Våbenteknisk Forum - VTF
Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=34)
+--- Tråd: Sigtekikkert til kal. 375 H&H? (/showthread.php?tid=8697)

Sider: 1 2


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - RWF - 05-12-2007

Jeg har for nylig erhvervet mig en DWM Mauser 98 kal.375 H&H, og skal i den forbindelse købe en passende sigtekikkert til den.
Jeg er blevet tilrådet at købe en model med en passende lang øjenafstand, så rekylen ikke efterlader permanente minder! Dette udelukker efter sigende Zeiss (?)
Prisen behøver bestemt ikke at overstige ca. 5000 kr., og det må gerne være brugt optik, blot i god brugsstand.
Der er på forhånd monteret weaver-baser, men disse kan selvfølgelig udskiftes.
Den skal i første omgang bruges til bjørnejagt i Sverige og efterfølgende til antilopejagt i Sydafrika.

Har i nogen vinkler på et fornuftigt køb?

På forhånd tak!

Mvh - RWF


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - ULG - 05-12-2007

Hej RWF.
Jeg vil da mene at Leupold opfylder dine krav.Hvad havde du forestillet dig mht.forstørrelse[?]

Hilsen Ulrik


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Kelle - 05-12-2007

Hej

Jeg har en Leupold VXIII 1,5-5x20mm på min S&L .458'er og det fungere rigtig fint. God øjeafstand, fint kikkert, stort synsfeldt og forholsvis billig, jeg gav 3000,- for den spritny....

Mvh.

Kelle


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - yeti - 05-12-2007

Jeg har også en Leupold VXIII 1,5-5x20mm (med lys) på min S&L det er så blot en 9,3x62. Jeg har netop skiftet fra en Zeiss til Leupolden da jeg flere gange fik kontakt med Zeiss'en. Det betød til sidst at selv når jeg skød med min 6,5x55 men en helt anden kikkert så mukkede jeg. Det er ved at være slut nu og jeg er blevet meget gladere for at skyde med 9,3x62'eren - jeg har godt nok skudt ca 300 skud med Zeiss'en så værere var det nu heller ikke.


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - STROM - 05-12-2007

jeg er glad for min 2,5-10 zeiss, men er også en rekylling som bruger rekylbremse.
de fås ofte til 5 K i brugt tilstand.
garantimæssigt er et par af de andre tyske/østriske bedre

mvh
Strom


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - RWF - 05-12-2007

Tak for jeres gode forslag!

Jeg havde forestillet mig en forstørrelse end del større end 20mm, da skudholdende på både bjørn og antiloper kan være længere end de ønskede 100 m.

Er dette realistisk uden at optikken "rystes" i stykker?

Mvh - RWF


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - JBN - 05-12-2007

HEJ RWF

Hvad mener du med "en forstørrelse en del større end 20 mm" ?

JBN


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - RWF - 05-12-2007

Citat:quote:

Originally posted by JBN

HEJ RWF

Hvad mener du med "en forstørrelse en del større end 20 mm" ?

JBN



Hov...det gik vist lidt hurtigt. [:I]

Jeg mente at størrelsen af objektivet skulle gerne måtte være større end 20 mm.


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - STROM - 05-12-2007

tja, zeiss´en er da 52 mm. men det har da ikke så meget med skudafstand at gøre, kun skud i skumringen[:I]

mvh
Strom


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Rex - 05-12-2007

Bushnell Elite 4200 2.5-10x50 til 4.995,-
En kanon kikkert til pengene.


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Dr. Strangelove - 06-12-2007

Citat:quote:

Originally posted by Rex

Bushnell Elite 4200 2.5-10x50 til 4.995,-
En kanon kikkert til pengene.



Tak skal du ellers ha'...

Det var da en lidt voldsom pris, ikke?

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4093

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=3279

Et godt alternativ til din 375'er kunne være en Zeiss conquest 3-9x40...Øjenafstand 10 cm og med den lave Dollarkurs (pt. 5.05 kr.) så er der mange penge at spare...

Det er en kikkert der vil ligge på ca. 3200-3300 når du importerer selv...[Image: banan17.gif]

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - ca. - 06-12-2007

Hvad har dollar kursen at gøre med zeiss, jeg troede at zeiss var lavet i Tyskland.
Bo


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - mp - 06-12-2007

Hej Doktor

I sommers skrev du:

Citat:quote:

et udpluk fra SWFA's policy... "We only ship to United States of America addresses."

Fra 1. maj er det blevet en rigtig langsommelig proces at få kikkerter ud af U.S.A. da der skal ansøges om en export license til alt der har med kikkerter, laserafstandsmålere, etc, at gøre.

forventet leveringstid på exp. licens ca. 6 uger samt forsendelsestid og tid i tolden...

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Ved du om tingene har ændret sig[?]

Bortset fra det, er mange jo nok villige til at vente, hvis de kan spare et par tusinde.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - THORLAK - 06-12-2007

Jeg har anskaffet en brugt 1,5-6x42 Zeiss m. sigte 11, købt til ca. 4000 Dkr. Øjen afstanden er måske i den korte ende!

En brugt kvalitets kikkert el. Nickel retro

http://www.nickel-ag.com/de/products/scopes/15630.aspx

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Dr. Strangelove - 06-12-2007

Citat:quote:

Originally posted by ca.

Hvad har dollar kursen at gøre med zeiss, jeg troede at zeiss var lavet i Tyskland.
Bo



Dollaren har alt at sige, da den model jeg henviser til nemlig Conquest'en bliver lavet i netop U.S.A.

@ mp...

Jeg er inden for de sidste 2 mdr blevet fortalt at netop The Optic Zone sender til Danmark, grundet at de mener ikke at Danmark er et Licens pligtigt land...

Og er man et par stykker der går sammen, så er der jo også lidt at spare på forsendelsen... Den kommer der jo også told/moms på...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Rex - 06-12-2007

Men sender The Optic Zone ikke med USPS ?
Hvis ja, så risikerer du også at PostDanmark returnerer pakken til USA, eftersom de betragter en riffelkikkert som en våbendel.

Jeg har haft nogle kæmpe "slagsmål" med dem angående lige netop det.

Bare spørg Hatting hvor meget han har fået returneret på det sidste
af PostDanmark.


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - heb - 09-12-2007

Jeg har en Schmidt og Bender 1½-6x42 på min 375´er.
Det virker fint - øjnbrynene er hele endnu.

Jeg tror de fleste nye kikkerter kan tåle at sidde på en 375`er, men du skal være opmærksom på din montage, jeg har måttet skifte min ud fordi den knækkede.


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - RWF - 10-12-2007

Jeg har fået et godt tilbud på en ét år gammel Victory Diavari 2.5-10x50, med en øjenafstand på 9 cm og havde tænkt mig at sætte den i en Leupold QRW montage på Weaver stålbaser.
Så burde det ikke kunne gå helt galt. [Smile]

Mange tak for hjælpen til jer alle.

Mvh - RWF


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - JBN - 13-12-2007

Hej RWF

Kunne du komme med nogle erfaringer når du har prøveskudt kombinationen.

Jeg har nemlig tanker om at sætte en ligende kikkert på en .338 WM, og var blevet bekymret for øjenafstanden. Går det med en .375 går det nok også med en .338WM.

JBN


Sigtekikkert til kal. 375 H&H? - Claxel - 13-12-2007

Har pt. haft 4 forskellige kikkerter på min .375'er ...

Den første var en leupold 3-9 x 40. den ramte mig aldrig.

Derpå en Zeiss 3-12 x 56 MC, den hakkede mig et par gange, indtil jeg fik forlænget skæftet.

Næste kikkert er en swarovski 3-12 x 50 og den kan ramme mig, hvis jeg sidder og krummer sammen, f.eks. i en skydebænk.
Den bruger jeg pt. til alm. blandet jagt.

Og så en Meopta, 1-4 x 22, der byttes med Swarovskien, hvis det er tryk eller drivjagt der er på programmet. Den har ikke ramt mig (endnu) ...[^]

Hvis riflen er velskæftet, og kikkerten er monteret korrekt, så går det med de fleste kikkerter ...

Som en tilføjelse, vil jeg dog mene, at hvis jeg skulle ud og finde en afløser til Swarovskien, så vil jeg købe en Leupold 4,5-14 x 50 med lys.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]