Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Burris eller Vortex
#1
Hej

Da jeg er begyndt at bruge min lille .222 til terrænskydning, kunne jeg godt tænke mig at have den Leupold VX-2, 3-9X40 der sidder på den udskiftet til noget med kliktårn.  

Mit første valg er:Schmidt & Bender PMII 3-20x50 Tongue

Desværre ligger prisen dog lige en anelse over de tilrådighedstående midler der er afsat til anskaffelse af kikkert.
Af denne, måske lidt trivielle grund, har jeg set på alternativer, der oven i købet gerne skulle passe i de eksisterende 1" montager.

lige nu ser jeg således på 2 kandidater med kliktårn i et, for mig, mere passende prisleje :

Burris Fullfield E1 4,5-14X40 og Vortex Diamondback Tactical 4-12X40.

Er meget i tvivl, så spørger derfor om der skulle være nogle formænd herinde fra der eventuelt skulle have erfaringer med en af disse kikkerter.
Eventuelt erfaringer med mærkerne, i det hele taget, nogen der har en mening de vil dele.
Specielt er jeg interesseret i at vide om der skulle være nogen der har oplevet problemer med kliktårne.  

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#2
@Bobo

Jeg kan anbefale Vortex, evt kig på den i 6-24x  Den bruges af flere til feltskydninger og så med livstidsgaranti.

Mvh

Santo
Svar
#3
Ikke rigtig et svar til dit spørgsmål, men jeg ville lede efter en Leupold 6,5-20 x XX, 
De kan til tider findes til menneskepenge. 
Men du skal være hurtig, hvis du finder en - jeg har en, og kan godt bruge flere  Cool
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
Nikon Fieldmaster 6-18x40....

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-og...0488260076
Svar
#5
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-og...eupoldvx-l

Sådan en er der på G&G

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
Nikon’ en er et godt bud synes jeg.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Send den Leupold tilbage til dem, og de kan montere kliktårne på den. En billig løsning, og du har stadig en god kikkert!
H
Hogmeister
Svar
#8
Leupolden er flyttet til min salonriffel.
Desværre er der ikke rigtig plads til at en ny kikkert må være ret meget længere, da den ellers går imod kærven, så max længde er 330mm. Max Udvendig okulardiameter 52,5, max udvendigt okulardiameter 43mm

Var ved en større våbenhandler her i Østjylland for at købe en kikkert, hvor jeg straks kunne se at Vortexen var alt for lang.
Skabet stod åbent, og jeg fik set på en SIG Sauer Whiskey 3, der passede mig rigtig godt, og lige kunne overholde målene.
Da der endeligt kom en ekspedient forbi, fik jeg at vide kikkerterne skal blive i skabet med mindre der er en til at hjælpe, så jeg skulle lægge den tilbage, hvorefter han lukkede skabet.

Han ville så komme igen om 2 minutter.
Da jeg stadig ikke havde fået betjening efter 20 min ventetid kørte jeg igen.

Ved hjemkomsten googlede jeg på SIG SAUER Whisky 3, og der kom et optisk varehus i England frem.
Ved dog at de ikke bare sender til DK, så ringede over til dem.

Fik en rigtig god snak med en der hed Robert, og virkelig viste noget om riffelkikkerter.
Han kunne ganske rigtigt bekræfte mig at de ikke sendte SIG SAUER til DK.
Der var dog visse mærker de gerne ville sende, hvis de ikke havde officiel distributør her i landet.
Ville dog gerne have et "hemmeligt" tip på hvad der efter hans personlige mening var bedst til prisen. Han mente Sightron eller Rudolph.

Med de begrænsninger min riffel stille til kikkertens størrelse fandt jeg på deres hjemmeside en:
Rudolph Hunter HD - H2 4-16x42 T4 Rifle Scope

Den er hermed bestilt, og beskrivelse af apparatet følger, når jeg engang får den monteret.

Sonny
Svar
#9
Men, den har jo ikke kliktårne??
Svar
#10
Jo da, de er bare capped, stort set samme system som er på den Bushnell 6500 Elite der passer til mit 6,5x55 løb, bare lavere byggehøjde på Rudolphen.


Jeg har fravalgt Burris fordi deres Fullfield E1 linje er lavet i Kina, hvilket de billigere Vortex for øvrigt også er.
Ved godt at kineserne også kan lave rimelig kvalitet, men ønsker bare ikke at støtte dem mere end nødvendigt.
Svar
#11
Det vil sige at du altid skal have en mønt ved hånden for at justere hikkerten den ene eller anden vej………… Doof!
Og endelig du kunne jo også bare fjerne kærven. Enten skyder man med kikkert eller ikke!
H
Hogmeister
Svar
#12
(26-09-2020, 03:43 PM)hogmeister Skrev: Det vil sige at du altid skal have en mønt ved hånden for at justere hikkerten den ene eller anden vej………… Doof!
Og endelig du kunne jo også bare fjerne kærven. Enten skyder man med kikkert eller ikke!
H

Kærven er loddet på, kan sagtens fjerne den, men så skal jeg til at brunere løbet om, det er naturligvis ingen problem, men mange andre ting jeg hellere vil bruge min tid på, nu da bruneringen ikke fejler noget som den er.

Det er korrekt med mønten, og hoved grunden til at jeg skifter Leupolden ud, ud over mønten er det også ret irriterende at der kun er skala, og ingen klik i den.
Ved godt den muligvis kunne sendes til Leupold i USA og få monteret kliksystem der kan klikkes med fingrene. Det er dog en større ting at sende sådan noget over til USA herfra som privatperson, skat skal blandt andet ind i det for at undgå told når det engang kommer tilbage.  

Den nye kikkert er der både skala og klik på MOA (som jeg foretrækker frem for Mills), og den kan klikkes med fingrene. Når man så har fundet træfpunkt, løfter man klikskalaen og kan dermed nulstille den på træfpunktet, ved bare at trykke den ned igen.

Ved godt du er Leupold Fan, er også selv godt tilfreds med optikken i mine Leupolder. Har naturligvis også set på Leupold (med lidt mere forstørrelse) stort set samme udv. mål der står for udskiftning.
Leupold VX-3 4,5-14X40, efter at have haft den i hænderne må jeg bare sige tårnene skuffer, der er ikke engang et nulpunkt man kan gå ud fra.

Sonny
Svar
#13
Ja, du har ret. Jeg er Leupold fan, og kan se det er unægteligt meget nemmere herfra. Du sender den blot til Leupold og de sætter tårne på af hvilken slags du vil, Høje med kappe, eller endnu størrer uden kappe, og de 'klikker' når du drejer dem. Ved same lejlighed bliver kikkerten renset og justeret og fyldt med nitrogen og forseglet. Den ligner en ny når den kommer tilbage. Jeg har kun fået det gjort en gang på min kone's Vari X lll 6.5-20 x40mm, og jeg mener det kostede $ CAD 60, og som alt andet Leupold, er der livsgaranti på det hele.
Jeg ved godt at der findes andre kikkerter med bedre lys transmission, men det har jeg aldrig haft brug for. Her er det forøvrigt også forbudt at jage 1/2 time før solopgang og tilsvarende efter solnedgang, og inden for det tidsinterval virker en Leupold aldeles upåklagelig. Jeg tror blot ikke der er mange andre der giver en livsgaranti……. No questions asked! du får en ny! Basta.

[Image: 196A1336.jpg]

Her er leupolds store tårne. Man kan ikke sætte en kappe på. Hurtig justering
H
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)