Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afrikansk svinepest
#1
Angående afrikansk svinepest.

En stor del af Polen er nu i risikozone for at deres vildsvin kan blive smittet med afrikansk svinepest. Grisene dør inden for få dage. Så hvis I jægere der er i Polen, på vej til Polen eller kender nogen der skal derned så vær venlig at del.

Rør ikke ved selvdøde dyr. De skal indberettes til lokale myndigheder. 

Lad være med at købe fersk kød med hjem til Danmark, det kan være inficeret. Lad være med at tage trofæ af vildsvin med hjem førend det er korrekt afkogt og ordnet.

Spegepølse af vildsvin eller spegepølse indeholdende vildsvin kan være inficeret med afrikansk svinepest. En spegepølsemad som smides i naturen og efterfølgende ædes af et vildsvin kan være nok til at sprede smitte. 

Derfor lad være med at tage et skudt vildsvin med til Danmark. Lad være med at tage kød fra vildsvin med. 

Vask tøj og værktøj grundigt. Kniv og støvler især.

I Tjekkiet blev der fundet to selvdøde vildsvin i et område. Det blev konstanteret at de var døde af afrikansk svinepest. Herefter blev et område på 40.000ha hegnet ind for at inddæmme udbruddet. Militæret er nu sat ind for at udrydde alle vildsvin på arealet. Det er blevet konstateret at en madpakke fra udenlandske håndværkere indeholdende spegepølse var årsagen til smitten. Resterne fra madpakken var smidt i en skraldespand i skoven, og vildsvinene var gået i skraldet fordi det afgav en kraftig duft.

Vildsvinejagt er min ynglingsjagtform så det rammer mig hårdt at det skal være så svært at dyrke det når man er griseavler. Der vil desværre ske det at bestanden af vildsvin vil blive reduceret kraftigt simpelthen fordi dyrene dør. De lokale producenter af tamsvin vil være i risiko for at deres besætning skal slås ned med voldsomme økonomiske tab til følge. Så i min optik er det vigtigt at prøve på at begrænse svinepest til de områder som nu er inficeret. Jo mere det spreder sig jo sværere vil det blive at kunne jage vildsvin i de områder, både fordi bestanden vil falde men også fordi der kan lægges lokale restriktioner på jagtvæsnet.
Svar
#2
(02-12-2017, 10:37 AM)unknown Skrev: Angående afrikansk svinepest.

I Tjekkiet blev der fundet to selvdøde vildsvin i et område. Det blev konstanteret at de var døde af afrikansk svinepest. Herefter blev et område på 40.000ha hegnet ind for at inddæmme udbruddet. Militæret er nu sat ind for at udrydde alle vildsvin på arealet. Det er blevet konstateret at en madpakke fra udenlandske håndværkere indeholdende spegepølse var årsagen til smitten. Resterne fra madpakken var smidt i en skraldespand i skoven, og vildsvinene var gået i skraldet fordi det afgav en kraftig duft.

Udenlandske håndværkere får skyld for meget...  Wink
Det må kræve et solidt efterforskningsarbejde at koble en spegepølsemad i en skraldespand sammen med en specifik udenlandsk håndværker... 
Undskyld min skepsis, men det lyder som en historie, der har været en tur forbi Landbrug & Fødevarers probagandaafdeling  Big Grin

mvh Lars
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hmm. Det er af og til virkeligheden overhaler fantasien. I det her tilfælde kommer informationerne fra en bekendt der har landbrug i landet.
Det kan være svært at forstå at det spreder sig på den måde men sådan er det nu engang.
Jeg ville også mene at en hund aldrig ville kunne finde ligdele på bunden af havet...
Svar
#4
Så har netnatur fokus på området. Yderst velskrevet artikel.


https://www.netnatur.dk/information-jaeg...svinepest/
Svar
#5
Citat:Det må kræve et solidt efterforskningsarbejde at koble en spegepølsemad i en skraldespand sammen med en specifik udenlandsk håndværker... 

Undskyld min skepsis, men det lyder som en historie, der har været en tur forbi Landbrug & Fødevarers probagandaafdeling
Det er de tjekkiske veterinærmyndigheder der har oplyst, at udbruddet stammer fra en speciel type bacon/spæk, der ikke er varmebehandlet. Det var ukrainske arbejdere på et sygehusvaskeri som havde den hjemmelavede bacon med på tur, og havde smidt rester af deres mad i en skraldespand. Vildsvin går ret hårdhændede til værks når de tømmer skraldespande, så smitten blev spredt selvom maden ikke var blevet smidt i skovbunden.
Der er ikke tale om propaganda, men om godt opklaringsarbejde fra de tjekkiske veterinærers side.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Takker
Svar
#7
Lasse Jeg så et interaktivt kort over udbrudsforløb i Baltikum og Østpolen. Her forekom masser af udbrud og smitte tilfælde i den frie vildsvinebestand.
Jeg snakkede den anden dag med en der arbejder med vildtpleje og skovbrug omkring Lübeck. han beskrev deres forholdsordre i tilfælde af svinepest.
Noget med indhegning i en kreds på 3km, hvor alt blev bortskudt. samtidigt med massivt oprensning omkring hvor det døde dyr var fundet.
Hans oplysninger, beskrev at smitten i jord og dyrerester kunne overleve, nærmere År end dage.
Hvordan passer disse oplysninger med den ofte meget lemfældige opfattelse mange danske jægere har. Og med de sjove undersøgelser, som førhen angav risikoen for smitte fra vildsvin, til under 1/ 1milion
Svar
#8
Nu har dansk landbrug fået sit vildssvine hegn. Spørgsmålet er nu om det er madpakke og skrælle sikkert, der kunne jo væren Polsk/Tysk ulv, der havde fået en madpakke med hjemme fra.

Hvad en god dag, Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#9
(22-03-2018, 01:28 PM)n a Skrev: Lasse Jeg så et interaktivt kort over udbrudsforløb i Baltikum og Østpolen. Her forekom masser af udbrud og smitte tilfælde i den frie vildsvinebestand.
Jeg snakkede den anden dag med en der arbejder med vildtpleje og skovbrug omkring Lübeck. han beskrev deres forholdsordre i tilfælde af svinepest.
Noget med indhegning i en kreds på 3km, hvor alt blev bortskudt. samtidigt med massivt oprensning omkring hvor det døde dyr var fundet.
Hans oplysninger, beskrev at smitten i jord og dyrerester kunne overleve, nærmere År end dage.
Hvordan passer disse oplysninger med den ofte meget lemfældige opfattelse mange danske jægere har. Og med de sjove undersøgelser, som førhen angav risikoen for smitte fra vildsvin, til under 1/ 1milion

Begge dele kan godt være både korrekte og forsvarlige. Jeg kan ikke huske de præcise tal, men jeg mener, at når man undersøger nedlagte vildsvin i områder med svinepest, så finder man smitten i langt under 1 % af svinene. Når man undersøger dødfundne vildsvin de samme steder, er det vistnok 50% der har smitten.  Så det er noget med, at svinene bliver så syge af smitten, at de meget hurtigt dør af den. Derfor er der temmelig lille risiko for svinepest i et vildsvin du har skudt, men temmelig stor risiko i dødfundne vildsvin.

Det er et problem, at virus er meget meget robust, og det er rigtigt at det kan overleve i naturen i et år. Man har fundet rester af vildsvin hvor hele kadaveret var rådnet væk, der var kun hår og knogler tilbage. Alligevel var der levende virus i knoglmarven. Det er også et problem, at hvis man kommer langt nok østpå, så er der en automatreaktion på at en gris bliver syg: man slagter den og laver pølser af kødet. I en saltet og røget pølse overlever virus fint. Jeg tror man fandt svinepestvirus i 15% af de pølser som blev beslaglagt på grænsen mellem Hviderusland og Letland, og det var ikke i hjemmelavede pølser, men kommercielt fremstillede!

Så det er med god grund man er bange for spredning af svinepest med vildsvin, og der er gode grunde til at det er forbudt at fodre svin med madaffald i EU.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Md hensyn til det nye "vildsvinehegn" langs grænsen, vil vildsvinene ikke bare følge hegnet til der er en åbning/vej nordpå og så gå den vej, det er fint nok med et hegn men man skal ikke lulle sig in i den tro at det vil holde alle dyr ude.
Svar
#11
Angående det nye Vildsvinehegn, må det formodes at jagtbutikker godtgøres for manglende salg af større kalibre af våben og tilhørende ammo Big Grin Big Grin , da de farlige vildsvin ikke længere vil true Danmark. Ydermere kan man så herefter notere sig at de nulevende vildsvin ikke har Afrikansk svinepest og er af en kommende Dansk afstamning. Wink

Det ville være på sin plads, at både ulvehadere, svinebønder og ikke mindst Dansk Folkeparti, betaler hegnet gennem en fordeling da det kan holde uønskede individer ude af danmark. Tongue

Mvh  Santo
Svar
#12
Big Grin 
Skandale med det hegn. Der må komme protester fra ulveelskerne, hvordan skal vidunderne nu komme uhindrede ind i landet, man må forvente at Lottekorpset beder om Ausweiss ved grænseovergangene Big Grin
Svar
#13
I går var jeg til møde omkring hjortevildet i region 4. Der var inviteret en Stig Mellergaard,fra Fødevarestyrelsen som orienterede om Afrikansk svinepest.
Han var meget velformuleret og leverede relevant information. Truslen skal tages meget alvorligt. Helt konkret kan den enkelte jæger gøre meget. Rengør støvler og grej inden hjemrejse fra lande med svinepest. Evt aflys besøg i de lande. Informer østeuropæiske ansate om ikke at medbringe røget kød og spegepølse fra hjemlandet. Alle madvarer fremstillet ved lave tempereturer bør undgås.
Fødevarestyrelsen ved at information er vejen frem. De ved osse at store informationstavler ved grænsen ikke virker. De er ved at undersøge om de kan købe sig ind på mobilroamingen, således at når man passerer en landegrænse, så får man mobiltakster og en advarsel mod indførsel af mad på samme SMS.
Det er bevist at mennesker flytter svinepesten og så at hobbylandbrugere fodrer deres gris med køkkenaffald. Dette har været forbudt i mange år i EU, men bliver ikke overholdt hjemmei baggården, især i Østeuropa.
Han kom langt omkring og han havde interessante synspunkter blandet med fakta. Jeg kan kun opfordre til at få ham til jeres lokalområde og fortælle om det.
Vi kiggede på kort over udbredelsen og der er desværre ikke noget der indikerer at den stopper inden den når Danmark. Afrikansk svivepest blev bragt til Europa af et skib der sejlede fra Afrika til Georgien medbringende inficeret kød. Derfra gik det mod nord til Murmansk og nu mod vest.
Et hegn ved grænsen vil ikke stoppe vildsvinene, men bremse dem. Prisen på ca.80mill lyder billigt i mine ører....staten plejer ikke at købe billigt ind....
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Tak for update.
Svar
#15
Hvem betaler, svineavlerne??
Svar
#16
Det går vel over skattebiletten. Vi kommer alle sammen til at betale mere i skat hvis vi får afrikansk svinepest i DK
Svar
#17
Jeg mente, at hvem betaler for hegnet??
Svar
#18
Nu ved jeg ikke præcist hvordan hegnet bliver finansieret, men det er ikke kun svineproducenter der tjener på eksport af svinekød. Også slagteriarbejdere, vognmænd og chauffører samt medarbejdere i forædlingsindustrien har baseret deres årsløn på, at Danmark er fri for svinepest. Alle de der betaler skat af lønnen bidrager til samfundskassen. Bliver de alle arbejdsløse, skal de have af kassen istedet for.

Så man kunne da godt argumentere for, at der er god samfundsøkonomi i at betale hegnet med fælles midler fra statskassen.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#19
(22-03-2018, 09:39 PM)Santo Skrev: Angående det nye Vildsvinehegn, må det formodes at jagtbutikker godtgøres for manglende salg af større kalibre af våben og tilhørende ammo Big Grin Big Grin , da de farlige vildsvin ikke længere vil true Danmark. Ydermere kan man så herefter notere sig at de nulevende vildsvin ikke har Afrikansk svinepest og er af en kommende Dansk afstamning. Wink

Det ville være på sin plads, at både ulvehadere, svinebønder og ikke mindst Dansk Folkeparti, betaler hegnet gennem en fordeling da det kan holde uønskede individer ude af danmark. Tongue

Mvh  Santo

Det burde da være jagtbutikkerne som betaler hegnet. Nu får de lov til at sælge highend grej til nattejagt, snart bliver vi vel beordret ud og bevogte passager og færiste mellem Danmark og Südregion Dänemark i nattens mulm og mørke. Her dur den gode 4x32 ikke længere og vi skal vel op i en 8x56 for at kunne se i fuldmånens skær. Cool
Kompensation kan komme på tale når den sidste gris har gryntet på den fri vildtbane Angel
Svar
#20
(26-03-2018, 11:58 AM)unknown Skrev:
(22-03-2018, 09:39 PM)Santo Skrev: Angående det nye Vildsvinehegn, må det formodes at jagtbutikker godtgøres for manglende salg af større kalibre af våben og tilhørende ammo Big Grin Big Grin , da de farlige vildsvin ikke længere vil true Danmark. Ydermere kan man så herefter notere sig at de nulevende vildsvin ikke har Afrikansk svinepest og er af en kommende Dansk afstamning. Wink

Det ville være på sin plads, at både ulvehadere, svinebønder og ikke mindst Dansk Folkeparti, betaler hegnet gennem en fordeling da det kan holde uønskede individer ude af danmark. Tongue

Mvh  Santo

Det burde da være jagtbutikkerne som betaler hegnet. Nu får de lov til at sælge highend grej til nattejagt, snart bliver vi vel beordret ud og bevogte passager og færiste mellem Danmark og Südregion Dänemark i nattens mulm og mørke. Her dur den gode 4x32 ikke længere og vi skal vel op i en 8x56 for at kunne se i fuldmånens skær. Cool
Kompensation kan komme på tale når den sidste gris har gryntet på den fri vildtbane Angel

Jagtbutikkerne er og bliver taberne i den konflikt, alene det at postere en unknown på grænsen med en nefalygte og en tudekiks, er nok til at skræmme de stakkels grissebasser langt syd for Eidern Big Grin Big Grin Big Grin
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)