Derudover har han en Savage 24 i cal. 410/22lr.
Han har forbudt mig at sælge min Tikka 595, han mener at det er det eneste han gider arve[:0]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det


"Arveriffel" - CP - 25-12-2014

En stor sønderjysk dreng herinde fra[Big Grin], har lige købt en Sako 75, rustfri og fuldstændig som ny, for 7000,-[:p][:p][:p] så det kan stadig lade sig gøre at finde en engang imellem

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


"Arveriffel" - halvautomat - 25-12-2014

Min er er naturligvis en "ægte" Sako 75 Hunter blåneret med sigtemidler - rustfrit er grimt [Wink]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


"Arveriffel" - Schönauer - 25-12-2014

Citat:quote:

Originally posted by Kima

Han har forbudt mig at sælge min Tikka 595, han mener at det er det eneste han gider arve[:0]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det



Det må du lære at leve med, hvis du ikke har andre kvali rifler [Big Grin]

Schönauer

Bevar de jyske ulve.

Send dem til en konservator!


"Arveriffel" - CP - 25-12-2014

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Min er er naturligvis en "ægte" Sako 75 Hunter blåneret med sigtemidler - rustfrit er grimt [Wink]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


Klart - du kom jo for sent til den.
Helt utroligt billigt for en riffel i absolut " nyskik". Det havde været konens, den skulle have skudt 4 skud. Så der skulle hverken bruges loddekolbe eller olie

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"


"Arveriffel" - halvautomat - 25-12-2014

CP
Der er noget du ikke forstår...måske mere..
En rigtig riffel er ikke i rusfri.. har haft en [B)]
Og rigtig mange rifler har mærker allerede inden de er kommet ud af butikken...
Et skæfte er jo iøvrigt ikke flot når det forlader butikken. Mangler farve og porerne skal lukkes
Men rigtig god pris på riflen... min var også ok [Big Grin]

[Image: Tikka-T3-Sporter-24-inch.jpg]


"Arveriffel" - Lars M. L. - 25-12-2014

Jeg er modtagelig for insider-tips #128521;
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - mosse6 - 25-12-2014

@CP
Det var nu 7.500,- men så var der også optilock montager med i prisen.
Og nu sidder der en leupold VX-6 3-18x50 på nakken af den [Smile]

Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.


"Arveriffel" - Kima - 25-12-2014

Citat:quote:

Originally posted by Schönauer
Det må du lære at leve med, hvis du ikke har andre kvali rifler [Big Grin]



Tja, det er vel som man ser på det, men skabet rummer da osse Browning, CZ, Husquarna og Otterup[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det


"Arveriffel" - CFR - 26-12-2014

Sako 75 lyder som en god idé. Alternativt kan en Sako Vixen eller Forester også varmt anbefales. Dog syntes jeg at Forester'en bør udstyres med en ordentlig bagkappe hvis det er i 308W.

Selv har jeg en Sako Vixen i 6x45 og den bliver uden tvivl den første centraltændte riffel min søn kommer til at affyre. Der er ingen rekyl, og jeg syntes det er et handy våben med nogle klassiske linier, og ikke mindst smuk patina.

Christian


"Arveriffel" - Lars M. L. - 26-12-2014

@CFR: Nu skal du ikke ødelægge det hele. Jeg har en Sako Vixen med en nydelig patina, men den tæller ikke...
Nej, riflen skal være lovlig som "klasse 1"-våben med blyfri ammunition.

Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - CFR - 26-12-2014

@Lars M. L. - Jeg undskylder mange gange, det var ikke min mening at begrænse dig [Wink]

Jeg syntes helt sikkert, at det du mangler er en Sako 75 i 308W. [Big Grin]

Christian


"Arveriffel" - Lars M. L. - 26-12-2014

Citat:quote:

Originally posted by CFR

@Lars M. L. - Jeg undskylder mange gange, det var ikke min mening at begrænse dig [Wink]

Jeg syntes helt sikkert, at det du mangler er en Sako 75 i 308W. [Big Grin]

Christian



Tak for dit gode råd[Big Grin]
Mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - Lars M. L. - 27-12-2014

Hmm, der er ikke mange stemmer til Sauer eller Blaser...

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


"Arveriffel" - CP - 27-12-2014

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hmm, der er ikke mange stemmer til Sauer eller Blaser...

Vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Dine børn skulle jo nødigt blive antijægere, pga af en traumatisk oplevelse i barndommen

CP
.17 HMR - .22 LR - .223 - .243 - .260 - 7x57R - .308 - 30.06 - 8x57 - 8x57R
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"