Våbenteknisk Forum - VTF
Rødpunkt - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=9)
+--- Forum: Optik og sigtemidler (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=34)
+--- Tråd: Rødpunkt (/showthread.php?tid=873)

Sider: 1 2


Rødpunkt - n/a - 04-02-2005

Hej
Er der nogen der kender denne "Docter" [Big Grin]
[Image: docter_docter_sightplus.jpg]
Har prøvet den sammen med en Aimpoint - her vinder "doktoren" den er simpelthen lynhurtig at bruge - jeg synes Aimpoint er alt for klodset [Big Grin]

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!


Rødpunkt - M@X 2.1 - 04-02-2005

Men nogen gange vinder taberen ved nærmere bekendskab.

Aimpoint er 100% paralaksefejlfri og sådan oplever jeg ikke "doktoren" og når du har bøvlet en dags tid med at indskyde "doktoren" og spildt et hav af patroner fordi den er lavet af plastic ups!![xx(] komposit og drejet for langt med den lille unbraconøgle med plactic skalaen mindst 5 gange.
Indstillingen af sigtet er efter min mening ikke 5 potter piz værd fordi den hele tiden rykker sig for lidt eller for meget og det frister til at man lader stå til når den er nogenlunde indskudt.

Aimpoint har jeg kun absolut gode erfaringer med. Den virker solid og som om at man får noget for pengene og indstillingen er som på en alm. sigtekikkert.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, sælges "doktoren" bl.a osse under navnet "Firepoint", så hvis du køber et par hundrede af dem vil jeg tro at du kan få dem til et par hundrede kroner stykket og så med navnet "Speedysight"[^]

http://www.nightvisionmall.com/page/NVM/PROD/DVA/DS-Fpoint

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Rødpunkt - n/a - 05-02-2005

Hej M@X [Big Grin] - Tak for svaret -
"Hvis jeg ikke tager meget fejl, sælges "doktoren" bl.a osse under navnet "Firepoint"" - jeg synes nu ikke de ligner hinanden - firepoint ser ud som en dårlig efterligning - doctoren har f.eks en sensor på forkanten der selv justerer lysstyrken efter forholdene, den kan jeg ikke se på firepointen !
[Image: docterkopi.jpg]
[Image: docterkopi1.jpg]
Døm selv - jeg synes "firepoint" ligner noget skrammel [Big Grin]
Jeg er ikke i tvivl om kvaliteten af Aimpoint - synes bare at Doctoren ser mere smart og ikke nær så voldsom ud - desuden skal en Aimpoint sættes i montager - en Docter skrues på en lille plade -
Omkring indskydning - skudfasthed osv vil jeg selvfølgelig lytte til folk med erfaring [Smile] - men kan dog ikke blankt afvise, at jeg på trods af det er tåbelig nok til selv at skulle prøve [Big Grin][Big Grin]

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!


Rødpunkt - Høgh - 05-02-2005

Aimpoints omsætning ligger først og fremmest hos militæret i adskillige NATO-lande. Jeg synes, at det er tankevækkende, at det amerikanske forsvar har valgt at købe ti-tusinder af Aimpointer - først og fremmest til brug i forreste linie af deciderede indsatsstyrker - af et land (Sverige) der end ikke er medlem af NATO. Logisk set kan denne disposition kun skyldes, at aimpoint - efter amerikanernes mening - er teknisk overlegen. Jeg er tilbøjelig til at give amerikanerne ret - der er kvalitet i en Aimpoint og mig bekendt er det stadig det eneste rødpunktsigte der er 100% parallaksefrit.

Assumption is the mother of all ****ups...


Rødpunkt - n/a - 05-02-2005

Hej JUH
Jeg er bestemt ikke i tvivl om Aimpoint's kvalitet - synes bare det ser lidt voldsomt ud på en Winchester mod. 94.
Men riflen er ikke kommet til landet endnu, så jeg har jo tid til at forsøge at samle lidt oplysninger om de forskellige muligheder for sigte - jeg tror dog, at valget kmmer til at stå mellem de to nævnte.
M@X's bemærkninger omkring indstilling og skudfasthed vedr. Docter gør selvfølgelig indtryk, men nogen gange skal man jo brænde fingerene for at lære [Big Grin] - nu må jeg jo se hvad det bliver.
MVH

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!


Rødpunkt - n/a - 06-02-2005

Hej igen
Så er beslutningen truffet - efter flere gode råd, er Aimpoint valgt.[Big Grin]
Men M@X - ingen kommentar til sammenligningen mellem "doktoren" og "Firepoint" - jeg forstår ikke helt hvordan du kan mene at det er det samme ? [Big Grin][Big Grin] - trænger dine briller til at blive pudset[8D]

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!


Rødpunkt - M@X 2.1 - 06-02-2005

Fornuftigt valg.

Forskellen eller ligheden mellem de 2 er vel nogenlunde som forskellen på Audi og VW modellerne.[8D]

Jeg har haft den blandede fornøjelse at montere og indskyde begge modeller og de er lige besværlige at indstille. Specielt "firepointen" havde MEGET stor paralaksefejl.[xx(]

Begge modeller får mig til at tænke på billigt kinesisk legetøj indtil jeg ser prisen. Så forsvinder det "billige"[Sad!]

Begge de 2 kunder der fik disse sigter monteret har senere skiftet til noget andet.[:0]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Rødpunkt - n/a - 06-02-2005

Hej m@x har du aldrig hørt om en fejl 35, (ups undskyld i dit tilfælde fejl 32)[8D][Big Grin]

jbn


Rødpunkt - Mugge - 06-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej m@x har du aldrig hørt om en fejl 35, (ups undskyld i dit tilfælde fejl 32)[8D][Big Grin]

jbn



Jeg vel nærmere sige 25

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]


Rødpunkt - M@X 2.1 - 06-02-2005

45 nu!

Jeg ffik et råd ved Speedy og har købt briller nu.[8D]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Rødpunkt - n/a - 06-02-2005

Hej igen M@X [Wink]
"Speedysight" [Big Grin]
Det ser jo ud til at vi må vente lidt med at se hvad der kan gemme sig bag denne "betegnelse" [Big Grin][Big Grin]
Ang. briller - så har jeg mange gamle der er blevet for svage - medbringer et udvalg til "Long Island" - så kan du forsyne dig [8D]

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!


Rødpunkt - M@X 2.1 - 12-02-2005

Doctor:
[Image: docterkopi.jpg]
Firepoint:
[Image: docterkopi1.jpg]
JP Enterprises:
[Image: JPEnterprises.bmp]

Hej Speedy.[Smile]

Til din orientering så fandt jeg lige denne her der sælges under navnet "JP Enterprises"

Jeg tror og håber at du blir gladere for din Aimpoint.[Smile][Smile][Smile]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Rødpunkt - Scout - 12-02-2005

Folk må selvfølgelig købe alt det skrammel de vil, men der er ingen tvivl om, at Aimpoint rykker. Som nævnt oven for har det amerikanske forsvar brugt Aimpoint i årevis. Det amerikanske forsvar har lige bestilt 70.000 nye enheder hos Aimpoint, så mon ikke den svenske virksomhed overlever et par år endnu.


Rødpunkt - n/a - 14-02-2005

Hej igen M@X - imillian ( eller IMAM M@X ) [Big Grin][Big Grin]

Kan godt se at firepoint og jp ligner hinanden - med der er stadig stor forskel på dem og " Doktoren " - Har viderebragt kritikken af
" Doktoren " til Korsholm - de stod noget uforstående, har solgt mange " Doktorer " og har ikke hørt om problemer - tilbød på stedet at montere og indskyde uden beregning, så kunne jeg selv afprøve den i et par måneder, hvis jeg ikke var tilfreds ville de skifte til Aimpoint uden beregning - så de må have en rimelig tro på produktet -prisen er stort set den samme - den skal monteres på den Winchester 450 Marlin der er på vej til landet, så før den når frem kan jeg ikke få afprøvet deres tilbud - når det sker vender jeg tilbage til emnet - [Big Grin][Smile]
PS - jeg skal nok huske at medbringe et udvalg af briller til "Long Island" [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!


Rødpunkt - n/a - 14-02-2005

Hej Scout
Nu er min største bekymring ikke om Aimpoint overlever - der kan jeg nok ikke gøre hverken fra eller til [Big Grin][Big Grin]

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!


Rødpunkt - Scout - 14-02-2005

Nej vel, men det var nu mere en jysk underdrivelse og for at pointere, at Aimpoint må gøre et eller andet rigtigt og netop være af høj kvalitet


Rødpunkt - n/a - 15-02-2005

Hej Scout

Lidt pudsigt med det amerikanske forsvar - mange elsker at hade dem -mens andre betragter deres valg som udtryk for kvalitet [Big Grin] for mig er deres valg af våben og udstyr ikke pr automatik et udtryk for kvalitet - der bliver vel indgået flere politiske studehandler og udbetalt mere bestikkelse i sager om våbenkontrakter en noget andet emne [Big Grin][Big Grin]
Lad mig endnu engang understrege, at jeg ikke på noget tidspunkt har betvivlet kvaliteten af Aimpoint - med det udelukker jo ikke at også andre kan lave noget der dur [Wink]

Speedy [8D]
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!![Wink]


Rødpunkt - ID - 16-02-2005

Aimpoint er uden sammenligning det bedste valg af de to, og ingen tvivl om at Aimpoint er det bedste rødpunktsigte på markedet - men at påstå at Aimpoint er 100% parallaksefri, herr Høgh, er lidt af en tilsnigelse, man kan sagtens få dotten til at flytte sig ved at flytte hovedet!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow


Rødpunkt - Scout - 16-02-2005

Hej Speedy

Jeg skærer det lige ud i pap, hehe: Det var bare min klodsede måde at sige, at jeg foretrækker Aimpoint over Doctor til hver en tid. Jeg ville bare nødig sige noget skidt, men helt ærligt så mener jeg ikke at Doctor kvaliteten holder i ovennævnte produkt (ikke i forhold til en Aimpoint. Det er som at sammenligne Lada og Porsche).

Hvad angår din hentydning (citat Speedy):"Lidt pudsigt med det amerikanske forsvar - mange elsker at hade dem -mens andre betragter deres valg som udtryk for kvalitet for mig er deres valg af våben og udstyr ikke pr automatik et udtryk for kvalitet - der bliver vel indgået flere politiske studehandler og udbetalt mere bestikkelse i sager om våbenkontrakter en noget andet emne."

Selvfølgelig indgåes der studehandler om våben og det sker også i USA, men nu er det altså ikke en tredierangs bananrepublik, vi har med at gøre: De fører krige og de vinder, og de fleste af deres våben virker efter hensigten. Der sker selvfølgelig fejl som for eksempel skandaler om håbløse, kriminelle overpriser og så videre (der kan også nævnes hvordan det amerikanske forsvar fik Beretta 92F og så skandalen om Sgt. York (mobilt antiluftskyts), som US forsvaret postede millioner af dollars i og som de måtte skrotte i firserne fordi det simpelthen ikke virkede).


Rødpunkt - Erik - 23-03-2005

Det Norske politi frasiger sig Aimpoint pga. det lille synsfelt,
læs "nøglehul" og i stedet vil vælge dette lille auto elektro dot Holosight med stor synsfelt.

[Image: Welter--Holosoght-40.jpg]

For mig at se ligner det alle de øvrige,men ubegribelig at 37gr. metal og glas kan koste 3000,-