Våbenteknisk Forum - VTF
Udskudt 222 rem? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Udskudt 222 rem? (/showthread.php?tid=473)



Udskudt 222 rem? - Claxel - 09-10-2004

222'eren fungerede upåklageligt, indtil den dag jeg prøvede barnes-X i den.
Kuglerne var blevet coatede, så de ikke skulle aflejre for meget kobber i piben, men den kunne ikke styre kuglerne. (53 grains)

Derefter blev piben renset med solvent, og stillet tilbage i skabet.

Måske var det ikke det der gjorde det, men efter den tid var det så som så, med træfsikkerheden. Der kom mærkelige skudbilleder, fra en ellers habil riffelskytte.

Først blev riffelen tjekket. Ingen kontakt med skæftet, ingen løs montage og kikkerten skulle også fungere. Og aftrækket er kontant, som altid.
kikkerten blev forsøgt sat over på en anden riffel, med samme montage, det fungerede upåklageligt.

Dernæst blev patronerne udsat for stortest. Ladningen havde tidligere præsteret adskillige skudgrupper under tommelfingerneglsstørrelse på 100 m, (3,6 grams Sierra, med Vo 940.) Som sidste mulighed blev hylstrene fuldkalibrerede, trimmet og vejet, for også at fjerne denne mulighed.

Det var stadig lige skidt, den kunne dårligt holde dem indenfor bunden af en øldåse ...

Så nu er det at jeg prøver dette forums store brede erfaringsgrundlag, skal der slibes i piben med polermiddel, skal der tages af piben, eller skal den helt tages af ...

hvad mener I andre?

Mvh. Clax

Er mere til Guns end roses ...


Udskudt 222 rem? - Claus the Dane (Låst!) - 09-10-2004

Jeg har oplevet lignende i min 300 wby, efter at have forsøgt mig med Barnes X, som jeg ikke kunne få riflen til at gruppere med [}Smile], måtte jeg bruge mange kræfter på at få piben ren igen, for kobberaflejringer, før den skød ordenligt igen.

Claus the Dane

Alt mindre end Magnum er feminint.


Udskudt 222 rem? - Great Dane - 09-10-2004

Hej Claxel og velkommen til [Wink]

Umiddelbart lyder det som en fejl 40 [Big Grin]

Men der er nogle aspekter jeg lige studser over, heriblandt brugen af Barnes kuglen, grundet aflejringen af kobber er helt uacceptabel i mine øjne. Og så er der lige det med rensningen efter, jeg ved at det mildest talt skal overdrives efter Barnes X kugler. Og en lille ting der diskuteres rigtigt meget omkring i den store verden, er coating af kugler, her især moly coating. Jeg er ikke 100% sikker, men der meget der tyder på en voldsom slidtage af piber ved brug af coatede kugler, vist nok grundet coatingen ligger i de fine porrer i overfladen af piben- hvilket skulle give en virkning som smergel. Mit råd ville være at tage en stor tørn med rensegrejet UDEN solvent eller andet kemisk, olier piben jævnligt og træk den ren- og træk den tør igen. Skyd så og meld tilbage på forummet(Ikke brug Barnes X igen)

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com


Udskudt 222 rem? - Claxel - 09-10-2004

Hmmm. Fejl 40 kan det ikke være, jeg er kun 38! ... [Wink]

I øvrigt er det fruens skyder, så det er et større problem end i aner...

Siden den tid, hvor den ikke kunne skyde, har hun anvendt min 22-250, og den vil jeg gerne have tilbage igen!

Jeg må igang med rensestokken og nogle flere patroner, måske med 50 grains projektiler, som endnu et testgrundlag.

I får erfaringerne når der er sket yderligere.

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...


Udskudt 222 rem? - hatting - 10-10-2004

hej claxel
det er ikke så godt det du har gjort ved fruens riffel
men der er kun en ting der hjælper på dit problem
en stor buket blomster og så igang med at rense
"fosrter bore form" er guld værd
ryst dåsen og sprøjt borform i piben lad det sidde 30min
riflen må godt være lun så lig den feks. på radiatoren
træk den så igennem først med bronzebørste så nogle filtpropper
til den ikke er sort længre så giv den mindst 3 ture til
hilsen hatting
hvis du bor nær århus så ring 21834545
så kikker vi på den

Be aware of the man with only one riffel
man er vel jysk


Udskudt 222 rem? - Claxel - 12-10-2004

Hej Hatting

Jeg bor ikke så langt fra Århus, men der er en del vand imellem. Så det er ikke noget vi lige kan kigge på, men tak for det fine tilbud.[Smile]

Og jo, i lørdags var jeg ved at købe en buket blomster til fruen, men ombestemte mig og gav hende en jagtvideo i stedet. (det var faktisk bedre end blomster) [^]

I søndags skulle skyderen så afprøves, med hyperrengjort pibe og en masse forskellige patroner. Men hvad sker der så, ja så får man sig en omgang influenza med feber og kan ikke andet end lægge sig i sengen, dybt frustreret. [Sad]

Nu er jeg kommet på højkant og kunne lige snige mig ind til PC'en ...

Den store jagtsæson er i gang fra næste weekend, så det er nok ikke så meget tid der er til at få checket grejet ordentligt, men jeg må se at få det gjort.

Knæk og bræk, alle i gæve riffel-dot-commere ...

Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...


Udskudt 222 rem? - Dr. Strangelove - 19-10-2004

"træk den så igennem først med bronzebørste"

næh, jeg vil nok hellere anbefale en børste af nylon...
solvent kender ikke forskel på tingene og guffer gerne børsten med i købet...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Udskudt 222 rem? - n/a - 19-10-2004

Arthur Smith i england kan nok trække riffelgangen op i den .222Rem
hvis det er en riffel af betragtlig værdi, pengemæssig set eller emotional.


Udskudt 222 rem? - dravis - 22-10-2004

Hej "Claxel"!

Velkommen i klubben...

Jeg skulle også prøve de der coatede Barnes-XLC i min Steyr .222 SL

Det tog mig en hel eftermiddag at få renset ud efter dem..

Efter den grundige rensning måtte jeg skyde ca 50 skud med almindelige projektiler og rense nok en gang inden den var tilbage på normal præcision..

Som Hatting skriver så er "borefoam" virksomt, men jeg måtte også ty til Hoppes No. 9

(Er der nogen der vil købe en næsten fuld æske Barnes XLC 53 grains?)
[xx(]

Jeg er i øvrigt stor fan af Barnes X (uden coating) i min 6.5x55, der har jeg fin præcision og behersket rensning, men jeg skyder aldrig mere end 3 - 5 skud med Barnes X inden rensning!
I 416Rem Mag er deres 350 Grains den mest præcise og rensning er ikke et problem (???)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Udskudt 222 rem? - Claxel - 20-09-2005

Hej igen

Endelig blev der mulighed for at testskyde riflen. Der har været en masse på programmet i mellemtiden, så her er de foreløbige resultater:

222'eren var med til WWS i juli, men blev kun testet på 50 meters hold. Hatting lagde kugler til og det så rimeligt ud. Men på 50 meter er jo ikke til at se et klart billede af riflens formåen.

Nu var der gået en masse kugler gennem riflen, så måske det kunne hjælpe?

Nu blev den prøvet i bænk på 100 meters hold.

Den skulle lige indskydes først, da kikkerterne på de forskellige rifler i våbenskabet er blevet byttet noget rundt på det sidste.

Det kan læses i en anden tråd.

55 grain Remington SP var helt uacceptabel mht. spredning. De 55 grains Sierra Gameking, den tidligere skød godt med, blev også prøvet. 3 skud i et flosset hul og den sidste kugle ca. 45 mm fra! Igen det med den mærkelige svipser væk fra gruppen. En serie magen til, ladet med et andet diesæt gav 4 skud indenfor en knap 5-krone stor cirkel. Det skal lige afprøves igen.

Med 45 grains V-max var det igen indenfor 5-kronen med begge ladninger der blev prøvet. Bedste gruppe var med 50 grains V-max og i alle tre serier udeblev "svipserskuddet".

Nu må vi se hvad den næste test siger, der må være noget at gå videre med.

Nogen gode forslag?

Er der nogen her der har haft problemer med dårlig præcision pga. diesættet?

Der er nemlig ingen andre af dem der har prøvet det, der kan skyde med de patroner jeg har ladet [}Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ...


Udskudt 222 rem? - JRexA - 20-09-2005

Det er et kendt problem i Skytteforeningskredse, at skifter man fra Alm. Tombak kugler til Coatede Kugler, så er der INGEN vej tilbage.

Precisionen forsvinder ofte, hvis man igen kifter til ikke coatede kugler.
De aflejringer coatingen efterlader er meget svære at slippe af med.

Det er f.eks. set med skytter der "lige" skulle prøve at par kasser af Normas Diamond Line Fält Elite, som har Moly Coating.

Fordelen ved coating skulle være at en pibes levetid stiger fra 5000-7000 skud og op til 13000-15000 skud.
Nok ikke noget væsentligt problem for de fleste jægere....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk


Udskudt 222 rem? - dravis - 21-09-2005

Jamen -- jamen --jamen...

Angående den der "svipser" i grupperne, det har jeg også oplevet med den .222 Steyr jeg havde.. Det viste sig at være håndtaget på bundstykket der nogen gange rørte ved låsen, og det skyldtes måske at nogen af hylstrene gik meget "løst" i kammeret mens dem der ramte "plet" gav lidt modstand ved lukning af låsen.

Jeg gik over til kun at necksize til .222'eren og problemet forsvandt, og "flyverne" forsvandt også.

Jo. ingen tvivl om det, die-settet KAN være årsag til mange sjove problemer.

Ang: Coatede kugler i riflen og skuft mellem coatede og alm. tombak..

Jeg kan fint "mikse" hvis jeg overholder nogle simple regler.
Skyder jeg med alm tombak, skal de skydes først! skifter jeg så til Moly-coatede kugler, så skal jeg holde mig til dem indtil jeg har renset grundigt.
I min 6,5x55 prøvede jeg f.eks at skyde omkring 20 skud med Lapua Scenar 7 grams uden moly, derefter skød jeg 9 skud med 8 grams Scenar med moly, uden negativ indvirkning på disse tre test-grupper.
til slut skød jeg 1 testskud med min jagt-ammo (Barnes-x 100 grn, uden coating). dette skud sad helt som forventet, så tog jeg hjem og rensede GRUNDIGT.
Næste gang på banen skød jeg allerførst et "cold bore" skud med min jagt ammo, igen sad det helt som det burde, 4 cm højt på 100m og så præcist i sideretningen at jeg ikke i kikkerten (24x) kunne se de ca 2 mm det sad til venstre[Big Grin]
Så skulle der testes Barnes-x, 12 skud i alt. det gik som forventet.
Dernæst skulle jeg lige skyde lidt for sjov og fik en håndfuld Norma Diamondline Fält..... den første 200m gruppe på 5 skud var ok, men ikke imponerende, og så gik det ellers helt galt, efter 10 skud kunne jeg ikke holde 10 cm spredning på 200m....[xx(]
Hjem og rense... lad være med at kombinere Barnes-x og Norma Diamondline......[Wink]
lang tid senere skød jeg så de sidste 5 "Diamondline Fält" af og skød en ca 7 cm gruppe på 350 m... så helt ringe er de altså ikke.
Rekorden den dag var i øvrigt 4 skud, 14 mm spredning på 200m[Big Grin]
Hjemmeladet m. Lapua 7 grams Scenar UDEN moly! Det 5. skud "ødelagde" gruppen til ca 25 mm[xx(]
"Hatting" og jeg skød fra "toyota-benchrest"... på afstande fra 100m til 350m

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"