Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
NY UPDATE Montage udført af en østjysk våben!!!
#17
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:




Det som teoretisk kan forekomme er at når rekylen flytter riflen bagud, vil kræfterne i en omvendt ext montage gå frem og ned,foran basen hvilket medføre et træk i den bagerste af de forreste skruer. Hvorimod hvis den vender normalt, vil rekylekræfterne trykke ned og frem,midt på basen, og dermed ikke trække i skruerne[?]

En anden ting kan være, at hvis låsestolen ikke er100% plan ovenpå, kan forreste ext. ben justeres for at udligne det, hvis montagen herefter vendes 180grader, vil fejlen være dobbelt så stor, det kan i værste fald medføre et utilsigtet træk i skruerne, og i værste fald medføre at kikkerten ødelægges[xx(].
Dette er kun hypoteser, da jeg ikke har set det omtalte våben.



Hvis den omvendte montage skal bøje ned mod låsestolen, så kræver det at kikkertrøret bøjer med. Jeg tror at den samlede elasticitet i kikkertrøret og den extendede montage samt skruerne i ringen gør at der ikke overføres nævneværdigt træk i den bageste skrue. Har du p***et at slå søm i en lægte der ikke er understøttet - selvfølgelig har du ikke det. Der er jo både arbejde og værktøj involveret.[Big Grin][Wink][^]

Da det er mig selv der har vendt den forreste for at give skytten tilstrækkelig øjeafstand, har jeg selvfølgelig kontrolleret at justerskruen på foden ikke er for stram, således at kilevirkningen når man drejer kikkerten på plads, ikke kiler/klipper/trækker skruerne over/op. I dette tilfælde var forspændingen tilpas stram/slørfri og derfor skrev jeg osse at kun den omtalte østjyske våbenhandlers såkaldte bøssemager har rørt skruerne.

Derudover har jeg selvfølgelig løsnet de 2 skruer til udligning af manglende parallelitet inden jeg drejede kikkerten på plads første gang. I forbindelse med at jeg tog billedet, kontrollerede jeg at piben ikke havde spændemærker efter for lange skruer.
Reparationen var OK på den måde at de nye skruer nåede helt ud til den indvendige pasning til piben og skruerne havde samme radius i enden som boringen.

Jeg vil lige nævne at den anden Sauer 202 med de omvendte Leupold baser, der var lige netop monteret for lange skruer, således at piben ikke kunne afmonteres og det var kun fordi baserne var limede at den forreste ikke var løs. Jeg måtte afkorte skruerne 0,2mm for at de ikke rørte pibens pasning.

Alt i alt ser jeg det som 2 meget amatøragtige og uprofessionelle stykker bøssemager arbejde som ikke burde forekomme overhovedet hos autoriserede våbenhandlere.
Karakteren må være "KLAMP"

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, noone shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Beskeder i denne tråd
NY UPDATE Montage udført af en østjysk våben!!! - af M@X 2.0 - 22-05-2005, 12:54 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)