Våbenteknisk Forum - VTF
ETA 11/10-2018 - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Udlandsjagt - jagtrejser (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=72)
+--- Tråd: ETA 11/10-2018 (/showthread.php?tid=26879)

Sider: 1 2


ETA 11/10-2018 - Rolin - 01-09-2018

Som overskriften siger.

MEN denne tur er lidt af et vågestykke, rejser kun med det der er tættest på kroppen Heart  samt min riffel, resten er op til hvad turen byder på. Exclamation Exclamation  Idea

/Rolin

[Image: IMG_3215.jpg]


RE: ETA 11/10-2018 - Pingvinen - 01-09-2018

Flemming!!!
Nu bliver du sgu for kryptisk..... har du husket at tage dine piller?
Ok, mit gæt er at turen går sydpå

Michael


RE: ETA 11/10-2018 - pete1234 - 02-09-2018

Et "våge"stykke - det lyder "sæl"somt  Huh Wink


RE: ETA 11/10-2018 - Hesselager - 02-09-2018

Moskus og rensdyr i Grønland. Der lejer man ofte tøj på lodgen for at have noget folk kan holde varmen i.


RE: ETA 11/10-2018 - Rolin - 07-10-2018

Har ikke pakke endnu, men har da lige tegnet en extra rejse forsikring.


/Rolin
[Image: IMG_3215.jpg]


RE: ETA 11/10-2018 - Rolin - 11-10-2018

God morgen
Sidder på flyet på vej til første stop, skønt med en flot solopgang, har en mellemlanding inden jeg er fremme i aften, Vejret ser ud til at blive lidt koldt, med mulighed for sne?? 
Vender tilbage når jeg “lander” i campen, hvis der er nogen forbindelse, ellers bliver det når jeg kommer hjem d. 21/10??

/Rolin

[Image: 968_FCBAF_9_A52_4_ECF_8_CCD_23_FA4971943_A.jpg]


RE: ETA 11/10-2018 - Lars M. L. - 11-10-2018

Knæk og bræk!
Mvh Lars


RE: ETA 11/10-2018 - klokker - 11-10-2018

Knæk og bræk gamle ven.


RE: ETA 11/10-2018 - Pingvinen - 11-10-2018

Lyder lidt som Grønland..... fik du smag for de langhårede i Polen??

Knæk og bræk

Michael


RE: ETA 11/10-2018 - Rolin - 17-10-2018

Lidt billeder fra området hvor jeg er på jagt, vi er totalt 6 mand samt en kvinde?
Når jeg kommer til hotellet i morgen og har wifi skal jeg nok fortælle lidt mere om denne tur.



[Image: 52901561-5931-410-E-9-A81-CC824-FF1447-D.jpg]

[Image: 40-A85536-A466-4-C4-A-959-A-EF1833-B830-B7.jpg]

/Rolin

[Image: DD09-DC2-B-07-B5-4-F13-B033-B947-A1-C5054-C.jpg]


RE: ETA 11/10-2018 - Pingvinen - 18-10-2018

Venter spændt?


RE: ETA 11/10-2018 - Lars M. L. - 18-10-2018

USA?
Mvh Lars


RE: ETA 11/10-2018 - M@X 2.1 - 18-10-2018

(18-10-2018, 08:30 AM)Lars M. L. Skrev: USA?
Mvh Lars

Det ligner området nær Grand Junction i Colorado.. Smile


RE: ETA 11/10-2018 - Lars M. L. - 23-10-2018

(11-10-2018, 08:30 AM)Rolin Skrev: God morgen
Sidder på flyet på vej til første stop, skønt med en flot solopgang, har en mellemlanding inden jeg er fremme i aften, Vejret ser ud til at blive lidt koldt, med mulighed for sne?? 
Vender tilbage når jeg “lander” i campen, hvis der er nogen forbindelse, ellers bliver det når jeg kommer hjem d. 21/10??

/Rolin

[Image: 968_FCBAF_9_A52_4_ECF_8_CCD_23_FA4971943_A.jpg]

Hej Rolin
Er du mon tilbage i civiliserede egne, så vi kan få billeder og rejseberetning?
Mvh Lars


RE: ETA 11/10-2018 - Rolin - 24-10-2018

Vender tilbage når jeg lige får tid til overs til at skrive mere.

/Rolin


[Image: IMG-3215.jpg]


RE: ETA 11/10-2018 - Rolin - 28-10-2018

Denne tur blev ikke som forventet, meningen var at vi skulle på en kombihunt i Montana efter elk og muledeer, men området blev pludselig solgt og vi måtte så ændre planer, Dan Harrison som er min ven og guide var hurtig til at få mig booket ind på elk i Grand Junction, Colorado.

Jeg lander i Denver Colorado 11/10 jeg har allerede på flyet deklareret at jeg har fødevare med, så nu må vi se hvad tolden siger til dette.

Jeg ved fra sidste år hvor jeg skal henvende mig, da jeg har våben med, jeg bliver vinket frem, har alle papire klar, tolderen tjekker våbennummer og spørger hvilke fødevare jeg har med, alt dette tager under 3 minutter, jeg ringer til min chauffør "Mike White" og beder ham hente mig, turen går nu til Grand Junction hvor vi skal mødes med de andre jægere og tage en overnatning inden turen går op på toppen af en del af Grand Junction Meza.

[Image: IMG-2315.jpg]

Efter 5 timers kørsel med et par enkelte stop er vi nu på den ranch hvor vi skal overnatte, jeg får læsset mine ting af i stuen hvor der står en feltseng som jeg skal sove på, som sidste mand er der ikke noget at klage over, Mike og jeg går nu over i hovedhuset for at møde de andre jægere.
Eddy, Kevin, Rob og Jules er de 4 andre jeg skal spendere den næste uge med, de 3 førstnævnte er alle fra South Carolina og disse gutter er rigtige Rednecks hvilket de ikke lægger skjul på, Jules er fra fra midwesten og repræsentere de kvindelige jægere på denne tur, der går ikke længe før der bliver serveret nogle rigtige store bøffer som bliver skyllen ned af nogle store whiskyer, aftenen går mod sengetid, vi skal op 07:00 for at rydde huset, køre ned til byen for at handle alt hvad der skal bruges af forplejning m.m. Under opholdet.
Vi stopper lige på "Ihop" for at spise morgen mad, Ihop står for International House of pancakes, her bliver der serveret pandekager til alle retter, men jeg syntes ikke om den type pandekager så det bliver bacon, æg, toastbrød og lidt frisk frugt.

Vi bliver delt op i et par grupper og bliver sendt i byen for at handle det der står på vores lister, jeg vælger lige at købe nogle bøftomater, syltede jalapenos samt revet ost til mine Mexikanske bomber.

Vi bliver delt op i et par grupper og bliver sendt i byen for at handle det der står på vores lister, jeg vælger lige at købe nogle bøftomater, syltede jalapenos samt revet ost til mine Mexikanske bomber.

Får handlet en flaske gin, tonic vand samt et par kasser mørke øl, bare så man kan byde de andre på en enkelt øl.

Vi mødes med de andre ved bunde af bjerget, nu skal alt vores grej lastes over i de 4 side by side som skal fragte os op til campen, det er lidt af et puslespil at få alt med, men det lykkes og så skal der lige skåles i moonshine inden turen starter.

[Image: IMG-2266.jpg]

Vejen op af bjerget er som at køre på bovlingkugler, det går extremt langsomt, der går heller ikke længe før det ene køretøj giver op, drivremmen er knækket, vi andre fortsætter op, mens de får byttet remmen, heldigvis er der en der har en reserve rem med, det tager os knapt 1 time at komme op til campen, vi er nu oppe i 2500 meters højde og det kan godt mærkes.
Vi får nu alt af køretøjerne og begynder at finde vores sengepladser i teltet, heldigvis er hvert telt opvarmet med et dieselfyr, så man slipper for at skulle op flere gange hver nat for at fylde brænde på fyret.

[Image: IMG-2268.jpg]

Lørdag

Jagten starter 13/10 en halv time før solopgang, vi mødes i mad teltet hvor Dan, Mike og Jules sover, morgenmaden denne morgen består af cowboy kaffe, tortilias, stegte pølser samt frisk frugt, jeg får pakket lidt forskelligt snack, vand samt en bagel i min rygsæk, planen er at Mike og jeg skal tage den ene side by side ned til den første gate og derfra langsomt skal gå ned til den sidste gate ca. 3 km og glasse området, som sagt så er det gjort, vi spotter muledeer overalt men ingen elk, det skal lige tillægges at ugen før vi ankom, faldt der 25-30 cm. Sne hvilket resulterede i at næste alle dyr søgte ned af bjerget, nu er det kun i 3000 meters højder der stadigvæk er sne så dyrene er på vej tilbage.
Vi finder et god sted at spotte samt spise lidt, vi har siden vi startede frem til nu hvor vi køre tilbage til campen set 25 muledeer, spor af bobcat samt spild efter bjørn.

Vi mødes med de andre, her er det det samme masser af muledeer men ingen elk, vi spiser lidt frokost for herefter at hvile lidt inden vi skal ud igen, Mike og jeg vender tilbage til samme område men ingen elk kun muledeer, jagten slutter en halv time efter solnedgang.
Vi mødes med de andre, her er det det samme masser af muledeer men ingen elk, vi spiser lidt frokost for herefter at hvile lidt inden vi skal ud igen, Mike og jeg vender tilbage til samme område men ingen elk kun muledeer, jagten slutter en halv time efter solnedgang.

Vel tilbage i campen snupper jeg en øl inden jeg tænder fyret i begge telte, så der er varmt når de andre kommer tilbage, Bob og Dan har denne aften set en stor og en mindre elk, men ikke kunne komme på skudhold, Jules fortæller at hun kun har et Bear tag til denne jagt, så hun håber vi får nedlagt en elk ASAP så hun kan jage på kadavret.

Efter et godt måltid er det nu på tide af hver især fortæller hvem man er.
Eddy er maskinforhandler har 30 ansatte, han har jaget sammen med Dan Harrison i 6 år.
Kevin har et mindre firma der lægger tæpper, har et par ansatte.
Bob er entreprenør har firmaet sammen med sin bror, de har 120 ansatte.
Jules har sit eget jagtprogram på tv.

[Image: IMG-2289.jpg]

[Image: IMG-2279.jpg]

Søndag

Det er stadigvæk mørkt ude, jeg har frosset hele natten, dette selv om jeg har lånt en sovepose der kan klare ned til -25, måske fordi jeg sover lige ved indgangen til teltet, derimod er Eddy slået helt ud af varmen i teltet, så vi bytter derfor plads, hvilket jeg ikke fortryder.
Morgenmaden er næsten det samme som dagen før, Mike og jeg vælger samme område som i går, men kun muledeer, der er enkelte spor af elk men vi ser ingen.


Bob har skudt forbi til den store elk de så i går, afstanden var ca. 300 meter, de andre har også kun set muledeer.


Mandag

Har næsten sovet som en drøm, vi får spist morgenmad, pakket rygsækken og venter med at forlade campen til at solen begynder at skinne på det område hvor vi skal jage i dag, ca. 100 meter fra campen, det skal lige siges at campen er hegnet inde med elhegn, dette for at bjørnene ikke skal komme herind, med udedasset ligger udenfor hegnet.

Vi får lavet en mindre stig igennem den tætte bevoksning som består af ca. 50 år gamle egetræer der maks. Er 4-5 meter høje, finder et godt sted hvorfra vi kan spotte området, her er der et klart aftryk efter en større bjørn


men formiddagen går og vi ser kun muledeer.
Om aftenen beslutter vi os for at prøve en område lidt længre op af bjerget fra campen.
Ca. 100 meter fra campen er der et godt sted at spotte fra, jeg har taget en mindre klapstol med så jeg slipper at sidde på den frosne jord, vi får øje på en enkelt elk der dukker frem fra den ravine der deler området, nok det eneste sted hvor der er rindende vand lige her i området hvor vi sidder, jeg har sat min viper flex op og riflen ligger klar, nu dukker der flere dyr op, men det er kun hundyr men enkelte kalve, det er utroligt hvor hurtigt de bare kan forsvinde i den tætte egeskov, pludselig dukker de igen op 100 længre oppe af ravinen, for at bare forsvinde igen, frustrerende.

Tirsdag.
Efter en god gang spejlæg, bacon og chilli bønner er Mike og jeg klar til en ny dag, vi er på plads lige inden solens stråler rammer skråningen, der går ikke mange minutter før de første dyr dukker op, med de er mindst 1000 meter ude, vi har aftenen inden fundet nogle punkter der ligger ca. 650 meter fra hvor vi sidder, her er der et større åbent område hvor der er mulighed for at skyde, herefter er der egeskov frem til ca. 300 meter fra os, hvor der igen er et mindre åbent område, dyrene kommer langtsomt ned mod os, jeg er begrænset af jeg kun kan skyde ud til 750 meter, har ikke flere klik til rådighed, min afstandsmåler giver også op ved 750 meter.
Siddende på stolen med riflen i min viper flex sigter jeg på en ko der står 750 meter ude, jeg bliver stadigvæk fascineret over hvor stille man kan holde trådkorset, jeg er ikke i tvivl om hvis der kommer en afskuds elk på den afstand vil jeg skyde omg.

Efter lidt frokost og et lille hvil er jeg klar til aftenjagten, vi er på plads 17:00 ca. 18:00 kommer de første dyr over bjergkammen samme sted som om morgenen, der er nu flere større elk i denne gruppe som tæller ca. 20 dyr men de kommer aldrig tættere på end 800 meter, tilbage til campen for lidt aftensmad og en enkelt cocktail.

[Image: IMG-2321.jpg]
Onsdag
Jagtens sidste dag, vi er tilbage inden solen står op, det har været rigtigt koldt i nat, men nu er det overskyet, det tager tid inden de første dyr viser sig, men som før er de alt for langt ude, vi venter til kl. 10:30 med at gå tilbage til campen, her kommer Kevin ind i campen, han skal hente forplejning, Eddy har skudt ikke 1 elk men 3, Dan har kontakten den lokale game warden som er på vej op af bjerget for at undersøge hvad der er gået galt, Kevin og Mike køre kl. 11:00 og de kommer ikke tilbage før kl. 17:00.

Jeg sidder i solen denne sidste dag, spekulere lidt over om jeg kunne havde gjort noget anderledes for at have ændret forudsætningerne, men jeg har nu brugt ja jeg ved ikke hvor mange timer med at studere bjergryggen hvorfra alle dyrene kom fra og jeg er sikker på at næste gang jeg sætter mine ben her så er jeg forberedt, med med jagt ved man aldrig, næste gang kommer dyrene måske fra den anden side og så sidder jeg i saksen igen.

Af og til sidder jeg og spotter op på bjerget da der pludselig kommer der en stor elk løbende over bjergryggen og ned i egeskoven, jag pakker mine ting og går op og sætter mig på min stol, men ingenting sker før der er 15 min. Tilbage af jagten flere hundyr med kalve samt en afskuds elk kommer over bjergryggen men der er 1500 meter derud, så jeg nyder de sidste minutter af denne jagt.
Jeg går nu tilbage til campen, er lidt spændt på hvad der er sket med Eddy.
Det viser sig at Eddy får øje på en elk og skyder, han repetere og elken står der stadigvæk, Eddy skyder igen og får repeteret nu står elken 20 meter længre ude, Eddy skyder igen og elken lægger sig, Eddy kontakter Dan som kommer derned for at konstatere at der ligger 3 døde dyr.
Game warden informere Eddy om at dette kan blive en dyr sag, et beløb på US 6.000,00 nævnes men som sagen fortælles og tingene lægges sammen bliver Eddy præsenteret for en bøde på US 138,50 og de 2 dyr bliver konfiskeret.


Alt i alt en rigtig god tur, jeg har byttet min afstandsmåler til en "Sig" der kan måle ud til 1500 meter, riflen bliver ikke byttet, måske en ny riffelkikkert.

[Image: IMG-2330.jpg]

[Image: IMG-2331.jpg]

[Image: IMG-2304.jpg]

/Rolin

[Image: IMG-3215.jpg]

PS: Jeg havde medbragt 1 stk. 4 år gammel ost, krydderfedt, sky samt rugbrød for nu skulle amerikanerne have lov til at smage en rigtig ostemad, toppet af med rå løg og stænk af rom, det eneste de ikke kunne lide var de rå løg.


RE: ETA 11/10-2018 - klokker - 28-10-2018

I vanlig stil en forrygende beretning. Tak for den. Ærgerligt det ikke lykkedes dig at nedlægge en elk


RE: ETA 11/10-2018 - Tex - 28-10-2018

Tak for en fin beretning igen, ærgerligt du ikke fik en Elk men så er der du jo nødvendigvis nød til at tage af sted igen Wink


RE: ETA 11/10-2018 - McQuolle - 28-10-2018

Tak for en fin beretning. Det lyder til at have været en fin tur selv med lidt last minut changes og manglende jagtlykke.


RE: ETA 11/10-2018 - Pingvinen - 29-10-2018

Som altid: en historie der var værd at vente på. Håber at du har heldet med dig næste gang.

Mvh

Michael