Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De bedste 300 WM Projektiler
#1
Hej er der nogle der har erfaring med hvad der giver mindst kødødelæggelse
enten
Hornady 180 gs. GMS 
Barnes   180 gs, TSX
Barnes   180 gs. TTSX 
 afskudt i en 300WM med udgangshastighed på 920 m/s 
skudafstand mellem 80 til 300 m
Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Jeg kender en, der har mange hundrede stykker vildt på samvittigheden - langt de fleste skudt med kobbersøm.  Jeg videresender lige dit spørgsmål til ham. 
Han har været/ er herinde - men kan ikke rigtig finde ud af at logge ind. 

Klokker - du kan evt guide ham ind igen ( du ved godt hvem han er - ham Nordjyden der ligner dig - størrelsesmæssigt  Big Grin)
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
(18-10-2018, 03:21 PM)Basse Skrev: Hej er der nogle der har erfaring med hvad der giver mindst kødødelæggelse
enten
Hornady 180 gs. GMS 
Barnes   180 gs, TSX
Barnes   180 gs. TTSX 
 afskudt i en 300WM med udgangshastighed på 920 m/s 
skudafstand mellem 80 til 300 m
Basse
well kender kun ttsx i 375 i det fart område (250gr).. på 2x elg i end 20m..og der gjorde de det godt selv med voldsomheden taget i betragtning afstand/fart . Mindre kødødelæggelse end svenskerer ellers havde forventet. Var tvungen at komme op i fart for at få ordenlig samling. Havde prøvet en let 8mm KJG/vo=1035m/s og den smed en stor del af sin fragmentering energi på indgangsiden af elg (knabbest igennem ribben). så indgangshul så større ud end udgangen (hvor 'stumber havde forsat igennem). Elg så umiddlebart mere 'upåvirket' ud og fik 3 skud. Med ttsx kunne 'maskinskade' ses umiddlebart (kun 1skud nødvendigit) og de lagde sig derefter i syne= 30-50m.

de 3 du nævne er vist alle af 'svamp op' typen. Læst en der der har problemer med at få GSX at gå ordentlig (måske for hård, selv om det er guilding metal). ttsx skulle åbne lidt lettere end tsx (+lidt bedre BC vis man vil lidt længere ud i vind), men tror ellers ikke de konstruktionsmæssigt er så forskellige = vildt virkning sikkert sammenlignlig indenfor åbnings området

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#4
(19-10-2018, 05:41 PM)CP Skrev: Jeg kender en, der har mange hundrede stykker vildt på samvittigheden - langt de fleste skudt med kobbersøm.  Jeg videresender lige dit spørgsmål til ham. 
Han har været/ er herinde - men kan ikke rigtig finde ud af at logge ind. 

Klokker - du kan evt guide ham ind igen ( du ved godt hvem han er - ham Nordjyden der ligner dig - størrelsesmæssigt  Big Grin)

Jamen hvis det er ham jeg tænker på, så er han da en overordentlig flot fyr Big Grin Cool
Kan du ikke lige formidle en mailadresse eller et telefonnummer til ham, så fanger jeg ham og får ham lukket ind?
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#5
(19-10-2018, 07:38 PM)wolf_skate Skrev:
(18-10-2018, 03:21 PM)Basse Skrev: Hej er der nogle der har erfaring med hvad der giver mindst kødødelæggelse
enten
Hornady 180 gs. GMS 
Barnes   180 gs, TSX
Barnes   180 gs. TTSX 
 afskudt i en 300WM med udgangshastighed på 920 m/s 
skudafstand mellem 80 til 300 m
Basse
well kender kun ttsx i 375 i det fart område (250gr).. på 2x elg i end 20m..og der gjorde de det godt selv med voldsomheden taget i betragtning afstand/fart . Mindre kødødelæggelse end svenskerer ellers havde forventet. Var tvungen at komme op i fart for at få ordenlig samling. Havde prøvet en let 8mm KJG/vo=1035m/s og den smed en stor del  af sin fragmentering energi på indgangsiden af elg (knabbest igennem ribben). så indgangshul så større ud end udgangen (hvor 'stumber havde forsat igennem). Elg så umiddlebart mere 'upåvirket' ud og fik 3 skud. Med ttsx kunne 'maskinskade' ses umiddlebart (kun 1skud nødvendigit) og de lagde sig derefter i syne= 30-50m.

de 3 du nævne er vist alle af 'svamp op' typen. Læst en der der har problemer med at få GSX at gå ordentlig (måske for hård, selv om det er guilding metal). ttsx skulle åbne lidt lettere end tsx (+lidt bedre BC vis man vil lidt længere ud i vind), men tror ellers ikke de konstruktionsmæssigt er så forskellige = vildt virkning sikkert sammenlignlig indenfor åbnings området

Hej Wolf ,tak for dit svar
jeg vælger at skyde med barnes TSX 180 gs eller Barnes TTSX 180 gs. i min 300 wm på 300 m er hastigheden ca 650 m/s som burde være nok til den svamper op
300 m er nok det længste jeg kommer til vil skyde på vildt
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#6
Jeg kender desværre ikke GMS, men har ind til videre kun hørt godt om den

TSX 180 grs har jeg selv brugt som favorit i 300VM hvor den gik 935 m/s, og har skudt ræv, gris, råvildt, dåvildt og kronvildt
Alle med minimal kødskade men modsat en super drabs evne, når du brækker vildtet så kan man tydeligt se at den indre skade sker straks i indgangssiden, hvorimod blykugler først laver skaden lidt dybere
Vildtet går ned på stedet pga den større chok effekt, de forsøger nogle gange at komme på benene men forender hurtigt pga den indre skade/blødning inden det lykkedes
I dag er det 168 grs TTSX som er min favorit i 30.06, præcis samme effekt, og jeg er kun tilfreds med ikke at skulle bruge masser af tid på eftersøg når jeg er på jagt i udlandet :-)
MVH Bjarne
Svar
#7
(24-10-2018, 11:18 PM)Explorer Skrev: Jeg kender desværre ikke GMS, men har ind til videre kun hørt godt om den

TSX 180 grs  har jeg selv brugt som favorit i 300VM hvor den gik 935 m/s, og har skudt ræv, gris, råvildt, dåvildt og kronvildt
Alle med minimal kødskade men modsat en super drabs evne, når du brækker vildtet så kan man tydeligt se at den indre skade sker straks i indgangssiden, hvorimod blykugler først laver skaden lidt dybere
Vildtet går ned på stedet pga den større chok effekt, de forsøger nogle gange at komme på benene men forender hurtigt pga den indre skade/blødning inden det lykkedes
I dag er det 168 grs TTSX som er min favorit i 30.06, præcis samme effekt, og jeg er kun tilfreds med ikke at skulle bruge masser af tid på eftersøg når jeg er på jagt i udlandet :-)

Tak for dit svar Explorer, jeg har været lidt i tvivl om kuglevalg TSX eller GMS jeg syntes at TTSX laver for meget kødskade omkring 100 m , i min 300 WM
men jeg har ikke den store erfaring 
Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#8
Jeg har nedlagt en del råvildt med TSX i 300VM og har aldrig oplevet stor kødskade, jeg er oftest selv med til at brække vildtet på mine udlands ture og ville helt klart opdage hvis der var kødskade

Men jeg har derimod tidligere prøvet Hornady Interbond i 300wm til råvildt, og det så farligt ud, specielt hvis der var knogletræf på indgangssiden
MVH Bjarne
Svar
#9
(25-10-2018, 02:27 PM)Explorer Skrev: Jeg har nedlagt en del råvildt med TSX i 300 VM og har aldrig oplevet stor kødskade, jeg er oftest selv med til at brække vildtet på mine udlands ture og ville helt klart opdage hvis der var kødskade

Men jeg har derimod tidligere prøvet Hornady Interbond i 300wm til råvildt, og det så farligt ud, specielt hvis der var knogletræf på indgangssiden

Hej Explorer, tak for svar,  Jeg har også skudt med Hornady Interbond, men som du skriver er der ret stor kødødelæggelse, derfor er jeg på udkig efter en anden kugle,
så en TSX vil nok være et godt valg, når det skal være blyfri, den må også kunne bruges i min 308 som jeg lader til 800 m/s
har du nogen erfaring med hvor langt den ud den kan bruges inden hastigheden bliver for lav til den kan svampe op
mvh Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#10
Detsto længere TSX/TTSX det lettere og større ekspansion, det er som jeg ser det når jeg sammenligner 130 grs vs 168 grs TTSX i min 30.06

Med 130 TTSX (950m/s) har jeg skudt kronvildt på 320m med fin ekspansion, men skal dog siges at der var træf højt på ribben
Og med 168 TTSX (880m/s) har jeg skudt råvildt på ca 350m frontalt hoveskud også med fin ekspansion
MVH Bjarne
Svar
#11
(28-10-2018, 05:02 PM)Explorer Skrev: Detsto længere TSX/TTSX det lettere og større ekspansion, det er som jeg ser det når jeg sammenligner 130 grs vs 168 grs TTSX i min 30.06

Med 130 TTSX (950m/s) har jeg skudt kronvildt på 320m med fin ekspansion, men skal dog siges at der var træf højt på ribben
Og med 168 TTSX (880m/s) har jeg skudt råvildt på ca 350m frontalt hoveskud også med fin ekspansion

Tak for svaret 
Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#12
Til 308 ville jeg gå efter 150 grs TTSX, men kan dit magasin tumle en 168'er og du kan få lidt fart i den, så er den super :-)
MVH Bjarne
Svar
#13
(01-11-2018, 11:14 AM)Explorer Skrev: Til 308 ville jeg gå efter 150 grs TTSX, men kan dit magasin tumle en 168'er og du kan få lidt fart i den, så er den super :-)

Hej der kan godt være både en 165 og 180 gr i magasinet,
jeg lader Barnes TXS 165 gr. til lidt over 800 m/s så går den ca 650 m/s ude ved 200 m
mvh Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)