Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flat vs boottail
#1
Hej

Jeg har lige haft cronografen under et par 6,5x55 ladninger.

47 gr N160 under en speer 140gr hotcor giver en udgang på 855-860 m/s i min riffel.
47 gr N160 under en 140gr Sierra match king, giver "kun" en udgangshastighed på 830-835 m/s i min riffel.

Den ene er flatbase og den anden boot tail.

Er der andre der har prøvet at cronografere, og eventuelt oplevet så stor forskel på samme kuglevægt med forskellig form?
Kunne man måske få en forklaring Huh .

Sonny
Svar
#2
(12-04-2019, 06:07 PM)bobo Skrev: Hej

Jeg har lige haft cronografen under et par 6,5x55 ladninger.

47 gr N160 under en speer 140gr hotcor giver en udgang på 855-860 m/s i min riffel.
47 gr N160 under en 140gr Sierra match king, giver "kun" en udgangshastighed på 830-835 m/s i min riffel.

Den ene er flatbase og den anden boot tail.

Er der andre der har prøvet at cronografere, og eventuelt oplevet så stor forskel på samme kuglevægt med forskellig form?
Kunne man måske få en forklaring Huh .

Sonny
Gætter på at din Match King er en del "blødere"  hvorfor der genereres mindre tryk!
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Jeg gætter på afstandene til bommene er forskellig med de forskellige projektiler og derfor får du forskelligt starttryk og dermed forskellig hastighed.

Men WSM kunne også være inde på noget rigtigt.

@WSM, hvis du vil med i morgen, så kan du køre med mig fra Herning;-)
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Er det ikke netop Speer Hotcor ( pga af hårdhed) der har været under mistanke ifb m løbssprængninger - var det ikke det projektil et medlem på NVF brugte .... sidste år .... eller året før, da hans Sako sprang i luften ?
Jeg leder lige efter tråden

Edit: det var Speer deep Curl ( godt husket alligevel  Big Grin Cool)
Tråden er her https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p...id+briller
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#5
(12-04-2019, 08:15 PM)Boryx Skrev: Jeg gætter på afstandene til bommene er forskellig med de forskellige projektiler og derfor får du forskelligt starttryk og dermed forskellig hastighed.

Men WSM kunne også være inde på noget rigtigt.

@WSM, hvis du vil med i morgen, så kan du køre med mig fra Herning;-)

  Ser det først nu ,  tak for tilbuddet!  

Havde lagt andre planer igår !!! så ærgelsen er til at  overleve!

Håber trådstarter bærer over med vores støj!!!!

@ CP
Godt husket
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Tak for svar

Der er en del frilugt inden nogen af dem rammer bommene, den er som så mange 6,5x55er lavet til lange projektiler.
Hårdheden kan måske have en betydning.
Svar
#7
når jeg lader 308w med hornady sp *3040 flat base og med hornady btsp *3045 boat tale så har flat base også højere hastighed og de er ladet ens, og kuglerne er jo ens undtages bunden? Smile
Svar
#8
(14-04-2019, 10:17 AM)lunderskov Skrev: når jeg lader 308w med hornady sp *3040 flat base og med hornady btsp *3045 boat tale så har flat base også højere hastighed og de er ladet ens, og kuglerne er jo ens undtages bunden? Smile

Mon ikke også denne generer højere tryk pga større kontaktflade !????
"Once upon a time in the West"
Svar
#9
(14-04-2019, 05:15 PM)WSM Skrev:
(14-04-2019, 10:17 AM)lunderskov Skrev: når jeg lader 308w med hornady sp *3040 flat base og med hornady btsp *3045 boat tale så har flat base også højere hastighed og de er ladet ens, og kuglerne er jo ens undtages bunden? Smile

Mon ikke også denne generer højere tryk pga større kontaktflade !????

jo selvfølgelig, det var også bare for at fortælle bobo, at jeg oplever det samme, ved brug af ft og bt  Smile
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)