Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bly forbud
#1
Exclamation 
jægerforbundet har igen valgt at røvrende deres medlemmer.


Nu må det fandme stoppe!


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-...-til-jagt/
Karsten
Svar
#2
Man burde starte et mere fornuftigt sted..
F. Eks med plasthaglskålene. Dem kan hr og fru Danmark se.
Hvad har de tænkt sig at gøre med forsvaret? Der er de 2 tons bly vi jægere sender ud jo en dråbe ved siden af.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#3
[color=var(--primary-text)][color=var(--primary-text)]Af artiklen fremgår det, at der nedlægges ca. 200.000 pattedyr i Danmark.
Nu nedlægges de nok ikke alle med blyholdig riffelammunition.
Af vildudbyttestatistikken for 2018/19 fremgår det, at der er nedlagt ca. 111.000 stk. klovbærende vildt.. Af de 91.000 stykker råvildt bliver en nedlagt med hagl.
Hvor mange ræve og mårhunde der nedlægges med riffel vides ikke, men samlet for de to vildarter er ca. 32.500, så mon ikke det går noget nær lige op med antal stykker råvildt der bliver skudt med hagl.
Det var så den første fejl.
Den anden fejl er, at man beregner, at vi efterlander 2ooo kg bly i naturen. Det er, i runde tal 10 g bly pr. dyr.
Det er godt nok tunge projektiler der anvendes til det hele. minimum 11,6 gram. Kappen er normalt af tombak, og udgør en del af vægten. Dertil kommer, at en del sidder i vildtet som splinter, og i nogle dyr er der ikke gennemskud.
Jeg tror ikke på, at tallene holder
I min verden er dette ikke seriøs. Huh
Pyt, jeg går også ind for, at vi skal overgå til blyfri ammunition. Big Grin

[/color]
[/color]

Venlig hilsen

JCK
Svar
#4
well jeg har været blyfri i alle min centraltændings patroner i flere år nu .. ikke haft problem med det (omvendt set problem for mig selv at 'gammeldaws' højhastigheds projektiler smidder blystøv/krymmel bredt ud fra sårkanal..det harmoner ikke med sundt økologisk kød for mig)

derimod mangler jeg info om randtænding, specielt 'langsomme' 22LR bliver omfattet (den er så 'langsom' at jeg endnu ikke har set 'disintegrering' af kugle..deformation ja, men ikke opsplitning). Har ikke set alternativer her (hvor randtændings projektiler i kobber og messing etc efterhånden er modnede designs)

mht forsvaret..køer de ikke med 'jernkerner'?

---------------------------------
update, lige fået flg. svar fra DJ:

Tak for din mail og kommentar.

Udfasning af bly kommer i første omgang ikke til at gælde for cal.22 eller 17HMR, da der ikke er alternativer der er gode nok på nuværende.

I dag kl.14:30 sidder DJ klar med 4 eksperter som svarer på spørgsmål live på Danmarks Jægerforbunds Facebookside.

Hvis du har mulighed, så deltag og hør hvad det hele handler om

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
(13-11-2020, 12:02 AM)nosler Skrev: jægerforbundet har igen valgt at røvrende deres medlemmer.


Nu må det fandme stoppe!


https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-...-til-jagt/

tror ikke du skal være så sur på  forbundet 
det er jo også dem som sammen med våbenhandler foreningen forsøger at få ændret på afgifter og gebyere + nedsættelse at energi krav 

tror du skal være mere bange for de politiker der sidder på magten 
se bare sidste gang der var høring på lovforslag til våbenloven ....... der blev ikke lyttet til hverken til  jægerne / våbenhandlerne eller de 20 andre der havde givet hørings svar 
den regering vi har nu kører deres eget løb og den store diktator ved bedst og er fucking ligeglad med loven
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#6
Vi må vel godt være sure over de giver os lidt over to sæsoner til at afvikle lageret af projektiler og patroner?

Det er sateme ikke lang tid.

Hvis ikke jeg havde mulighed for jagt i Sverige havde det været mange tusind kr jeg skulle sende i volden.
Svar
#7
(15-11-2020, 01:35 AM)Tralle_dk Skrev: Vi må vel godt være sure over de giver os lidt over to sæsoner til at afvikle lageret af projektiler og patroner?

Det er sateme ikke lang tid.

Hvis ikke jeg havde mulighed for jagt i Sverige havde det været mange tusind kr jeg skulle sende i volden.

Nu har du da en god undskyldning for, at komme på jagt. Lageret skal tømmes! Big Grin

Helt ærligt Tralle, hvor stor en del af dit årlige forbrug brugss på jagt, og hvor mange bruger du på jagt i Danmark?

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
Ca 0.33-0,66% procent af projektilforbruget går på jagt. Vel 1-5 skud på jagt i Danmark.

Men det er vel at blande æbler og pærer. Det er jo ikke de samme projektiler.
Jeg ligger ikke og skyder med oryx og a-frame på banen.

Fordi man i forvejen bruger mange penge på det er det vel ikke rimeligt man skal bruge endnu flere.
Svar
#9
(15-11-2020, 01:43 PM)Tralle_dk Skrev: Ca 0.33-0,66% procent af projektilforbruget går på jagt. Vel 1-5 skud på jagt i Danmark.

Men det er vel at blande æbler og pærer. Det er jo ikke de samme projektiler.
Jeg ligger ikke og skyder med oryx og a-frame på banen.

Fordi man i forvejen bruger mange penge på det er det vel ikke rimeligt man skal bruge endnu flere.
når jeg kigger på for hvilke riffeltyper gælder forbuddet
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj-...mmunition/

"Forbuddet kommer indledningsvis kun til at omfatte riffelammunition med centraltænding og kun i forbindelse med jagt. Salonriffelammunition og skydning på godkendte skydebaner vil ikke være omfattet af dette forbud."

så kan DJ fastholde dette over for ministeriet er dine bly-øvelsespatroner jo stadig gangbare et stykke længere end den 2023 tidshorizont angivet mht selve jagten

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Det ved jeg og det er heller ikke humlen i det.
Jeg bruger ikke spidsskarp på jagt. Når de forbyder bly på banen vil jeg hyle over det til den tid.

Mange "premium" jagtprojektiler koster jo gerne 8-15kr stykket og kommer i æsker på 50-100 styk. Når du lader til flere forskellige kalibere får du immervæk opbygget et lager.

Nogen bliver hårdere ramt end andre af det her, sådan er det. Jeg synes stadig 2 sæsoner er kort tid.
Svar
#11
(13-11-2020, 12:18 AM)Hesselager Skrev: Man burde starte et mere fornuftigt sted..
F. Eks med plasthaglskålene. Dem kan hr og fru Danmark se.
Hvad har de tænkt sig at gøre med forsvaret? Der er de 2 tons bly vi jægere sender ud jo en dråbe ved siden af.

Eller vores kirker der har blytag der skal smeltes om og ny-lægges når blyet er forvitrert og tyndslidt af vejret.
Svar
#12
(17-11-2020, 10:31 PM)SAKONEZER Skrev:
(13-11-2020, 12:18 AM)Hesselager Skrev: Man burde starte et mere fornuftigt sted..
F. Eks med plasthaglskålene. Dem kan hr og fru Danmark se.
Hvad har de tænkt sig at gøre med forsvaret? Der er de 2 tons bly vi jægere sender ud jo en dråbe ved siden af.

Eller vores kirker der har blytag der skal smeltes om og ny-lægges når blyet er forvitrert og tyndslidt af vejret.

Nu er der nok flere stemmer i medlemmerne af folkekirken end der er i jægerne. Big Grin

Venlig hilsen

JCK
Svar
#13
Man kan finde rapporten om blyfri ammo og anslagsenergi osv. hos DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi.
Direkte link til det faglige notat er her: https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud...020_36.pdf

Rapportens Konklusion: (Side 21)

Kravene til blyholdig ammunition bør være uændrede og kravene til blyfri
ammunition bør sættes til kuglevægt mindst 7,8 g (120 gr) og anslagsenergi
E100 mindst 2000 J.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Det første jeg alvorligt ville overveje er at melde mig ud af skytteforeningen/banen hvor jeg er medlem, for inden længe er der nogle nævenyttige miljø venlige mennesker der vil forlange at alt de bly der ligger i volden bag skiverne skal fjernes, og det bliver for medlemmernes regning……….. Og det er dyrt!
Det er sket et par steder her. Så GIV AKT! Det skal nok komme!!
H
Hogmeister
Svar
#15
(20-11-2020, 07:11 PM)hogmeister Skrev: Det første jeg alvorligt ville overveje er at melde mig ud af skytteforeningen/banen hvor jeg er medlem, for inden længe er der nogle nævenyttige miljø venlige mennesker der vil forlange at alt de bly der ligger i volden bag skiverne skal fjernes, og det bliver for medlemmernes regning……….. Og det er dyrt!
Det er sket et par steder her. Så GIV AKT! Det skal nok komme!!
H

Medlemmer af en forening hæfter ikke for foreningens økonomiske forpligtelser. I hvert fald ikke her i landet og hvis man har overholdt gældende regler. Desuden er jord fra kuglefanget på en skydebane ifgl vores skydeudvalgsformand en handelsvare der betales for netop på grund af blyindholdet. Alt kan selvfølgelig ændre sig ......
9,3*57
Svar
#16
Det var pokkers!..... Jeg er imponeret
H
Hogmeister
Svar
#17
(20-11-2020, 11:02 PM)hogmeister Skrev: Det var pokkers!..... Jeg er imponeret
H

Jeg mindes undersøgelser i bladet Skytten, for nok 25 år siden.

De gravede en 100+ år gammel skydevold op, og på den tid havde blyet vandret, under 10 cm. (Mener det var 2 cm)
Så de beregnede, at omkring om 2500 år, så nåede blyet, bunden af volden.
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)