Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv skudt i Danmark
#41
Jeg kommer til at tænke på Bramgæs i Tusindvis deromkring hvor jeg bor, fredede i Danmark men jeg har hørt at man indfanger og gasser dem i andre lande for at slippe af med dem??
Svar
#42
Holland.
Svar
#43
Jeg har taget stilling.
Jeg har igennem 18 år lejet jagt i Dalerne. I starten var ulven ikke i området og vi havde en fin elgstamme med en kvote på 18 dyr. Så kom ulven til området og ret hurtigt forsvandt elgene. I takt med den faldende bestand faldt kvoten på elge. Vi er nu nede på at må skyde 2. Vores VVO på 8500 Ha indgår i et forsøgsområde på ca. 35000Ha, hvor der årligt foretages spilningsinventering (de samler lort) og kigges på betesskader (de kigger på skrællede træer)
I samme periode har vi mistet ca. 10 hunde under jagten, taget af ulve. Alene i vores eget lille område på de 8500 Ha er der røget 2. Den sidste under elgjagten 2017. Vi har meget svært ved at få hundeførere til at slippe hundene og bandhundsjagt er ikke nær så spændende for pas skytter.
Så fra at jeg har haft en spændende hobby så er den nu nærmest værdiløs. Både jagtligt og mængden af kød i fryseren.
Så rent egoistisk, kan jeg ikke forstå hvorfor biologer og ulvetilhængere, som bor et helt andet sted, skal bestemme om der skal være ulve i enten min landsdel eller på min jagt.

Med hensyn til hvor store områder forsvaret råder over i Jylland:

Naturstyrelsen administrerer ca. 200.000 ha skov- og naturarealer. Styrelsen udlejer som udgangspunkt så mange af disse arealer som muligt. For tiden er jagten således udlejet på ca. 66.500 hektar

Den anden store statslige jordbesidder er Forsvaret, der råder over ca. 33.000 ha i hele landet. Jylland omfatter 29.777 km² = 2.977700Ha. Dvs at forsvaret råder over 1,1% af Jyllands areal, men da nogle af arealerne ligger uden for Jylland, så er det nok under 1%, gætter jeg.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#44
Det sætter tingene lidt i perspektiv.
Svar
#45
reel info fra det sydlige Jylland !
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#46
(25-04-2018, 07:41 AM)M@X 2.1 Skrev: Jeg har taget stilling.
Jeg har igennem 18 år lejet jagt i Dalerne. I starten var ulven ikke i området og vi havde en fin elgstamme med en kvote på 18 dyr. Så kom ulven til området og ret hurtigt forsvandt elgene. I takt med den faldende bestand faldt kvoten på elge. Vi er nu nede på at må skyde 2. Vores VVO på 8500 Ha indgår i et forsøgsområde på ca. 35000Ha, hvor der årligt foretages spilningsinventering (de samler lort) og kigges på betesskader (de kigger på skrællede træer)
I samme periode har vi mistet ca. 10 hunde under jagten, taget af ulve. Alene i vores eget lille område på de 8500 Ha er der røget 2. Den sidste under elgjagten 2017. Vi har meget svært ved at få hundeførere til at slippe hundene og bandhundsjagt er ikke nær så spændende for pas skytter.
Så fra at jeg har haft en spændende hobby så er den nu nærmest værdiløs. Både jagtligt og mængden af kød i fryseren.
Så rent egoistisk, kan jeg ikke forstå hvorfor biologer og ulvetilhængere, som bor et helt andet sted, skal bestemme om der skal være ulve i enten min landsdel eller på min jagt.

Med hensyn til hvor store områder forsvaret råder over i Jylland:

Naturstyrelsen administrerer ca. 200.000 ha skov- og naturarealer. Styrelsen udlejer som udgangspunkt så mange af disse arealer som muligt. For tiden er jagten således udlejet på ca. 66.500 hektar

Den anden store statslige jordbesidder er Forsvaret, der råder over ca. 33.000 ha i hele landet.  Jylland omfatter 29.777 km² = 2.977700Ha. Dvs at forsvaret råder over 1,1% af Jyllands areal, men da nogle af arealerne ligger uden for Jylland, så er det nok under 1%, gætter jeg.
Det er præcis sådanne argumenter der får mig til at tabe sutten M@X 2.1; vi kan ikke have ulve, fordi de slår det ihjel som jeg ville ha' slået ihjel - ja undskyld mig, men det er sgu' da en underlig tankegang.
Svar
#47
Det er præcis sådanne argumenter der får mig til at tabe sutten M@X 2.1; vi kan ikke have ulve, fordi de slår det ihjel som jeg ville ha' slået ihjel - ja undskyld mig, men det er sgu' da en underlig tankegang.
i min optik en helt normal tankegang: det er vel nøjagtig det samme med skarven og sælen som ikke gør andet end at æde de fisk vi andre ville ha haft.
man bekæmper vel også fiskehejren lovligt ved dambrug, udelukkende pga skade på fiskene ?
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#48
(25-04-2018, 02:30 PM)STROM Skrev: i min optik en helt normal tankegang.
Det bliver det absolut ikke bedre af.........................


(25-04-2018, 02:30 PM)STROM Skrev: det er vel nøjagtig det samme med skarven og sælen som ikke gør andet end at æde de fisk vi andre ville ha haft.
Så de skal dø? Hvordan filen harmonerer det med udsagnet om at jægere "holder af naturen"?


(25-04-2018, 02:30 PM)STROM Skrev: man bekæmper vel også fiskehejren lovligt ved dambrug, udelukkende pga skade på fiskene ?
Det er da noget ganske andet og så vidt jeg ved, skærmer man dammene eller skræmmer hejrerne væk................

Du er ikke i føde-konkurrence med ulven, du konkurrerer kun med den om at få muligheden til at slå andre dyr ihjel................................kan du virkelig ikke selv høre det?
Svar
#49
Nå, så har jeg åbenbart en underlig tankegang. Men den er vist ret almindelig. Ja, jeg er ikke tilfreds med at ulven slår det ihjel som jeg ville have slået ihjel. Men vi mennesker har forlængst udnævnt os selv til at være øverst i hierakiet.
Hvis du ønsker dig selv tilbage til tiden før det, så gerne for min skyld. Bare jeg får lov til at være øverst....og være med til at bestemme om ulven eller jeg skal have elgfileten.

Ulven er ikke ligeværdig med os mennesker længere. Vi har med udviklingen og brug af værktøj kæmpet os højere op og det skete for flere tusind år siden. Glem alt om at komme tilbage til stenalderen. Det er for sent nu.

(Selvom en vis Muhammed ønsker det, men det er en helt anden debat som jeg ikke orker )
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#50
(25-04-2018, 06:31 PM)M@X 2.1 Skrev: Nå, så har jeg åbenbart en underlig tankegang. Men den er vist ret almindelig. Ja, jeg er ikke tilfreds med at ulven slår det ihjel som jeg ville have slået ihjel. Men vi mennesker har forlængst udnævnt os selv til at være øverst i hierakiet.
Hvis du ønsker dig selv tilbage til tiden før det, så gerne for min skyld. Bare jeg får lov til at være øverst....og være med til at bestemme om ulven eller jeg skal have elgfileten.

Ulven er ikke ligeværdig med os mennesker længere. Vi har med udviklingen og brug af værktøj kæmpet os højere op og det skete for flere tusind år siden. Glem alt om at komme tilbage til stenalderen. Det er for sent nu.

(Selvom en vis Muhammed ønsker det, men det er en helt anden debat som jeg ikke orker )

Come on M@X 2.1, det er ikke det jeg har skrevet (men ja, gu' har du en underlig tankegang, det har jeg nu altid vidst Wink ).

Jeg syntes at det er ligeså underligt som at opdrætte fasaner som man kan sætte ud og senere skyde.

I USA bruger man ofte termen "harvest" for jagtudbytte, med det mener man, at man høster af naturens overskud (d.v.s. når sygdom, apexprædatorer, alder o.s.v. har taget deres)..........................det er i mine øjne en lidt mere ydmyg og tiltalende tankegang (og ja jeg ved godt at der også er nogle derovre som bekæmper rovdyr).

Husk M@X 2.1, med magt følger ansvar - jo højere i hirakiet man er, jo mere ansvar har man.
Svar
#51
(25-04-2018, 07:03 PM)ID Skrev: Come on M@X 2.1, det er ikke det jeg har skrevet (men ja, gu' har du en underlig tankegang, det har jeg nu altid vidst Wink ).

Jeg syntes at det er ligeså underligt som at opdrætte fasaner som man kan sætte ud og senere skyde.

I USA bruger man ofte termen "harvest" for jagtudbytte, med det mener man, at man høster af naturens overskud (d.v.s. når sygdom, apexprædatorer, alder o.s.v. har taget deres)..........................det er i mine øjne en lidt mere ydmyg og tiltalende tankegang (og ja jeg ved godt at der også er nogle derovre som bekæmper rovdyr).

Husk M@X 2.1, med magt følger ansvar - jo højere i hirakiet man er, jo mere ansvar har man.

Så kan man jo blive ved ID: Hvorfor vaccinere mod mæslinger og kopper? Mæslinger er jo en fuldstændig naturlig virus, som bør have frit løb blandt mennesker. Der er en naturlig dynamik, som vi ikke bør sætte os til dommer over.

Hvad med Colorado biller? skal de ikke også have lov til at napse sig en hektar kartofler eller to? Du kan jo godt leve uden pomfritter ikke?

Hvad med bjørnekløer?

Mennesket er en del af naturen, og selvfølgeligt udvider vi vores økologiske råderum mest muligt.

Har man betalt for jagt, så vil man også gerne have bøffen. Er ulven sulten og et lille barn bedste mulighed, så æder den da barnet. Kan elgen sparke ulv og jæger ihjel og redde livet, så gør den da det. Sådan er naturen da.

Det er dig, der er den underlige her, som vil lege selektiv Gud med udvalgte dele af faunaen "apex prædator" og-jeg-skal-komme-efter-dig Wink .
Svar
#52
Narhh, du skyder mig noget i skoene OnkelBoB; jeg opponerer imod, at man vil slå noget ihjel fordi det slår noget andet ihjel, som man selv ville ha' slå ihjel - that's all.
Svar
#53
Hmm. Svensken går primært på jagt efter elg fordi de spiser elgkød. Så de er i direkte konkurrence med ulven. Problemet i Sverige er at for rigtig mange har elgkød været en indtægtskilde på linje med b indkomst for en deltidsansat. Elg kød kan være mange penge værd. Også i jagtleje indtægt.
I Danmark har mange købt retten et et stykke natur, fred og ro. Uden naboer som hører Justin bieber hver fredag lørdag, hvor børnene kan løbe rundt med halm i træskoene og lege 70’er kollektiv dog uden konebytte og påkrævet mandemadlavning

I dag skal alt gøres op i enten er du imod eller også er du for. Det er jeg ikke glad for. Jeg syntes at ulven skal reguleres og hvis den ulvefilm der er lagt op i tirsdags er af den ulv der er skudt så virker den altså ikke særlig mennekebange. Jeg ville forvente en reaktion lignende en ræv eller et rådyr- altså fuld galop i sikkerhed.

På det lidt mere overordnede plan så kan vi se at hverken organisationer, staten eller regeringen kan være objektive så derfor er vi nødt til at have en form for nødret når tingene kører skævt. Lidt ligesom når fætter guf laver et kassedyk og han så får en med et koben. En ulv der opfører sig over for en 6 tons tung traktor som over for en 1 tons bison har altså ikke megen respekt for hverken bison eller traktor. Så den ville heller ikke have respekt for en hujende mand.

Har en ulv lyst til at gå ind i en by for st lede efter mad i Danmark?

(26-04-2018, 07:39 AM)ID Skrev: Narhh, du skyder mig noget i skoene OnkelBoB; jeg opponerer imod, at man vil slå noget ihjel fordi det slår noget andet ihjel, som man selv ville ha' slå ihjel - that's all.
Det sker jo hele tiden. Bare i overført betydning. Her er det i den reneste form.

På sjælland slås vandværkerne hele tiden om at kunne pumpe rent grundvand op og levere det til virksomheder og private. I den proces tvinger de mennesker til at opgive deres erhverv og i mange tilfælde også fraflytte deres bolig. 

Der mangler almindeligt perspektiv i debatten.
Svar
#54
(26-04-2018, 09:14 AM)unknown Skrev: Der mangler almindeligt perspektiv i debatten.

Det kan vi til gengæld godt blive enige om.....................
Svar
#55
Det er muligt at jeg læser som en hvis engel læser biblen, som jeg forstår det siger EU at ulven er fredet, men det er op til hvert enkelt medlemsland at lave en forvaltningsplan, det må vel betyde at vi skal have ulve i DK, men vi bestemmer selv hvor mange ?

Citat:The Berne Convention has adopted an Action Plan for the conservation of wolves in Europe, which requires management of wolf populations across borders and the formulation of individual action plans for each country.


http://www.wolvesandhumans.org/wolves/co...europe.htm
[Image: Dralf.jpg]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#56
Og sådan ser det ud når en ulv bliver skudt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...en#!/00:01
Svar
#57
(30-04-2018, 02:42 PM)unknown Skrev: Og sådan ser det ud når en ulv bliver skudt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...en#!/00:01

Det ligner unægteligt et tapskud, det ham bonderøven laver (var der ikke tidligere et billede som viste at det var et waidskud?) - jeg håber virkelig (hvis han bliver dømt), at han får en straf som kan mærkes og som afholder andre bonderøve fra at prøve det samme. Ham der filmer sidder meget tæt på skudlinjen, i hvert fald inden for 533TS (30º) vil jeg mene - ham skytten er sgu' farlig for sine omgivelser..................jeg tror at det er andre ting end ulve I skal frygte derovre i Jylland Confused



Med denne video er der faktisk ingen grund til at diskutere ulveproblematikken mere - det kan vist med rette betegnes som dette århundredes største selvmål......
Svar
#58
Filmet af traktorføreren
[Image: Dralf.jpg]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#59




Lige inden

Inden skuddet
[Image: Dralf.jpg]
Politisk korrekthed: Adfærd eller synspunkter, der er styret af frygt for andres mening.
Svar
#60
(30-04-2018, 05:34 PM)ID Skrev:
(30-04-2018, 02:42 PM)unknown Skrev: Og sådan ser det ud når en ulv bliver skudt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...en#!/00:01

Det ligner unægteligt et tapskud, det ham bonderøven laver (var der ikke tidligere et billede som viste at det var et waidskud?) - jeg håber virkelig (hvis han bliver dømt), at han får en straf som kan mærkes og som afholder andre bonderøve fra at prøve det samme. Ham der filmer sidder meget tæt på skudlinjen, i hvert fald inden for 533TS (30º) vil jeg mene - ham skytten er sgu' farlig for sine omgivelser..................jeg tror at det er andre ting end ulve I skal frygte derovre i Jylland Confused



Med denne video er der faktisk ingen grund til at diskutere ulveproblematikken mere - det kan vist med rette betegnes som dette århundredes største selvmål......

Jeg synes nu det ligner et maveskud ret godt - det minder meget om hvis man rammer en ræv for langt tilbage. 

Faktisk så er det netop præcist de denne video kan, den kan få ulven forrest på dagsordenen. Jeg er enig i at det er utilgiveligt at den er blevet skudt - men hvor er det heldigt at det blev opdaget. Nu kan den undersøges, udstoppes, dna, etc. etc. - og der kan forhåbentlig findes en passende straf, så det kan afholde andre til at tage sagen i egen hånd. Så jeg tror ikke denne ulvs død er nytteløs. Godt det blev opdaget, fremfor at den endte i et dybt hul og ikke bidrog til noget som helst. 

Så ID lad os endelig holde gryden i kog - gerne med folk som dig i diskutionenen det ikke har valgt lejr og som kan forholde sig objektivt til ulv i Danmark.

(30-04-2018, 05:34 PM)ID Skrev:
(30-04-2018, 02:42 PM)unknown Skrev: Og sådan ser det ud når en ulv bliver skudt
https://www.dr.dk/nyheder/indland/ulvedr...en#!/00:01

Det ligner unægteligt et tapskud, det ham bonderøven laver (var der ikke tidligere et billede som viste at det var et waidskud?) - jeg håber virkelig (hvis han bliver dømt), at han får en straf som kan mærkes og som afholder andre bonderøve fra at prøve det samme. Ham der filmer sidder meget tæt på skudlinjen, i hvert fald inden for 533TS (30º) vil jeg mene - ham skytten er sgu' farlig for sine omgivelser..................jeg tror at det er andre ting end ulve I skal frygte derovre i Jylland Confused



Med denne video er der faktisk ingen grund til at diskutere ulveproblematikken mere - det kan vist med rette betegnes som dette århundredes største selvmål......

Jeg synes nu det ligner et maveskud ret godt - det minder meget om hvis man rammer en ræv for langt tilbage. 

Faktisk så er det netop præcist de denne video kan, den kan få ulven forrest på dagsordenen. Jeg er enig i at det er utilgiveligt at den er blevet skudt - men hvor er det heldigt at det blev opdaget. Nu kan den undersøges, udstoppes, dna, etc. etc. - og der kan forhåbentlig findes en passende straf, så det kan afholde andre til at tage sagen i egen hånd. Så jeg tror ikke denne ulvs død er nytteløs. Godt det blev opdaget, fremfor at den endte i et dybt hul og ikke bidrog til noget som helst. 

Så ID lad os endelig holde gryden i kog - gerne med folk som dig i diskutionenen det ikke har valgt lejr og som kan forholde sig objektivt til ulv i Danmark.
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)