Våbenteknisk Forum - VTF
Hvad er fordelen ved en ligetrækker? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Hvad er fordelen ved en ligetrækker? (/showthread.php?tid=382)



Hvad er fordelen ved en ligetrækker? - Umimmak Torulleq - 03-09-2004

Hej I raske svende!

I dennne måneds nummer af Jæger antyder vores allesammens Jens Perto at der ikke er nogen særlige fordele ved at bruge en rettrækker (som fx Blazers R93) frem for en traditionel mauser. Det stemmer i grunden rimeligt godt med mine egne anskuelser og hvad jeg har læst, men jeg har aldrig prøvet den selv.
Imidlertid må der må være nogen i dette forum der har og som kan forklare mig, og evt. andre, hvori fordelene ligger.
Som Perto nævner er det sjældent nødvendigt med mere end et skud og ønsker man sig hurtigere ildafgivelse er en halvautomat alligevel meget hurtigere.
Fra 1. verdenskrig er der talrige beretninger om hvordan canadiske soldater vendte deres ligetrækkende rifler i .280 op og trådte bundstykket ned med foden når det bandt i låsen.
Allerede US Navy havde en kort overgang en ligetrækker af Lees design som var en fiasko og han var ellers manden bag et af de afgjort mest succesrige designs i bolt actions der på mange felter var en mauser overlegen.

Min almindelige nysgerrighed byder mig så at spørge: Hvad er så fordelene ved en Blazer? Umiddelbart kan jeg ikke se andet end en højere pris og et tvivlsomr ry, men den sælger alligevel godt. Tak for evt. indput!

Venlig hilsen Umimmak Torulleq


Hvad er fordelen ved en ligetrækker? - dravis - 03-09-2004

nåååh---ja når "guderne" taler lytter vi alle..[xx(]

En eller anden gang læste jeg en test af Blaser (ups...igen et fy-ord)
i et af de amerikanske "guns 'r us" tidsskrifter og her havde de faktisk testet om en Blaser R93 var hurtigere at genlade end en almindeligt "tunet" Rem 700 til ca. samme pris...
Det var den faktisk!![Sad!] meget marginalt... noget med at 3 skud kunne affyres på ca. 4 sekunder med Blaseren mod 4,5 sekunder med Remington'en

Personligt mener jeg at Blaserens største fordele er i dens modul-opbyggede system, og dens aftagelige/udskiftelige kikkert-montager der er de eneste jeg har set der faktisk KAN holde en fornuftig præcision ved gentagen afmontering.

Og så lige en anden ting: Blaserens "rettrækker" system er det eneste der fungerer bare nogenlunde pålideligt, alle de andre jeg har set/prøvet var noget f.....et skrot eller meget gammeldags.

Blaseren har et par ulemper : da der ingen "camming force" er, skal hylstrene være full-sizede for at kamre pålideligt, den mindste "klemmen" som på en almindelig "bolt" blot betyder at der skal trykkes lidt på "håndtaget" kan ofte ikke kamres i en Blaser og hvad værre er nogen gange kan låsen lukkes så meget at man ikke bemærker det, men i aftrækket klikker den, og så ligger man der og venter, repeterer igen og igen klikker den....[Sad!]
DERFOR bliver en Blaser aldrig i "Benchrest-klasse" med præcisionen
I den henseende ligner Blaseren mere et halvautomatisk våben eller en bøjlespænder/Pump
Ulempe nr 2 er aftrækket, hvis man indstiller det til at gå meget let, til præcisionsskydning/match, så bliver det "mærkeligt" med tendens til krybning og uensartet tryk... Mange Blaser-ejere vil protestere vildt over denne påstand, men det kan faktisk måles!!!!
Så længe man holder sig over ca. 1000 -1200 gram på aftrækket er det OK, skarpt og ingen "creep" og rimeligt ensartet "vægt", men går man under får man bøvl.....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Hvad er fordelen ved en ligetrækker? - M@X 2.1 - 04-09-2004

Citat:quote:

Originally posted by dravis
En eller anden gang læste jeg en test af Blaser (ups...igen et fy-ord)



Riflen er osse kendt i Tyskland under navnet "Dass riffel" på grund af "træk og slip" princippet[Wink][^]

--
mvh M@X

Don't be a bore - by a bigbore.


Hvad er fordelen ved en ligetrækker? - blackbird - 05-09-2004

[Big Grin][Big Grin]Sig mig : hvad har i drukket..??
Må jeg bede om 2 med det strax[Big Grin][Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...