Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nosler Solid Base hvad er forskellen på “spitzer” og “expander” - ok til rådyr?
#1
Er kommet til at købe lidt flere Nosler Solid Base til min 222 rem. Den skyder godt med dem og de er jo nærmest gratis i disse blyforskrækkede tider. 
Jeg har omkring 10 kasser fordelt på to typer (og to vægte). 
Jeg har forgæves forsøgt at blive klog på de to typer jeg har. Henholdsvis “expander” og “spitzer”. Nogen der kender forskellen?

50grs boat tail Expander 35639
50 grs boat rail Spitzer 26308
52 grs boat tail spitzer 35640

Mvh Frederik
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#2
Æv, de der 52 gn skal du ikke bruge. Nej, sælg du dem hellere til mig Wink

Hvis de er de samme 52 gn Solid base jeg har, er det hulspids til baneskydning. Jeg skød en ræv som lagde sig på stedet med den. Jeg ville dog ikke turde bruge dem til rådyr.
Svar
#3
Uden at værd hverken genlader eller særlig klog, men mon ikke Spitzer - betyder spids/“spidsskarp”/ikke ekspanderende og expander betyder ekspanderende. 
Tror godt jeg tør vædde både min nye og gamle hat på det ?
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#4
(22-01-2021, 06:37 PM)P DCP Skrev: Uden at værd hverken genlader eller særlig klog, men mon ikke Spitzer - betyder spids/“spidsskarp”/ikke ekspanderende og expander betyder ekspanderende. 
Tror godt jeg tør vædde både min nye og gamle hat på det ?

Måske - men projektilerne ligner hinanden fuldstændigt. 
Må hellere slibe en af hver ned og kigge på frakketykkelsen?
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#5
(22-01-2021, 08:25 PM)Ffr Skrev:
(22-01-2021, 06:37 PM)P DCP Skrev: Uden at værd hverken genlader eller særlig klog, men mon ikke Spitzer - betyder spids/“spidsskarp”/ikke ekspanderende og expander betyder ekspanderende. 
Tror godt jeg tør vædde både min nye og gamle hat på det ?

Måske - men projektilerne ligner hinanden fuldstændigt. 
Må hellere slibe en af hver ned og kigge på frakketykkelsen?

Så køb et hvidkål og skyd på - skyd med Spitzeren først, så kan du nøjes med et hvidkål  Rolleyes
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#6
(22-01-2021, 06:37 PM)CP Skrev: Uden at værd hverken genlader eller særlig klog, men mon ikke Spitzer - betyder spids/“spidsskarp”/ikke ekspanderende og expander betyder ekspanderende. 
Tror godt jeg tør vædde både min nye og gamle hat på det ?

speer bruger ordet spitzer til flere af deres kugler som alle er ekspanderende Smile 
https://www.academy.com/shop/pdp/speer-h...le-bullets
22lr, 6,5x55, 7x57R, 308w, 308nm, 8x57js, 9,3x62, 9.3x64

Svar
#7
(22-01-2021, 09:33 PM)CP Skrev:
(22-01-2021, 08:25 PM)Ffr Skrev:
(22-01-2021, 06:37 PM)P DCP Skrev: Uden at værd hverken genlader eller særlig klog, men mon ikke Spitzer - betyder spids/“spidsskarp”/ikke ekspanderende og expander betyder ekspanderende. 
Tror godt jeg tør vædde både min nye og gamle hat på det ?

Måske - men projektilerne ligner hinanden fuldstændigt. 
Må hellere slibe en af hver ned og kigge på frakketykkelsen?

Så køb et hvidkål og skyd på - skyd med Spitzeren først, så kan du nøjes med et hvidkål  Rolleyes
Jeg plejer, at bruge en rødbede. Det minder om blod.


Det er kun fordi jeg skyder så godt. Big Grin Big Grin 

Venlig hilsen

JCK
Svar
#8
Hmm kål er sikkert også bedre end naboens kat.
Jeg må hellere få det prøvet af.
Med venlig hilsen
Frederik
Svar
#9
Hej Frederik

De må da godt nok være oppe i alderen, her ikke set dem i mange år.
Ville ikke slev bruge dem på råvildt fra .222, de er vel nærmest at sammenligne med ballistic tip varmint, er ret sikker på de smadre et stykke råvildt.
Har tilbage i slut 80erne skudt et par ræve med dem (godt nok 55 grs), og kan huske den ene der gik under et pighegnstråd. Efter skuddet hang tarmene oppe i tråden.

Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)