Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udskiftning af projektil?
#1
Jeg ved godt, at mit spørgsmål i nogens øjne vil blive opfattet som lidt "lakrids" - men jeg vover alligevel pelsen. 

Har nogen af jer erfaring med udskiftning af projektiler - vel at mærke uden at skulle ændre på ladningen? 

Grunden til mit spørgsmål er simpel - jeg hører som riffelinstruktør og skydeleder af og til om skytter, som uden videre har udskiftet ét projektil med et andet. Sidste gang jeg hørte en skytte udtale sig om "manøvren", var der tale om fra et FMJ-projektil til et Barnes-projektil. (Norma GT til et 130 grs Barnes) 

Som erfaren genlader tænker jeg, at der er flere aspekter i den proces, som bør vække undring/bekymring, hvorfor jeg aldrig selv har brugt tid og energi på at undersøge/fifle/lege med den "mulighed" ud i genladningens facetter. 
Kort sagt - jeg er af den opfattelse, at man er på gyngende grund i ovenstående "øvelse" - men tager jeg fejl? 

Jeg ser frem til jeres input 

Mvh MS
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
ingen undren: hvis du ( typisk med forbindelser til mili ) har tilgang til fuldkappet ammo, er der ikke de store problemer i at skifte til et jagtprojektil, helst lidt lettere hvis vi skal på den sikre side.
man sparer krudt, fænghætte og lidt arbejde. og så håbe de ikke klemmer


at jeg så ikke forstår at man gør det med en GT er en anden sag: brug den på skydebanen og glæd sig over et super engangsafskudt hylster der stammer fra den samme riffel
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
bruger Norma Elite 9g skytte ammo til træning, fin samling -> prøvet på topfugl i S, ved bentræf alt for meget smadder -> har prøvet at hive skyttekuglen ud og sætte tilsvarende vægt Norma fuldkappet (en gammel type der vist ikke laves mere ) = skyder også fint, men ikke haft chance for topfugl med den endnu
.. så hvis andet projektil i samme vægt og 'hårdhed' (mht indpres modstand i hals/rifling = starttryk), så er det ikke helt i skoven at prøve

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
Jeg er "flittig" bruge af det.

Min Tikka T3 er ikke vild med AMA, men når jeg hiver spidsen af, halskalibrere, og sætter en 65 grain Sierra i, så er det ren kærlighed.
Her er tale om et lidt tungere, men langt blødere projektil.

Når jeg lader Barnes TTSX 120 grain til min gamle Mauser 6,5 Træls, hiver jeg kuglen af en Norma Diamond Line Felt, halskalibrerer og sætter et kobbersøm i. Det er fuldt acceptabelt.
Her er tale om en reduktion af kuglevægten.

Går vi tilbage  i tiden, altså inden genladning overhovedet kom på tale, havde jeg lavet er værktøj så jeg kunne hive kuglen af en Otterup skyttepatron, og den blev så erstattet med en Norma Soft Point eller en Hornady Spire Point. Når det gik vildt for sig blev der brugt en Nosler Partition.
I alle tilfælde med samme træfpunkt til følge.
De gamle skyttepatroner var ikke ladet til højt tryk, så selv med en Nosler var der ingen problemer.

Jeg har aldrig brugt det i 308W eller i 30-06.

Venlig hilsen

JCK.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)