Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3x62 - men hvilken riffel?
#21
En lille update på riffel-søgningen.

Projektet blev ufrivilligt sat i bero, idet jeg arvede et hus i det nordjyske - istandsættelsen deraf tog ret meget tid, da jeg er bosiddende på Sjælland.

Men - mht til 9,3 x 62-projektet nærmest faldt jeg over riffel i det pågældende kaliber. Endda til en MEGET fornuftig pris!

Den "lille ny" er en lettere brugt Tikka 695 m. laminatskæfte og 54 cm pibe. Jeg mangler blot at tilladelserne til riffel og lyddæmper dumper ned i postkassen.
Men - nu melder sig så næste udfordring - hvad skal "bæstet" fodres med?

Mvh MS
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#22
(22-10-2019, 09:41 PM)MS Skrev: En lille update på riffel-søgningen.

Projektet blev ufrivilligt sat i bero, idet jeg arvede et hus i det nordjyske - istandsættelsen deraf tog ret meget tid, da jeg er bosiddende på Sjælland.

Men - mht til 9,3 x 62-projektet nærmest faldt jeg over riffel i det pågældende kaliber. Endda til en MEGET fornuftig pris!

Den "lille ny" er en lettere brugt Tikka 695 m. laminatskæfte og 54 cm pibe. Jeg mangler blot at tilladelserne til riffel og lyddæmper dumper ned i postkassen.
Men - nu melder sig så næste udfordring - hvad skal "bæstet" fodres med?

Mvh MS
Tillykke med en tikka !
Min filosofi er så tung som muligt i alle respektive kalibrer!!!
NKT av av Wink
"Once upon a time in the West"
Svar
#23
(22-10-2019, 10:44 PM)WSM Skrev:
(22-10-2019, 09:41 PM)MS Skrev: En lille update på riffel-søgningen.

Projektet blev ufrivilligt sat i bero, idet jeg arvede et hus i det nordjyske - istandsættelsen deraf tog ret meget tid, da jeg er bosiddende på Sjælland.

Men - mht til 9,3 x 62-projektet nærmest faldt jeg over riffel i det pågældende kaliber. Endda til en MEGET fornuftig pris!

Den "lille ny" er en lettere brugt Tikka 695 m. laminatskæfte og 54 cm pibe. Jeg mangler blot at tilladelserne til riffel og lyddæmper dumper ned i postkassen.
Men - nu melder sig så næste udfordring - hvad skal "bæstet" fodres med?

Mvh MS
Tillykke med en tikka !
Min filosofi er så tung som muligt i alle respektive kalibrer!!!
NKT av av Wink

Har skudt rådyr, vildsvin og elg med Mega 18,5 grams...og fantastisk præcision!!!!
Svar
#24
(22-10-2019, 09:41 PM)MS Skrev: En lille update på riffel-søgningen.

Projektet blev ufrivilligt sat i bero, idet jeg arvede et hus i det nordjyske - istandsættelsen deraf tog ret meget tid, da jeg er bosiddende på Sjælland.

Men - mht til 9,3 x 62-projektet nærmest faldt jeg over riffel i det pågældende kaliber. Endda til en MEGET fornuftig pris!

Den "lille ny" er en lettere brugt Tikka 695 m. laminatskæfte og 54 cm pibe. Jeg mangler blot at tilladelserne til riffel og lyddæmper dumper ned i postkassen.
Men - nu melder sig så næste udfordring - hvad skal "bæstet" fodres med?

Mvh MS
Har super præcision med ttsx 250 grain og gmx.  Mega 18,5 går også fint og er velegnet til lave udgangshastigheder.  Derimod var Accubond 250 grain en ren katastrofe præcisionsmæssigt og går mod min holdning om, at hvis det er bly så skal det være tungt og langsomt.
9,3*57
Svar
#25
Accubond har jeg heller ikke voldsomt meget held med at få til at præstere. Den er effektiv, når den rammer, men præcisionen er ikke fantastisk. (OBS min reference er ikke 9.3x62 men derimod en 200 grains cal. 30-06)

Megaen er efter min mening fortræffelig og specielt ved relativt lave hastigheder, så giver den altså fuld valuta for pengene. jeg bruger ikke andet til drivjagt på vildsvin og kronvildt. Jeg VED godt den er frygtelig gammeldags, men det ændrer ikke på det faktum at den virker efter hensigten.  Cool Cool Cool
Pro rege et grege 
Plus ultra
Svar
#26
Ttsx 250 grains skyder perfekt i min sako,
Mvh.
Morten
Svar
#27
som flere nævner virker megaen jo fantastisk, men eller overvej en hornady gmx kugle i hvertfald hjemmeladet skyder de formidabelt i de rifler jeg kender til Smile
Svar
#28
Hhv Lapua Naturalis til venstre og Barnes TTSX til højre.
Jeg har super præcision med begge 2 i min riffel med 45cm pibe. (S&L)
Begge bjærget fra grise der er blevet liggende på det sidste sted de blev peget på..


[Image: IMG-20191024-090347.jpg]

[Image: IMG-20191024-090308.jpg]

[Image: IMG-20180822-171716-01.jpg]
5 skudsgruppe af TTSX... Jeg kunne desværre ikke gøre det bedre. Så en måtte lidt udenfor de andre...
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#29
Hvad skal du skyde med den?????
H
Hogmeister
Svar
#30
(24-10-2019, 02:17 PM)hogmeister Skrev: Hvad skal du skyde med den?????
H

Jeg påtænker at skyde alt fra rådyr over gris til elg samt en tur til Canada efter bjørn.
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#31
........... Saa husk at tage din egen ammunition med, for det der er uopdriveligt her!
H
Hogmeister
Svar
#32
(25-10-2019, 02:44 PM)hogmeister Skrev: ........... Saa husk at tage din egen ammunition med, for det der er uopdriveligt her!
H

Syntes jeg havde læst at amerikanerne og canadierne er begyndt at tage 9.3x62 til sig? Eller er jeg forkert på den Hog?
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#33
Der er en Tikka M65 på Lauritz.
https://www.lauritz.com/da/auktion/jagtr.../i5472243/

Vh.

JCK
Svar
#34
Jeg har aldrig set det i nogen forretning. Jeg bor ca 100 km fra USA's næst største Cabelas og har ikke set det der.
BYOA (Bring Your Own Ammo)
H
Hogmeister
Svar
#35
Jeg finder ikke 9.3x62 kræsen - det er måske min S&L pibe, hva' ve' jeg...

Accubond og passende mængde 203b er vældig præcis.

Prvi 286grs, Mega 285grs, Oryx 286grs, Oryx 232grs, TTSX også uden problemer
Svar
#36
(28-07-2017, 11:19 AM)Marion Morrison Skrev: Alle 9,3 sparker som en hest hvis min ligger ned og skyder i min optik#129312;

Sparker som en hest er en overdrivelse, i min optik. Tongue
Jeg tror der er en stor del af psykologi i det, hvis man allereder inden man prøver, har fået at vide, det kommer til at gøre nas, ja så tror man på det.
En dæmper er en rigtigt god hjælp, og start så stående fra en af de 4benede skydestokke, så kan de fleste hurtigt vænne sig til en NKT.

Bæstet skal fodres med Barens TSX !
Du får minimal kødødelæggelse, ingen blypulver i din mad, og et projektil der går godt i de fleste piber, men det skal du selvfølgelig prøve dig frem med.
Et alternativ kunne være "Rulle Jørgens" messing projektiler, jeg har ikke selv prøvet dem endnu, måske der er nogen andre der kan dele erfaringer ?
Svar
#37
(27-10-2019, 09:36 AM)Weide Skrev:
(28-07-2017, 11:19 AM)Marion Morrison Skrev: Alle 9,3 sparker som en hest hvis min ligger ned og skyder i min optik#129312;

Sparker som en hest er en overdrivelse, i min optik. Tongue
Jeg tror der er en stor del af psykologi i det, hvis man allereder inden man prøver, har fået at vide, det kommer til at gøre nas, ja så tror man på det.
En dæmper er en rigtigt god hjælp, og start så stående fra en af de 4benede skydestokke, så kan de fleste hurtigt vænne sig til en NKT.

Bæstet skal fodres med Barens TSX !
Du får minimal kødødelæggelse, ingen blypulver i din mad, og et projektil der går godt i de fleste piber, men det skal du selvfølgelig prøve dig frem med.
Et alternativ kunne være "Rulle Jørgens" messing projektiler, jeg har ikke selv prøvet dem endnu, måske der er nogen andre der kan dele erfaringer ?

Jørgens kugler laver fantastiske skudgrupper i min 6.5x55 (S&L pibe). Har kun begrænset jagterfaring fra et par dådyr og rådyr. De virker helt efter hensigten hvis man ikke rammer større knogler på vejen ind, men laver lidt rigeligt griseri på indgangssiden hvis man rammer en knogle.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)