Våbenteknisk Forum - VTF
Sauer 100 - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Våbenværkstedet (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Tråd: Sauer 100 (/showthread.php?tid=27149)



Sauer 100 - JCK - 07-01-2019

En af mine gode venner har sådan en i kal. 7x64
Der er imidlertid et problem med den. Ind i mellem klikker den med mine genladede patroner, og det går mig på.

Jeg har nu undersøgt riflen.
Slagstiften går 1,4 mm foran bagkanten i bundstykket.
En fabriksladet patron lukker ubesværet når der er 0,13 mm i mellem læg. Det dobbelte strammer en hel del. Det samme gør sig gældende med en genladet.
Fænghætterne er slået meget lidt på begge. Klikket fra slagstiften lyder i mine ører af meget lidt. Min hørelse er også noget reduceret.

Min første tanke er, at slagfjederen er for slap. Riflen er vel 5-6 år gammel.

Er der nogle af jer formænd, der har erfaringer med samme.

Venlig hilsen

JCK


RE: Sauer 100 - Lars M. L. - 07-01-2019

Mon ikke der blandt vore midaldrende formænd er en og anden, som af og til har problemer med “slap fjeder”? Tø-hø...

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være.

Mvh Lars


RE: Sauer 100 - klokker - 07-01-2019

(07-01-2019, 12:57 PM)Lars M. L. Skrev: Mon ikke der blandt vore midaldrende formænd er en og anden, som af og til har problemer med “slap fjeder”? Tø-hø...

Undskyld, men jeg kunne ikke lade være.

Mvh Lars

Bwaaaaaaaaahahahahahaha Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin


RE: Sauer 100 - hatting - 07-01-2019

(07-01-2019, 12:46 PM)JCK Skrev: En af mine gode venner har sådan en i kal. 7x64
Der er imidlertid et problem med den. Ind i mellem klikker den med mine genladede patroner, og det går mig på.

Jeg har nu undersøgt riflen.
Slagstiften går 1,4 mm foran bagkanten i bundstykket.
En fabriksladet patron lukker ubesværet når der er 0,13 mm i mellem læg. Det dobbelte strammer en hel del. Det samme gør sig gældende med en genladet.
Fænghætterne er slået meget lidt på begge. Klikket fra slagstiften lyder i mine ører af meget lidt. Min hørelse er også noget reduceret.

Min første tanke er, at slagfjederen er for slap. Riflen er vel 5-6 år gammel.

Er der nogle af jer formænd, der har erfaringer med samme.

Venlig hilsen

JCK

hvordan sidder fænghætten i de genladte hylstre ? 
dyberer end i fabriks ? 
hvornår er den sidst blevet skildt ad renset og fået nyt olie i bundstykket ??

ja det kan jo også være din "ven" har en slap fjeder  Angel


RE: Sauer 100 - JCK - 07-01-2019

(07-01-2019, 07:39 PM)hatting Skrev:
(07-01-2019, 12:46 PM)JCK Skrev: En af mine gode venner har sådan en i kal. 7x64
Der er imidlertid et problem med den. Ind i mellem klikker den med mine genladede patroner, og det går mig på.

Jeg har nu undersøgt riflen.
Slagstiften går 1,4 mm foran bagkanten i bundstykket.
En fabriksladet patron lukker ubesværet når der er 0,13 mm i mellem læg. Det dobbelte strammer en hel del. Det samme gør sig gældende med en genladet.
Fænghætterne er slået meget lidt på begge. Klikket fra slagstiften lyder i mine ører af meget lidt. Min hørelse er også noget reduceret.

Min første tanke er, at slagfjederen er for slap. Riflen er vel 5-6 år gammel.

Er der nogle af jer formænd, der har erfaringer med samme.

Venlig hilsen

JCK

hvordan sidder fænghætten i de genladte hylstre ? 
dyberer end i fabriks ? 
hvornår er den sidst blevet skildt ad renset og fået nyt olie i bundstykket ??

ja det kan jo også være din "ven" har en slap fjeder  Angel
Hans fjeder har jeg ingen status på.

Med hensyn til fænghætterne, så sidder de i samme dybde. 0,05-0,1 mm under bunden. Alle hylstre er RWS.
Forsøget er gjort med Remington 9½M fænghætter. De genladte hylstre er med CCI250 og i alle er mærkerne efter slagstiften den samme.

Jeg har, efterfølgende skilt bundstykket, og den er faktisk nydeligt olieret, og pæn ren.

Jeg prøver lige, at rense og smøre op igen, og så gentager jeg forsøget, både med Remington og CCI fænghætter.

Venlig hilsen

JCK.


RE: Sauer 100 - hogmeister - 08-01-2019

Hvad med IKKE at smøre bundstykket, slagfjeder og slagstift.
Det indvendige af mine bundstykker er renset med hvad man I gamle dage kaldte stenkuls nafta eller tetraklor kulstof. Der er ikke nogen antydning agf olie eller ferronat I nærheden af det, og de svigter aldrig.
H


RE: Sauer 100 - JCK - 08-01-2019

Har lige talt med bøssemageren hos Østjysk Våbenhandel.

Han kendte godt problemet, og han havde også løsningen.
Et nyt kit, bestående af en ny slagstift og en ny, kraftigere slagfjeder.


Så håber jeg, at Pest Nord kan "levere" varen.

Venlig hilsen-

JCK


RE: Sauer 100 - hogmeister - 09-01-2019

Det burde saa bare ikke være tilfældet med en 5-6 aar gammel Sauer!
H


RE: Sauer 100 - Santo - 11-01-2019

(09-01-2019, 06:04 PM)hogmeister Skrev: Det burde saa bare ikke være tilfældet med en 5-6 aar gammel Sauer!
H

Men det er det, desværre, selv på 404 kan man få slap fjeder. så skal der ifølge Sauer fabrikken bare nogle små blanke skiver til at stramme fjederen op.

(Hvis det er til mænd så skal de være blå og trekantede) Cool 

Mvh

Santo


RE: Sauer 100 - LasseScout - 14-01-2019

Da jeg købte min Steyr Scout fik jeg nogle pakker jagtammunition med i handelen. Det var fra Norma og fungerede upåklageligt i riflen.

Fordi jeg boede i Grønland kunne jeg ikke få krudt og fænghætter til genladning, så da de var brugt, blev jeg nødt til at købe Sellier & Bellot, som var det eneste mærke de forhandlede lokalt. Da jeg afprøvede dem, klikkede hver anden eller hver tredje patron. Men designeren af riflen havde tilsyneladende forudset at det kunne ske, så slagfjederen kan spændes i 4-5 trin. Jeg adskilte bundstykket og spændte fjederen to trin, så klikkede den ikke mere. Ulempen ved den strammere fjeder skulle være en hårdere betjening af låsen, men jeg syntes nu ikke jeg kunne mærke forskel.

Jeg udførte operationen uden brug af værktøj ude på skydebanen. Det var rart at opleve et problem som var forudset og hvor løsningen var indbygget i riflen fra starten. Da jeg fik mulighed for at skaffe ordentlig ammunition igen, slækkede jeg fjederen, og det gik fint med det.