Våbenteknisk Forum - VTF
Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning (/showthread.php?tid=346)



Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Great Dane - 09-08-2004

I now know why the americans calls the Marlin 1895 45/70 govt. a "thunder stick" [B)]

Jeg ladede lidt testpatroner op med start på omkring 47,5grs N133 krudt og en 400grs kugle fra H&N, jeg valgte at prøve tre skud med hver ladning. Jeg stoppede ved 51,5 grs da der kom små tryktegn på fænghætten, og skulderen sagde stop. Alle ladninger skød umiddelbart lige præcist, men det var kun på 50 meters afstand i en grøft på min fars ejendom...Så en ordentlig gennemgang må vente til onsdag på Hanebjerg skyttecenter. Til skydedagen på Langeland vil jeg lade 200 patroner op, og medbringe til alle jer blodtørstige sjæle der har udtrykt ønske om prøveskydning. Dog vil det blive med hjemmestøbte 500 grs projektiler, og en god voksen sjat pulver bag [}Smile][}Smile]

Have fun

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Dr. Strangelove - 20-08-2004

UHYGGEN BREDER SIG!

endnu en Marlin er ved at blive registreret på politistationen..
denne gang er der tale om en GUIDE GUN GS med 18,5"løb.
kaliber 45/70 lader til at være et godt og kraftigt kaliber,ik'

det ser ud til at de store kalibre har deres indtog igen.

G.D. du er ikke alene... og andre vil sikkert følge, når det bliver kendt hvor godt riflen skyder og hvor man kan købe den...

lyng's jagtvåben i gilleleje kan skaffe dem på ca en uge.

test's og billeder vil følge i den kommede tid.[:p]

riflen vil stå sin prøve i uge 42 i norrland. det gælder elge og måske bjørne hvis de stadig er vågne...

Et æble om dagen holder lægen væk...
hvis du kan ramme mig!


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Great Dane - 31-08-2004

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

UHYGGEN BREDER SIG!

endnu en Marlin er ved at blive registreret på politistationen..
denne gang er der tale om en GUIDE GUN GS med 18,5"løb.
kaliber 45/70 lader til at være et godt og kraftigt kaliber,ik'

det ser ud til at de store kalibre har deres indtog igen.

G.D. du er ikke alene... og andre vil sikkert følge, når det bliver kendt hvor godt riflen skyder og hvor man kan købe den...

lyng's jagtvåben i gilleleje kan skaffe dem på ca en uge.

test's og billeder vil følge i den kommede tid.[:p]

riflen vil stå sin prøve i uge 42 i norrland. det gælder elge og måske bjørne hvis de stadig er vågne...

Et æble om dagen holder lægen væk...
hvis du kan ramme mig!



Fy faen for en potensforlænger (undskyld udtrykket MI) Det der uden tvivl den mest potente miniskyder jeg længe har prøvet. Her til aften var vi til skydesession hos Jens ulrik, og skulle lige teste lidt af hvert. Deriblandt var Dr. etellerandetmystisk nyerhvervede Marlin guide gun i rustfri version med en meget kort pibe ca 46 cm. Den larmer ad H til og hopper en smule, men sjov er den. Den bliver sikkert et hit i tæt skov og efter storvildt.

[Wink] [8D] [Big Grin] [:p]

Great Dane/Lars
Nb. ny mail-adr. lars@reloadersnest.com


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Osterwald - 06-04-2005

Hej - og tak for sidst,

jeg er begyndt at lure på en 1895SS med Miro Groove og pistolgreb. Jeg tror at ballard er mere alsidig fordi der tages bedre fat om en blød blykugle, men har I nogen erfaring med det? Er der overhoved nogen fordele ved Micro Groove?

osterwald


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Dr. Strangelove - 07-04-2005

hej osterwald...

det jeg er kommet frem til via div læsning, er at micro er rigtigt godt til kappet... blykugler kræver mere præcis tilpasning i diameteren for at skyde godt... det er de færreste der har tålmodigheden til det og de giver op efter få forsøg og dommen er... ubrugelig...
synd... tålmodighed er en dyd...

fordelen ved ballard er at både kappet og bly virker godt...

og så har ballard og marlin historiske aner... marlin overtog i sin tid firmaet ballard, som var kendt på den tid for at lave rigtig gode enkeltskuds konkurrencerifler...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - okj - 07-04-2005

Det er sjovt jeg tror vi lige har læst det samme. Men jeg er sikker på at jeg et eller andet sted på nettet læste at micro grooves skulle give en bedre præcision med specielt kappede og lette kugler. Men fand.. tage ham om jeg kan finde det igen.
jeg har også prøvet at se om der skulle være foskel i stigningen på rifler med henholdsvis micro og ballard men er også kommet til kort der.[Sad]
Hvis Ballard rifling er lige så god som Micro grooves så er der vel ingen ide i at vælge en riffel med dem[?]


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Great Dane - 07-04-2005

Forty years with 45/70 af Paul Matthews...Det er biblen for micro-grooves, den har i hvert fald fungeret fint for mindst 4 medlemmer af denne side.

[:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills


Marlin 1895 på Langeland til fri afprøvning - Osterwald - 07-04-2005

Ja, jeg mener jeg har set et billede af en (tung?) blykugle hvor sporene efter riffelgangen var helt udtværede fordi kuglen "skred" i riffelgangen.

Jeg har også læst at der er nogle der arbejder med hærdede blyprojektiler i specialfremstillede - 0,002 tomme større - støbeforme for at undgå dette. Det synes jeg måske er lidt besværligt.

Men det glæder mig I ikke har noget dårligt at sige om Micro Grove, for min tålmodighed er ikke stor[Big Grin]

osterwald.