Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fremstilling af “indstikspatron”
#1
Jeg ved ikke om dette er det rigtige underforum, men nu prøver jeg:
Jeg kom sidste år til at anskaffe en Husqvarna model 24 i en kaliber der efter en del detektivarbejde viste sig at være i 500/450 Express nr 1 (måske skriver jeg en separat tråd om detektivarbejdet og skyderen selv - når jeg får tid og får taget de nødvendige fotos). Dvs kaliberen er .458 som fx 45-70.  Hylstre i 500/450 express nr 1 er tilsyneladende lavet af guld og det samme kan siges om .500 ne og 470 ne som ellers kunne omformes. 
Så - i princippet kan man dreje en indstikspatron som en 45-70 eller en af de længere varianter vil passe i. Det gør de i hvert fald henne i USA.
Men kræver det ikke en bøssemager der har særlig tilladelse til våbenfremstilling og mulighed for at indhugge et unikt våbennummer osv i hver af indstikspatronerne? Og hvis svaret er “ja” , hvor finder jeg sådan én?
Jeg glæder mig næsten til at indsende 50 ansøgninger hver på en indstikspatron  Tongue
9,3*57
Svar
#2
(29-01-2021, 03:29 PM)niels28217 Skrev: Jeg ved ikke om dette er det rigtige underforum, men nu prøver jeg:
Jeg kom sidste år til at anskaffe en Husqvarna model 24 i en kaliber der efter en del detektivarbejde viste sig at være i 500/450 Express nr 1 (måske skriver jeg en separat tråd om detektivarbejdet og skyderen selv - når jeg får tid og får taget de nødvendige fotos). Dvs kaliberen er .458 som fx 45-70.  Hylstre i 500/450 express nr 1 er tilsyneladende lavet af guld og det samme kan siges om .500 ne og 470 ne som ellers kunne omformes. 
Så - i princippet kan man dreje en indstikspatron som en 45-70 eller en af de længere varianter vil passe i. Det gør de i hvert fald henne i USA.
Men kræver det ikke en bøssemager der har særlig tilladelse til våbenfremstilling og mulighed for at indhugge et unikt våbennummer osv i hver af indstikspatronerne? Og hvis svaret er “ja” , hvor finder jeg sådan én?
Jeg glæder mig næsten til at indsende 50 ansøgninger hver på en indstikspatron  Tongue
Ring til Hatting - han kan HELT sikkert hjælpe dig.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
(29-01-2021, 07:16 PM)CP Skrev:
(29-01-2021, 03:29 PM)niels28217 Skrev: Jeg ved ikke om dette er det rigtige underforum, men nu prøver jeg:
Jeg kom sidste år til at anskaffe en Husqvarna model 24 i en kaliber der efter en del detektivarbejde viste sig at være i 500/450 Express nr 1 (måske skriver jeg en separat tråd om detektivarbejdet og skyderen selv - når jeg får tid og får taget de nødvendige fotos). Dvs kaliberen er .458 som fx 45-70.  Hylstre i 500/450 express nr 1 er tilsyneladende lavet af guld og det samme kan siges om .500 ne og 470 ne som ellers kunne omformes. 
Så - i princippet kan man dreje en indstikspatron som en 45-70 eller en af de længere varianter vil passe i. Det gør de i hvert fald henne i USA.
Men kræver det ikke en bøssemager der har særlig tilladelse til våbenfremstilling og mulighed for at indhugge et unikt våbennummer osv i hver af indstikspatronerne? Og hvis svaret er “ja” , hvor finder jeg sådan én?
Jeg glæder mig næsten til at indsende 50 ansøgninger hver på en indstikspatron  Tongue
Ring til Hatting - han kan HELT sikkert hjælpe dig.
Big Grin Tak CP - det gør jeg!
9,3*57
Svar
#4
(29-01-2021, 11:43 PM)Úniels28217 Skrev:
(29-01-2021, 07:16 PM)CP Skrev:
(29-01-2021, 03:29 PM)niels28217 Skrev: Jeg ved ikke om dette er det rigtige underforum, men nu prøver jeg:
Jeg kom sidste år til at anskaffe en Husqvarna model 24 i en kaliber der efter en del detektivarbejde viste sig at være i 500/450 Express nr 1 (måske skriver jeg en separat tråd om detektivarbejdet og skyderen selv - når jeg får tid og får taget de nødvendige fotos). Dvs kaliberen er .458 som fx 45-70.  Hylstre i 500/450 express nr 1 er tilsyneladende lavet af guld og det samme kan siges om .500 ne og 470 ne som ellers kunne omformes. 
Så - i princippet kan man dreje en indstikspatron som en 45-70 eller en af de længere varianter vil passe i. Det gør de i hvert fald henne i USA.
Men kræver det ikke en bøssemager der har særlig tilladelse til våbenfremstilling og mulighed for at indhugge et unikt våbennummer osv i hver af indstikspatronerne? Og hvis svaret er “ja” , hvor finder jeg sådan én?
Jeg glæder mig næsten til at indsende 50 ansøgninger hver på en indstikspatron  Tongue
Ring til Hatting - han kan HELT sikkert hjælpe dig.
Big Grin Tak CP - det gør jeg!
Og tak til Hatting for hurtigt og kompetent svar: 
svaret er: det er ulovligt i Danmark. Indstikpiber er lovlige men de skal være mindst 30 cm og det hjælper jo ikke når man ønsker at bruge samme diameter projektil som originalkaliberen. Mærkeligt land vi lever i. Huh 

Så jeg må kaste mig over indbrudstyveri for at finansiere indkøb af hylstre. Småindbrud er nemlig så vidt jeg forstår i realiteten næsten alltid straffri.
9,3*57
Svar
#5
Man kan vel dreje nye hylstre, hvor den nederste del er massiv. Man kan måske også købe nogen.
Jeg så i et tidligere nummer af Vapen, hvor sådanne blev brugt til reducerede ladninger.

God fornøjelse.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#6
(01-02-2021, 08:48 PM)JCK Skrev: Man kan vel dreje nye hylstre, hvor den nederste del er massiv. Man kan måske også købe nogen.
Jeg så i et tidligere nummer af Vapen, hvor sådanne blev brugt til reducerede ladninger.

God fornøjelse.

Venlig hilsen

JCK

Tak JCK  Smile 
Jeg kan fsv købe originalhylstre på den grimme side af 60kr/stk eller ret enkelt omforme 470 n.e. eller 500 n.e.  Men de er nu ikke billigere. Jeg er egentlig ikke ude efter reducerede ladninger, bare at ku bruge billigere hylstre uden at ændre på våbnet.  Men selvfølgelig kan man dreje hylstre hvis man har evnerne, en ordentlig klump tombak og en drejebænk.  I hvert fald har jeg set drejede hylstre til fx de gamle danske Remington.  Men jeg har ingen af delene.
9,3*57
Svar
#7
Et indstikshylster/hylsteradapter er vel ikke en pibe ?
Det er jo bare en bøsning, der er jo hverken løb/pibe/riffelgang
Der er vel ingen beskrivelse af om et hylster ikke må have 2 “vægge” 
Hatting - er det stadig ulovligt ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
(02-02-2021, 11:19 PM)CP Skrev: Et indstikshylster/hylsteradapter er vel ikke en pibe ?
Det er jo bare en bøsning, der er jo hverken løb/pibe/riffelgang
Der er vel ingen beskrivelse af om et hylster ikke må have 2 “vægge” 
Hatting - er det stadig ulovligt ?

Hatting forklarede mig, at indstikspatroner, der jo netop er en bøsning i den oprindelige patrons dimensioner, er ulovlige. Hvis man endelig betragter det som en del af hylsteret, dvs noget, der ikke kræver tilladelse, så løser det ikke problemstillingen med tilladelse til at besidde/bruge ammunition i den mindre kaliber.  Suk!
9,3*57
Svar
#9
Hvad er forskellen på Nr. 1 og Nr. 2, og "bare" Express.


500-450 Nitro Express hylstre koster 25kr pr stk. Men de hedder "bare" express.
Svar
#10
(03-02-2021, 02:28 PM)bobo Skrev: Hvad er forskellen på Nr. 1 og Nr. 2, og "bare" Express.


500-450 Nitro Express hylstre koster 25kr pr stk. Men de hedder "bare" express.

Hej Sonny, nr 1 er kortere for at passe i en Martini riffel. Den overlevede ikke overgangen til nitro express (angiveligt blev der lavet “nitro for black” med en svag korditladning før 2. Verdenskrig) velsagtens fordi Martini riflerne blev forældede. Et hylster til nr 1 er 2,75 tomme langt og de “rigtige” bpe’er og de nitro’er de udviklede sig til er 3,25 tomme.
Når det er sagt, så vil 500-450 kunne kortes ned og skulderen presses tilbage ligesom 500 ne og 470 ne. Jeg var bare ikke opmærksom på at 500-450’s rand og base havde samme dimensioner som de to nævnte. Så tak for tippet.
9,3*57
Svar
#11
https://www.egun.de/market/item.php?id=12895821

Så har du da de første 20 stk......
Svar
#12
(05-02-2021, 05:28 PM)tagergaard Skrev: https://www.egun.de/market/item.php?id=12895821

Så har du da de første 20 stk......

Tak Torben, sidder lidt og virrer med hovedet og tænker på at opgive projektet efter at jeg i går blev klar over at EU forslaget mod blyprojektiler går videre end det danske Angry og omfatter al udendørs skydning. Man kan sgu da ikke skyde med messing eller kobber i en bpe fra 1800-tallet.
9,3*57
Svar
#13
(06-02-2021, 08:50 AM)niels28217 Skrev:
(05-02-2021, 05:28 PM)tagergaard Skrev: https://www.egun.de/market/item.php?id=12895821

Så har du da de første 20 stk......

Tak Torben, sidder lidt og virrer med hovedet og tænker på at opgive projektet efter at jeg i går blev klar over at EU forslaget mod blyprojektiler går videre end det danske Angry og omfatter al udendørs skydning. Man kan sgu da ikke skyde med messing eller kobber i en bpe fra 1800-tallet.
Hvorfor ikke det?
Tænker ikke det er et våben der skal skyde 1000vis af skud. Det kan ikke være voldsomt slemt at købe 500 messing søm. Eller støbe nogen i hvidmetal? (Ekspansion er jo lidt ligegyldigt i det kaliber)
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#14
Hmmm, kan du hjælpe med links til de EU-forslag, som du nævner?
Svar
#15
(06-02-2021, 11:25 PM)Ffr Skrev:
(06-02-2021, 08:50 AM)niels28217 Skrev:
(05-02-2021, 05:28 PM)tagergaard Skrev: https://www.egun.de/market/item.php?id=12895821

Så har du da de første 20 stk......

Tak Torben, sidder lidt og virrer med hovedet og tænker på at opgive projektet efter at jeg i går blev klar over at EU forslaget mod blyprojektiler går videre end det danske Angry og omfatter al udendørs skydning. Man kan sgu da ikke skyde med messing eller kobber i en bpe fra 1800-tallet.
Hvorfor ikke det?
Tænker ikke det er et våben der skal skyde 1000vis af skud. Det kan ikke være voldsomt slemt at købe 500 messing søm. Eller støbe nogen i hvidmetal? (Ekspansion er jo lidt ligegyldigt i det kaliber)

Fordi riflingen i et sortkrudtsvåben er meget anderledes end i moderne våben. Måske .40 projektiler med sabot, men pt har jeg ikke fundet sådan noen udenfor usa. Ekspansion er i øvrigt nødvendig da jeg vil bruge den til jagt.

(06-02-2021, 11:25 PM)Ffr Skrev:
(06-02-2021, 08:50 AM)niels28217 Skrev:
(05-02-2021, 05:28 PM)tagergaard Skrev: https://www.egun.de/market/item.php?id=12895821

Så har du da de første 20 stk......

Tak Torben, sidder lidt og virrer med hovedet og tænker på at opgive projektet efter at jeg i går blev klar over at EU forslaget mod blyprojektiler går videre end det danske Angry og omfatter al udendørs skydning. Man kan sgu da ikke skyde med messing eller kobber i en bpe fra 1800-tallet.
Hvorfor ikke det?
Tænker ikke det er et våben der skal skyde 1000vis af skud. Det kan ikke være voldsomt slemt at købe 500 messing søm. Eller støbe nogen i hvidmetal? (Ekspansion er jo lidt ligegyldigt i det kaliber)

Riflingen og det lave tryk i en sortkrudter. Da jeg vil bruge den til jagt kommer jeg nok ikke uden om ekspansion.

(07-02-2021, 11:57 AM)tagergaard Skrev: Hmmm, kan du hjælpe med links til de EU-forslag, som du nævner?
https://echa.europa.eu/da/-/towards-sust...n-lead-use

https://echa.europa.eu/da/hot-topics/lea...ng-weights

De er langt mere vidtgående end jægerforbundets aftale med miljøministeren.
9,3*57
Svar
#16
ang blyfri så har vi jo en dansk producent som jeg har set tilbyde andre folk med specielle våben at de kan få lavet kugler der passer til deres våben Smile
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#17
Njoe, der er to forhold, som er værd at hæfte sig ved. 

Et eventuelt forbud ved udendørs sportsskydning gælder kun, hvis der ikke anvendes "bullet trap". Jeg vil antage, at volden bag skiverne regnes som værende tilstrækkelligt til formålet, og det derfor fortsat vil være lovligt, at anvende blyholdige projektiler på skydebanen.

Der er desuden tale om et forslag, der forventes kommenteret af de relevante EU myndigheder i midten af 2022, hvorefter selve lovteksten skal formuleres og sendes til afstemning (og enten forkastes eller vedtages). Derefter er der en 18 måneders udfasningsperiode, så selvom volden bag skiverne ikke skulle kvalificeres som "bullet trap", så kan du nok godt regne med, at du kan skyde lovligt med blyholdige projektiler de næste 5-7 år. Mindst.....
Svar
#18
(07-02-2021, 05:04 PM)tagergaard Skrev: Njoe, der er to forhold, som er værd at hæfte sig ved. 

Et eventuelt forbud ved udendørs sportsskydning gælder kun, hvis der ikke anvendes "bullet trap". Jeg vil antage, at volden bag skiverne regnes som værende tilstrækkelligt til formålet, og det derfor fortsat vil være lovligt, at anvende blyholdige projektiler på skydebanen.

Der er desuden tale om et forslag, der forventes kommenteret af de relevante EU myndigheder i midten af 2022, hvorefter selve lovteksten skal formuleres og sendes til afstemning (og enten forkastes eller vedtages). Derefter er der en 18 måneders udfasningsperiode, så selvom volden bag skiverne ikke skulle kvalificeres som "bullet trap", så kan du nok godt regne med, at du kan skyde lovligt med blyholdige projektiler de næste 5-7 år. Mindst.....
Torben, hvor er det dejligt at støde på en optimist, når man selv nærmest er paranoidt pessimistisk  Cool

(07-02-2021, 05:01 PM)lunderskov Skrev: ang blyfri så har vi jo en dansk producent som jeg har set tilbyde andre folk med specielle våben at de kan få lavet kugler der passer til deres våben Smile

Tak Lunderskov  Cool Jeg har skrevet til en kendt producent at en sabot version til .458 vil være en god ting.  Så må vi se.
9,3*57
Svar
#19
Hvad hvis "foringen" monteres permanent i kammeret, og udtrækkeren modificeres?

Så er riflen jo lavet om, til 45/70-xx
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
(07-02-2021, 10:58 PM)JRexA Skrev: Hvad hvis "foringen" monteres permanent i kammeret, og udtrækkeren modificeres?

Så er riflen jo lavet om, til 45/70-xx

Ja jo det nævnte Hatting også som en mulighed, men det er sguda synd at købe en original bpe i en kaliber designet af en engelsk bøssemager og så bygge den om til sådan en amerikanerbøsse. Det løser heller ikke problemet med at piben er lavet til projektiler af bly. Hylsterudfordringen skal jeg sådan set nok få løst med de ideer som jeg har fået i denne tråd.

Jeg takker for mange gode indspark i denne tråd.  Jeg tænker jeg starter en tråd om projektet til nu med lidt billeder og en mere teknisk vinkel når jeg lige får taget billederne og taget mig selv sammen  Big Grin
9,3*57
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)