Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22 lr hvad kan jeg forvente
#1
Hej

Jeg overvejer en 22 LR. Ikke fordi jeg synes den er sjovere end centraltænding, men fordi det er meget lettere at få skydetid på banen med sådan en.

Jeg er åben for alle forslag. Men anvendelsen er ikke primært jagt, mere træning og derfor skal den helst have funktion og fornemmelse som en rigtig bolt riffel.

Giv et forslag til model og hvilken optik der skal på.
Ja selv patronen kan diskuteres, men jeg mener indtil videre, at 22 lr er bedst/mest anvendelig da den er mest udbredt.

VH Søren
Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Du går i den forkerte retning - Løsningen er 17 Hmr [Smile]

Og så vil du som ballistikspasser, nok også få lidt mere sport ud af denne. Ulempen er de lidt dyrere patroner (ca 2 kr stk) men træningssegmentet er langt mere IRL.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
En god salonriffel, uden det behøver blive dyrt - er CZ.

Bare for 10 år siden, var CZ nok noget af det argeste (beeeeep) man kunne købe, dog med enkelte undtagelser.
De var lidt "rå" i kanterne og gik ikke altid lige godt.

Men det har altsammen ændret sig i dag.
Man får faktisk utroligt meget for pengene, når man køber en CZ.

Alternativt kan du gå nogle klasser op og købe Anschütz, men de kan godt være noget dyrere. Kvaliteten er helt bestemt i top. Præsicionen stiger dog også og den giver bedre og mere glat følelse da den er langt bedre forarbejdet.

Jeg har selv en Anschütz 1451G i cal .22LR som jeg er meget glad for.
Alt går bare perfekt i den og når man har været lidt rundt i markedet af patroner, så finder man også noget den kan lide.

Med det sagt, så kan jeg anbefale Anschütz - men også i stor udstrækning CZ.

Mht optik er det meget svingende hvad temperement folk har. Zoom, ikke zoom, m.v.
Men køb under alle omstændigheder en god montage/sæt ringe. En riffel skyder ikke bedre, end det svageste led i hele setuppet.

Selv kan jeg godt lide klarheden i Schmidt&Bender, så der sidder en S&B 1.5-6x42 i ekstra brede stålmontager på min 1451'er.
Det er måske lidt overkill med 6k kr riffelkikkert på en salonriffel til 2,8k kr. Men det virker fortrinligt.

Det gør også at jeg med rette ammunition, på en god dag, kan ramme tomme cal 12 hylstre på 50-75meters afstand. Og øldåser ud til 100-125m.

Mht ammunition, så er det også svært at anbefale noget, da salonrifler kan være meget kræsne.

Så det bedste råd er at straks du køber en salonriffel, så køb en pakke med 50 skud af hver af de typer de har i butikken. Og gerne forskellige typer indenfor samme mærke. Forskellig hastighed også, standard eller high-velocity.

CCI Standard, CCI MiniMag, CCI Stinger, Remington, Eley, Winchester og så videre.

Så er det bare en tur på banen og finde ud af hvad der går bedst i din riffel.

Jeg selv er kommet lidt bagefter mht kikkert til salonrifler - så der kan jeg nok ikke hjælpe.

Men Anschütz som den dyre - og CZ som den prisbillige, det kan jeg dog sige.
Også, spar ikke på kikkertringene, men hvad... de koster i forvejen 2-400kr for et sæt, så hvorfor ikke sætte de gode på?
Og så ellers afprøve nogle forskellige mærker af patroner.

Har selv haft god fornøjelse af Winchester XX (tror jeg de hed - det var 550 stk i bulk-pakke). De var ikke særlig præcise, men de var billige.

Ellers bruger jeg kun CCI Standard og CCI MiniMag.
Standard når jeg bruger lyddæmper og til træning - og MiniMag til jagt

Dog vil jeg nok sige, til forskel fra Great Dane, at .22LR er en udemærket patron til træning.

Træningen består vel i at lære at skyde på forskellige afstande og lære ballistik at kende. Samt træne skudafgang, kontrol af vejrtrækning m.v.

Der er .22LR fuldt ud lige så god som enhver .17

.17HMR, .17MachII m.v. - de er naturligvis meget fladtskydende, men er efter min mening... kun for folk der ikke gider tænke på ballistik.

At tænke lidt i ballistik, er samtidig en god træning i at forstå større kalibrer også.

Men ok, hvis man i forvejen skyder med .22-250 eller .300WinMag.. så er det jo irrelevant.

Jeg kan bare godt lide den ekstra dimension man får, ved en mere krumbanet kaliber.
Og når du kender kuglebanen/ballistikken, så slår .22LR fuldt ud lige så godt ihjel - som en .17'er gør.

Så til træning - jo der er .22LR nok det bedste valg (billigt) - og til jagt vinder .17'erne indpas.

Den gode gamle .22LR er langt fra død endnu, selv på trods af .17'erne er kommet på markedet.

Til træning er de bare dyrere og jeg mener ikke man rigtig får kuglebane/ballistik-dimensionen med.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Cooper Jackson squirrel rifle [:p]

http://www.cooperfirearms.com/rifles.php?rifle_name=jsr&cal=22-LR

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#5
Ja Lani, men er man almindelig dødelig med gennemsnits tegnebog så er det nok en CZ, gerne i American som skal overvejes, og vil man virkelig træne meget bør den være i .22lr.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
@Lani,

skulle du nu ikke liiiiige få den 204 til at skyde inden du anbefaler for meget.....

Har læst at de har/har haft voldsomme problemer med piber i relation til at stabilisere de kugler der findes på markedet[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

derfor skal den helst have funktion og fornemmelse som en rigtig bolt riffel.


Hej Søren, man kommer tæt på med enten en CZ 452 Varmint eller en Sako Quad Heavy Barrel men skal det være med 90º bolt lift som en rigtig Mauser riffel, så må det være en Ruger 77/22 Varmint
MVH Bjarne
Svar
#8
Citat:quote:

Posted - 16/07/2008 : 22:10:54
--------------------------------------------------------------------------------

@Lani,

skulle du nu ikke liiiiige få den 204 til at skyde inden du anbefaler for meget.....

Har læst at de har/har haft voldsomme problemer med piber i relation til at stabilisere de kugler der findes på markedet



Hov hov du, jeg har jo ikke engang forsøgt at skyde med den endnu. Hvor har du iøvrigt læst det ?, På 6mmbr foraet har alle de indlæg jeg har set om cooperen udelukkende været fra begejstrede brugere.

@Shootist

Jamen den kære 308komp skrev jo sådan set kun at den skulle føles som en rigtig riffel og ikke noget om hvad den måtte koste.

Jeg har bare foreslået det som jeg opfatter som best of the best [Wink]

LANI

Don't take life too serious, you won't come out alive
Mvh.LANI



Svar
#9
hej 308
køb en CZ 452 Varmint ( pris ca 4500.- )
eller Ruger 77/22 Varmint ( i rustfri udgave med lamineret skæfte pris ca 6000.-)
det er et par dejlige skydere

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#10
Købte en Anschütz match 64 for 700,- og satte en kikkert på.

Det er en rigtig god træningsriffel.

Synd at den mest står i skabet [B)]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Tak for hjælpen.

Der er et eller andet spændende ved den der 17 hmr.

Hatting Ruger havde jeg ikke overvejet, men det er nok en af dem der ligner en riffel mest.

Lani den Cooper er spændende, men leveringstiderne er nok ikke forenelige med min tålmodighed. Priserne er slet ikke forenelige med
mine nuværende prioriteter(alt hvad der kan skal smides i euro inden september skal i euro, jeg er nået dertil hvor grejet skal bruges og ikke kun på skydebanen).

Claxel God ide de er tunge og med lidt sort maling på pinden kunne den jo ende med at ligne en rigtig riffel(rem 700 model sort).
Endeligt giver det også lidt mere til optik.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Hej Søren.

Jeg har en gammel Anschütz 1415 cal.22 lr, monteret med en Tasco 4x32 ,den har et lækkert aftræk og skyder inden for et "ku***h**" på 50m.

Hvis du kan finde sådan en , tror jeg ikke at den koster mange basseøre.

mvh.
Trolle
Svar
#13
Der FINDES jo cal .22LR træningsrifler som har samme udformning som de ældre militær-rifler - størrelse, vægt m.v.
De er vel bygget på samme værker - mener Frankonia havde nogle engang.

Militæret brugte dem for at spare ammunition når nye skytter skulle læres op.

Det må siges .... at ligne en rigtig riffel.

Vær ikke bange for at købe brugt.
Det er praktisk taget umuligt at slide en .22LR op

Ja medmindre det er en "American 180"...

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#14
Hej igen

jeg endte med en Marlin 17 Hmr. Jeg skal straks erkende, at det ikke holdt længe. Første skydning var bunden af en øldåse på 100 meter i et rør uden vinden som drillepind.

Det blev ikke bedre og den er ikke længere i mit skab.

Hvad kan man egentlig forvente ?

Bedre end ovennævnte er jeg ikke i tvivl om.

Men kan man med fx en Sako quad forvente noget der på 50 meter minder om min 308 på 100 meter ? Eller er præcisionen selv med tykkere piber ikke i nærheden af centraltænding.

Jeg har været i overvejelse af en skrallet baneskyder, men har lidt svært ved at se mig lade en patron af gangen.

Hvad er der så tilbage af muligheder ?

Jeg spørger mest for at fidne ud af hvad jeg med rimelighed kan forvente at præcision, og i hvilken riffel jeg kan finde det.

Jeg kan ikke forestille mig med en der er mindre end end en Sako quad heavy barrel. Men kom gerne med andre bud

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
der er jo også en savage mark II BV
[Image: markiibv.png]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#16
Nu er der flere gange blevet anbefalet en CZ-riffel,og den kan jeg da også anbefale.Jeg har selv en med det gamle navn (brno) men det er samme riffel. Og i det nummer af "Jæger" der er havnet i postkassen i dag,er der lige en stor annonce fra Normark. De har flere CZ modeller på tilbud. Priserne starter ved 2299. Og en "Lux" moden med et nydeligt skæfte og justerbart aftræk skal de ha' 2999 kr for. Dét er der ikke noget at sige til.......[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
Har set annoncen, men bortset fra piben på varmint er det hele lidt småt.

Hvis man kunne få et eller andet med samme dimensioner som en T3 varmint til ca samme pris var jeg med.

Men væsentligst hvad kan jeg forvente af præcision fra sådan en fætter selvfølgelig med det bedste match ammo fra vingsted

De har ammo som er testet i 2 forskellige piber som holder 50 skud under 20 mm(kant til kant) på 50 meter. Det svarer vel til 30 mm center til center med en 6,5 kugle på 100 meter og for en 50 skuds serie er det vel pænt nok[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Denne kunne måske være et emne. 5 skuds magasin, en aftræksvægt der matcher en jagtriffel samt en skinne til kikkertmontering. Præcisionsmæssigt fås det vel ikke bedre.

http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=2329

mvh
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Haterock

Denne kunne måske være et emne. 5 skuds magasin, en aftræksvægt der matcher en jagtriffel samt en skinne til kikkertmontering. Præcisionsmæssigt fås det vel ikke bedre.

http://www.skyttebutik.dk/product.asp?product=2329

mvh



Har set den og den er klart i førersæddet.
Jeg kunne forestille mig at den også har været brugt til ovennævnte test af ammo.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
jeg har personligt god erfaring med en lettere modificeret schultz og larsen baneriffel. den skyder hul i hul på 50m og aftrækket er bedre en alt andet jeg har prøvet når vi taler salon skydere.
den er så kun enkeltskuds men det burde ikke være et problem til det brug du har... plus den har en dejlig tyk pibe :-)
Mvh
CE
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)