Våbenteknisk Forum - VTF
STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Jagt i Danmark (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=64)
+--- Tråd: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER (/showthread.php?tid=26448)



STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Marion Morrison - 07-12-2017

Hej jeg skal på jagt i Ulfborg på tirsdag den 12 Dec. og har lige fået at vide at der stadig er ledige pladser, så hvis der er en formand/kvinde der har tid og lyst kan billet købes på Naturstyrelsens hjemmeside hvor parolen også ligger, men generelt er det alt hårvilt i Danmark bortset fra Dåvilt og Ulv, ellers send mig en mail så kan jeg videresende et link.
Hilsen
Marion Morrison

Ps. kan også fås med skyderbane arrangement om mandagen mod merbetaling.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - tagergaard - 08-12-2017

Tid og lyst, joeee, men små 5.000 danske kroner for 3-3,5 timers ophold i et tårn, sammen med 49 andre jægere på reviret....
Det er en samlet indtægt til staten på en kvart million, for noget, som vi alle allerede har betalt for en gang via skattebilletten.
Og cirka det dobbelte af hvad jeg betaler for jagtret hele året på 36.000 ha og deltagelse i en uges elgjagt (med kødandel) på 15 dyr.
Så jeg tror, at jeg springer over.

Men det er altid sjovt at lege med tallene, prisen for de 3-3,5 timers jagtleje er kr. 8.333 pr. ha.... 
Og så har jeg ikke indregnet indtægten ved salget af vildtkødet efterfølgende.

Huh

Men uanset, knæk og bræk!


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Marion Morrison - 08-12-2017

(08-12-2017, 06:19 PM)tagergaard Skrev: Tid og lyst, joeee, men små 5.000 danske kroner for 3-3,5 timers ophold i et tårn, sammen med 49 andre jægere på reviret....
Det er en samlet indtægt til staten på en kvart million, for noget, som vi alle allerede har betalt for en gang via skattebilletten.
Og cirka det dobbelte af hvad jeg betaler for jagtret hele året på 36.000 ha og deltagelse i en uges elgjagt (med kødandel) på 15 dyr.
Så jeg tror, at jeg springer over.

Men det er altid sjovt at lege med tallene, prisen for de 3-3,5 timers jagtleje er kr. 8.333 pr. ha.... 
Og så har jeg ikke indregnet indtægten ved salget af vildtkødet efterfølgende.

Huh

Men uanset, knæk og bræk!

Sådan kan man jo også regne på det, men hellere at jagten bliver sat til salg med adgang for alle end at den bliver opkøbt af et konsortie hvor der kun er adgang for medlemmer, jeg mener så heller ikke at dit regnestykke helt passer da jeg ikke kan se at du har taget hensyn til evt. udgifter.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - tagergaard - 08-12-2017

Nej, det er ren gorilla-matematik, der mangler sikkert både udgifter og indtægter.
Men jeg tror ikke, at det forrykker billedet ret meget.
Jeg er meget enig med dig, i forhold til, at det er fint, at jagten bliver tilgængelig for alle, i hvertfald alle dem, der kan trække 5.000 ud af økonomien til en halv dags jagt.

Skulle jeg bestemme, ville jagten blive udloddet. Lidt ligesom i USA, hvor man kan ansøge og så være heldig at blive udtrukket til et "tag" på et specifikt dyr og hvor prisen så er en helt anden. 

Som det fungerer her i DK, så er det en ren pengemaskine (mener jeg). Du betaler en høj pris for noget, du allerede ejer, så er der forøvrigt ingen garanti for resultatet og du får ikke kød i fryseren...


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Marion Morrison - 08-12-2017

(08-12-2017, 06:56 PM)tagergaard Skrev: Nej, det er ren gorilla-matematik, der mangler sikkert både udgifter og indtægter.
Men jeg tror ikke, at det forrykker billedet ret meget.
Jeg er meget enig med dig, i forhold til, at det er fint, at jagten bliver tilgængelig for alle, i hvertfald alle dem, der kan trække 5.000 ud af økonomien til en halv dags jagt.

Skulle jeg bestemme, ville jagten blive udloddet. Lidt ligesom i USA, hvor man kan ansøge og så være heldig at blive udtrukket til et "tag" på et specifikt dyr og hvor prisen så er en helt anden. 

Som det fungerer her i DK, så er det en ren pengemaskine (mener jeg). Du betaler en høj pris for noget, du allerede ejer, så er der forøvrigt ingen garanti for resultatet og du får ikke kød i fryseren...
Pengemaskine, du kan ha ret, men sådan er etaten nu indrettet, det er pengene der tæller.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - kka - 08-12-2017

I betragtning af, at det er 97% af Danmarks befolkning, der ejer arealerne, som de resterende 3% jagttegnsløsere kan “leje” er det vel ikke urimeligt, at NST søger at få mest muligt ud af dette forhold.
At der så også burde kræves honorar fra fx MTB’ere, er vel kun et spørgsmål om tid.....håber jeg


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Christensen - 08-12-2017

Tagergaard på de stortryk nedlægges der mellem 35-50 stk. kronvildt. Du kommer på jagt på et af de områder hvor den tætteste kronvildtsbestand er. I gennemsnit vil jeg bedømme du betaler omkring 6000 kr pr stk. kronvildt der bliver nedlagt, dette er inklusiv hjorte. Hvis jeg kigger på hvad prisen pr nedlagt stykke kornvildt i konsortier der har været opslået offentligt så nærmer vi os 20.000 pr stykke kronvildt. Det passer meget godt på hvad der betales når naturstyrelsen udbyder jagtarealer til leje, medmindre vi taler meget store arealer der udleje på engang. At pladserne ikke er solgt i år hænger efter mit bedste bud sammen med de blev udbudt meget sent.

Jeg var på en jagt hvor der blev nedlagt 39 stykker kronvildt af 25 mand, det var godt nok med 2 tryk og lidt over 6000 for en plads. Men det jo langt under hvad markedsprisen er for en sådan jagt og du får ikke samme oplevelse på private arealer til den pris, medmindre du kender nogen der kender nogen. (til gengæld skød jeg ikke noget på den jagt, og så ikke noget over middag, men sådan er jagt)

Jeg havde snuppet en plads hvis havde tid og mit jagtbudget ikke var brugt for i år.

Naturstyrelsen tager bestemt ikke markedsleje for deres alt deres dagjagt, en del af det kunne være solgt til en langt højere pris.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - tagergaard - 09-12-2017

Ja, hver sin lyst, for sine penge.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - fmadsen - 09-12-2017

Hej
Jeg vil ønske knæk og bræk den 12. december.
Jeg har selv deltaget i Skov & Naturstyrelsens dagjagter i Ulfborg, både med skydebanearrangement og uden, og haft en god oplevelse ved det.
Det er veltilrettelagt, og der er masser af krondyr i området, nærmest ufattelig mange krondyr.

Om man skyder noget og hvor meget, er jo dels held og op til en selv, men chancen er der bestemt.
Der er ”lærepenge” at betale, hvis man er på trykjagt for første gang, måske får man ikke skudt, når chancen er der, men må nøjes med oplevelsen af de store dyr.
En oplevelse får man altid med der fra.

Jeg har det fint med at Skov- og Naturstyrelsen tager betaling for det, - om det er markedsprisen eller dyrt?
Jo, det er da mange penge, men du kommer, og alt er klar til dig, nogen til at vise dig rundt m.m. uden ekstrabetaling.
Holder du det op mod alternativer, fx prisen på en dags jagt på en drivjagt i Polen, - og lige husker at medregne trofæafgift, transport til Polen og alle de andre udgifter, der kommer til ud over den ”officielle” pris, så er det måske ikke så dyrt.

Her kan du så købe en enkelt dag, om du ønsker det, eller flere dage hen over efteråret, og skal ikke nødvendigvis finde 15. - 20.000 kr eller meget mere for at komme på krondyrjagt samt afsætte 2 dage til transport frem og tilbage.
Det giver mange jægere mulighed for at prøve jagt på krondyr, som ellers ikke ville have muligheden, så jeg håber meget, de forsat vil udvikle på konceptet, og at det bliver en succes, så der også fremover er denne mulighed for danske jægere.

Kan man komme på elgjagt i en uge for 2.500 kr plus frijagt resten af året, - alt betalt, -  så er jeg klar.
Mon ikke der kommer lidt flere udgifter til før elgtyren er i hus, svensk jagttegn, færger / broer kørsel, overnatning osv. Taksten / udgiften til kørsel er 3,53 kr pr km i 2017, det bliver hurtigt til mange penge, bilen kræver også sit for deltagelsen.
Vh Finn


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - kka - 10-12-2017

(08-12-2017, 10:55 PM)Christensen Skrev: Tagergaard på de stortryk nedlægges der mellem 35-50 stk. kronvildt. Du kommer på jagt på et af de områder hvor den tætteste kronvildtsbestand er. I gennemsnit vil jeg bedømme du betaler omkring 6000 kr pr stk. kronvildt der bliver nedlagt, dette er inklusiv hjorte. Hvis jeg kigger på hvad prisen pr nedlagt stykke kornvildt i konsortier der har været opslået offentligt så nærmer vi os 20.000 pr stykke kronvildt. Det passer meget godt på hvad der betales når naturstyrelsen udbyder jagtarealer til leje, medmindre vi taler meget store arealer der udleje på engang. At pladserne ikke er solgt i år hænger efter mit bedste bud sammen med de blev udbudt meget sent.

Jeg var på en jagt hvor der blev nedlagt 39 stykker kronvildt af 25 mand, det var godt nok med 2 tryk og lidt over 6000 for en plads. Men det jo langt under hvad markedsprisen er for en sådan jagt og du får ikke samme oplevelse på private arealer til den pris, medmindre du kender nogen der kender nogen. (til gengæld skød jeg ikke noget på den jagt, og så ikke noget over middag, men sådan er jagt)

Jeg havde snuppet en plads hvis havde tid og mit jagtbudget ikke var brugt for i år.

Naturstyrelsen tager bestemt ikke markedsleje for deres alt deres dagjagt, en del af det kunne være solgt til en langt højere pris.



RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Lars M. L. - 12-12-2017

(07-12-2017, 12:31 PM)Marion Morrison Skrev: Hej jeg skal på jagt i Ulfborg på tirsdag den 12 Dec. og har lige fået at vide at der stadig er ledige pladser, så hvis der er en formand/kvinde der har tid og lyst kan billet købes på Naturstyrelsens hjemmeside hvor parolen også ligger, men generelt er det alt hårvilt i Danmark bortset fra Dåvilt og Ulv, ellers send mig en mail så kan jeg videresende et link.
Hilsen
Marion Morrison

Ps. kan også fås med skyderbane arrangement om mandagen mod merbetaling.

@ MM: Jeg håber, at jagten var vellykket og udbytterig!

@ tagergaard m. fl.: Jagt i Danmark er sælgers marked og så længe Naturstyrelsen kan sælge jagterne til disse priser, bliver det næppe ændret. Hvorvidt det er (for) dyrt eller ej, må den enkelte vurdere. Det ligger dybt i vores jyske krejler-mentalitet, at vi vil "have det hele for det halve".
Da jeg har kun har få jagtdage i kalenderen hvert år, er jeg villig til at betale lidt ekstra for en GOD jagtdag i forhold til en billig jagtdag, som var okay. Jeg har dog ingen aktuelle planer om at deltage i en jagt hos NS.

mvh Lars


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - Lars M. L. - 20-12-2017

Man kan opgøre prisen på jagt på flere måder.
Jeg kender flere, som hjælper på større jagter som hundeførere eller drivere. Typisk skal man hjælpe på 3-4 jagter for at "kvalificere sig" til en slyngeljagt. Jeg har mere end én gang glædet mig til "sæsonfinalen" blot for at erfare, at de fleste fugle var skudt på de tidlige jagter. Det dårligste resultat på en slyngeljagt, hvor jeg har deltaget, var 8 fugle til 15 mand!
Hvis man er på arbejdsmarkedet og skal bruge 3-4 feriedage eller afspadsere, repræsenterer værdien af disse timer mange penge. Penge som man kunne vælge i stedet at bruge på en jagt på "første klasse" fx en dagjagt efter kronvildt eller en god fuglejagt. Hvis man derimod hygger sig med de andre hjælpere på jagterne, får god jagttræning til sin hund og skytten sågar er rimelig omgængelig, kan dagene være givet godt ud.

mvh Lars


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - tagergaard - 20-12-2017

Ja, og man kan definere god jagt på flere måder. For mig er det for eksempel ikke antallet af fugle på paraden, antal krondyr i terrænet eller trofæets størrelse, der afgør om det er god eller dårlig jagt. Oplevelser i naturen, gerne med gode venner, betyder alt for mig, når jeg tager på jagt. Jord-til-bord er også vigtigt for mig, altså skyde til min egen gryde. Det er blandt andet derfor, at jeg er jæger.

Andre har det sikkert anderledes, uden at det bliver mere rigtigt eller forkert af den grund. Der er plads til alle derude.


RE: STORTRYK "50" ULFBORG LRDIGE PLADSER - unknown - 21-12-2017

Nemlig. Det er mangfoldigheden der er så fed ved jagt for mig.