Våbenteknisk Forum - VTF
Når fænghætte isætning kikser.. - Printviselig Version:

+- Våbenteknisk Forum - VTF (http://mybb.riffeljagt.com)
+-- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Forum: Genladning (http://mybb.riffeljagt.com/forumdisplay.php?fid=30)
+--- Tråd: Når fænghætte isætning kikser.. (/showthread.php?tid=955)



Når fænghætte isætning kikser.. - ran - 28-02-2005

Hvis det sker, at en fænghætte ikke bliver sat ordentlig i fænghættelommen [xx(] (dvs den stikker en lille smule (måske 1/10 mm) bagud af hylstret, og man ikke kan få den helt ind lommen ved et ekstra tryk med primeren, hvordan skal man skal man så få afskudt/udskudt den indsatte fænghætte?

Skal der anvendes en særlig anordning til afskydning af fænghætten, eller kan man uden risiko for holbred og grej afskyde den i riflen?
(For det er vel næppe uden risiko at forsøge at prikke den ud i ladepressen?[V])

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Når fænghætte isætning kikser.. - dravis - 28-02-2005

Hej "Ran"

Hvis den kan gå i riflen så brug den til at forskrække fuglene i haven med!!!!

Hvis den IKKE kan gå i riflen: (det her er helt på eget ansvar!!!!)

Du kan roligt (Lige nemlig: MEGET roligt[}Smile]) prikke fænghætten ud med din normale sizerdie..

Hvis du vil være ekstra sikker kan du lige dryppe lidt våbenolie eller WD40 ned i hylstret og så lade det stå lidt, hvis du så skubber forsigtigt, er det ikke noget problem at prikke den ud på den måde.
(Primere reagerer på et hårdt slag eller ekstremt tryk, så et langsomt tryk vil ikke tænde den)

Tilsætningen af våbenolie/wd40 "demonterer" IKKE primeren for bestandigt, når den tørrer ud igen virker den igen[}Smile]

Husk briller (og evt. handsker) for en sikkerheds skyld.

Hvis primeren springer vil den skyde nedad gennem din ladepresse, og det kan godt ødelægge den plastslange og den "beholder" der samler de brugte primere op....For ikke at tale om at alle de brugte primere i "flasken" bliver spredt over hele lokalet[xx(]
(Sådan kan det gå hvis man laver en BRØLER og får et hylster med en "live" gænghætte i sizeren og bare banker løs[V])

I den progressive ladepresse har jeg forholdsvis tit gænghætter der sidder med bagsiden udad.... dem har jeg altid bare presset ud igen i sizerdien. De skal IKKE i riflen!! (regn selv ud hvorfor!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Når fænghætte isætning kikser.. - ran - 28-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "Ran"

Hvis den kan gå i riflen så brug den til at forskrække fuglene i haven med!!!!

Hvis den IKKE kan gå i riflen: (det her er helt på eget ansvar!!!!)

Du kan roligt (Lige nemlig: MEGET roligt[}Smile]) prikke fænghætten ud med din normale sizerdie..

Hvis du vil være ekstra sikker kan du lige dryppe lidt våbenolie eller WD40 ned i hylstret og så lade det stå lidt, hvis du så skubber forsigtigt, er det ikke noget problem at prikke den ud på den måde.
(Primere reagerer på et hårdt slag eller ekstremt tryk, så et langsomt tryk vil ikke tænde den)

Tilsætningen af våbenolie/wd40 "demonterer" IKKE primeren for bestandigt, når den tørrer ud igen virker den igen[}Smile]

Husk briller (og evt. handsker) for en sikkerheds skyld.

Hvis primeren springer vil den skyde nedad gennem din ladepresse, og det kan godt ødelægge den plastslange og den "beholder" der samler de brugte primere op....For ikke at tale om at alle de brugte primere i "flasken" bliver spredt over hele lokalet[xx(]
(Sådan kan det gå hvis man laver en BRØLER og får et hylster med en "live" gænghætte i sizeren og bare banker løs[V])

I den progressive ladepresse har jeg forholdsvis tit gænghætter der sidder med bagsiden udad.... dem har jeg altid bare presset ud igen i sizerdien. De skal IKKE i riflen!! (regn selv ud hvorfor!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jeg mener godt den kan gå i riflen...den har jo været igennem sizeren inden fænghætten kom i [Smile] Hvor meget "knalder" det - og ser det godt ud i mørke? (Vil vente til det bliver mørk for at se hvordan det ser ud..[8D]

I øvrigt irriterer det mig, når sådan noget med fænghætten sker. Jeg bruger tid på at rense fænghættelommen inden isætning med en rcbs "stålbørste" til formålet, så egentlig burde den gå forholdsvist nemt på plads....men alligevel hænder det - trods alle anstrengelser[xx(]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Når fænghætte isætning kikser.. - TRG-S - 28-02-2005

Hvad bruger du til at isætte fænghætterne?


Når fænghætte isætning kikser.. - ran - 28-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Hvad bruger du til at isætte fænghætterne?



RCBS Rock Chucker II med fænghættemagasin (rør). Der sidder en lille fænghætte isætter"dims" der tager en fænghætte ud af rørmagasinet, som sættes ind en rille i ladepressens stempel (under hylstret). Håndtaget trykkes den modsatte vej og vupti...så er fænghætten presset på plads....[Big Grin]....i hvert fald i de fleste tilfælde[B)]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Når fænghætte isætning kikser.. - JCK - 28-02-2005

[/quote]
Håndtaget trykkes den modsatte vej og vupti...så er fænghætten presset på plads....[Big Grin]....i hvert fald i de fleste tilfælde[B)]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
[/quote]
Hej Ran.

Det er lige præcist der problemet ligger. På det punkt hvor du presser fænghætten på på plads, er udvekslingen på ladepressen meget lille, og derfor har du ingen sikker fornemmelse af at hætten er i bund i lommen.
Selv bruger jeg en gammel Lee Aoto Prime II, som sætter fænghætten i der hvor udvekslingen er størst.(Håndtaget på pressen føres nedad.) Deraf følger også, at følingen med hvornår hætten er i bund er helt optimalt. Værktøjet kan også justeres til at sætte til en bestemt dybde, men den funktion bruger jeg ikke.
Jeg er godt klar over at den type værktøj bevirker en ekstra operatin i genladningen, men den tager jeg gerne med.

Med ladehilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Når fænghætte isætning kikser.. - Great Dane - 28-02-2005

Ran...

Du burde investere i et 'handpriming tool' fra RCBS..Virker hver gang, og så har du en ekstrem god følelse med gænghætterne [Smile]og skulle du så lave en fejl-40, er det bare at trykke den igen. Jeg må med det samme fraråde dig at købe Lee's handprimer, da den er for klejn og derfor vil komme til at gå i udu lidt for ofte [V] (intet sparet der)

Spørg Rexemanden om en pris

[Image: handprim.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills


Når fænghætte isætning kikser.. - ran - 28-02-2005

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ran...

Du burde investere i et 'handpriming tool' fra RCBS..Virker hver gang, og så har du en ekstrem god følelse med gænghætterne [Smile]og skulle du så lave en fejl-40, er det bare at trykke den igen. Jeg må med det samme fraråde dig at købe Lee's handprimer, da den er for klejn og derfor vil komme til at gå i udu lidt for ofte [V] (intet sparet der)

Spørg Rexemanden om en pris

[Image: handprim.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills



Jamen så må Rexemand jo spørge Rexemanden hvad en sådan finesse koster..[Big Grin][Big Grin][8D]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Når fænghætte isætning kikser.. - M@X 2.1 - 28-02-2005

Nej G.D. nu må jeg protestere.
Min Lee Autoprime har isat over 10000 gænghætter uden problemer. Så ville jeg være god ved mig selv og jeg forærede mig en RCBS håndprimer. Det er dog den ringeste investering jeg nogensinde har gjort. Hveranden gang dratter stempelpinden ikke ned igen og den originale var for kort, så jeg fik nogle mystiske klikkere fordi gænghætterne ikke var helt i bund.[Sad!][xx(]
Jeg måtte fremstille en ny stempelpind der var 0,5mm længere for ar få den til at sætte hætterne dybt nok.[Sad] En ting til - den kræver en ordentlig gang afgratning overalt for ikke at rive fingrene.[?]
Nej jeg er gået tilbage til gode gamle Mr.Lee igen.[Smile][Big Grin]

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!


Når fænghætte isætning kikser.. - ran - 28-02-2005

Har nu ellers kun hørt ros om RCBS handprimeren. Har nu også brugt rigelig med kroner på udstyr den sidste måneds tid....mindst seks kilo penge...[Sad] det kunne godt være jeg skulle "nøjes" med de store armbevægelser på ladepressen [xx(]- i hvert fald indtil videre....men kan nu godt lide ideen med at fænghætteskålen sidder på primeren, da det sparer en arbejdsgang med at fylde rørmagasinet - eller evt. indsættelse af fænghætten med pincet i de ladepresser, der ikke har rørmagasin......

Enhver arbejdsgang der kan spares på genladningsproceduren slår hundredefold igennem på arbejdsmængden....[Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Når fænghætte isætning kikser.. - Great Dane - 28-02-2005

M@X...Jeg advarer kun fordi jeg for en del år siden blev træt af min kammerats hyleri omkring alle de håndtag han knækkede på sin Lee...Fatter her - måtte fræse et nyt i mandestørrelse, så manden kunne lade sine 15 - 20000 9 mm om året, uden nedbrud i apperaturet. Jeg har ikke tidligere hørt om dine problemer med RCBS'en...Det med at du river fingrene skyldes pi...hud på dine hænder

[Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills


Når fænghætte isætning kikser.. - M@X 2.1 - 28-02-2005

G.D.
Jeg troede at du vidste at vi fundamentalistiske maskinarbejdere har meget fin følelse i fingrene og derfor aldrig vil brække noget af metal.[:I] Dertil er vore motorhjerter for store.[8)]
Jeg har ellers beskrevet problemerne med RCBSen i en tidligere tråd.

Her er den der hedder Lee Autoprime.

[Image: AUTOPRIME.jpg]

Den der hedder LEE Autoprime II er en model der sættes oven på pressen og betjenes med pressens håndtag som 375Ras beskriver

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!


Når fænghætte isætning kikser.. - JCK - 01-03-2005

Citat:quote:

Originally posted by M@X

G.D.
Jeg troede at du vidste at vi fundamentalistiske maskinarbejdere har meget fin følelse i fingrene og derfor aldrig vil brække noget af metal.[:I] Dertil er vore motorhjerter for store.[8)]
Jeg har ellers beskrevet problemerne med RCBSen i en tidligere tråd.

Her er den der hedder Lee Autoprime.

[Image: AUTOPRIME.jpg]

Den der hedder LEE Autoprime II er en model der sættes oven på pressen og betjenes med pressens håndtag som 375Ras beskriver

--
mvh M@X. emil:max@dralf.dk
Mød op på skydebanen
og "træf" nye venner!!!!



Hej M@X

Jeg ved ikke hvor følsomme dine fundamentalistiske fingre er, men som du rigtig skriver, så er Lee Auto Prime II til at montere i ladepressen. Jeg ved ikke hvor mange hætter den har monteret, men min RCBS Rock Chucher er næsten totalt slidt og, og fænghætteværktøjet har været med langt den største den største del af tiden.
Ganske vist har jeg også RCBS` håndmodel, og den bruger jeg, nødtvunget når konen synes jeg skal være lidt social. Den kan da bruges, også samtidig med at man ser TV.Så laver man i det mindste nøget nyttigt imens.
Jeg ved ikke om Lee Autoprime II stadig kan købes, men det vil jeg da tro.

Lad som ingen ting,

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Når fænghætte isætning kikser.. - Rex - 01-03-2005

James, så få I da nogle priser [Smile]
RCBS Hand Priming Tool: kr. 275,00
Lee Auto Prime: kr. 135,00
Hylster holdere for Lee Auto Prime: kr. 35,00 pr. kaliber
Hylster holdere for Lee Auto Prime: kr. 180,00 sæt med 11 h.h.


Når fænghætte isætning kikser.. - JCK - 01-03-2005

Citat:quote:

Originally posted by Rex

James, så få I da nogle priser [Smile]
RCBS Hand Priming Tool: kr. 275,00
Lee Auto Prime: kr. 135,00
Hylster holdere for Lee Auto Prime: kr. 35,00 pr. kaliber
Hylster holdere for Lee Auto Prime: kr. 180,00 sæt med 11 h.h.



Hej Rex.

Hvad med to-eren, kan den stadig fås, og hvad koster den.

Lad som ingen ting.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber


Når fænghætte isætning kikser.. - Rex - 02-03-2005

Jo da', den fås stadig.
Prisen er ca. 180,00 stærke danske kroner.


Når fænghætte isætning kikser.. - Claxel - 03-03-2005

Og hvad koster så et nyt håndtag til den lee(derlige)håndisætter, for jeg har også knækket mit?

Enten må jeg ha' en hel kasse, eller et kopiprodukt der dur fra GD, hvis ellers det er muligt?

Lig ikke på den lade side ...

K&B Clax[Wink]

Rigtige riffelautister tænder på knaldet ...


Når fænghætte isætning kikser.. - Great Dane - 03-03-2005

Det er muligt [Wink]...Send en mail

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

***ser...One shot - Two kills


Når fænghætte isætning kikser.. - dravis - 03-03-2005

Kort og fyndigt....

Hvis din Lee hånd-gænghætteisætter(Øjjj et ord med 3 æ'er[Big Grin])IKKE kan sætte gænghætterne uden at håndtaget knækker, SÅ SMID HYLSTRET VÆK, eller få fat i en "gænghættehulsretter" "Primer pocket uniformer"
der skal IKKE være så meget modstand ved fænghætte isætning at man knækker det håndtag, så er der noget galt eller man er de der på nordenfjordsk hedder "ei prosselpång"[Sad!]

Jeg aner ikke hvor mange "hætter" min Lee har sat i, men jeg har haft den siden 1992 og aldrig brugt andet. Først for 3 år siden fik jeg min Hornady Lock&Load Autoprogressiv til pistol ammo, så før det lavede jeg 5-10000 stk pistol-ammo om året med den Lee...
Underligt nok har alle andre knækket deres håndtag på nogen få 1000'ende riffelpatroner ???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"