Våbenteknisk Forum - VTF
Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Husqvarna riffel - rigtigt model valg? (/showthread.php?tid=7538)

Sider: 1 2


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 30-05-2007

Hejsan,

Er der nogen der har en mening om hvilken Husqvarna model er det rigtige valg?

Står og skal importere en fra Sverige, og da de alle "stort set" koster det samme derovre ku det jo väre meget godt hvis der er nogen der har erfaringer / meninger med diverse modeller?

Årsag til en Husqv er simpel. Det er et rigtigt billigt men samtidigt et bund solidt våben med god lås (mauser) og gode piber...for det meste[Wink]

Caliber skal väre 9.3*62, men der jo utal af modeller:

1900
1640
1600
640
98
46
etc.

Har fundet ud af at man skal holde sig fra model "96", men hvad med resten, er der nogen mandags modeller imellem?
Eller er det bare smag og behag mht gl. vs äldre design, släfte udformning mm?

Har fundet fölgende link: http://www.tfd.chalmers.se/~m95perm/skytte/husqvarna.html

Her er et lille overblik over modellerne, nu er det så bare et spm om at välge? [xx(]

Forslag[?]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Zoli - 30-05-2007

Det er meget let :

1900

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 30-05-2007

Men hvad andet er brugbart hvis en 1900'ede ikke lige er "ledig" [?]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - STROM - 31-05-2007

intet,
de andre er lavet på de ganle 98 systemer hvor 1900 har en rigtig god låsegang

mvh
Strom


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - petoni - 31-05-2007

Hej Toresode
Hqv 1900 har vel den eneste af de nævnte modeller der ikke har Mauserlås,de andre modeller er forsynet med enten Mauserlås model 96 eller 98, Hqv 1900 er også den nyeste og dyreste af modellerne. Har selv en 1900 fra 1972 i cal.30-06[Big Grin]som jeg købte sidste år,stort set ubrugt,den har den mest fantastiske låsegang, lidt a la S&L,(eller omvendt),har lige fået poleret aftrækket, så det er også 100% ok[Big Grin] Jeg er ikke i tvivl om hvilken jeg ville vælge hvis jeg var dig.Du kan også gå ind på Hunters Houses hjemmeside,under brugte våben,der er en flere forskellige cal. at vælge i mellem, og nogle udmærkede billeder,af kanonerne
Petoni


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - petoni - 31-05-2007

Hej Toresode
Tastefejl,ikke fra 1972 der skulle have stået 1970
Petoni


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 31-05-2007

Ok, må jo se på sagen[Wink]

Men nogle par af de tidligere modeller med Mauser lås kan fås til bare 2000-3000 Svenske Kr - og så ser de endda ikke alt for slidte ud.

Så en 1900 til 7000 Svenske Kr - det er jo "lidt" dyrere.[:I]

Men hvis jeg kan finde en i DK billigere henter jeg gerne en der fra istedet for [:p]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - ujensen - 31-05-2007

Du skal være opmærksom på at Zoli i en periode producerede 1900 under Husqvarna navnet. De italiensk producerede regnes ikke for samme kvalitet som de svenskproducerede.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Zoli - 31-05-2007

Jeg ved ikke med de tidligere producerede, men jeg har haft en Zoli i 10 år, uden nogle problemer overhovedet. En ny Zoli er et meget godt køb !! Jeg ville vælge en ny Zoli frem for en gammel Husqvarna [Big Grin]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - ujensen - 31-05-2007

Hvis man kan leve med at ens 1900 er lavet af gamle Fiatter [Wink], kan man vel få en i Danmark for under 5.000, hvis man ser sig lidt omkring. Et hurtigt søg på zoli 1900 på Google, fandt en til 5.000 med en tarvelig kikkert, og en hos Lyngs til 8.500 med en Leupold 3-10x50?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Zoli - 01-06-2007

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvis man kan leve med at ens 1900 er lavet af gamle Fiatter [Wink]


Det er da godt at en Fiat kan bruges til noget fornuftigt [Big Grin]

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 01-06-2007

Tror nu nok at jeg välger en svensker istedet for en italiener [Wink]


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 01-06-2007

En mulig riffel, men kan nogen afgöre om dette er en 1900 de lux?


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - toresode - 01-06-2007

Her er riflen så...skulle lige finde ud af hvordan billeder attaches [:I]

[IMG]C:USERSMy Pictures3480524146.jpg[/IMG]

Kan nogen afgöre om dette er en 1900'er eller ej?


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Høgh - 01-06-2007

Vi ka' ikke se billederne!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - HappyNanoq - 01-06-2007

Billedet ligger i " file:///C:/USERS/My%20Pictures/3480524146.jpg "

Altså på C-drevet hos toresode.

Billederne skal ud på internettet, før andre brugere kan se billedet.
Toresode kan se billedet - alle andre kan ikke.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Gundlach - 02-06-2007

Hej Toresode

Jeg har lige for 14 dage siden købt en Husqvarna model 1640 i cal. 270win. Denne riffel med en ældre Weaver kiggert købte jeg hos Nystrøm og Krabbe ved Århus for kun 2495,- kr. Mit våben ser nærmest ubrugt ud på nær enkelte ridser i skæfte træet.
Efter min mening og efter hvad jeg har kunnet finde ud af, er de bedste Husqvarna rifler dem der er produceret i Sverige, da de er lavet af Svensk Bofors stål som er rigtig godt, de Italiensk producerede modeller skulle ligge væsentligt under i kvalitet.
Låsen på min 1640 løber rigtig fint og nemt også selv om det er en af mauser 98 typen.
Og nu har jeg været på skydebanen og skyde den ind, og få den testet, precistionen kan der bestemt ikke klages over.


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Høgh - 02-06-2007

1640 er HVA modellen før model 1900. Alle 1640 er produceret i Sverige af Husqvarna.

1900 er dels produceret i Sverige i nogle få år i starten af 1970'erne og dels af flere forskellige italienske fabrikker - i de senere år Antonio Zoli. Samtlige nyere test, jeg har set, af Zolierne er faldet lige så godt ud som for de oprindelige svenske rifler. Desuden er sikringen på Zolien med "plundringsfunktion" (riflen kan aflades i sikret tilstand). Alligevel fås en spritny Zoli betydeligt billigere end en brugt Husqvarna.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Umimmak Torulleq - 02-06-2007

Ja, tag og overvej en 1640 eller en 640! De sidste var lavet på låse der var lavet af FN i Belgien (og anerkendte som nogen af de bedste Mauserlåse). De to ældre serier er langt billigere end 1900-serien (som ellers også er god og jeg ville klart vælge en original svensk HVA eller CG 1900 frem for den italienske variant. Fiat eller Volvo!). Tænk også på at 1640/1600-serien i stor grad var håndbygget!

Held og lykke med din HVA.

Venlig hilsen Umimmak.

PS 1900-serien er normalt ret dyr i Sverige, men lidt billigere i DK.

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger


Husqvarna riffel - rigtigt model valg? - Mugge - 02-06-2007

Det er vel muligt at få noget dokumentation på at Zoli er lavet af gamle Fiater[?] Eller er det et useriøst postulat. Når man lukker den slags ud har man vel noget at have det i, eller hva[?]
Forøvrigt vil jeg også hellere have en ny Ferrari end en brugt Saab

MVH
Mugge

[Image: TRG-flad-2.jpg?t=1180799432]