Våbenteknisk Forum - VTF
Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=30)
+--- Tråd: Hvilke krav er der til lokalt ved genladning (/showthread.php?tid=307)



Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - jsc - 15-07-2004

Hej Gruppe

Jeg overvejer at skulle i gang med genladning. Inden jeg tager et kursus kunne det være interessant at vide, om jeg overhovedet har mulighed for at indrettet en godkendt plads til genladning. Hvor finder jeg reglerne??

Mvh.
Jørgen


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - Great Dane - 15-07-2004

http://www.politi.dk/Blanketter/p_704_12_Ansogning_om_tilladelse_til_genopladning_af_ammunition.pdf

Her står lidt om emnet, yderligere er der en række småting såsom 5 meter fra naboskel+ du nok vil opleve den lokale sheriff prøve at hævde sig lidt og opfinde egne regler. Jeg kan dog i denne sammenhæng kun rose Hillerød politi i forbindelse med at jeg er i gang med indretning af et nyt laderum på mine forældres ejendom. De gad nemlig overhovedet ikke godkende det, noget med at de kender mig[:I][:I] En anden politikreds i det nordjyske gider heller ikke godkende det, da der sikkert ikke er nogen der kan overholde det alligevel..(Den fik jeg fortalt af en våbenhandler i sidste uge)

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - dravis - 20-07-2004

Det er ikke mit indtryk at "polisen" gider checkke alle de finere detaljer omkring et genladningsrum, men det de kan læse sig til af oplysninger om adressen har kostet en af mine bekendte sin ladetilladelse, der stod nemlig "st.tv" i hans adresse, og så kan der jo ikke være mere end 5 meter til nærmeste nabo vel[xx(]

Mig bekendt er der ingen der har indrettet deres "laderum" HELT efter bogen, med "el-installationer udført efter reglerne om eksplosivstoffer i indtil x meters afstand til ladepladsen" og "bord med fejelister" o.s.v. o.s.v. og bemærkningerne om "statisk elektricitet" er jo direkte latterlige og et tydeligt tegn på at de embedsmænd der har skrevet "reglerne" intet aner om moderne røgsvagt krudt.

mig bekendt er der heller ingen der har fået "påbud" om ændringer af indretningen fra "ordensmagten" selvom de ikke har overholdt reglerne til punkt og prikke, men jeg hører til de "socio-paranoide" der sagtens kan forestille mig at politiet kunne tænkes at "benytte lejligheden" til at lukke for en person de af andre årsager "finder betænkelig"

Man skal jo være helt på det rene med at en genlade-tilladelse også er en "reduktion af dine grundlovssikrede rettigheder om hjemmets ukrænkelighed", idet den giver ordensmagten tilladelse til "adgang til at kontrollere" uden forudgående dommerkendelse eller "bestyrket mistanke"

Hilsner
Dravis aka: FMJ


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - Great Dane - 20-07-2004

Citat:quote:

[i]Originally posted by dravis

Man skal jo være helt på det rene med at en genlade-tilladelse også er en "reduktion af dine grundlovssikrede rettigheder om hjemmets ukrænkelighed", idet den giver ordensmagten tilladelse til "adgang til at kontrollere" uden forudgående dommerkendelse eller "bestyrket mistanke"

Hilsner
Dravis aka: FMJ



Dravis...Den omtalte reduktion af ens grundlovssikrede rettigheder stemmer ikke helt overens med sandheden, da den er blevet prøvet ved en domstol. En våbensamler i Frederikssund politikreds, der samlede på antikke våben blev konfronteret med krav om fremvisning af samlingen. Manden indvilligede under store protester og rettede senere henvendelse til en advokat, herefter gav en dommer medhold i at selv om der står på en samler/ladetilladelse at politiet har adgang, gælder det bare ikke. Politimanden der udførte stuntet har senere fået så stor en næse, at han nu i hvertfald ikke skal forsøge på lignende igen. Adskillige af de kontroller/ransagninger der blev udført hvor de fandt illegale våben og deslignende, er senere blevet opgivet af politiet da operationen blev kendt ugyldig og derfor kunne der ikke rejses en sag.

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - dravis - 20-07-2004

Hej GD..

Jeg kender godt "Frederikssunds-sagaen", men jeg var ikke klar over at den havde haft konsekvenser for hjemmeladerne.

Tilsyneladende er formuleringen om "kontrol-besøg" forsvundet fra bekendtgørelsen, så måske ER der alligevel sket noget[Smile]
(det plejer jo bare ikke at gå i den retning[}Smile])

Hilsner
Dravis aka: FMJ


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - jsc - 22-07-2004

Hej igen

Takker for jeres erfaringer, det ser ud til at det ikke er helt umuligt!

Mvh.
Jørgen


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - BC - 28-06-2006

Hej

Jeg brugte search funktionen og fandt denne gamle tråd.

Der er nyt i denne sag.

Jeg besøgte igår en af de bekandte der også lader og han spurgte om jeg havde hørt det sidste om ladetilladelser.

Hans var ikke blevet fornyet. Da han bor i en 2 værelses lejlighed
mente Sheriffen ikke at han kunne opfylde lovens krav. Ingen besøg eller noget som helst bare en afvisning af fornyelse.

Der er ingen tvivl om at fyrværkerisagen fra Kolding er begyndt at sætte sine spor i de lokale administrationer.
Ingen Sherif vil risikere at der sker en skade han skulle have forhindret eller begrænset. Det er der ikke noget hverken urimeligt eller forkert i. De skal stadig administrere love lavet af andre og ikke tage stilling deres rimelighed.

Jeg blev selv lidt klam da vi bor i samme distrikt og underlagt den samme forvaltning.

Jeg kørte hurtigt, men indenfor grænserne, hjem og læste min tilladelse. Her til morgen er nu indkøbt er rygning forbudt skilt.

ladepressen er flyttet en halv meter så den er langt nok fra gardinet.
Der er 160 cm op til lamperne og mere end 2 meter til stikkontakter.

Bordpladen har hele tiden været en bøgeplade der ikke kan være statisk.

Loftsbeklædningen skal være klasse 1 Hvad er det ?

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke


Hvilke krav er der til lokalt ved genladning - Zoli - 28-06-2006

Hej Søren,

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
Da han bor i en 2 værelses lejlighed



jeg tror nu ikke det er Koldingsagen der trækker dønninger. Jeg forstår ikke at han kunne få tilladelsen fra starten. Det er svært at holde 5m afstand til skel/nabo i en lejlighed.
Jeg fik at vide ved Glostrup Politi, at genladningstilladelser ikke blev givet hvis man boede i etageejendomme, da man her ikke kunne overholde afstandskravet.

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp
Loftsbeklædningen skal være klasse 1 Hvad er det ?


Det er en gammel klassificering af byggematerialer [xx(]
Klassificeringen bruges ikke mere da der er kommet nye EU normer, som beskriver hele konstruktionen (væg, loft, osv) istedet for materialet.
Jeg kender en der har været ved Statens Bygnings Institut, og fik ham til at sende det til hans gamle kolleger. Hvis du kan se hvad loftet er lavet af, kan du måske finde et datablad hos producenten, for her står brandklassen.
F.eks. en standard Danogips plade : http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/15_11_74_1.pdf (se brandklassen nederst i tabellen)
Hvis du har fyrretræsbrædder på loftet, går det nok ikke.
Gipsplader, beton og måske et pudset loft burde være i orden.

Ellers ring og spørg dit lokale politikontor. Det burde sende dem på arbejde.

Mvh

Zoli