Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1. oktober Helligdag i Danmark
#1
Der skal herfra lyde et kæmpe knæk og bræk til alle de af jer formænd, der i dag tager hul på jagtsæsonen. 
Må jeres bøsser knalde og Diana tilsmile jeres færd.  Big Grin
Husk at sende billeder af jeres fine ture. 
Venligst
Dan "KLOKKER" Korgaard
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
nogen der har været heldig i dag,
var afsted i morges efter krondyr, men så ingenting, resten af dagen stod på klapjagt, som ente ud i en hare Smile
Svar
#3
Jeg var arbejdsramt, men efter fyraften skulle jeg da lige afsted.
Der var ikke noget kronvildt, et lille smaldyr listede ud af poplerne og ind i majsen, og så var der lige ræven, der kom luskende med en mus i flaben. Den satte sig og sked i græsset og det var så det sidste den gjorde....
En fin hanræv, værktøjet var det samme, som leverede en elgkalv for 14 dage siden, min lille Remington Seven i 7mm08, en Hornady Interbond i 154 grains udgaven. Lad os bare sige, at ræven døde i skraldet.
Efter lukketid, på vej tilbage til bilen, løb der yderligere 4 stykker råvildt ud af poplerne og fortsatte over til naboen.
En helt igennem dejlig aften.

[Image: IMG-20191001-190109409.jpg]
Svar
#4
En dejlig eftermiddag, d. 01-10
Havde egentlig ingen forventninger, men trængte bare til at komme ud. Bevares, vi har rå mængder råvildt på min jagt, så chancerne er ret store for at komme til skud. Til trods for dette skyder vi ikke voldsomt meget råvildt. Fryseren var imidlertid tom, så fatter og jeg havde aftalt at vi ville gå efter lidt mad-dyr.
Især havde vi talt om en ældre rå, der de sidste år "kun" har sat et enkelt lam. Hende havde vi set flere gange igen i år og lammet var klein at se på. Det var et oplagt bud at gå efter de to.
Da jeg kom derud så jeg dem allerede fra bilen. Det var præcis de to dyr vi havde talt om.
Jeg gjorde klar, og listede frem.
Terrænet er meget kuperet, så det er ret let at finde godt kuglefang.
Jeg kom ubesværet frem, fik hold på lammet og lod skuddet gå.
Dyret tegnede for et helt klassisk bladskud og faldt efter små 50 meters flugt. Råen tog flugten, men stoppede alligevel op og sikrede bagud. Jeg tig beslutningen at denne ældre dame havde aftjent sin værnepligt, så der var potentiale for en "double"
Vinklen var dog ikke god, så jeg kunne i første omgang ikke afgive et sikkert skud. Jeg råbte hende an, hvorefter hun stoppede brat op og jeg kunne afgive dagens andet skud. Råen gik ned i skraldet og to stykker råvildt til fryseren var nu en realitet.
Dyrene faldt for en 120grains Barnes TTSX kal. 6.5-06
Sendt afsted fra min dejlige gamle Tikka 690
Jeg har allerede besluttet hvordan dyrene skal tilberedes og en stor del af netop de to her skal laves i råvildtspegepølser. Det glæder jeg mig meget til at eksperimentere med.
Det projekt vil jeg se om jeg kan få dokumenteret og så lave en Bette beretning om også.

[Image: 20191001-172307.jpg]
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#5
Smile 
Fin beretning Klokker, tillykke med dyrene og skudt i den rigtige rækkefølge med lammet først Smile 

Svarede dyrenes statur (skønnet alder og vægt) så til din forhåndsvurdering ?

Mvh Korthår Smile
Svar
#6
(07-10-2019, 05:37 PM)korthår Skrev: Fin beretning Klokker, tillykke med dyrene og skudt i den rigtige rækkefølge med lammet først Smile 

Svarede dyrenes statur (skønnet alder og vægt) så til din forhåndsvurdering ?

Mvh Korthår Smile

Halløj korthår 
Ja, jeg syntes faktisk det svarede meget godt overens med min forhåndsvurdering. Lammet var klein, ikke kritisk, men alligevel mindre end hvad de plejer at være i området, så umiddelbart er jeg ret godt tilfreds med min beslutning om at skyde dem begge. 
Jeg vejede dem ikke (Glemte det faktisk da jeg skulle til at forlægge dem) men råen var stor og tung. Ikke en kæmpe, men alligevel et stort dyr. 
Der blev ca 9 kg ren kød af begge dyr efter udbening... Det kunne måske være blevet en anelse mere, men det rakte mine slagterevner ikke til..
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#7
(07-10-2019, 07:38 PM)klokker Skrev:
(07-10-2019, 05:37 PM)korthår Skrev: Fin beretning Klokker, tillykke med dyrene og skudt i den rigtige rækkefølge med lammet først Smile 

Svarede dyrenes statur (skønnet alder og vægt) så til din forhåndsvurdering ?

Mvh Korthår Smile

Halløj korthår 
Ja, jeg syntes faktisk det svarede meget godt overens med min forhåndsvurdering. Lammet var klein, ikke kritisk, men alligevel mindre end hvad de plejer at være i området, så umiddelbart er jeg ret godt tilfreds med min beslutning om at skyde dem begge. 
Jeg vejede dem ikke (Glemte det faktisk da jeg skulle til at forlægge dem) men råen var stor og tung. Ikke en kæmpe, men alligevel et stort dyr. 
Der blev ca 9 kg ren kød af begge dyr efter udbening... Det kunne måske være blevet en anelse mere, men det rakte mine slagterevner ikke til..
hvordan får man ren kød af et rådyr Cool  jeg ved godt den er plat..
Mvh. Jakob

Svar
#8
(07-10-2019, 07:38 PM)klokker Skrev:
(07-10-2019, 05:37 PM)korthår Skrev: Fin beretning Klokker, tillykke med dyrene og skudt i den rigtige rækkefølge med lammet først Smile 

Svarede dyrenes statur (skønnet alder og vægt) så til din forhåndsvurdering ?

Mvh Korthår Smile

Halløj korthår 
Ja, jeg syntes faktisk det svarede meget godt overens med min forhåndsvurdering. Lammet var klein, ikke kritisk, men alligevel mindre end hvad de plejer at være i området, så umiddelbart er jeg ret godt tilfreds med min beslutning om at skyde dem begge. 
Jeg vejede dem ikke (Glemte det faktisk da jeg skulle til at forlægge dem) men råen var stor og tung. Ikke en kæmpe, men alligevel et stort dyr. 
Der blev ca 9 kg ren kød af begge dyr efter udbening... Det kunne måske være blevet en anelse mere, men det rakte mine slagterevner ikke til..

Ja, jeg glemmer også ofte det med vejningen, men husker man det, kan det være ganske lærerigt.

For nogle år siden skød jeg for eksempel, et lam den 1.oktober.
Ved første øjekast valgte jeg ikke at skyde, da det så meget lille ud i noget knæhøjt vegetation, men da den kom ud på stubmarken, kunne jeg se det ene forben var brækket (tidligere påkørsel), så jeg valgte selvfølgelig at skyde.
Vi var en 6 - 7 rutinerede jægere på jagten og vi vurderede alle, at det var et lille skravl , "ikke meget større end en hare", som det var godt at få skudt.

Efter vildtparaden fandt vi dog vægten frem, for nøjagtigt at se hvor lille lammet var. 
Vægten viste 7 kg brækket vægt, og det var den 1. oktober - så helt så lille, som antaget var lammet jo egentlig ikke. 

Øjemål kan være meget godt, men fakta er ofte bedre Big Grin

Mvh
Korthår Smile
Svar
#9
Skyder ALDRIG lam før 1.12, når deres vækstkurve er toppet før foråret. Det giver alligevel et par ekstra kg at have lidt tålmodighed.....
Svar
#10
@ kka
enig  Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
Så er næste skridt taget og mine to fine rådyr er nu stoppet i kunsttarme. Følg beretningen her
http://mybb.riffeljagt.com/showthread.php?tid=27498
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)