Våbenteknisk Forum - VTF
Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug (/showthread.php?tid=784)

Sider: 1 2


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Downhill - 11-01-2005

Jeg er i den heldige situation at jeg har sparet en bunke penge på og nu har jeg besluttet de skal bruges på en riffel[:p]

Umiddelbart har jeg kik på 2 kalibrer.

.338 win. mag. Her har jeg fundet en S&L til 9500 + optik og muntering

9,3x62 i sauer 202, eventuelt hvis muligt med en ektrer pibe i 6,5x55 og det ikke koster en halv arm. Har "kun" 20-25.000 til en ny riffel.

Riffel skal anvendes til kornhjort, elg, rener og forhåbeligt engang en Muskusokse($$$[}Smile]).

Jeg har aldrig skudt med disse 2 kalibrer så jeg ved ikke noget om rekylen dvs. hvilken en er kraftigst?

Er .338 win. mag. og 9,3x62 ikke begge overpowered til brug på jagt af rådyr? Så vil jeg ikke have den fordel ved et veksel løb i 6,5x55 til sauer til jagt på rådyr + billigtrænings ammonition da jeg ikke er selvlader? Det skal lige tilføjes her at S&L ikke har mulighed for kaliber skift.

Har disse 2 fabrikater haft nogle "uheld" som Tikka/Sako og Blaser?

Og har i andre kommentare til et valg mellem de 2 kalibrer(.338 WM/9,3x62)?

Og ja jeg ved det er barbie kalibrer(.388 Win mag er Ken-kaliber?). Men jeg har lidt svært ved at hvad jeg skulle bruge en non-barbie non-Ken til[:0]

Ps. Jeg har en Carl Gustav i 6.5x55 forvejen men jeg er ikke helt tilfreds med låse gangen i den... I hvert ikke efter jeg har haft hænderne på en S&L [Wink]


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - mp - 11-01-2005

Citat:quote:

Umiddelbart har jeg kik på 2 kalibrer.

.338 win. mag. Her har jeg fundet en S&L til 9500 + optik og muntering

9,3x62 i sauer 202, eventuelt hvis muligt med en ektrer pibe i 6,5x55 og det ikke koster en halv arm. Har "kun" 20-25.000 til en ny riffel.


Hvad er vekselpiber[xx(]

Du køber selvfølgelig den S&L, baser+ringe fra http://www.lockstock.com/ og en Nikon Monarch Gold fra http://www.theopticzone.com/.

Så er der stadig penge til en Mauser 98 du selvfølgelig får lavet om til 6.5-284.[Smile]

Citat:quote:

Riffel skal anvendes til kornhjort, elg, rener og forhåbeligt engang en Muskusokse($$$).


Nu kender jeg ikke KORNhjort, men begge rifler dækker fint de andre arter.[Wink]

Citat:quote:

Jeg har aldrig skudt med disse 2 kalibrer så jeg ved ikke noget om rekylen dvs. hvilken en er kraftigst?


.338 Win har lidt kraftigere rekyle end 9,3´eren, men ingen af den er et problem medmindre du lider af rekylskræk.

Citat:quote:

Er .338 win. mag. og 9,3x62 ikke begge overpowered til brug på jagt af rådyr? Så vil jeg ikke have den fordel ved et veksel løb i 6,5x55 til sauer til jagt på rådyr + billigtrænings ammonition da jeg ikke er selvlader? Det skal lige tilføjes her at S&L ikke har mulighed for kaliber skift.


Indtil du får lavet din 6.5-284 får du selvfølgelig en fra dette Forum til at lade dig en håndfuld jagtammo. til din .338

Citat:quote:

Har disse 2 fabrikater haft nogle "uheld" som Tikka/Sako og Blaser?



Der har nok været uheld med alle mærker, men jeg mener ikke der har sket fejl pga. stålkvalitets problemer med disse rifler.

Citat:quote:

Og har i andre kommentare til et valg mellem de 2 kalibrer(.338 WM/9,3x62)?


Begge Cal. dækker de flestes behov (-Big Five).
Fordelen ved .338: fladere kuglebane= mulighed for lange skudhold.
derudover er der et væsentlig større udvalg af ammo/kugler til .338

Mvh.

mphansen


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - M@X 2.1 - 11-01-2005

Citat:quote:

Originally posted by Downhill

.338 win. mag. Her har jeg fundet en S&L til 9500 + optik og muntering

9,3x62 i sauer 202, eventuelt hvis muligt med en ektrer pibe i 6,5x55 og det ikke koster en halv arm. Har "kun" 20-25.000 til en ny riffel.

Jeg har aldrig skudt med disse 2 kalibrer så jeg ved ikke noget om rekylen dvs. hvilken en er kraftigst?

Spørgsmålet er lidt teoretisk da mange andre ting end kaliberen har inflydelse på rekylen. Kuglevægt, våbnets vægt, skæfteform osv. men alt andet lige vil jeg mene .338

Er .338 win. mag. og 9,3x62 ikke begge overpowered til brug på jagt af rådyr?
Jo, men de kan drosles lidt ned ved hjælp af hjemmerulning. På den anden side: Use enough gun!!!

Så vil jeg ikke have den fordel ved et veksel løb i 6,5x55 til sauer til jagt på rådyr + billigtrænings ammonition da jeg ikke er selvlader?
Joh, men S&L kan osse laves om til kaliberskift.

Det skal lige tilføjes her at S&L ikke har mulighed for kaliber skift.

For en del år siden kunne man få en adapter til S&L så de kunne ændres til kaliberbytte. Det er der flere bøssemagere der er i stand til at udføre. Dog er det nok ikke lige det bedste med den du har på hånden, da .338 og 6,5 X 55 ikke har samme bunddiameter. Så skal du sikkert have et xtra bundstykke.[V]

Har disse 2 fabrikater haft nogle "uheld" som Tikka/Sako og Blaser?
I hvert fald ikke noget som nogen har været i stand til at fortælle om.[:I][}Smile][Wink]
Nej begge de to rifler er af "fat bolt design" som er en god løsning med stærke lukkeknaster og ingen mulighed for krudtgasserne at undslippe bagud mod skyttens ansigt, hvis uheldet skulle ske.

Og har i andre kommentare til et valg mellem de 2 kalibrer(.338 WM/9,3x62)? Go for the .338[:p][:p][:p]

Og ja jeg ved det er barbie kalibrer(.388 Win mag er Ken-kaliber?). Men jeg har lidt svært ved at hvad jeg skulle bruge en non-barbie non-Ken til[:0]

Ps. Jeg har en Carl Gustav i 6.5x55 forvejen men jeg er ikke helt tilfreds med låse gangen i den... I hvert ikke efter jeg har haft hænderne på en S&L [Wink]
Nemlig - køb Dansk og gør en jyde glad.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Hvis jeg stod og skulle vælge ville jeg tage .338 da jeg finder den mere universal. Den er rimelig fladtskydende, der fås mange forskellige kugler og den har energi nok til alt undtagen de 5 store. På kort hold er de nogenlunde jævnbyrdige men i bjergene vinder .338

Dette er min mening, men jeg er sikker på at der kommer andre.[Wink]

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - mp - 11-01-2005

Citat:quote:

Dette er min mening, men jeg er sikker på at der kommer andre.

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Hvad siger èn halv automat til den[?]

Mvh.

mphansen


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - halvautomat - 11-01-2005

Hmmm - ja dette er intet anden end religion...

Kender ikke 338 win mag men 358 NM, men er de ikke sådan lidt ens hvad angår rekyl og fladskydende hvis man putter små projektiler i [Big Grin]
En 358 puffer hvis man bruger 21 grams og hjemmelader dem [Big Grin] det har jeg set på brormand - så han fik lidt halvmånetendes og han enda skudt 1000 vis af skud så han ved hvordan man holder på sådan en "fætter"

Hvis du er vant til at skyde med 6,5-55 så vil jeg mene, at det er en anden verden at trykke en 338 af. Det er forskelligt hvordan vi reagerer på rekyl og som M@X skriver så er der andre vigtige forhold at tage stilling til - er riflen krumrygget og samtidig en let riffel så føles rekylen måske dobbelt så stærkt - er du fedladen så går det så igen lidt bedre med at kapere "rykket" [Big Grin] - men det handler meget om psyke - nogen blinker som sindsyge bare de skal skyde en salonriffel af [:o)]

Jeg selv er temmelig uerfaren i at skyde med store rifler, men efter i en menneskealder at have motioneret min 308w på hvad jeg fik øje på så synes jeg da nu skulle der ske noget i forbindelse med tiltagende svine og elgjagter.

Købte sidste år en Kongsberg 9,3-62 næsten ny til 6.000 + 1.000 QRW motage + 8.900 til S&B Z ja så var jeg kørende... den er ikke så heftig som 338 og dermed meget "human" at skyde med - ja faktisk som en 30.06

Jeg tror nok at S&L er bedre til at optage rekyl end Sauer men kan ikke dokumentere det...

Men det er rigtig at 9,3-62 den har en mere krum bane - så skal du mede vildt på lang afstand så er den anden bedre - hvis du da kan ramme med riflen på lang afstand [8D]

Rådyr kan man godt skyde med 9,3-62 da kuglen ikke er så hurtig - en 338 laver mere hul [xx(] men en nørd kan sikkert skrue den ned til svarende en 6,5-55 [8D]

[Image: kongsberg393-t.jpg]

http://www.tpab.nu/kongsberg/kongsberg393-t.jpg


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Dr. Strangelove - 11-01-2005

uden at tøve, gå efter 202'eren... masser af mulighed for at træne... med begge kalibre...
surt at stå med en 338'er og så senere finde ud af at den er for stor...
de 2 mindre kalibre kan sagtens opfylde dine behov...
ydermere kan du altid få stumper til din sauer... det kan du ikke til en S & L...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - O.Smith - 11-01-2005

I f.eks Zimbabwe er 9,3x62 lovlig til "de fem store" hvilket jo
øger flexibiliteten.Andvender man en lettere kugle en 286 grain
til mellemstore arter bliver kalibren rimeligt flatskydene. Der kan
bruges kuglevægte fra ca.220 til 300 grains = mange anvendelsesmuligheder.
Har selv lige bestilt en 9,3x62[:p]

Mvh.
O.Smith


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - mp - 11-01-2005

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

uden at tøve, gå efter 202'eren... masser af mulighed for at træne... med begge kalibre...
surt at stå med en 338'er og så senere finde ud af at den er foe stor...
de 2 mindre kalibre kan sagtens opfylde dine behov...
ydermere kan du altid få stumper til din sauer... det kan du ikke til en S & L...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Dr. Mærkeliglove

Jeg har på fornemmelsen at du har dårlige erfaringer med S&L. Kan det smitte af på dit valg af Cal.[?]

Mvh.

mphansen


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Claus the Dane (Låst!) - 11-01-2005

Jeg ville vælge .338 det er en utroligt alsidig kaliber
og du kan sagtens skyde Råvildt med den, den skal bare lades med en kugle af en solid konstruktion, og i en ikke for høj hastighed.
Desuden kan den presses til skud på lange hold på storvildt ( -Big Five ). kaliberen ligner meget min egen storfavorit 340 wby
som jeg har skud en del vildt med, også Råvildt.

Claus the Dane [Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Dr. Strangelove - 11-01-2005

S & L erfaringer... jae... det har du fuldstændigt ret i... og jeg er ikke alene...
men jeg sorterer skidt fra snot...

338 er bare lidt voldsom til at begynde med...
træning med 6,5 er bare en leg... og billig!
hvad koster træningsammo til 338?
vi kan jo ikke være hjemmeruller alle sammen...

sauer har et godt produkt...

og hvis jeg som ny jæger blev anbefalet at skyde 338, så tror jeg at jeg ville blive skuffet på et eller andet tidspunkt...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Jenslp - 11-01-2005

hej Downhill

Du har slet ikke taget 9,3 x 66 i betragtning?!

Sako laver den.

Jenslp


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - JTK (Låst!) - 12-01-2005

Hej Downhill,
jeg vil ikke vælge en 338 som en allround-riffel. Indenfor 150-200m er 338 og 9,3 ikke ret meget forskel. Den ene har lidt forspring i energi, og den anden giver mulighed for tungere kugle. Sår kanal vil sikkert være bedre med en 9,3 end 338 på kortere hold. Americanerne elsker 338 til Allround i Alaska. Et minus ved 9,3 er at der ikke så stort et udvalg i premiumkugler, som der er i 338.

Jeg har selv to Sauer 202, og kan varmt anbefale denne riffel. (Jeg tror du kan få en Sauer 202 med en 6,5 og 9,3 til ca. 14.000, så har du stadig penge til god kikkert og montage).

En anden mulighed er at få en Sauer 202 i en magnumlægnde. Så kan du have en 6,5-284 og en 338 eller 375. Men det er en dyr løsning til træning, hvis du ikke er hjemmelader.

mvh. Johannes


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - JTK (Låst!) - 12-01-2005

Hej Downhill,
glemte at sige, at en 30.06 kan gøre alt det du nævner mht. vildtarter du har anført.

mvh. Johannes


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Downhill - 12-01-2005

Til M@X: Grunde til jeg kan få S&L til 9500 er at den er af lidt ældre dato men aldrig har været brugt. Derfor er den ikke forberedt til at man kan skifte pibe som jeg mener de nye er. Skal ikke kunne sige om det er billigt for en S&L.

Til Claus the Dane: Kan den type kugler du beskriver købes i butikker eller er det home-made?

Til Dr. Strangelove: Mener jeg så 20 styk .338 Win. Mag. i norma til 850kr.....[:p]
Udover det er jeg ikke helt nybegynder, har skudt med min 6,5x55 Carl Gustav de sidste 3 jagtsæsoner.

Jenslp: Nej jeg har ikke tager 9,3x66 i betragtning ud fra det synspunkt at den ikke er særligt udbredt og derfor vil være dyr at brødføde da jeg ikke selv lader min ammonition. Og envidere vil udvalget sikker være yderst begrænset.

JTK: Hvis verden bare var så enkelt at Sauer lavede deres 202 med 338. win. mag...[xx(] Men det er kun i 90 og 92 modelerne. Og jeg er ikke helt frisk på at springe op i en 375[:0].
Ligesom 30.06 kan skyde alle de arter jeg snakkede om kan man også gøre det med en 6,5x55. Jeg er bare ikke sikker på hvor optimalt det er... især hvis vi snakker muskus.

Jeg har fået et tilbud på en Sauer 202:
2 piber:
308 win.
9,3x62
Kikkert:
Zeiss Conquest
3-9x50
Monteret i svingmontage
Med et magasin til 9,3x62
24.400 kr,-

Jeg ved ikke om det er billigt. Men det skulle opfylde mine behov...
Med den pris begynder jeg selvfølgelig at spekulere hvad det koster at købe S&L i .338 win. Mag. og en sauer i en "populær kaliber" dvs. 6,5x55, 308win eller 30.06.

Ovenstående Sauer kan jeg få med kun 308 win. piben til 15900 og fordi jeg gerne vil have jeg kan tage kikkerten af let + 2500 til svingmintage dvs 18400kr.

S&L koster godt nok 9500kr og hvis vi lægger prisen for saueren oven i bliver det 27900 kr. Hvis jeg smider min Carl Gustav den anden vej kan jeg godt få råd til det. Men problemet er at der så ikke på S&L er noget kikkirtsigte og den er uden korn og kæv. Og jeg tror på dette punkt jeg har brugt hvad der kan afsættes af penge til rifler de næste 100 år, sådan Ca. [V] Vil det være muligt at lave en montage så jeg skifte kikkerten fra riffel til riffel som det passer mig... Fx ved at sætte den samme slags svingmontage på dem begge 2? eller for den sags skyld en anden slags montage der gjord det muligt hurtigt at tage kikkerten af og på?

Lige et spørgsmål omkring kikkerten ved rejser med fly. Kan kikkertsigtet klare en tur i lasten eller er det ikke særligt sundt? Skal man tage det af og få fragtet det på anden måde. Fx. med sig selv i kabinen.


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - n/a - 12-01-2005

Vejledende priser for ny S & L M97-DL med udskiftelig pibe
Højre i kal 22-250 op til 9,3x62 10995
extra pibe i samme gruppe 3000
S&L Slide & Lock montage 1500
Hvis du vælger feks 6,5x55 og 9,3x62 anvender du samme magasin

For extra pibe i magnum 3500
extra bundstykke 3000
extra magasin 850

se mere på http://www.schultzlarsen.com

jbn


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Lars M. L. - 12-01-2005

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Vejledende priser for ny S & L M97-DL med udskiftelig pibe
Højre i kal 22-250 op til 9,3x62 10995
extra pibe i samme gruppe 3000
S&L Slide & Lock montage 1500
Hvis du vælger feks 6,5x55 og 9,3x62 anvender du samme magasin

For extra pibe i magnum 3500
extra bundstykke 3000
extra magasin 850

se mere på http://www.schultzlarsen.com

jbn


HÖRT !! [Big Grin]
Mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Claus the Dane (Låst!) - 12-01-2005

Hvad angår kugler til .338 så skydder jeg i øjeblikket med Noslers Partition Gold 250 grain. Jeg har skudt med Noslers Partition 250 grain og 210 grain til jagt
og Hornady Spire Point i 225 grain til træning.
Der findes et meget stort udvalg i kugler til .338 og hvis du aliere dig med et af forummets Gænghætter der kan genlade, kan du få genladt til en meget billig pris i forholdet til de 850,- du nævner tidligere for 20 stk.
Afhængig af kuglevalg fra ca. 10,- og op, per patron, hvis du selv har tomme hylstre.
Prisen for genladning afhænger primært hvor dyr en kugle du vælger.
og hvor gode venner du er med den der genlader [8D]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Sako - 12-01-2005

Hej Dovnhill

Jeg har en S og L 97 DL 6.5x55 og 9.3x62 med Zeiss 3-12x56 og Leupold
QR montage plus BSA 6-24x50 også i QR montage. Med ekstra pænt skæftetræ og et ekstra magasin, som jeg vil sælge så du kan maile hvis det kunne have din interesse. riflen er tre år og meget velholdt. Har skudt ca. 500 skud med 6.5 og 40 skud med 9.3 piben

Mvh. Jakob


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Claus the Dane (Låst!) - 12-01-2005

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej Dovnhill

Jeg har en S og L 97 DL 6.5x55 og 9.3x62 med Zeiss 3-12x56 og Leupold
QR montage plus BSA 6-24x50 også i QR montage. Med ekstra pænt skæftetræ og et ekstra magasin, som jeg vil sælge så du kan maile hvis det kunne have din interesse. riflen er tre år og meget velholdt. Har skudt ca. 500 skud med 6.5 og 40 skud med 9.3 piben

Mvh. Jakob



Hej Sako

Hvad får en Jæger til at skille sig af med sit våben efter blot 3 år [:0]
Har du købt andet ?
Eller er det fordi det kniber med præcisionen med vekselpiben [Wink]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.


Køb af riffel til bl.a. udlandsbrug - Dr. Strangelove - 13-01-2005

"Til Dr. Strangelove: Mener jeg så 20 styk .338 Win. Mag. i norma til 850kr.....
Udover det er jeg ikke helt nybegynder, har skudt med min 6,5x55 Carl Gustav de sidste 3 jagtsæsoner."

det bliver vist ikke til meget træning med de priser...[:0]

"Hvis verden bare var så enkelt at Sauer lavede deres 202 med 338. win. mag... Men det er kun i 90 og 92 modelerne. Og jeg er ikke helt frisk på at springe op i en 375."

hvis du har betænkeligheder med en 375'er, så er 338'eren vist ude af billedet... rekylforskellen er ikke så stor...

"Vejledende priser for ny S & L M97-DL med udskiftelig pibe
Højre i kal 22-250 op til 9,3x62 10995
extra pibe i samme gruppe 3000
S&L Slide & Lock montage 1500
Hvis du vælger feks 6,5x55 og 9,3x62 anvender du samme magasin

For extra pibe i magnum 3500
extra bundstykke 3000
extra magasin 850"

tal er taknemmelige...
men hvis der ikke kan leveres dele/ekstraudstyr er det uden betydning...

du bliver skuffet hvis du tror du får delene til en S&L riffel...du vil sikkert få at vide at det sagtens kan lade sig gøre, men derfra og så til levering, der er (åbenbart) et meget langt spring...

der er ingen leverings problemer med Sauer, det er et verdensfirma, der har worldwide forhandlere... [Wink]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove