Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
quickload hjælp
#1
har endelig fået programmet op at køre så nu sidder jeg selvfølgelig og leger med den/det   Wink  
jeg kan se når man vælger krudt man kan vælge mellem norma 203b og norma 203b old hvad er forskellen?
og så hvor meget fyldning skal man gå efter? er 91% nok?  
og så har jeg allerede mistet troen på programmet, jeg har en ladning til min 9.3x62 med en 250gr gmx kugle og vit n 140 krudt der er max ved 57,3gr. men jeg har ved 60gr. ingen tryk tegn i nu, hverken i form af hylster udvidelse eller fænghætte,
lige så har jeg ikke med min 308nm som med en 165gr. gmx med norma mrp har en max ved 75gr. men jeg ser ingen tryktegn ved 76gr.
hvad skyldes dette, er det fordi den har svært ved at finde tryk på kobber kugler eller er det bare en fejl i programmet?

noget man skal være opmærksom på ved programmet eller nogen gode råd? Smile
Svar
#2
starttryk betyder meget og du kan ikke lægge alle typer kobberkugler i samme bås (dem med føringsriller plejer have meget lavet starttryk)
så der der det våben spefikke..kammer vs hylster volumen (ikke kun hylster type, men bruger du afskudte og halskalibrer kun = intern volumn kan variere .. så det interne hyltsre volumen skal måles (QL antager kun en middle værdi))..så kan der være throat om den er kort/lang/udbrændt..
og så om du går tæt på bommene betyder meget

Så der skal tunes noget med værdier for at få bedre nøjagtighed

men ja, der vil nok være nogen kombination af våben/krudt/hylster etc der ikke er så nøjagtige (dog jeg har haft 203B ('nye') at passe rimeligt godt 6,5x55 , 8x68 og 375 Ruger med kobber .. men jeg kører også op i øver enden , det er for at få samling i grupper sammen med fart .. kan dog godt se nogen tegn på tryk )

PS jo grundlæggende anbefales ikke at gå under 90% fyldning

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
(23-01-2019, 09:55 PM)lunderskov Skrev: har endelig fået programmet op at køre så nu sidder jeg selvfølgelig og leger med den/det   Wink  
jeg kan se når man vælger krudt man kan vælge mellem norma 203b og norma 203b old hvad er forskellen?
og så hvor meget fyldning skal man gå efter? er 91% nok?  
og så har jeg allerede mistet troen på programmet, jeg har en ladning til min 9.3x62 med en 250gr gmx kugle og vit n 140 krudt der er max ved 57,3gr. men jeg har ved 60gr. ingen tryk tegn i nu, hverken i form af hylster udvidelse eller fænghætte,
lige så har jeg ikke med min 308nm som med en 165gr. gmx med norma mrp har en max ved 75gr. men jeg ser ingen tryktegn ved 76gr.
hvad skyldes dette, er det fordi den har svært ved at finde tryk på kobber kugler eller er det bare en fejl i programmet?

noget man skal være opmærksom på ved programmet eller nogen gode råd? Smile
I QL hedder de i min udgave:

203 old
203B

For en del år siden havde Norma en type de benævnte 203.
Den udgik vist af produktionen.
Dan man så genindførte nummeret, blev der tilføjet et B, for at synliggøre, at der var tale om en krudt med en anden brandhastighed og, at man absolut ikke måtte bruge de "gamle" ladedata.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#4
Om et hylster er fuldkalibreret eller halskalibreret, så har det samme volumen under tryk. Og det er det volumen som er tryktankvolumen som giver det endelige kammertryk.
Så glem det der med om de kun er delvis kalibreret. Mål volumen på et a&skudt hylster og læg det ind i QL.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Vil helst ikke lyde belærende, men jeg måler hylster volumen med sulfo vand, som et af de vigtigste indput. Dernæst er det sættedybten på kuglen og/eller total længden på patronen. Det kan give store tryk variationer jævnfør volume ændringen.
Så er der total friktionen af kuglen, det er pibes ruhed og kuglens konstruktion, her har QL sin standard, de enkelte riflers har IKKE den standard. Det giver en Vo (og tryk) som er specifik, som kan/skal måles. QL giver ikke et 100% resultat, men et der som regelen er tæt på for det meste.
Jeg bruger QL til krudt valg, samt start og max ladninger ved opstart(jeg er aldrig på max tryk med de kaliber jeg skyder med),når man så sammenligner resultatet med dvs. Ladebøger går det som reglen helt galt?
Som alt software er QL retningsgivende, men for mig et rimelig godt et, det er mere værd end 4 ladebøger fra US.
Mvh Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
(24-01-2019, 01:54 PM)THORLAK Skrev: Vil helst ikke lyde belærende, men jeg måler hylster volumen med sulfo vand, som et af de vigtigste indput. Dernæst er det sættedybten på kuglen og/eller total længden på patronen. Det kan give store tryk variationer jævnfør volume ændringen.
Så er der total friktionen af kuglen, det er pibes ruhed og kuglens konstruktion, her har QL sin standard, de enkelte riflers har IKKE den standard. Det giver en Vo (og tryk) som er specifik, som kan/skal måles. QL giver ikke et 100% resultat, men et der som regelen er tæt på for det meste.
Jeg bruger QL til krudt valg, samt start og max ladninger ved opstart(jeg er aldrig på max tryk med de kaliber jeg skyder med),når man så sammenligner resultatet med dvs. Ladebøger går det som reglen helt galt?
Som alt software er QL retningsgivende, men for mig et rimelig godt et, det er mere værd end 4 ladebøger fra US.
Mvh Thorlak

Jens, du er overhovedet ikke belærende....det er helt korrekt det du skriver  Smile  Jeg vil bare igen tilføje at volumen måler man i et afskudt hylster fra samme kammer som det det skal bruges i igen...
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Hvorfor overhovedet lade til der opstaar 'tryk tegn'
Hvorfor ikke lade til der er optimal præcision, og det er ofte ved mindre end max ladning. Jeg skyder med varmint kalibre og kan sende dem fasted med vanvittige hastigheder, men hvad nytter det hvis de ikke rammer?
H
Hogmeister
Svar
#8
(24-01-2019, 04:00 PM)hogmeister Skrev: Hvorfor overhovedet lade til der opstaar 'tryk tegn'
Hvorfor ikke lade til der er optimal præcision, og det er ofte ved mindre end max ladning. Jeg skyder med varmint kalibre og kan sende dem fasted med vanvittige hastigheder, men hvad nytter det hvis de ikke rammer?
H

jeg startede lavt, og gik op ad og og jo mere krudt, jo bedre skød den, derfor jeg ville højere op men er jo alle over hvad QL siger er max. hvis det røde felt da er max?

jeg vil prøve og måle et hylster med vand og så rette lidt til 

men en anden ting ang. fart så er min lille 308w bedste præcision med max ladninger med en anelse tryktegn.


JCK
det må være før min tid for kan ikke erindre jeg har hørt om det før Smile
Svar
#9
(24-01-2019, 08:47 PM)lunderskov Skrev:
(24-01-2019, 04:00 PM)hogmeister Skrev: Hvorfor overhovedet lade til der opstaar 'tryk tegn'
Hvorfor ikke lade til der er optimal præcision, og det er ofte ved mindre end max ladning. Jeg skyder med varmint kalibre og kan sende dem fasted med vanvittige hastigheder, men hvad nytter det hvis de ikke rammer?
H

jeg startede lavt, og gik op ad og og jo mere krudt, jo bedre skød den, derfor jeg ville højere op men er jo alle over hvad QL siger er max. hvis det røde felt da er max?

jeg vil prøve og måle et hylster med vand og så rette lidt til 

men en anden ting ang. fart så er min lille 308w bedste præcision med max ladninger med en anelse tryktegn.


JCK
det må være før min tid for kan ikke erindre jeg har hørt om det før Smile
Det er også derfor jeg oplyser det.

Venlig hilsen

JCK
Svar
#10
Jeg havde også problemer med at få det passe.
Noget af det der rettede lidt på det var jeg havde næsten 7mm friflugt som jeg lagde til COL.
Havde også bullet length 0,4mm for lang. Ved at justere på disse kom jeg meget tættere på den hastighed QL beregnede.
Svar
#11
(24-01-2019, 01:54 PM)THORLAK Skrev: Vil helst ikke lyde belærende, men jeg måler hylster volumen med sulfo vand, som et af de vigtigste indput. Dernæst er det sættedybten på kuglen og/eller total længden på patronen. Det kan give store tryk variationer jævnfør volume ændringen.
Så er der total friktionen af kuglen, det er pibes ruhed og kuglens konstruktion, her har QL sin standard, de enkelte riflers har IKKE den standard. Det giver en Vo (og tryk) som er specifik, som kan/skal måles. QL giver ikke et 100% resultat, men et der som regelen er tæt på for det meste.
Jeg bruger QL til krudt valg, samt start og max ladninger ved opstart(jeg er aldrig på max tryk med de kaliber jeg skyder med),når man så sammenligner resultatet med dvs. Ladebøger går det som reglen helt galt?
Som alt software er QL retningsgivende, men for mig et rimelig godt et, det er mere værd end 4 ladebøger fra US.
Mvh Thorlak

Hvad er sulfovand og hvorfor det i stedet for almindeligt postevand ?

Skal vandet også være en bestemt temperatur for vægtfyldens skyld ?
Svar
#12
sulfo for at undgå overfladespænding så du kan fylde vand i 'flush' med hylsterhals istedet for over eller under buling (jeg plejer nu bare at fylde op med lidt top og 'swipe' let med et stykke køkken rulle til jeg får helt fladt vandspejl ved hylsterhals)

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)