Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winchester 1912 kaliber 12 - hjælp søges!
#1
Kære Alle 

Ja, så har jeg igen brug for kvalificeret input - og den findes selvfølgelig på WTF :-)

Sagen er den, at jeg har har arvet en del våben fra en nylig afdød farbror. 
Det drejer sig om en temmelig blandet landhandel af rifler og haglgeværer, hvoraf nogle stykker udelukkende er til pynt. Men - et af geværerne er en Winchester 1912 (M12) pumpgun i kaliber 12. Faktisk et sjovt og rigtigt tiltalende våben - både mht vægt/håndtering og udseende! 
Jeg har googlet og søgt på div. våbenfora for at finde oplysninger om denne model og har fundet ud af, at modellen er en af de første, som Winchester har produceret efter design af J.M. Browning. Modellen er produceret i omegnen af 2.000.000+ eksemplarer i kalibrene 20, 16 og 12, samt at modellen er en "take-down"-model. 
Jeg er ingenlunde interesseret i et eventuelt salg, da det er et arvestykke. Men jeg er meget interesseret i at høre fra Jer, hvis I har erfaringer med den beskrevne model. 

Mvh MS
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Muligvis den bedste pumpgun nogensinde, i manges mening, og "highly collectable" i USA så hvis den er i fin stand er det helt klart en "keeper"
Så vidt jeg husker er alle dele friste og ikke lavet af presset stålplade, har selv haft et par stykker i gennem årene og de virker altid 100%, dele for reparation kan stadig skaffes.
Svar
#3
Tusind tak for tilbagemeldingen, Marion Morrison :-D

Ja, det virker som et gedigent stykke værktøj - og selv om det har fået en del patina, er det stadig fuldt funktionsdueligt. Det er trods X-antal 1000 skud stadig stramt i mekanismen. Jeg ved, at geværet i sin tid er hjembragt fra Grønland (min farbror var ansat på Thulebasen)
Nu skal jeg blot have fat i en kompetent bøssemager til at gå det efter i sømmene :-)
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#4
Primær Designeren er T.C Johnson, der forbedrede Brownings Winchester 1897 Design.
Hovedændringen var et skift, fra udvendig til indvendig hammer.

i 1912, der havde J.M. Browning brudt alle bånd, til Winchester. (Dette skete, i 1902)
Winchester ville ikke accepterer, at Browning nu ville have Royalties, for sine designs, og ikke, som tidligere, nøjedes, med et engangsbeløb.
Derudover, så turde Winchester ikke producere den Halvautomat, der blev til Browning Auto-5


I en sidenote: Under WW1 og WW2, der frasagde Browning sig sine Royalties, for de våben, der skulle bruges, til Krigen.
Efter sigende, var det adskillige millioner dollars.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Jeg har nogle stk af dem.Og kender mekanikken. Pumpgun'ens Purdey vil jeg kalde den. Super balance og tilpasning.Men dog ikke fejlfri.
Den er en del håndtilpasset. Rem 870 har en lille fordel,i alle alle dele passer fra reservedelshylden.
Den var for dyr at fremstille(som så mange andre våben,fra den gode tid) så stoppede det.
De sidste var nogle jubilærumsmodeller fra 80erne i kal.20.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)