Våbenteknisk Forum - VTF
Problembarn !! - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Riffelteknik (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Riffelteknik - centraltænding (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=24)
+--- Tråd: Problembarn !! (/showthread.php?tid=881)

Sider: 1 2


Problembarn !! - Just shot - 06-02-2005

Jeg var på sydebanen idag, med min nye 300wm sako rustfri hunter.
Startede med to skud inden for 3cm, og så sank træfpunktet ca 2cm for hvert skud indtil det lå 15cm under.
Kikkerten blev klikket op til det passede igen, men nu var spredningen ca 10 cm.
Der blev prøvet med 2 slags ammunition norma 9,7 grams spidsskarpt, og lapua 10,7 grams sirocco.
Begge slags gav en mundingsflamme på ca 20cm og løbet blev ekstemt varm på bare 2-3 skud, HVAD SKER DER !!!


Problembarn !! - Great Dane - 07-02-2005

Hvilken montage ?
Hvilken kikkert, og mærke - ny eller brugt ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com


Problembarn !! - Just shot - 07-02-2005

Tasco 56x4-16 ca 7 år gammel, har siddet på min tikka 6,5x55 og altid skudt fint. Originale sako baser, og efterspændt efter 15 skud.


Problembarn !! - dravis - 07-02-2005

Hej "just Shot"

Måske skulle du tage et alvorligt kig på din Tasco....[Big Grin]

Min erfaring med Tasco'er med høj forstørrelse/Variabel er at de ikke er særligt "rekyl-tolerante" og der er jo noget forskel på rekylen fra din 6.5'er og så en 300WM.

Noget kunne tyde på at du har en lidt "ru" pibe!

En 300WM varmer en del, så man skal tage den lidt med ro, specielt når man skyder ind for første gang.

Jeg ville tage riflen med på banen igen og skyde 3 skuds-grupper og så vente mindst 15 -20 minutter mellem hver.

Det er jo det(de) første skud med en kold pibe der skal ramme når du er på jagt!!!

Mundingsflammer på 20 cm er nærmest "moderat" for en 300WM[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Problembarn !! - Great Dane - 11-02-2005

Jeg fik her til aften en længere snak med Just shot, og fik ham til at maile dette billede

[Image: Gnghtte-2.bmp.jpg]

Som det ses på højre fænghætte er den meget flad, hvilket tyder på et kraftigt overtryk. Min teori er at lukkeafstanden på riflen ikke er i orden..Hvad siger i ?...Det forklarer i hvert fald en del, da den er testet med en del forskelligt fabriks ammunition, og intet virker i riflen. Hans kammesjuk har en tilsvarende riffel, hvor samme ammunition virker fint.

[:0][B)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

Ps. Jeg skal til Na'nadia...Honeymoon !


Problembarn !! - JCK - 11-02-2005

[quote]Originally posted by Great Dane

Jeg fik her til aften en længere snak med Just shot, og fik ham til at maile dette billede

Hej Just shot.

gider du sende billedet til mig, gerne i den højeste opløsning.

Med venlig hilsen
375ras@mail.dk

Rigtige autister har deres eget kaliber


Problembarn !! - JCK - 11-02-2005

Hej Just shot.

Jeg har nu set lidt på billedet, og det du har er to hylstre lavet for norma hos RWS, men stemplet med Norma i bunden, og jeg er sikker på at vægten på de to er ca 270 grains.
Hylstre fremstille af Norma i Åtmotfors vejer kun i omegnen af 215 grains.

Uden at vide om der er tale om fabriksladninger eller genladninger er det desværre ikke muligt at komme videre, men min tillid til Sako siger mig, at det ikke er lukkeafstanden det er galt med.

Send venligst flere oplysninger om dine patroner.

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber


Problembarn !! - JTK (Låst!) - 11-02-2005

Hej,
jeg vil bare nævne, at man skal være påpasselig med at dømme trykket alene ud fra fænghætterne. Nogle fænghætter er gjort af et billigt eller blødt materiale, der gør at de vil blive helt flade ved tryk der ligger under maks-tryk.

Jeg er tilbøjeligt til at give 375ras ret. Sako laver nogle af de beste låse i verden. SKulle der være noget i vejen med riffelen, så skal du ikke gå igang med at reparerer eller noget i den stil. En riffel i den kvalitet, skal funke, ellers skal du have en ny.

Jeg tror at fejlen må ligge ved manglende afkøling ved skud eller ved optikken.

mvh. Johannes


Problembarn !! - JCK - 11-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Jeg var på sydebanen idag, med min nye 300wm sako rustfri hunter.
Startede med to skud inden for 3cm, og så sank træfpunktet ca 2cm for hvert skud indtil det lå 15cm under.
Kikkerten blev klikket op til det passede igen, men nu var spredningen ca 10 cm.
Der blev prøvet med 2 slags ammunition norma 9,7 grams spidsskarpt, og lapua 10,7 grams sirocco.
Begge slags gav en mundingsflamme på ca 20cm og løbet blev ekstemt varm på bare 2-3 skud, HVAD SKER DER !!!



Hej Just shoot

Jeg har lige haft Great Dane i røret, og det han fortæller, at patronerne i din riffel ligger intil et par hundrede meter pr. sekund over, dels hvad der står på pakken, men også over hvad din kammerats riffel yder, lyder ildevarslende.
Denne riffel skal tilbage til Sako.

Mit råd til dig skal derfor være, at du straks på mandag kontakter den danske importør, som er Normark i Randers, hvor du beder om at tale med Anders Würts, og så sætter du ham ind i situationen.

Som nu måske godt ved, har Sako hjemkaldt en sending rifler med rustfrit løb, fordi nogle af dem er sprunget. Det som GD fortalte indikerer at Sako vil være meget interesseret i at gennemmåle netop din riffel, for mig bekendt har de endnu ikke fundet årsagen, og her kunne din måske kaste lys over et eller andet.
Den måde Sako har håndteret problemet i Sverige beviser at de tager problemet særdeles alvorligt, og du har derfor ingen grund til at frygte for at din riffel forsvinder i posten.

Når jeg foreslår dig at gå uden om din normale våbenpusher, er det fordi du så er sikker at han ikke er den eneste der "ser" på riflen, og at den derpå ryger direkte tilbag på hylden, med det resultat at en anden overtager problembarnet.
Du kommer muligvis til at undvære din riffel i en periode, men hellere det end du kommer til at undvære den for evigt.

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Problembarn !! - M@X 2.1 - 12-02-2005

Årsagen til sprængningerne

skulle ifølge Sako Oy ligge i nogle, svære at opdage, ferrit indeslutninger i pibematerialet, som kommer fra en igennem mange års underleverandør.

Efter nogle 10-tals affyringer, opstår der skørhed i materialet som igen fører til løbssprængning.

Der skulle være tilbagekaldt 2700 rifler, heraf 1 i Danmark, 6 i Sverige og 108 i Finland. Ifølge Sako er samtlige rifler fra denne serie nu fundet og kaldt tilbage.[xx(]

Det som fabriken ikke har styr på, er hvis riflen er parallel importeret fra et tredieland, så spørgsmålet er om du ved hvor din riffel kommer fra.

Jeg synes at du skal gøre som 375Ras siger og tage kontakt direkte til Normark.

Fan dens osse at jeg ikke har sådan et borescope.[V]

Mine kilder er Jaktjournalen og Justitsministeriet.

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!


Problembarn !! - Just shot - 13-02-2005

Nu er riflen afleveret, det var meningen at der skulle prøves et par skud med den. Efter et hurtigt kig på det afskudte ammo blev det hurtigt bestemt,at det nok ikke var klogt.
Nu skal den først kigges ordentligt igennem i næste uge, og sako får den også at se.
Jeg skal nok informere jer om hvad der videre sker i sagen


Problembarn !! - Great Dane - 13-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Nu er riflen afleveret, det var meningen at der skulle prøves et par skud med den. Efter et hurtigt kig på det afskudte ammo blev det hurtigt bestemt,at det nok ikke var klogt.
Nu skal den først kigges ordentligt igennem i næste uge, og sako får den også at se.
Jeg skal nok informere jer om hvad der videre sker i sagen



Afleveret Hvor ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

Ps. Jeg skal til Na'nadia...Honeymoon !


Problembarn !! - Sako - 14-02-2005

Hej 375ras

Hvordan kan man kende forskel på hylster lavet hos RWS og Norma? Og gælder denne forskel kun kal. 300 WM eller er det generelt for alle kalibre.

Mvh. Jakob


Problembarn !! - JCK - 14-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej 375ras

Hvordan kan man kende forskel på hylster lavet hos RWS og Norma? Og gælder denne forskel kun kal. 300 WM eller er det generelt for alle kalibre.

Mvh. Jakob



Hej Jakob.

Jeg skal tage et par fotos, så kan du tydeligt se det.

Med jægerhilsaen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Problembarn !! - JCK - 14-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej 375ras

Hvordan kan man kende forskel på hylster lavet hos RWS og Norma? Og gælder denne forskel kun kal. 300 WM eller er det generelt for alle kalibre.

Mvh. Jakob



Hej Sako.

Jeg ved at RWS har lavet Jagtmatch for Norma i flere kalibre. Jeg har set hylstre i kal. 308W.og 338 Win.Mag. men om det samme er gældende for disse to kalbre ved jeg ikke. Konsekvent har jeg kasseret 308 W. hylstrene, da jeg har i dyngevis af de andre.

[Image: Fremstillet hos RWS. Bemærk formen på a-et i Norma.jpg]
Fremstillet hos RWS. Bemærk formen på a-et i Norma

[Image: Fremstillet hos Norma.Bemærk igen formen...ille a.jpg]
Fremstillet hos Norma.Bemærk igen formen på et lille a

Den eneste sikre måde er at bruge krudtvægten.

Med jægerhilsen

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Problembarn !! - Sako - 15-02-2005

Hej 375ras

Tak for et fyldigt og godt svar. Det er jo nemt at se når man ved det...:-)

Mvh. Jakob


Problembarn !! - Just shot - 22-02-2005

Så ligger riflen i findland, jeg vender tilbage når jeg får nærmere besked.


Problembarn !! - Høgh - 28-04-2005

I forbindelse med denne tråd tog jeg kontakt til produktchef Pentti Louhisola og til Sakos danske importør Normark. Riflen blev sendt til Finland for nærmere undersøgelse. Nu har Sako undersøgt riflen og sendt mig denne mail:

I refer to this rifle that was shipped to us for inspection.
We measured the barrel, which was in normal tolerances, nothing exeptional.Also we measured the head-space , which is in C.I.P. specifications.
As the rifle seemed to be quite normal, we still wanted to verify the performance by shooting our factory loads.
As a reference , we took similar rifle, but with normal blued barrel and made the test shooting.

Results are here:

cartridge/Sako 75 hunter(reference)/Sako 75 Stainless ****80

Sako/236A/11,7g/878 m/s (3shots)/885 m/s (3 shots)
Sako486A/11,7g/865 m/s/863 m/s
Sako235A/9,7g/980 m/s/984 m/s
Sako 228A/14,3g/738 m/s/743 m/s
Sako 141A/10,9g/896 m/s/896 m/s

All the measurements are made with Oehler M35 / at 5 m distance from the muzzle. As you can see, the velocities are practically same, showing normal small variation that occurs from weapon to weapon. No diffrence in the recoil sensation of could be detected. Measuring was made by our master gunsmiths Marko Nikko and Pekka Nikkilä.

No high pressure marks were detected on any cases. We believe , that the cartridges used have been either erroneous factory loads or reloaded wrong. Please use high quality factory loads or stay inside the recommended powder charges if you reload. Only cartridges marked: .300 Winchester Magnum may be used.
The bullets should be of .308 diameter = 7,83mm . Use of .309 or .310 diameter bullets intended for 7,62x54R or any other non .300 caliber rifle will, naturally rise the pressures to dangerous levels.If reloaded cartridges have too long cases, this may develop unpredictable and high chanber pressures.(See warnings of all reloading manuals)

BEST REGARDS
Pentti Louhisola
Product Manager

Jeg har snakket en hel del med Mr. Louhisola gennem årene og han har altid forekommet mig at være en af branchens mest seriøse aktører. Jeg kan ikke lade være med at bemærke, at Sakos behandling af denne sag, som de tydeligvis har taget meget alvorligt, bekræfter mit hidtidige indtryk af professionalisme. Det skal tilføjes at Sako ikke har kendskab til, at sagen har kørt i offentlighed på dette forum.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!


Problembarn !! - Just shot - 08-05-2005

Jeg var på skydebanen med min "nye" Sako i dag.
Og den skød som ny !!!
Kære HØGH hvor har du de data fra !!! og hvorfor har jeg dem ikke ??
Hvorfor er der ingen ridser i mit løb, der intet fejlede ??
Hvorfor skyder både den nye og den gamle ammo perfekt nu ?? egenspredningen er indenfor 4,5 cm med det værste ammo, og med mig som skytte, rekylen er reduceret til småting!! sammenlignet med for 3måneder siden.
Den største fejl er***ikke at indrømme dem.

Mit råd er gå til jeres våbenpusher, forhåbentlig en i har tilid til, lad ikke andre blande sig.


Problembarn !! - Høgh - 08-05-2005

Jeg kan af gode grunde ikke vide, hvorfor de ovennævnte data ikke har nået dig. Som jeg skriver i mit indlæg har jeg som et resultat af denne tråd komunikeret direkte med SAKOs produktchef og har fra ham fået den ovenstående mail. Jeg tvivler på, at han ved hvem du er, men han har formentlig videresendt de samme informationer til den danske importør.
Med hensyn til hvad SAKO har gjort og ikke gjort i forbindelse med undersøgelsen af din riffel er det ikke en diskussion, jeg har den mindste forudsætning for at blande mig i - jeg har ikke set din riffel - kun gjort SAKO opmærksomme på, at de selv burde underkaste den en nærmere undersøgelse frem for blot at lade det ske i Danmark. Som skrevet i mit indlæg har jeg kun gode erfaringer med hr. Louhisola og som ligeledes skrevet har jeg IKKE hverken før eller siden nævnt for SAKO, at der i dette forum var offentlig opmærksomhed på sagen.

Iøvrigt synes jeg at din lille kommentar om "ikke at lade andre blande sig" er langt under lavmålet. Du har rejst en tråd i et offentligt forum, der i den grad sår tvivl om kvaliteten - og sikkerheden - af et iøvrigt bredt anerkendt produkt. Dette fører til en debat, hvor samtlige deltagende strækker sig vidt for at hjælpe dig med dit problem. Som et resultat af den indsats der ydes for dig, kommer din riffel til SAKO, hvor den undersøges og resultaterne rapporteres tilbage til undertegnede, som en naturlig konsekvens af, at jeg - på baggrund af den tråd du har startet - har informeret SAKO om sagen med henblik på en seriøs udmåling af den pågældende riffel. Jeg kan ikke se, at "andres indblanding" har været andet end en venskabelig håndsrækning til dig. Du ønskede riflen undersøgt, men har åbenbart ikke selv taget kontakt til fabrikanten...?

Nu har du så fået et svar, der ikke passer dig og farer straks til beskyldninger om urent trav imod SAKO og sandelig også indirekte imod dem, som du med dine egne indlæg her har fået op af stolene for at hjælpe dig. Hvad der er sket imellem SAKO og dig har vi andre som nævnt ingen forudsætninger for at blande os i, men dit udfald imod de medlemmer af VTF, der har gjort en helhjertet indsats for at hjælpe dig, finder jeg som sagt langt under lavmålet!

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!