Tråd vurdering:
  • 1 stemme(r) - 5 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DJ og de sociale medier
#1
Danmarks Jægerforbund er til stadighed underlagt sønderlemmende kritik på de sociale medier. Især facebook har lagt "spalteplads" til umådeligt meget mudderkast. 
Den anden dag læste jeg et indlæg af en fyr, der havde fået nok, af den mere eller mindre lødige kritik man udsætter forbundet for. 

Jeg har sakset i hans indlæg og bringer hermed et uddrag til debat.

"Igennem de seneste knapt 2 år har jeg fulgt med herinde - kommenteret en del, men samtidigt holdt styr på hvem og hvor mange der egentligt laver "balladen" der splitter jægerstanden mere end nogensinde før.

Det er i omegnen af 20 folk. TYVE..ud a
f 170.000(hvad jeg husker) jagttegnsløsere...

Det er et meget meget meget lille procentdel...der intet laver andet end at negligere og kritisere alt hvad DJ laver...

Ikke eet eneste ord om den formidable jagttidsforhandling DJ har fået skubbet igennem i VFR denne gang. 

Her er KUN det negative i fokus. Og når man kun taler negativt - og tænker negativt - så bliver det hele negativt!

Kig i spejlet engang - ønsker i virkeligt at være de negative personer i dansk jagtpolitik ? Eller ønsker i at være positive, og arbejde med de problemstillinger der nu engang altid vil være i en organisation der er talerør for så mange forskellige mennesker med forskellige interesser ?

Indse, at ikke alle ønsker at skyde en kronhjort. Ligesom ikke alle ønsker at komme med mig på pramjagt i 5 graders frost i januar måned.

Kig dog lidt ud over egen næsetip istedet for at gå op i om Jægerforbundet har lejet en bil til formandens 65.000 km kørsel om året, eller om de skal betale ham km penge efter statens takster for hver kørt kilometer! (Det vil i det tilfælde ligge på omtrent 200.000 kr årligt - skattefrit. Havde de valgt den model - så havde i også skældt ud over det!!!)
 "


Som sagt så har jeg sakset ovenstående fra Facebook. Personligt har jeg for længst opgivet at tale for alt det gode jeg mener vores forbund står for idet jeg faktisk ikke har hverken energien eller tiden til at stille op imod denne skare, der nidkært benytter enhver tænkelig lejlighed til at sjofle forbundet og dennes formand.

Intet kan gøres korrekt, ligemeget hvilke tiltag, der gøres, bliver det lagt for had af denne skare.

Forfatteren af det indsatte citat er modsat John Chris, Ejner Gubi og deres ligesindede klar fortaler for forbundet og er bestemt ikke uden fejl og jeg selv er egentlig lidt splittet idet jeg mener, der stadig er arbejde at gøre i forbundet, men måden der kritiseres er simpelthen til skade for hele den danske jægerstand. 

Særligt hjortevildtdebatten er stukket fuldstændigt af inde på facebook. Udenforstående jagtmodstandere, der måtte læse med, må gnide sig i deres små fedtede fingre i ren og skær fryd over al den ballade, der bliver skabt. 

Jeg er ved at blive vanvittig over alle de opfordringer til at melde sig ud samt advarsler til nye medlemmer om, at man ikke anbefaler medlemsskab. Det er decideret selvskadende adfærd og hvis ikke den slags hører op, ender vi med at stå fuldstændigt udenfor indflydelse i fremtidige politiske beslutninger angående vores fælles lidenskab. 

Hvad kan vi gøre. At råbe ud i luften på facebook nytter i hvert fald ikke noget


Klokker
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#2
"De bedste sømænd staar paa kajen"
H
Hogmeister
Svar
#3
(27-02-2018, 02:55 PM)hogmeister Skrev: "De bedste sømænd staar paa kajen"
H

Jebs, og den bedste landstræner eller statsminister er endt som enten frisør eller kører taxa.......
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Er Rolin på Face ( blandt de tyve ?)
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
Tja. Mit problem med Danmarks jægerforbund er nok lidt at den lille mands jagt undertrykkes for at den store mand skal mere på jagt. Hvorfor skyde udsatte fasaner i starten af oktober? Hvorfor indskrænke jagten på hare, hvor der er masser af harer? Hvorfor skal der begrænses jagt på kronvildt, senere dåvildt og råvildt? Hvorfor skal krondyrdebatten tromles igennem? Mit problem er at jeg ikke kan se logikken i tiltagene.
Svar
#6
(27-02-2018, 03:36 PM)CP Skrev: Er Rolin på Face ( blandt de tyve ?)
@CP


Nej det er jeg ikke, hvorfor!!

/Rolin


[Image: IMG_3215.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#7
(27-02-2018, 08:08 PM)Rolin Skrev:
(27-02-2018, 03:36 PM)CP Skrev: Er Rolin på Face ( blandt de tyve ?)
@CP


Nej det er jeg ikke, hvorfor!!

/Rolin


[Image: IMG_3215.jpg]

Beskrivelsen om en der er KONSTANT negativ overfor DJ og gør alt for at splitte DJ passer vel ellers meget godt ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#8
@CP

Kan du uddybe dette lidt bedre, da jeg som skrevet ikke er på "Face" og ikke kan genkende det billede af min person, som du fremtoner med her på VTF.


/Rolin


[Image: IMG_3215.jpg]
Acts 10:13, "Rise, Peter; kill, and eat".

The two most important days in your life are the day you are born and the day you find out why.



Svar
#9
OK Klokker
Så trækker vi historien herover også. Men jeg tror egentligt ikke at du opnår det du ønsker.
Der er nogle, som faktisk har sat sig ind i en sag (i første omgang om kronvildt) Dem der faktisk har gidet deltage i de såkaldte informationsmøder afholdt af DJ. Dem der har gidet læse stakke af rapporter om sagen. Dem der har gidet se tv klip med tyske professorer om tandsnit. Dem der har evnet at tænde en lommeregner og efterkalkulere det såkaldte grundlag. Dem som har gidet læse akter fra aktindsigter. Dem som har vurderet hvordan de danske jægere uden indblanding, har opnået en kæmpesucces. Dem der har set hvordan forvaltningen af Elg i Sverige har ødelagt elgjagten, så man faktisk ikke længere gider at rejse efter det. Dem der har hørt at den næste vildtart der skal voldforvaltes, (dåvildtet) Herefter kommer turen til Råvildtet.
Ja listen er voldsom lang.
Ja disse mennesker bliver nidkære, når det gælder om at få DJ ledelsen til at stoppe vandvidet. Løgnene, Misinformationen, Manipulationen.

Hvad med om DJ begyndte at kære sig om de vildtarter der har det dårligt.
Hvad med om DJs ledelse begyndte at finde ud af hvordan de fik fat i de 2/3 dele af jægerne, som har fravalgt DJ

Hvad med om man erkendte at Dansk jagtkultur er ganske unik. Hvor det er Dig og Mig der har jagten. Hvor det er Dig og Mig der gider at skabe masser af frivilligt tiltag, for at gavne vores vildt.

De lande som de forvaltningsliderlige ser op til, er lande hvor det ikke er menigmand der har jagtretten. Det de derimod DEM(de få og store) der har jagten.
Så kan du da en gang i mellem købe dig en tur på glædespigen og få afløb for din jagtlyst.

Sjovt som vi hele tiden kloger på, at i Afrika er det nødvendigt at de lokale ser værdien af artsrigdom for at dyreliv kan trives og overleve.
Men herhjemme styrer vi durk imod en situation, hvor den enkelte ikke gider passe på sine små perler. (det er jo ikke længere hans vildt og jagtmuligheder) Hvis forvaltningsliderligheden får lov at udvikle sig som DJtop og administration ønsker.
Jeg vil med næb og klør kæmpe imod at vi i Danmark skal miste vores mangeårige tradition for sund fornuft og stor selvforvaltning. Bare for at en flok ansatte snabeldyr, skal kunne se et udkomme i at styre og forvalte, det som vi beviseligt har været suveræne til at styre hidtil, og helt frivilligt.
Overvej også, at hvis vi havde levet i "forvaltningsparadiset" ja så havde der kun været ca 10-20% af jer gæve jægere som havde gået på jagt.
Jagt ville generelt have været lagt klart mere for had.
Vildt ville generelt have været en negativ svøbe for jordejerne.

Så ja hvis i kun er til Købejagt, Så er kursen fra DJ toppen helt fin.

Hvorfor tror i at det er så let at komme på købt jagt i de lande hvor "forvaltnings toget" kører.
Ja det er fordi de lokale se sat udenfor indflydelse. Og alt er prostitueret. Og sælges til højestbydende.
Svar
#10
n a,

At det kun er rigmands og købejagt at DJ står for, og ikke den lille mands jagt, kan jeg ikke genkende. Jeg har med vilje deltaget i alle relevante jagt relaterede møder (- banko, fisketure og fastelavn skydning) i min lokale jagtforening, som de har indkaldt til, samt et meget interesant om statusen på råvildt.

Hvis man går ind for at hver mand skøtter sin egen navle og går på jagt som det passer sig, så giver en hver form for jagt organisation ingen mening, så er der jo kun at håbe i den ene hånd og skide i den anden og klappe dem sammen - det er simpelhen ligemeget og lugter af lort, jagt lovgivningen bliver ihvert tilfælde derefter.

DJ har min fulde støtte indtil videre, fordi der pt. ikke er noget alternativ, andet end at sidde i et hjørne og være tøsesur.

Mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#11
@ Klokker & Thorlak
kunne ikke have udtrykt det bedre   Smile Smile Smile
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
vil det sige, at i vil skide på al den Danske jagtradition, som er så unik for Danmark.Den tradition, som gør at alle føler ansvar for deres jagtområder.
Den tradition, som har faktuelt vist sig, at medføre en superfremgang for mange vildtarter. Den tradition, som gør at jeg kan invitere min nabo på en uformel jagt. Uden at skulle spørge andre om lov. Selvfølgeligt under hensyn til at vi overholder jagtloven.

Vil i hellere have at alt jagt bliver købejagt,
Fortæl mig så lige hvorfor i ikke synes at det har været godt og positivt, med den bestandsudvikling der har foregået, med samtlige de arter som man nu vil til at voldforvalte.
Fortæl mig lige at i synes at en forvaltning som den svenske elgforvaltning er positiv. (afskydningen halveret, masser af steder er licencerne i dag kun mellem 1/3 og 1/4 del af det de var i1990 . Til gengæld er der mange gamle ensomme elgtyre, men ingen køer med kalve.

Hvis det er disse forhold i ønsker, ja så støt endeligt op om de våde forvaltningsdrømme.

Det eneste lyspunkt jeg kan se i denne forvaltningsliderlighed, er at jeg heldigvis er blevet så gammel, at det nok ikke er mine muligheder de når helt at få ødelagt. Jeg håber inderligt at jeg har stillet min ene træsko før de får deres vilje

Thorlak, DJ står indtil nu for masser for de almindelige jægere. Lokalforeninger gør kæmpearbejde.
Det kæmpestore problem, er den administration, som vil have magten, og stække den menige jæger i fremtiden. Det er ikke det DJ har gjort indtil for få år siden. Det er den plan og politik de vil gennemføre fremad. Som er totalt ødelæggende for den danske jagttradition og den Danske jægers selvbestemmelse, og dermed ansvar for sine egne små områder.
Svar
#13
At debatten raser på facebook er nok forståelig, se bare indlægget fra Kima om DJ og Demokrati.

Ud af 170.000 jagttegns løsere er der "kun" 1/3 der er medlemmer i DJ, af dem (hvis vi følger Thorlak's statestik) deltager kun ca 40/390 dele eller kun lidt over 10pct. der deltager aktivt i møder og anden aktivitet i DJ.

Promillerne i dem der laver SHIT storm på facebook mod DJ stiger væsentligt hvis man regner ud fra mere korrekte tal.

Jeg hører ikke til dem der kigger på DJ facebook side og jeg bruger kun DJ til at dyrke min lyst til riffelskydning, Jeg overvejer tidt om jeg ikke hellere skulle holde til venstre i indkørslen og skyde ved Skytterne i stedet for på Hjemmeværnsbanen (jægerne).

Mvh

Santo
Svar
#14
vil det sige, at i vil skide på al den Danske jagtradition, som er så unik for Danmark.Den tradition, som gør at alle føler ansvar for deres jagtområder.

Den tradition, som har faktuelt vist sig, at medføre en superfremgang for mange vildtarter. Den tradition, som gør at jeg kan invitere min nabo på en uformel jagt. Uden at skulle spørge andre om lov. Selvfølgeligt under hensyn til at vi overholder jagtloven.

Vil i hellere have at alt jagt bliver købejagt, 
Fortæl mig så lige hvorfor i ikke synes at det har været godt og positivt, med den bestandsudvikling der har foregået, med samtlige de arter som man nu vil til at voldforvalte.

halløj n a

jo, jeg vil faktisk skide på den danske jagttradition der hvor den praktiserer at man kan skyde hvad der er på reviret uden at skelne til om det er i harmoni med hvad terrænet kan bære.

værst med råvildtet, hvor snitalderen på nedlagte bukke er i børnehavealderen og kønsfordelingen er skævere end et berømt tårn i Pisa
hvis du kikker på trofæbilleder på FB er det mere regel end undtagelse at det er meget unge bukke + at der da også er voldsom glæde over en bastbuk i efteråret

du skriver også at hvis vildt/jægerforvaltningen fik magt ville det kun være plads til et meget mindre antal deltagere. det ville da i min optik ikke være så ringe hvis en stor del af de jagttegnsindehavere der er mere skytter end jægere skulle til at mødes på golfbanen i stedet for. i betragtning af landets størrelse er der ikke mange m2 hvor der er ikke er jagt hver anden weekend fra oktober til januar. 
på Djursland hvor jeg jo slår mine folder er der ihvertfald ikke mange ha der ikke er fuldt udlejet
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Michael Strøm
Så det du egentligt mener, er at du gir fanden i alle andre jægere, bare du kan få mere jagt til dig selv, og nogle flere større bukke til trofævæggen.Det kan vel ikke kaldes forvaltning, men nærmere egoisme Angel

Jeg har faktisk et meget godt forhold til mine nabojægere, og glæder mig faktisk ved tanken om den næste nabojagt, hvor man kan mødes lidt på skift. Om der så er en lidt sulten nabo som skyder et par bukke ekstra i foråret. Ja det lever jeg fint med, så længe råerne bliver beslået, og der kommer lam ud af det.
Nu er jeg heller ikke specielt trofæfikseret. Så det er måske der hunden ligger begravet.

Jeg glæder mig faktisk hver gang en ny eller knap så rutineret jæger, får en god oplevelse. Og min diller, bliver ikke større af at jeg kan hænge en medaljebuk på vægen.

Så heldigvis er det stadigvæk en mulighed, at være uenige.
Men jeg bliver ret indædt, hvis andre skal til at pådutte mig klart unødvendige regler og restriktioner, bare for at de kan få opfyldt en våd trofædrøm. Den kan de jo egentligt bare købe i udlandet, hvor den form for købetrofæskydning er en stor forretning.

Uanset det du kalder skæv kønsfordeling hos den polygame dyreart Råvildt, ja så trives bestanden jo fint. Og helt klart ville trofækvaliteten blive bedre, hvis vi fredede 6 endere, og forlangte at man i stedet fokuserede på spids og gaffelbukke.

Hvorfor er der egentligt ikke en tilsvarende opmærksomhed, på den vildt skæve kønsfordeling blandt fasaner ????? Angel

Mit naive håb, er at trofæjægerne ikke får lejlighed til at ødelægge mange års Dansk jagttradition og kultur.
Svar
#16
næe, egentlig ikke mere jagt til herr Strøm, han har såmænd nok  Big Grin ( og er vel også for gammel )
men gerne mere jagtareal til dem der vil yde en indsats, og ikke bare tage et weekendkursus, lægge en hulens bunke penge for et godt areal og så skyde løs uden den store indsigt og erfaring
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Folk burde kun bruge bilen hver anden dag. Dyrke egne grøntsager og holde ferien indenlands, så ville ville klimaproblemer hvad angår udledning af CO2 være nået. Men hold fingrene fra min jagt. Jeg har betalt for den og uden udsætning så kan jeg skyde fasan, and, agerhøne, hare og rådyr. Da jeg overtog jagten kunne der skydes hare. Hvad galt er der i at gå en tur hver weekend og høste af overskuddet? Er en guldbuk nu mere værd end en agerhøne? En kronebærende Hjort mere værd end et par harer? Dem der vil skyde bukke og hjorte har vist mistet rødderne og hvad jagten betyder. Jagt er mad, oplevelser og høst Af naturens overskud. Der findes ikke uregulerede bestanden af kronvildt så vi ved ikke hvad der er god forvaltning. Så hvorfor er en mands lykke vigtigere end 10 mænds? Vi har jo mere vildt som folk gider jage end nogensinde tidligere.
Svar
#18
(28-02-2018, 12:23 PM)THORLAK Skrev: n a,

At det kun er rigmands og købejagt at DJ står for, og ikke den lille mands jagt, kan jeg ikke genkende. Jeg har med vilje deltaget i alle relevante jagt relaterede møder (- banko, fisketure og fastelavn skydning) i min lokale jagtforening, som de har indkaldt til, samt et meget interesant om statusen på råvildt.

Hvis man går ind for at hver mand skøtter sin egen navle og går på jagt som det passer sig, så giver en hver form for jagt organisation ingen mening, så er der jo kun at håbe i den ene hånd og skide i den anden og klappe dem sammen - det er simpelhen ligemeget og lugter af lort, jagt lovgivningen bliver ihvert tilfælde derefter.

DJ har min fulde støtte indtil videre, fordi der pt. ikke er noget alternativ, andet end at sidde i et hjørne og være tøsesur.

Mvh Thorlak

DJ og den lille lokale jagtforening er to helt forskellige ting. DJ afholder ikke bankospil, arrangerer rævejagter og maler klubhuset, de kradser penge ind for samtlige de medlemmer der er i en given jagtforening som er tilknyttet DJ. Ja vi fik da tilskud til vores lerduemaskiner for 15 år siden. Men ellers har vi ikke hørt meget til dem, jo da vi forspurgte om vi måtte have medlemmer af foreningen som ikke ville være medlemmer af DJ.

Jeg har ikke mødt det store tavse flertal som syntes at den nye hjortemodel er guds gave til jægerne. Ej heller deres planmæssige restriktioner hen imod arealbegrænsninger mv.

Jeg oplever et DJ som ikke er i niveau med deres medlemmer. 

Og enhver går ikke på jagt som det passer dem. De går på jagt indenfor de regler og love der er i dag. Det giver jo ikke mening at Konsortie A som sætter fasaner og ænder ud skal sammenkøre deres jagtdage med Konsortie B samt godsejer C for at holde et passende antal jagter. Men for den uinviede så kan det godt se ud som om at der bliver gået på jagt på de samme arealer hver uge blot fordi de grænser op til hinanden.  

Desværre så bliver alt kapitaliseret i dag så hvis der skal lægges en begrænsning på jagt i dag, så syntes jeg det skal udelukkende være grundejeren og dennes familie som må gå på jagt. Så er der reduceret en del i de mennesker som oversvømmer de danske jagt terræner hver weekend. Det er en udemærket løsning syntes jeg.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)