Våbenteknisk Forum - VTF
Leje eller slæbe ? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Udlandsjagt - jagtrejser (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=72)
+--- Tråd: Leje eller slæbe ? (/showthread.php?tid=24420)

Sider: 1 2


Leje eller slæbe ? - Farmer - 24-08-2015

Skal på min første jagtrejse i Afrika (Namibia) til oktober [Big Grin]
Vi skal via Tyskland og Sydafrika.
Med tanke på, at riflen kunne forsinkes/forsvinde undervejs [:I] samt de udgifter der er til overvægt og handling samt diverse papirarbejde, overvejer jeg, om det ikke var både nemmere og tilsyneladende ikke dyrere at leje.
Er der nogle af dette udemærkede forums medlemmer der kan bistå med erfaringer desangående ??
På forhånd tak /Bo


Leje eller slæbe ? - 260REM - 24-08-2015

3 ting jeg aldrig tager til Afrika igen uden.
En ordentlig skydestok. Min viber flex
En kikkert med afstands måler
Og min ejen riffel .

Afstands bedømmelse i så ukendte omgivelser er umulig. Og skud på lange afstande er meget normalt . Det er ikke sjovt når man ikke kender afstanden og helder ikke riflen

Michael

skovarbejder af guds nåde


Leje eller slæbe ? - dravis - 24-08-2015

Jeg ville aldrig rejse på jagt uden mine egne våben... Hvis det er for besværligt at få våben med der hen hvor man skal jage, hvorfor så lægge sine penge sådan et sted??

Jeg har hørt for mange skrækhistorier om "lejevåben" til at jeg ville gå på jagt med noget jeg ikke kender (og SELV har skruet sammen)

Jeg har afhentet rifler hos kendte "bøssemagere" her i DK hvor kikkertmontager var spændt forkert sammen, med løse skæfteskruer, knækkede fjedre o.s.v. [xx(][V][B)] Hvordan er DET så i Afrika, eller Tyrkie , eller Rusland? e.t.c.

Jeg har hørt om låne-rifler hvor kikkerterne faldt af, skæfter var flækkede, bundstykker forkert samlede .. you name it ..
Låne rifler der ikke kunne klikkes ind, så jægeren måtte tage til takke med at skulle holde 30 cm lavt (sådan ca. på 100 m ...[:0])

Elendig ammunition .. listen er lang ..

Der ER selvfølgeligt nok lige så mange success-historier med "fornuftigt grej, til fornuftige priser" o.s.v.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Leje eller slæbe ? - Egelund - 24-08-2015

Da jeg var på jagt i Namibia i 2009. Lejet vi våben på det sted vi var. Men det var altså super våben. Jeg valgte en Sako 75, 300 Win Mag, Med en Zeiss kikkert 3-12x50. Et super sæt. Derefter tog vi på skydebane. Indskød riflen på 100, 200 og 300 meter. Men det er måske rigtig som de andre er inde på. Hvorfor give så mange penge og ikke havde sit eget både med som man kender ud og ind.


Leje eller slæbe ? - Rolin - 24-08-2015

Jeg har haft lejet/lånt riffel, både godt men også noget lort, så derfor tager jeg selv mit eget våben med i fremtiden, der ud over vælger jeg også mit flyselskab med omhu, det er ikke alle der tillader våben med, bare at tjekke inden man køber jagtrejse/flyrejse.

Skal du over Frankfurt er der vist nok nogle nye regler mht. våbentransport.

/Rolin

[Image: image_zps40cd4b03.jpg]

"Non timeo mori, nec vivere Vereor"


Leje eller slæbe ? - Santo - 26-08-2015

[quoteSkal du over Frankfurt er der vist nok nogle nye regler mht. våbentransport.

/Rolin

[/quote]
Løb de ikke ud i sandet, for jeg bruger bare at have mit våbenpas med, det er værre over Amsterdam.

Santo


Leje eller slæbe ? - Farmer - 29-08-2015

Tak til alle - jeres kraftige gruppepres har virket [:I] det bliver egen riffel (375 H&H) Sonic 45 og ViberFlex [8D]

/Bo


Leje eller slæbe ? - hogmeister - 29-08-2015

Tjek lige at en lyddæmper er lovlig der inden du rejser og evt. faar den konfiskeret, som du F.eks ville faa den her i Canada.
hogmeister

Hogmeister


Leje eller slæbe ? - Farmer - 29-08-2015

@Hogmeister - Namibi er et af de lande der synes, at hørebeskyttelse er en god ting [Wink]
Tak for dit input, der er jo steder nok man kunne risikere at få de ædlere dele i en skruestik [:I]
Det lader også til, at man i Tyskland er på vej mod at løfte forbuddet, så der er håb [Smile]
mvh /bo


Leje eller slæbe ? - dravis - 31-08-2015

Forsøg at undgå England som transit-land, specielt hvis man skal vente så længe at ens baggage skal checkkes ud og ind igen.. De er totalt fascistiske med hensyn til våben..

Har lige hørt en skræk-historie om en person der kom hjem fra Afrika, fra en privat arrangeret jagtrejse, men som havde glemt to tomme 375H&H hylstre i en lomme ..

Hylstrene blev ikke opdage ved security-checkket i Afrika, men først i England..[V]

Det kostede ham et 36 timers ekstra-ophold under rimeligt ringe forhold i Heathrow, og mange tusind kr. i advokat-salærer, nye billetter, bøder og så videre...

Han blev "eskorteret" af bevæbnet politi, hvoraf den ene betjent ville lægge ham i håndjern, til noget der reelt var en aflåst celle [:0]
Der kunne han så sidde i adskillige timer, uden at kunne få nogen information om noget som helst .. På et tidspunkt kom en betjent så med hans ting (herunder mobiltelefon) og fortalte at al hans baggage, inklusive våben, var blevet fjernet fra transit-baggagen og var blevet gennemsøgt og "Alt ulovligt var blevet konfiskeret" og anbragt i "secure Storage"

Heldigvis kunne han ringe til bekendte i DK, som fik skaffet en engelsk advokat på banen, som så gik i gang med at rede trådene ud.

Han fik det råd bare at acceptere og betale en bøde for "ulovlig våbenbesiddelse på Engelsk jord", selvom det var forårsaget af to tomme patronhylstre...[V][xx(] Det viste sig dog at det var de konfiskerede våben der reelt udløste bøden, de befandt sig jo pludseligt ulovligt i England!!!!
Der skulle så laves papirer på udførsel af våbnene til DK .. Nye billetter med et flyselskab der ville transportere våbnene .. Gebyr for konfiskationen i England ..
Salær til den engelske Advokat ...[xx(][B)]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Leje eller slæbe ? - Marion Morrison - 31-08-2015

JA, ENGLAND SUCKS, NÅR DET GÄ!LDER VÅBEN....[xx(]


Leje eller slæbe ? - JRexA - 01-09-2015

Husk også at checke om lyddæmpere giver problemer i transitlandene...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))


Leje eller slæbe ? - LasseScout - 01-09-2015

Kan man ikke lave en aftale med sin jagtrejseudbyder om kvaliteten af det våben man lejer på destinationen?

jeg synes efterhånden det ser ualmindelig broget ud med de oplevelser folk udsættes for. Skulle jeg længere væk end jeg selv kan køre i bil, ville jeg i hvert fald kraftigt overveje den mulighed.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]


Leje eller slæbe ? - Farmer - 30-10-2015

Her efter min hjemkomst vil jeg gerne kvittere med mine oplevelser / erfaringer.

Først og fremmest tager jeg aldrig afsted en anden gang uden igen at have min egen riffel med !

De lejevåben der var til rådighed var sådan set ok, jeg skød ca. en trediedel af mine dyr med PH'erens .243 som han selv var meget glad for. Problemet her var mere kikkerten en Vortex 6 - 20 ganges forstørrelse.
Selve kikkerten fejlede bestemt ikke noget, men flere gange mistede jeg skudchancer fordi jeg for sent fik øje på dyrerne p.gr.a. den store forstørrelse som PH'eren mente den helst skulle stå på.
Synes dog bedre om min egen "knald og fald død om kaliber" [:p]
Et yderligere usikkerhedsmoment var, at der var 4 forskellige projektiltyper i spil, og de sad kun sådan cirka samme sted [Sad]
Min egen .375 har en 1,5 - 6 ganges kikkert, og et par skud på over 200 meters afstand var ingen problem - lidt efter devisen, hvis jeg ikke kan se dyret ordentligt skal jeg alligevel ikke skyde.
En af mine jagtkammerater lejede en 300 Win Mag som fungerede fint, men kikkerten var med flere vandrette streger som han aldrig blev helt fortrolig med. Det resulterede desværre i flere anskydninger og forbiskud.

Viber - Flex skydestokken var også uundværlig, desværre raslede et par skruer løse og forsvandt fra ladet af LandCruiseren og det kostede mig skudchance til en oryx.
Senere efter at skruerne var erstattet med et par strips fik jeg dog løst det problem [Big Grin] Efterfølgende har jeg skrevet til Viper-Flex som sender nye skruer - disse får en gang Loctite når jeg montere dem.

Lyddæmperen var heller ikke noget problem, den blev nemlig konfiskeret i lufthavnen i Windhoek [:I]
Det er godt nok lovligt at bruge lyddæmper i Namibia, men tilsyneladende ikke at importere uden en særlig tilladelse, så jeg er ikke særlig imponeret over rejsearrangøren [B)]
Den blev dog udleveret igen ved udrejsen efter en del bureaukrati med at trække tiden i langdrag - åbenbart en afrikansk specialitet med en smule panik til følge efterhånden som afgangstidspunktet rykkede tættere og tættere på [:I]
Min søn hjalp politidamen med at låse stålskabet op da det gik i baglås for hende, så vi skiltes da med et smil og tak [:p]

Selvfølgelig skal I ikke snydes for et enkelt billede af den første der måtte smage en gang jysk hjemmerul skråt ind mellem hals og skulderblad og ud foran det ene baghjul [8D]

[Image: IMG_3120.jpg]


Leje eller slæbe ? - Claxel - 31-10-2015

Hej Farmer.

Ja hvad nytter det at PH'ens riffel er ok, hvis patronrne ikke er ens.

Kæden er ikke stærkere end det svageste led.

Jeg beklager at du tabte dine skruer i Viper-Flex'en. Du er den første vi har fået den tilbagemelding fra.
Og jeg har selv brugt stokke med samme skruesamling siden 2010, men har altid haft det problem.
Skruerne er fra fabrikken spændt så leddene yder modstand.
Men lås du dem hellere hvis du foretrækkerat den er løs.

Du skulle gerne have fået skruer på nuværende tidspunkt.

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...


Leje eller slæbe ? - STROM - 31-10-2015

Og jeg har selv brugt stokke med samme skruesamling siden 2010, men har altid haft det problem.

thøhø thøhø

mvh
Strom, naturgænger


Leje eller slæbe ? - skytmar - 31-10-2015

Var der noget andet der måtte smage jydsk hjemmerul.Eller var grisen det eneste du fik?
Et lille tillægsspørgsmål,- de der sko du har på , er det Corteney boots 2015 model?[8D]

[Image: kludder_zpsb5521caa.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.


Leje eller slæbe ? - skytmar - 31-10-2015

Var der noget andet der måtte smage jydsk hjemmerul.Eller var grisen det eneste du fik?
Et lille tillægsspørgsmål,- de der sko du har på , er det Corteney boots 2015 model?[8D]

[Image: kludder_zpsb5521caa.jpg]
Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.


Leje eller slæbe ? - Claxel - 01-11-2015

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Og jeg har selv brugt stokke med samme skruesamling siden 2010, men har altid haft det problem.

thøhø thøhø

mvh
Strom, naturgænger



Nej, det var popnitterne der var dit.
De kunne blive slået over under transporten, ved slag der vrider hængslerne.
Vi er nu gået over til rustfrie. De er meget stærkere. [:I]

K&B Claxel [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...


Leje eller slæbe ? - kka - 01-11-2015

Jeg er som LINKSskytte afhængigt af mit EGET våben!
Der er også mere personligt at nedlægge med egen riffel, føler jeg
( har prøvet begge dele, dog var udlånsriffel ikke i linksudgave)