Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Låseknaster, bæreflader, præcision, Tikka mm
#1
Trænger  hjælp til at forstå. Det er ikke et generelt problem jeg har - og dog   Wink

På Facebook cirkulerer der en video fra en dansk våbensmed, der viser hvordan man med sprittusch kan teste om bundstykkets låseknaster bærer som de skal/bør. Helt specifikt nævnes det at Tikka T3x "familien" har problemer med låseknasternes bærefladeareal, og at dette forårsager præcisionsproblemer.

For det første formoder jeg at bærefladearealet er vigtigt på bagkant af låseknasterne. Hvis jeg har misforstået dette så blot se bort fra resten af indlægget  Rolleyes

Jeg har prøvet på min T3x CTR og får lidt forskellige resultater alt efter om jeg tager aftræk imellem hver repetering eller ej. Hvis jeg holder aftrækkeren nede, og aftræksfjederen dermed spændes hver gang, så viser tuschmarkeringen på bagkant større slid ift. hvis jeg blot, som på videoen, repeterer med spændt fjeder fra start af uden at tage aftræk imellem repetering. Dvs. det ser bedre ud med bærefladeareal, hvis jeg tager aftræk hver gang (større tuschslidareal).

Så mit spørgsmål er vel egentligt hvordan man tester dette bedst ? ved at udelade aftræk imellem repetering (som på videoen) eller ved at lade knasternes bagkant arbejde sig, med større friktion, overfor deres modstående flader i låsen for at spænde aftræksfjederen ?

Og som tillægsspørgsmål - hvordan fixer en våbensmed dette ? hvilket slibemateriale påføres ? Ved hvor mange %'s bæreflade stopper man slibeprocessen ?

På forhånd tak,
Pete
Svar


Beskeder i denne tråd
Låseknaster, bæreflader, præcision, Tikka mm - af pete1234 - 18-06-2018, 06:53 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)