Tråd vurdering:
  • 1 stemme(r) - 3 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin
#5
(28-02-2019, 09:21 PM)fasan Skrev: Elgjagten 2016
Hvert år når jeg tager hjem fra Elgjagt mærker jeg suget i maven, om kun 360 dage skal jeg afsted igen.
Jeg ved familien synes jeg er vanvittig, men sådan er det. Efter ca. 20 års samvær, heraf de 18 som ægtefæller, har min kone efterhånden vænnet sig til det.
Jeg er med i et elglaug i det østlige Småland, mellem Oskarshamn og Västervik, og kommer her fast hvert eneste år.
Det er lidt som at komme hjem når man ankommer.

Det er de samme der er med hvert år, alle sover de samme steder i jagthytten, ja selv maden vi spiser er den samme på de samme dage i jagten. F.eks. SKAL der være flæskesteg onsdag aften, der er det nemlig danskerne der laver maden .
I 2016 var jeg kørt afsted de små 500 km fra hjemmet til jagthytten i småland, og ankom ved spisetid tirsdag aften. Det var tysk aften, så det var solid kost der ventede. En god gryderet og apfelstrudel til dessert, whats not to like!
Jeg fik indkvarteret mig i den sædvanlige køje og så var der kun en nat der skulle soves før det gik løs.
Vi tog i skoven den næste morgen. Skoven vi jager i er på 2500 ha. Og er typisk svensk skov med en lind blanding af fyr, gran, birk og så et par egetræer strøet ud over det hele. Konceptet er som mange kender det, parole, så et drev og så ”fikapause”.


Fikapause er altså ikke noget uartigt, men en mellemlanding mellem drevene hvor man vender eventuelle jagtsituationer, driller hinanden lidt og få spist en mellemmad så man er klar til næste drev. En helt fantastisk opfindelse.


Parolen lød på elg (1 voksen, fri kalv hvis der var to kalve med koen), kronvildt (hjort op til 10 takker og en kapital hjort samt, tre hinder og frit på kalv), frit på dåvildt og vildsvin. Der var med andre ord gode muligheder hvis der skulle komme vildt forbi.
Jeg fik tildelt et pas et stykke inde i skoven fra en af de talrige skovveje der går gennem området. Riflen blev ladt, skudvinkler blev undersøgt og så var det bare at vente. Det var spændende at vente for radioen knitrede snart med meldinger om diverse dyr i drevet. Der var både gris, kronvildt og elg i gang, og jeg håbede selvølgelig at der var noget der kom i min retning. Pludselig blev der meldt at der var en elgkvie på vej mod pas nr. 13. HEJ, det var jo mit pas , så nu var det med at være ekstra klar. Jeg kunne høre at det begyndte at knase i skovbunden for efter ikke at have skudt noget igennem 7 års elgjagter var det måske ved at være min tur. Øjnene var indstillet på at se en elgkvie, men dyret der kom listende var ikke en elg men tværtimod en 6-takker kronhjort. Jeg fik en smule feber for jeg havde aldrig skudt kronhjort før. Jeg fik listet rirlen i anslag og da hjorten trådte fri mellem et par fyrretræer kom trådkorset på plads på bladet og skuddet gik.
Hjorten tog et stort hop der krummede over forbenene og tog en kort spurt hvorefter den styrtede omkuld bare 30-40 meter længere henne i skoven.
Det var helt fantastisk
Jagten var kun lige begyndt og her havde jeg lige skudt min første frilandshjort.
Skød han virkelig en 6-takker hjort vil mange nu sidde og tænke, og ja det gjorde jeg.
Det man skal vide er at jagten ikke er rettet mod store trofæer men mod kød.
Jeg fik en fantastisk oplevelse, leverede kød til uddeling mellem elglaugets medlemmer og skød indenfor de regler der var udstukket i parolen.

Jeg meldte over radioen at jeg havde skudt hjorten og at den lå forendt.
Drevet fortsatte og da det var slut kunne jeg endelig gå over til min hjort.
Inden længe kom flere af driverne frem til min post, så der kunne tages billeder. Da det var klaret begyndte jeg at brække hjorten.
Jeg ved godt at det er det samme som et rådyr, bare større, men når man nu aldrig har brækket andet end rådyr, ja så er en kronhjort altså stor!
MEN, klaret blev det og så blev hjorten lastet på vores ATV med anhænger og fragtet tilbage til slagtehuset af PO, vores suverænt dygtige ATV-fører.
Og så var det tid til:
FIKAPAUSE 
De næste to drev fik jeg også et pas, men så intet. Det var der nu intet i vejen for for jeg var mættet med oplevelsen af min hjort.
Torsdag kom og endnu engang fik jeg tildelt et pas, mit held fortsatte!
Det var oppe på en lille bakke ude på en stor rydning med udsigt over en skovvej med en rydning på den anden side af vejen. Jeg fik mig anbragt og så blev drevet blæst i gang. Efter et stykke tid kom to krondyr, smalhinder, travende ovre langs skovkanten på den anden side af vejen. Jeg sad og nød synet for skudholdet var for langt for min smag til løbende vildt, men da dyrene nåede enden af rydningen vinklede de over mod mig, krydsede vejen og begyndte at gå op mod mig.
Nu steg spændingen for alvor og da dyrene vinklede til venstre for mig kunne jeg sætte en kugle i den ene smalhind der faldt på stedet. Den andet stod stille et øjeblik, så jeg repeterede og skød. Skuddet sad godt, men hinden løb alligevel over vejen og forsvandt i skoven.

Havde jeg overdrevet min jagtiver, sad skuddet alligevel ikke som jeg troede, spørgsmålene susede rundt i mit hoved.
Jeg fik meldt hvad der var sket over radioen og så var det bare at vente. Da drevet blev blæst af kon drivere og hunde frem til mit pas og en hund blev sat på sporet. Det viste sig at smalhinden var løbet et par hundrede meter og lå forendt inde i skoven. Min lettelse var enorm!
Efter de to hinder var brækket og kørt til slagtehuset kom jagtlederen over til mig og meddelte med et stort smil at nu var det MIN tur til at drive. En opgave jeg modtog med største fornøjelse. Det at drive på elgjagten er næsten lige så godt som at jage for man har muligheden for at komme gennem den mest fantastiske natur, se ravne, tjur, havørn, kron, då og råvildt. Kort sagt alt hvad hjertet kan begære.

Jagten blev afsluttet med den traditionsrige jagtmiddag fredag aften.
Menuen var som de sidste 14 år jeg er kommet der:
Christiansøsild på rugbrød
Grillet elgfilet med kartofler, rosenkål og morkelsauce
Varm æblekage med vaniljesauce
Masser af gode grin og historier blev delt den aften og alle var enige om at vi mødtes samme sted i 2017 til elgjagten, så nu er der kun 360 dage til jeg skal på elgjagt igen 




[Image: IMG-1751.jpg]
Jagthytten

[Image: IMG-2267.jpg]
Skoven :-)

[Image: IMG-2314.jpg]
Fikapause

[Image: IMG-1729.jpg]
Min første hjort

[Image: IMG-1743.jpg]
Smalhind
Sikken herlig beretning, tak for den Smile
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar


Beskeder i denne tråd
Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af klokker - 02-10-2018, 02:08 PM
RE: Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af klokker - 03-01-2019, 01:43 PM
RE: Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af klokker - 21-02-2019, 01:45 AM
RE: Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af fasan - 28-02-2019, 09:21 PM
RE: Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af klokker - 28-02-2019, 09:40 PM
RE: Konkurrence GRISEJAGT hos Rolin - af JCK - 28-02-2019, 11:17 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)