Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mårhunde
#1
Mårhunde bærer dødelig parasit
Mårhunden er begyndt at bevæge sig fra Nordtyskland og videre til Danmark, hvilket samtidig også betyder en øget risiko for at blive smittet med en dødelig parasit. Lige så mange ræve som mårhunde har parasitten, men mårhunden er ti gange mere inficeret. Henrik Vedel Nielsen fra Statens Serum Institut fortæller, at parasitten ikke er nem at behandle og kan være 20 til 30 år om at udvikle sig.

Jydske

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#2
Jamen så må vi jo skyde dem alle[:p][:p][^]
tro det eller ej men jeg har set Mårhund på Fyn for ca 4 år siden

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Rart at vi denne gang bliver advaret i god tid. Så vidt jeg husker, tog det et år før vi

blev advaret, dengang det blev konstanteret hos rævene[:0][xx(]Når jeg er på drivjagt i

Polen, har jeg altid plastikhandsker med. Men for det meste tar polakkerne sig af de

døde ræve og mårhunde. Og selv de, har fået respekt for det[^]Det mest skræmmende er,

hvor mange jægere, der allerede har fået at få parasitten, inden advarslen kom ud[}Smile]

Jeg har ladet mig fortælle at de første Tyske jægere er døde af den. Men jeg har ingen

dokumentation. Og da hovedparten af jægerne i Polen og Tyskland er oppe i årene, blir

alle tilfælde vel heller ikke opdaget.

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#4
Rævebændelorm - man kan også blive smittet af f.eks. jordbær. Sygdommen forløber nærmest som en agressiv form for leverkræft.

Gad vide hvor mange jagthunde, der får det i inficerede områder????

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
I tyskland bliver der andbefaled at bruge gummihandsker og mundmaske under strejfning eller pelsning af ræv og mårhund!Netop pga.smittefaren med den frygte og farlig parasit!Og de tyske jæger følger denne advarsel pga.de første døde som var smittet med parasitten!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#6
Yngler i DK om 15 år

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#7
Citat fra Kima's henvisning: "Desuden kan mårhunden være bærer af forskellige uønskede parasitter, herunder rævens dværgbændelorm og trikiner."

Trikiner kan da for pokker ikke være et problem, alle rovdyr har det og man spiser vel ikke Mårhunde?????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Mårhund fundet i vestjylland

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#9
Mårhunde bør indsendes til undersøgelse

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#10
Mårhund skudt i midtjylland

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#11
Der udsættes Bævere men man bekæmper Mårhund og Vildsvin som invasive arter.................
Hvad er helt konkret problemet, såvidt jeg er orienteret lever Mårhunden af krebs, fisk og andre smådyr. Desuden spiser den frugt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Der udsættes Bævere men man bekæmper Mårhund og Vildsvin som invasive arter.................
Hvad er helt konkret problemet, såvidt jeg er orienteret lever Mårhunden af krebs, fisk og andre smådyr. Desuden spiser den frugt.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Problemet er at dens afføring er befængt med parasitter, hvis den skider i f.eks. en køkkenhave og vi så efterfølgende spiser spiser grøntsagerne er der risiko for at vi bliver temmelig syge, mener at dødeligheden for mennesker der smittes er omkring 10%[xx(]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#13
Jeg har et rimeligt afslappet forhold til (jagt)bare arter i DK og deres mulighed for at etablere sig. Men mårhunden er bærer af virkelig ubehagelige parasitter, som vi i dén grad godt kan være foruden.
Jeg så gerne skydepræmier for mårhund og en langt mere afslappet holdning til f.eks. vildsvin. Og så er vildsvin hjemmehørende, hvad mårhunden ikke er.

Panthera

[Image: Img_0338.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#14
Mårhunde, svine pest, blue tounge, mund og klov syge, BST, bændelorm, skab, hundegalskab, forkølelse osv, osv.
Livet er farligt- jeg har hørt man kan dø af det !!!!!

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#15
Fra fødevarestyrrelsens hjemmeside - Rævens bændelorm:

"Echinoccus multiocularis er rævens bændelorm. Det er en dværgbændelorm, der er mellem 1 -3 mm lang. Bændelormen findes i tarmen hos ræve, men også hos hund og sjældnere hos kat. I meget sjældne tilfælde kan mennesker smittes.

Parasitten findes udbredt i tempererede områder og er konstateret i Alaska, Japan og Centraleuropa. E multiocularis er første gang konstateret i Danmark i 2001 hos en trafikdræbt ræv.

Sygdomstegn

E multiocularis hos rovdyrne giver som regel ingen symptomer. Hos melleværten, herunder mennesker, danner larvestadiet små væskefyldte blærer, såkaldte hydatider, i levervævet. Symptomerne vil være træthed og ømhed i leverområdet.

Smittespredning

Bændelormens voksenstadie findes i rovdyrene tarm og æg udskilles med afføringen. Denne indtages typisk af små gnavere (mus), der derved optræder som mellemværter. I mellemværten udvikles æggene til larver, der trænger gennem tarmslimhinden og føres via blodet til leveren. Nye rovdyr kan smittes, når de spiser mus.

Mennesker smittes ved indtagelse af æg fra afføring fra ræve eller andre rovdyr. Æggene skan holde sig smitsomme i månedsvis, muligvis over et år, afhængig af temperatur og fugtighed.

Behandling, bekæmpelse og kontrol

Fund af E multiocularis i afføring fra rovdyr er anmeldepligtig i henhold til lov om hold af dyr.

Bændelormne og dens æg kan diagnostiseres ved undersøgelse af afføring fra mistænkte dyr.

Angreb af bændelorm hos rovdyr kan behandles.

Forekomst

Parasitten findes udbredt i tempererede områder og er konstateret i Nordamerika, Japan og Centraleuropa. E multiocularis er første gang konstateret i Danmark i 2001 hos en trafikdræbt ræv."

Ang. trikinerne (Trikinella spiralis), så kan mennesket kun smittes ved at man indtager inficeret kød. Mest almindeligt ser man dem hos vildtsvin, heste, isbjørne, ræve, osv.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#16
Håndteres forsigtigt

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#17
Bemærk jægerforbundet betaler portoen..[:I]
Bare send regningen til Ole Roed...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Er nået til Limfjorden

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#19
Yngler sandsynligvis i DK

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar
#20
Så må vi jo fornøje os med at skyde mårhunde indtil vildsvin kommer[Wink]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Der var en grund til Dalgas ikke plantede bøg på heden!
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)