Våbenteknisk Forum - VTF
"Fjumreskuddet" - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Jagt & friluftsliv (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=14)
+--- Forum: Jura og Jagtpolitik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=68)
+--- Tråd: "Fjumreskuddet" (/showthread.php?tid=27984)

Sider: 1 2


"Fjumreskuddet" - klokker - 05-04-2021

Kære Formænd
Ansporet af en verserende debat, der er startet af vores egen Bessie4ever inde på facebook, kunne jeg godt tænke mig at tage den herinde uden det gutterale islæt, der ofte er på Facebook. Med andre ord jeg vil egentlig gerne prøve debatten af herinde uden det mudderkast og personligt fnidder, der forplumrer debatten på Facebook

Hvorom alting er. Bessie har vovet at hænge sin røv i klaskehøjde ved at sætte spørgsmålstegn ved lødigheden af "Forbiskuddet" eller "Fjumreskuddet" til riffelprøven. 
-Hvorfor er det vi accepterer den slag middelmådige skydning til en riffelprøve
-Hvorfor er det at vi som jægerstand vil sende det signal til omverdenen at vi accepterer 1/6 forbiskud eller 1/6 dårlige skud. 
-Hvorfor er det at så mange rent faktisk går totalt i baglås når man som jæger mener det faktisk er ok at stramme en smule op og forlange bare et minimum af færdigheder. Et forsigtigt argument kunne lyde, at hvis ikke engang man formår at ramme 6 skud indenfor 20 cm på 100 meters afstand, i valgfri skydestilling med fast anlæg, hvorfor kan man så acceptere en person får lov at levere skud til levende vildt. 
-Hvorfor er folk så forargede over at man stiller krav til at grejet og jægeren skal være af en sådan standart at man som minimum kan sætte alle 6 skud inden for skiven. 

OSV OSV. 

Lad os nu høre betragtningerne herindefra. 
Venligst
Klokker


RE: "Fjumreskuddet" - STROM - 05-04-2021

selvom jeg pt er på kollisionskurs med Bessie i en anden sammenhæng, har han da ret i denne sag: det er for let at bestå riffelprøven.
urealistisk skydestilling for de fleste skytters vedkommende og under de urealistisk nemme forhold er kravene for små


RE: "Fjumreskuddet" - hatting - 05-04-2021

jeg er både for og imod
syntes det er godt med det nye tiltag hvor "ny" jægerne skal i gennem et riffel forløb og prøve de forskellige skyde stillinger
og får trænet lidt det vil jo også være en fordel for skytte/jagtforeningen at få flere aktive skytter 

at ny jægerer må misse 1 skud og bestå kan jeg godt acceptere
hvad jeg ikke forstår er at man ikke skal op til en riffelprøve feks hver gang at ens riffel tilladelse skal fornyes
og her syntes jeg ikke at man skal accepterer et fejl skud og jeg syntes også at man bør have løbende hjort med til prøven / fornyelse af riffeltilladelse
her har jægeren jo haft 10år til at træne   Angel


RE: "Fjumreskuddet" - tagergaard - 05-04-2021

Hej Klokker og alle I andre.

Som riffelinstruktør ser og hører man meget på skydebanen. Jeg havde en gammel jæger på banen en mandag i starten af maj. Han skulle lige kontrollere grejet inden bukkejagten. 3 skud afgivet liggende med fast anlæg, en træffer i halsen, en i vommen og en bagerst i køllen. Hans kommentar: "Det er da meget godt", hvortil jeg spørger: "Hvad mener du?". Jamen der var jo træf med alle tre skud....., lød hans svar. Der er en grund til, at vi har et dygtigt sweisshundekorps.... 

Jeg mener også, at det måske er for nemt at bestå riffelprøven, ligesom jeg mener, at det er for nemt, at bevare sin tilladelse til at udøve riffeljagt.

Den obligatoriske skydeprøve er et skridt i den rigtige retning, omend et lille skridt. Den er alene vejledende, det er ikke et krav, at der træffes noget som helst.

Desværre har vi ikke i DK tradition for, at stille krav til hinanden. Tænk kørekort. Det erhverver du som 17 eller 18 årig, frisk i hovedet, smidig i nakken og med indgående kendskab til gældende regler. Så kan du ellers køre de næste 50-60 år, uden opfølgende undervisning i nye regler eller kontrol af hovedet eller fysikken generelt.

Jeg kunne godt tænke mig en model, lidt som den norske. Dog måske med en skydeprøve hver 5. år i stedet for hvert år.
Og et uddannelsesforløb i forbindelse med erhvervelse af riffeltegn. 20 timer omhandlende sikkerhed, våbenhåndtering og skydeteknik/træning. Kravet til prøven kan man diskutere, alle kan have lidt nervøsitet under en prøve og lade et skud glide ud af træfområdet. Et problem eller sund læring? Men når man som gammel jæger bruger hele bukkeskiven til tre skud, så er det tid til mere kortspil og ingen riffeljagt. Trist? Nej, en naturlig følge af tidens gang. Alting har sin tid.

I vores svenske elgjagtskonsortie er det et krav, ikke fra myndighederne, men fra jagtlaget, at alle skal fremvise en bestået elgmærkeskydning til minimum bronze. Hvert år. Det er der ingen, der anfægter, sådan er vilkårene og er man uenig eller kan man ikke klare kravet, så er elgjagten forbi. 

Så det er bare om at komme i gang, bedre at vi selv udøver justits og kommer med løsningen på problemerne, end myndighederne skal i gang med at lovgive (om noget de ikke helt forstår...). En opgave for DJ? Det er vist ikke så svært.

Mange hilsner
Torben


RE: "Fjumreskuddet" - ckn - 06-04-2021

Jeg står også en del som riffel instruktør.
Og har også den holdning, at riffelprøven er til den lette side, når der nu er fri skydestilling og mulighed for mange forskellige hjælpe midler.
Hælder mest til den Norske model, med tvungen besøg på godkendt bane med afgivelse af 50 skud, hvis jeg husker korrekt.
De fleste vil når de nu alligevel er afsted, få rettet nogle af de fejl der er.
Og så gerne en prøve hver 5 år, eller noget i den stil.
Det obligatoriske riffel skydeforløb er et lille skridt på vejen, hvor flere får øjnene op for at det ikke er så let som nogle fortæller
Ser for mange, der har problemer med at ramme en dessert tallerken på 100 m med anlæg.

Mvh.
Carsten


RE: "Fjumreskuddet" - STROM - 06-04-2021

Jeg står også en del som riffel instruktør.

Og har også den holdning, at riffelprøven er til den lette side, når der nu er fri skydestilling og mulighed for mange forskellige hjælpe midler.
Hælder mest til den Norske model, med tvungen besøg på godkendt bane med afgivelse af 50 skud, hvis jeg husker korrekt.
De fleste vil når de nu alligevel er afsted, få rettet nogle af de fejl der er.
Og så gerne en prøve hver 5 år, eller noget i den stil.
Det obligatoriske riffel skydeforløb er et lille skridt på vejen, hvor flere får øjnene op for at det ikke er så let som nogle fortæller 
Ser for mange, der har problemer med at ramme en dessert tallerken på 100 m med anlæg.

ret godt formuleret !


RE: "Fjumreskuddet" - klokker - 07-04-2021

Virkelig glimrende betragtninger og forøvrigt helt uden mudderkastning. Meget ulig den vanlige standart på Facebook. 
Som de fleste nok har fattet er jeg MEGET for en stramning af Riffelprøven. Alene signalværdi i at man tillader 1/6 forbiskud er for mig argument nok til en stramning. 
Som Tagergaard fuldstændigt rigtigt anfører er det obligatoriske skydeforløb inden riffelprøven et skridt i den rigtige retning. Jeg er dog alligevel af den overbevisning at det ikke er nok at man møder op, brager 25 skud af i de forskellige skydestillinger. I vores forening fordrer forløbet tilmelding. Ved tilmelding vil aspiranten blive orienteret om  at møde op med indskudt riffel og der præciserer vi hvad vi mener med indskudt. (Det er ikke kun en boresightet udgave direkte fra den lokale våbenpusher) såfremt der ikke er en indskudt riffel vil aspiranten blive inviteret på banen ved næste ledige lejligheder og der vil vi så hjælpe/vejlede aspiranten igennem. 

Til forløbet vil de forskellige skydestillinger blive grundigt gennemgået og kravene til riffelprøven præciseret, så aspiranten får den bedst mulige oplevelse  
Vi tager forøvrigt ikke andet en det det normalt koster at skude på banen den pågældende aften for et sådant foeløb. 
Hvis jeg kunne bestemme ville jeg ønske der blev opstillet krav om flere møder på skydebanen. I denne forbindelse ville det være muligt at lære aspiranten mere om generel adfærd med skydevåben, hvilket for mange også halter en del. 
Her er der desværre ikke kun tale om nyjægere... 
Ønskedrømmen var at man kunne stille krav om duelighedsprøver med jævne mellemrum. Nogen siger hvert tiende år, andre hvert 5. Og der er jeg ikke helt klar i min overbevisning. Dog er jeg HELT for jævnlige prøver. Igen som Tagergaard anfører kunne man med rette lure i retning af vore nabolandes krav...
Klokker


RE: "Fjumreskuddet" - Ffr - 07-04-2021

Jeg finder også prøven latterlig let. 
Men er modstander af stramninger. Imho indsnævrer de kun alles frihed. I øvrigt tror jeg ikke det vil minimere anskydninger markant. Jeg oplever at mange anskydninger kommer af at folk tager bevidste chancer over niveau. Eller glemmer eget niveau i “kampens hede”. Tilsvarer det man ser på diskoteker efter 5 øl (problemet er at “nogen gange går det). 
Mvh Frederik


RE: "Fjumreskuddet" - klokker - 08-04-2021

(07-04-2021, 08:53 PM)Ffr Skrev: Jeg finder også prøven latterlig let. 
Men er modstander af stramninger. Imho indsnævrer de kun alles frihed. I øvrigt tror jeg ikke det vil minimere anskydninger markant. Jeg oplever at mange anskydninger kommer af at folk tager bevidste chancer over niveau. Eller glemmer eget niveau i “kampens hede”. Tilsvarer det man ser på diskoteker efter 5 øl (problemet er at “nogen gange går det). 
Mvh Frederik

Jeg er faktisk enig i din betragtning om at prøven ikke minimerer antallet af anskydninger, men mon ikke man alligevel får luget lidt ud i de, der ikke tager tingene alvorligt. 
Som det ser ud nu, så lukker vi folk ud med en mere end almindelig ringe indstilling til jægerhåndværket. 
Selvstramninger kan man altid betvivle, for hvorfor arbejde målrettet på at gøre tingene sværere for os selv, men hvis man ser på det overordnede billede, så er vi en forsvindende lille del af den samlede befolkning, der finder det herligt at slå dyr ihjel for sjov. 
Det er en helt tåbelig formulering I KNOW, men det er ret beset således mange vil opfatte jagt. Overfor netop denne ret store del af befolkningen er det sgu vigtigt, at vi kan dokumentere at håndværket og færdighederne er i orden. Som det ser ud nu, så er det altså et småsørgeligt billede vi viser omverdenen.


RE: "Fjumreskuddet" - CP - 08-04-2021

Enig i at prøven er let - om den er for let er jeg i tvivl om (Læs Tagergaards glimrende indlæg)
Det ville være langt bedre med krav om ny prøve hver 5. eller 10. år. 
Signalværdien i at stramme prøven tvivler jeg på har den store værdi, jeg tror derimod at den/en offentlig debat på Facebook har stor NEGATIV værdi for os jægere. 
Den udstiller i langt højere grad at vi aldrig kan enes.
Vil man prøve at ændre/stramme kravene tror jeg det var langt “ klogere” at gøre det internt i vores organisation, end at få FB til at gøre det  Cool


RE: "Fjumreskuddet" - Marion Morrison - 08-04-2021

(08-04-2021, 11:00 AM)CP Skrev: Enig i at prøven er let - om den er for let er jeg i tvivl om (Læs Tagergaards glimrende indlæg)
Det ville være langt bedre med krav om ny prøve hver 5. eller 10. år. 
Signalværdien i at stramme prøven tvivler jeg på har den store værdi, jeg tror derimod at den/en offentlig debat på Facebook har stor NEGATIV værdi for os jægere. 
Den udstiller i langt højere grad at vi aldrig kan enes.
Vil man prøve at ændre/stramme kravene tror jeg det var langt “ klogere” at gøre det internt i vores organisation, end at få FB til at gøre det  Cool

Måske skulle man lave det til en form for "mærkeskydning" hvor Bronze er godkendt, måske med de 5 gode + et dårligt skud med valgfri skydestilling og så gøre det sværere for sølv og guld så der er noget at stræbe efter eller helt enkelt indføre de forskellige riffelmærker som krav så har skytterne noget at vise frem og de nye ville måske komme ud for at forsøge at erhverve guld med egeløv, bare en tanke, så kan de forskellige konsortier sige at at for at gå på jegt her stiller du du med min det man fastsætter Bronce, sølv eller ???


RE: "Fjumreskuddet" - klokker - 09-04-2021

(08-04-2021, 08:36 PM)Marion Morrison Skrev:
(08-04-2021, 11:00 AM)CP Skrev: Enig i at prøven er let - om den er for let er jeg i tvivl om (Læs Tagergaards glimrende indlæg)
Det ville være langt bedre med krav om ny prøve hver 5. eller 10. år. 
Signalværdien i at stramme prøven tvivler jeg på har den store værdi, jeg tror derimod at den/en offentlig debat på Facebook har stor NEGATIV værdi for os jægere. 
Den udstiller i langt højere grad at vi aldrig kan enes.
Vil man prøve at ændre/stramme kravene tror jeg det var langt “ klogere” at gøre det internt i vores organisation, end at få FB til at gøre det  Cool

Måske skulle man lave det til en form for "mærkeskydning" hvor Bronze er godkendt, måske med de 5 gode + et dårligt skud med valgfri skydestilling og så gøre det sværere for sølv og guld så der er noget at stræbe efter eller helt enkelt indføre de forskellige riffelmærker som krav så har skytterne noget at vise frem og de nye ville måske komme ud for at forsøge at erhverve guld med egeløv, bare en tanke, så kan de forskellige konsortier sige at at for at gå på jegt her stiller du du med min det man fastsætter Bronce, sølv eller ???

Heller ikke her kan jeg sætte en finger på de gode ideer. Dog vil jeg stadig holde fast i at signalværdien i at tillade forbiskuddet ikke er fordrende for jagtsagen. Der er forskellige tilgange man kan vælge. Den ene er at gøre træfområdet mindre og tillade et skud udenfor max-point-cirklen. (Dog må forbiskuddet ikke sidde udenfor det alm. 20-cm træfområde). Derudover er der den "lette" løsning at man skal sætte alle sine skud indenfor det vanlige træfområde. OG JA det er begge stramninger af hvad man indtil nu kræver. Der er formentligt utallige løsninger og som der også er forslået overfor, så kan man se i retning af de "gamle" mærkeskydninger for ligesom at kunne have et fælles referencepunkt, hvor de enkelte skytters evner kan vurderes. Man skiller populært sagt fårene fra bukkene. 
Jeg har ikke den gyldne opskrift på problematikken, men som jeg læser de utallige opslag på facebook, så er der altså behov for en generel opstramning både i forhold til indstilling samt i forhold til de enkelte skytters færdigheder. (Se bare på dumpeprocenten til riffelprøven. der lå på den forkerte side af 30%) Derudover ser jeg også på skydebanen faktisk ret grelle eksempler, hvor der er behov for både træning og holdningsforbedrende samtaler. 

Med hensyn til kommentaren om at "kriges" på Facebook. Så har du faktisk ret CP desværre er det lige nu derinde tingene sker og ikke på foraer som vores. Om slaget er tabt i forhold til brugen af Facebook fremfor Bl.a. VTF skal jeg ikke kunne sige og det må blive drøftet i en anden tråd end denne, men ikke desto mindre mener jeg ikke vi skal holde os tilbage på Facebook. Bevares. Man skal holde den gode tone, men skal optræde ordentligt, selvom det kan være vanskeligt når der for alvor bliver gået til den derinde, men jeg syntes ikke vi skal tillade disse storskrydende tastaturninjaer så meget taletid uden at blive modsagt. Især ikke når det er emner af en så vigtig karakter som dette her. 

Kan man så vende stemningen på Facebook... Nej det kan man nok ikke. Det er på skydebanen og ude i jagtforeningerne slaget skal stå. For vores vedkommende ser vi heldigvis en stigning i riffelskytter på banen. Vi ser en stigende (lille, men sikker) tendens til at skytterne træner jagtrelaterede skydestillinger. Der er jeg ikke bange for at give især mine kollegers ihærdige indsats på banen, hvor de går i forvejen og selv træner diverse jagtrelevante stillinger. Vi benytter enhver lejlighed til at tilkendegive vores begejstring når folk træner andet end den liggende skydning. Ja kodeordet er vel træning. 
Når jeg så alligevel vælger at råbe op på Facebook så er det fordi Facebook til dels er vores ansigt udadtil. Det er sgu desværre derinde at rigtig mange meninger bliver tilkendegivet ud i offentligheden og pludselig bliver disse ytringer til en sandhed. 
Et godt eksempel på den tendens fra Facebook kunne være da der blev talt om vildtparader og hvorfor man da for pokker skal spilde sin tid på den slags. Efter en del råberi på Face kunne vi opleve en stigende tendens til at indlæggene fik karakter af at Jamen det giver da god mening i at det er spild at tid at "ære" vildtet med parader og hornblæseri. 

Jeg syntes vi skylder os selv som jægere og skytter at tage til genmæle. Så længe vi husker at optræde lødigt og sagligt vil jeg opfordre til man tilkendegiver sin mening på en ordentlig måde også på Facebook.


RE: "Fjumreskuddet" - JCK - 09-04-2021

Jeg er enig i, at riffelprøven er let, men jeg er lidt usikker på, om den er for let.

Når jeg er sådan lidt valen, skyldes det, at jeg sammenligner med haglskydeprøven.
Her skal man skyde 2 venstre-, 2 højre og 2 bagduer ud af 6 i hver retning. Man har 6 skud til hver retning, og kan vist nok samle overskydende patroner op, så de kan bruges, hvis der opstår behov til en anden side. Det sidste er jeg dog ikke sikker på.
Altså kan man bestå haglprøven med en træffeprocent på 33, eller med andre ord 66.6% forbiere. Potentielt anskydninger.
Set i det lys, er riffelprøven vel ikke for let. Det er måske haglprøven der reelt skal kigges på først.
Med haglprøven accepteres altså 66% anskydninger, hvorimod riffelprøven "kun" tillader 16%.

VH

JCK


RE: "Fjumreskuddet" - Santo - 09-04-2021

Jeg kommer dagligt i en jagtforretning og lægger ører til lidt af hvert også om riffelprøver og skydeforløb. Det kommer jeg tilbage til...

Følgende er hørt:

Kunde: Jeg skal lige have en riffel, jeg har bestilt en riffelprøve.

Mig: Ok, hvornår skal du til prøve?

Kunde: om 6 uger.

Mig: Ok, så har vi lidt travlt, du skal have søgt tilladelse og bestå Skydeforløbet.

Kunde: Skydeforløbet har jeg styr på, jeg kender en riffelinstruktør, han vil gerne lave det hjemme hos ham.

Mig: Huh Huh 


Egentligt bare en virkeligt exempel på hvad man hører, men ikke kommenterer på, Jeg falder over at riffel instruktører ikke skal til prøve hvert andet år, så vi kan fjerne de brådne kar der også er i den gruppe, ud fra ovenstående findes der instruktører der afholde skydeforløb udenfor godkendte baner og jeg har hørt om nogle der bare modtager et beløb og underskriver på papiret, man burde kræve 2x skydeforløb og 2 instruktør underskrifter til hvert forløb.

Man kunne til riffelprøven også kræve at 6 skud sidder inden for 20 cm, heraf skal de 5 skud sidde samlet inden for en cirkel på 10 cm indenfor den store cirkel.

I skydeforløbet burde der være en prøve på at skyde sin egen kikert ind, der er vitterligt mange der ikke formår at gøre dette uden at de for hjælp til at justere deres trådkors.

Herefter kunne man kræve deltagelse i årlige skydninger ala mærkeskydningen for at gå på jagt med riffel og et skydeforløb hvert 5 år, hvor man også indstiller sin kikkert.

Mvh

Santo


RE: "Fjumreskuddet" - tagergaard - 09-04-2021

Hvis vi udvider debatten til også at omfatte riffelinstruktørernes kompetencer og prøver, tror jeg at der skal etableres en ny tråd, der måske ikke har så bred en relevans, som denne. Der er trods alt flere kommende riffeljægere, end der er instruktører. 

Men Santo's indspark er absolut relevant. Mit eksempel med kørekortet, gælder også her, de fleste kørelærere bruger årligt tid på efteruddannelse, det kunne vi som riffelinstruktører også have gavn af. For eksempel blev den nye ordning med den obligatoriske skydeprøve blot annonceret fra myndighederne, uden nævneværdigt varsel og uddannelse. Men det kræver, at myndighederne melder klart ud, hvad er mandatet og opgaven for landets riffelinstruktører? Hvem har ansvaret for deres faglige niveau og integritet?

Om det er sælgeren der skal instruere køberen i, hvorledes en riffelkikkert fungerer, eller det er en disciplin, som myndighederne skal examinere borgeren i, det er jeg ikke helt sikker på. Biler igen, det er vel også bilforhandleren, der instruerer køberen i, hvor man påfylder drivmiddel, sprinklervæske og indstiller sædet. Det er jo ikke noget, som man skal omkring den lokale synshal og aflægge prøve i.
Man bør som forbruger og køber af ofte meget dyrt isenkram, vel kunne forvente, at sælgeren yder et minimum af uddannelse/instruktion i brug af for eksempel en riffelkikkert?
Dem "der dagligt har sin gang i en jagtforretning", skal vel klare den opgave, inden kunden sendes på gaden? Off-topic: Samtidigt kunne man overveje det rimelige i, at nyjægere nærmest pr. automatik bliver udstyret med en 30.06, "for den kan jo klare det meste". Blot ikke noget godt valg for en nyjæger, der skal i gang med at lære, at skyde. 

I den sidste ende har brugeren jo selv ansvaret, det ham/hende der trykker på aftrækkeren og skal stå til regnskab for resultatet. 

Måske alle de nye, hurtige jagttegnskurser glemmer en væsentlig del af jagten? Der reklameres med garanti for at bestå, efter blot 4 dages undervisning, men hvor er etikken? Hvor er forståelsen for jagtens historie? Hvor er alvor-snakken om hvorvidt man skal skyde eller ej i en given situation? Det er jo ikke en Playstation, men liv og død i den anden ende af våbnet.

Så hvordan riffelprøven skal udformes er sekundært i forhold til ovenstående, vi er nok nødt til at stikke spaden dybere ned, inden vi forsøger at fikse et "problem" på overfladen.

Eller?


RE: "Fjumreskuddet" - Santo - 11-04-2021

(09-04-2021, 10:28 PM)tagergaard Skrev: Hvis vi udvider debatten til også at omfatte riffelinstruktørernes kompetencer og prøver, tror jeg at der skal etableres en ny tråd, der måske ikke har så bred en relevans, som denne. Der er trods alt flere kommende riffeljægere, end der er instruktører. 

Men Santo's indspark er absolut relevant. Mit eksempel med kørekortet, gælder også her, de fleste kørelærere bruger årligt tid på efteruddannelse, det kunne vi som riffelinstruktører også have gavn af. For eksempel blev den nye ordning med den obligatoriske skydeprøve blot annonceret fra myndighederne, uden nævneværdigt varsel og uddannelse. Men det kræver, at myndighederne melder klart ud, hvad er mandatet og opgaven for landets riffelinstruktører? Hvem har ansvaret for deres faglige niveau og integritet?

Det er faktisk kørelærerne der også underviser i at kontrollere olie, vand, dæk, mønstertykkelse og at indstille spejle og sæde korrekt, og eleven kan blive hørt i det til køreprøven.


Om det er sælgeren der skal instruere køberen i, hvorledes en riffelkikkert fungerer, eller det er en disciplin, som myndighederne skal examinere borgeren i, det er jeg ikke helt sikker på. Biler igen, det er vel også bilforhandleren, der instruerer køberen i, hvor man påfylder drivmiddel, sprinklervæske og indstiller sædet. Det er jo ikke noget, som man skal omkring den lokale synshal og aflægge prøve i.
Man bør som forbruger og køber af ofte meget dyrt isenkram, vel kunne forvente, at sælgeren yder et minimum af uddannelse/instruktion i brug af for eksempel en riffelkikkert?
Dem "der dagligt har sin gang i en jagtforretning", skal vel klare den opgave, inden kunden sendes på gaden? Off-topic: Samtidigt kunne man overveje det rimelige i, at nyjægere nærmest pr. automatik bliver udstyret med en 30.06, "for den kan jo klare det meste". Blot ikke noget godt valg for en nyjæger, der skal i gang med at lære, at skyde. 

Sælger har en forpligtelsen til at instruerer i at indstille på kikkert og riffel, uden tvivl, men hvad med året efter?

I den sidste ende har brugeren jo selv ansvaret, det ham/hende der trykker på aftrækkeren og skal stå til regnskab for resultatet. 

Måske alle de nye, hurtige jagttegnskurser glemmer en væsentlig del af jagten? Der reklameres med garanti for at bestå, efter blot 4 dages undervisning, men hvor er etikken? Hvor er forståelsen for jagtens historie? Hvor er alvor-snakken om hvorvidt man skal skyde eller ej i en given situation? Det er jo ikke en Playstation, men liv og død i den anden ende af våbnet.

Så hvordan riffelprøven skal udformes er sekundært i forhold til ovenstående, vi er nok nødt til at stikke spaden dybere ned, inden vi forsøger at fikse et "problem" på overfladen.

Eller?

Man kan vel også se på om vi skal være mange jægere og med et middel gennemsnit eller vi skal være færre med et højere gennemsnit. Her kommer det så ind at kan vi tillade "fjumreskuddet" til riffelprøven? Det er jo det egentlige spørgsmål.

Santo


RE: "Fjumreskuddet" - hogmeister - 11-04-2021

Hvis man nu havde nogle mere lempede forhold til riffel skydning i Danmark, som vi f.eks har her, hvor man kan gå ud på en landmand's mark (Med hans tilladelse, selvfølgelig) og stille et par skiver op med kuglefang, og så ellers stille og roligt sidder og skyder fra en bænk, og bliver fortrolig med sit våben, uden alt det reglementerede pjat, og hvis en riffelprøve er forlangt (hvad den ikke er her) så er man bedre stillet den dag man skal til prøve. Jeg går ud fra at betingelserne for at bestå en riffelprøve er offentlig tilgængeligt, og så øver man sig derefter, uden konstant overvågning. Har haft mulighed for at skyde så meget eller lidt man har behov for, for at bestå. Alle de regler virker så restriktive på mig.
hogmeister


RE: "Fjumreskuddet" - halvautomat - 17-04-2021

Det bedste ville være at stille krav om en jagtfeltskydning om året...
Hvad er 6 skud værd?!


RE: "Fjumreskuddet" - hatting - 18-04-2021

(17-04-2021, 12:08 PM)halvautomat Skrev: Det bedste ville være at stille krav om en jagtfeltskydning om året...
Hvad er 6 skud værd?!

var det ikke bedre med en mærke skydning  hvor du skal skyde minimum et bronze mærke ? 
det vil jo give lidt mere aktivitet i de forskellige jagtforeninger  Heart


RE: "Fjumreskuddet" - lunderskov - 18-04-2021

jeg mener man enten burde fjerne det 6. skud ellers skal det laves så den skal ramme inden for træf området,
men burde prøven ikke tages på en skive af en ræv? altså med tanke på der skydes utroligt mange ræve vært af med riflen og dennes træf område er en del mindre og man skal vel også kunne ramme den, nogen har måske set bessie/preben´s billede på facebook med en ræv på bukke skiven som faktisk undgår at blive ramt af alle skudene på trods af prøven er bestået Smile

og så skulle prøves tages med alle de rifler du ønsker at bruge på jagt, og skal fornyes sammen med tilladelsen.
en ting der også kunne hjælpe det var at man i diverse jagtforeninger, hvor der er mulighed for riffel jagt, skal bestå riffelprøven for at kunne få lov at udøve jagt med riffel.

og ja som regel burde man undgå alt form for selvstrammeri, men tror det kunne være et godt signal og sende ud af til.
og nu vi er igang, så burde haglprøven også ændres som en nævner kræver den kun man kan ramme 1/3 af duerne :O