Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grise-Natjagt: Energi, Hastighed, Projektilvægt
#5
Mine betragtninger angående åteljagt efter svin er udelukkende baseret på egne erfaringer og de er forøvrigt ganske uvidenskabelige.
Afstanden overstiger meget sjældent 50 meter og altid fra et tårn/hytte med rigtigt godt anlæg, hvorfor det umiddelbart burde være en smal sag at afgive et skud til enten hovedet eller lige bag ved hovedet, således enhver debat om kuglediameter og fart burde være overflødig.
Desværre, og her taler jeg igen af egne erfaringer, så er skumringsjagt/nattejagt ofte forbundet med en ret stor usikkerhed i forhold til at vurdere både størrelse på dyret og vinklen dyret står i, i forhold til skytten. Derfor er det ifølge mine betragtninger anbefalelsesværdigt ikke at "tage nogen chancer" og så, som Pete beskriver, sætte kuglen nogenlunde midtskibs i svinet. (Bladskud)
Mine foretrukne værktøjer i den sammenhæng er temmelig klassiske, nemlig enten en 185grains lapua mega cal 30 sendt afsted med lige godt 800 meter i sekundet eller en 195 grains hornady RN cal 8x57 leveret med små 790m/s 
De er begge klassisk opbygget med en fornuftig opsvampning og har netop nok fart til at punktere svinet på begge sider således den kan afbløde ordentligt, også i forhold til en eventuel eftersøgning. 
De, der kender mig, ved at jeg ikke har det store behov for at tænke på rekyl Big Grin Big Grin Derfor har ikke det taget med i betragtningen Big Grin Big Grin

Hvis man sniger sig til at lure lidt på diverse hjemmeladningssider så er der en begyndende trend, der hedder 338 federal til gris. En sådan ladet op med en 200 grains hornady sst er efter sigende umådelig effektiv. De er ret hårdt ekspanderende og giver en ret effektiv stop and drop effekt
Om den er voldsom meget anderledes end 8x57'er en ved jeg ikke, men den er sgu lidt fræk
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Beskeder i denne tråd
RE: Grise-Natjagt: Energi, Hastighed, Projektilvægt - af klokker - 13-07-2018, 08:39 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)