Våbenteknisk Forum - VTF
Farfars gamle kal 16. - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Haglgeværteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Forum: Haglgeværteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=22)
+--- Tråd: Farfars gamle kal 16. (/showthread.php?tid=27874)



Farfars gamle kal 16. - Claxel - 06-11-2020

Hej formænd

Jeg har været bagest I våbenskabet og fundet min farfars gamle belgiske kaliber 16 frem.
Min far fortalte, at min bedstefar var en ret skarp skytte med et haglgevær, men han døde flere år før jeg blev født.

Det var den haglbøsse min far gik på jagt med da jeg var barn.  


Det var med selvsamme skyder jeg nedlagde mit første stykke vildt med for nu  snart 43 år siden, en alder af 12 år.

Dengang min bedstefar for mange år siden tabte 16’eren, (da remmen knækkede), da knækkede skæftet da skyderen ramte gulvet i smedeværkstedet. 

Min farfar satte et par skruer i skæftet og skød videre med den. 
Den holdt i temmelig mange år men en dag hvor min far skulle skyde til en hare, der knækkede det igen.

Den blev indleveret til den lokale tømrer som prøvede at sætte en lus i og limede den sammen. Det holdt et stykke tid men det brød op igen, dengang jeg lærte at skyde med den. 

Afstanden til forreste aftrækker er så stor, at jeg fik en bullen langfinger dengang jeg lærte at skyde og havde korte fingre på de små hænder.

Forleden brækkede jeg skæftet helt over, rensede brudfladerne for gammel lim og limede det med araldit. 

Så nu skal den med på jagt igen. 

Farfar var en lille mand, så der er kun 34 cm til forreste aftrækker, men jeg nænner ikke at ændre på det. 

Men nu kommer spørgsmålet:

Er der nogen her der ved hvor gammel sådan en kan være. 

Det eneste der står på løbet er J. Pedersen Aalborg. Sikkert ham der importerede den. 

[Image: 07767401-F242-4916-BBB5-2-FB2165-F8-AE4.jpg]

[Image: 4-E2-F710-A-F602-40-B6-9591-9-C29-A6-B11-B33.jpg]

[Image: 5-F694-A59-35-CF-4-B56-AF39-1857-AED8-A98-A.jpg]

[Image: A622-B544-64-C8-4-C56-907-A-47770-D6-CE284.jpg]


RE: Farfars gamle kal 16. - JCK - 06-11-2020

Hej Claxel.

Det bliver sikkert noget af et detektivarbejde.


Måske kan diverse stempler og  nummeret kan være med til, at indkredse det, men et præcist årstal bliver desværre nok umuligt.
Belgien, her ensbetydende med Liege lavede et hav af især billige haglvåben, som man kunne bestille med det navn man ønskede. Der er formentligt det importøren har gjort.

Jeg vil dog ønske dig god fornøjelse.

Venlig hilsen

JCK


RE: Farfars gamle kal 16. - STROM - 07-11-2020

der er nu noget hyggeligt ved de gamle bøsser  Smile Cool Smile
jeg bruger i ny og næ min farfars brors husqvarna med bøgetræ, haner og underlukke på jagt.
det var den jeg begyndte at skyde lerduer med på trods af div instruktørers skræk og rædsel for en hanebøsse på banen

rigtig go fornøjelse med den gamle !!


RE: Farfars gamle kal 16. - Claxel - 07-11-2020

[Image: 75-EB62-AD-575-C-4-D0-A-888-B-55-AA2-F9-BB8-E6.jpg]

Jeg havde den store glæde/oplevelse at få tilbud til en sneppe i dag.

Det var lige som om at det hele gik op i en højere enhed.

Den kom ud af remisen, så mig og steg i et sving mod højre, hvor jeg fulgte med og slap skuddet på det rigtige tidspunkt.

To fasaner blev det også til, så det var en herlig dag.


RE: Farfars gamle kal 16. - SAKONEZER - 27-11-2020

Jeg har også min farfars gamle 16ér stående i skabet. En Belgisk REX, i øvrigt samme våben Kaj Munk skød med.
På skæftet sidder en lille sølvplade der var 2. præmie i flugtskydning i den lokale jagtforening. Den er vundet i 1935 med REXén.
Jeg har også hans gamle jagtjournal.
I den står der bl.a. at på den første jagtdag på agerhøns knækkede den ene slagstift da han skød første skud. Alligevel lykkedes det ham at nedlægge 32 høns den dag. Agerhønsejagt var hans store passion.