Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gode råd til præcision med 22-250
#1
Har i dag købt en 22-250 pibe til min Sauer 202. Jeg søger råd til hvilken ammo i har gode erfaringer med? Piben er en 65 cm match/19mm pibe. Kan den kortes ned eller er det længden?
Jeg har umiddelbart ikke adgang til hjemmerul og tænker egentlig, at jeg også helst vil køre med fabriksladet.
Er der noget jeg skal være opmærksom på? Jeg er klar over kaliberets ry mht at slide hårdt på piben, men det tager vi til den tid..
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#2
Hold dig til ammunition der er ladet med højst 55 grain projektiler. Det er sikkert en pibe med 1:14 stigning, og den har svært ved at stabilisere tungere projektiler. Hornady laver udemærket ammunition til en .22-250
Slitage er for det meste pga forhøjet skud kadance. Lad være med bare at ligge der paa banen og plaffe løs, og rens den grundigt hvergang du har brugt den.
H
Hogmeister
Svar
#3
#Hogmaeister tak for svar. Er ikke klar over stigningen men det ser jeg nok når jeg får den i hånden igen...
Mht rengøring er det så med solvent og det hele, eller er det nok at trække den igennem med olie og så kun bruge solvent ved 500 eller mere skud?
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#4
Næsten alle .22-250'er har en stigning paa 1:14 med mindre den er Custom lavet!
Mht. rengøring, saa faar mine rifler hele armen. Solvent og bronzebørste, uanset om jeg har skudt 1 eller tyve skud. Det er en gammel skrøne at du kan slide en pibe op ved at rense den. Det er mere skudkadancen (at Skyde den gloende varm) end antal skud gennem piben der slider den op.
Olie renser ikke en pind. Laver blot noget gnidderværk ud af det krudtslam der har ophobet sig i piben. Du skal have baade det og kobberaflagringer ud af piben.
Der er sikkert mange der er uenige med mig i det, men hvis du renser den grundigt hvergang, saa ved du ogsaa at det IKKE er mangel paa vedligeholdelse der er skyld i dine forbiere, og du kan udelukke det med det same. Det drejer sig om at være saa ensartet som muligt:
Samme ammunition
samme projektil og vægt
samme krudt
Samme fænghætte
Samme hylster, trimmet til korrekte længde. (.22-250 har en tendens til at 'strække' hylstre og de skal trimmes efter 3 skud, naar du begynder at genlade).
.22-250 er en fantastisk patron, men meget temperamentsfuld. Hvad agter du at skyde med den? Jeg har brugt min til præriehunde, groundhogs, ræve og Prærieulve, med success ud til 521m
H

[Image: 196A8132.jpg]
Her min kone og jeg paa præriehundejagt i South Dakota. Vi skyder begge med SAKO .22-250
Hogmeister
Svar
#5
Den får hele armen med rengøring...
Min plan er, at bruge den fra 1.feb til 1.sept. Dvs ræv, mårhund og måske buk. Ellers så var min plan også, at den skulle med på skydebanen, går med en lille drøm om at øve mig på afstande ud til 600 meter.
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#6
Hvilken kikkert har du paa den? Begge vores rifler har Leupold VX lll 6.5-20 40mm
H

[Image: IMG-7712.jpg]
Har i mellemtiden upgraderet til en Remington 700 BDL i 6mm Rem tv. Min kones,
Og en custom bygget .243 AI paa en SAKO laas til mig selv th. De rækker lidt længere end .22-250
Hogmeister
Svar
#7
Har en z6i 5-30x50, så den skal nok klare opgaven... det står langt værre til med skytten... skulle det utænkelige ske, at mine evner en dag overstiger 22-250’erens så opgraderer jeg til noget andet
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#8
Hej Søby

Skal der et andet bundstykke til, til 22-250 på en Sauer 202

Mvh Helge
Svar
#9
Ja det skal der
Vegetar, gammelt indiansk ord for dårlig jæger.
Svar
#10
(12-01-2019, 06:56 PM)Søby Skrev: Har en z6i 5-30x50, så den skal nok klare opgaven... det står langt værre til med skytten... skulle det utænkelige ske, at mine evner en dag overstiger 22-250’erens så opgraderer jeg til noget andet

Det er en ualmindelig dårlig kikkert til 22-250! Nej kig lidt på brugtmarkedet og find noget der passer bedre på. 

NB - jeg vil godt købe Swaroen  Blush
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)