Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sverige
#1
Nogen der ved om man skal ha svensk jagttegn for at ta på jagt i Sverige.
Og skal man melde at man har våben med.
Svar
#2
Du skal have svensk jagttegn, som fås på et hvert svensk posthus. Ydermere skal du deklarere våben, både ind og ud.

G.D.
Great Dane

Svar
#3
Jeg har været i sverige en halv snes gange indenfor det seneste år
og er ikke blevet kontrolleret i tolden af den simple grund, at der ikke har været toldere til stede. Så jeg og min jagtkammerat kører glad og fro lige igennem tolden, men har selvfølgelig papirene klar såfremt nogen skulle have interesse i det.
Men derimod, hvis man har deklareret sine våbenpapirer i tolden ved ankomst til sverige, er det meget vigtigt at man afleverer genparten på tilbageturen ellers er F..... løs i laksegade.
Man får et brev fra toldmyndighederne og har derefter problemer med at overbevise dem om at våbnet ikke stadig befinder sig i sverige.
Hvis tolderne ikke er tilstede ved hjemturen kan man aflevere papirene (genparten) på billetkontoret/billetlugen)
Med hensyn til Svensk jagtkort kan du gøre som GD skriver. Det koster
200 skr og gælder fra d.1-7 til d.30-6. Det kan du betragte som en afgift til det svenske NATUVÅRDSVERKET. Med hensyn til forsikring er det dit danske jagttegn der dækker.
Rejser forøvrigt til sverige i morgen (bæver).

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#4
Den går ikke Knerik - DEKLARATION FÖR SKJUTVAPEN OCH AMMUNITION består af tre bilag. Det første skal afleveres ved ankomst til Sverige, hvis tolderne ikke er der skal du lægge bilag 1 i den hvide postkasse (opstillet til formålet)HUSK at skrive ankomsttid på. Når du returnerer skal bilag 2 afleveres og hvis tolderne ikke er der, skal bilag 2 afleveres i den samme hvide postkasse - der skal du også huske at skrive tid på. Dette med at påføre tidspunkt er ikke et krav fra svenskernes side, men i og med der er gennemslag på bilagene har du det til rememberen.
Jeg har forøvrigt flere gange opfordret dem til at montere et stempelur hvilket de har lovet at overveje. Jeg har oplevet 2 gange (hvor jeg ikke havde noteret tiden) at man kun havde registreret min indførsel, hvorfor jeg efterfølgende måtte til det danske politi for at vise våbenet. Dette uanset at jeg havde ind- og udførsels-stempler for et senere tidspunkt???????????????
Hvis man bliver stoppet af det svenske politi med uafleverede deklarationer kan man nok klare sig med at spille dum 1. gang - 2. gang klapper fælden og du kan tage hjem igen og hente dine våben hos det danske politi.
Lige lidt om regler:
Halvautomatiske rifler: Magasinet (og kun magasinet) skal være plomberet til max. 5 patroner - således at riflen max. kan indeholde 6 patroner.
Halvautomatiske haglgevære og pumpguns: Magasinet skal være plomberet til max. 2 patroner - således at geværet max. kan indeholde 3 patroner.
Jagt med Slugs er kun tilladt i enkeltløbede haglgevære.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
Nu var jeg forsigtig med ikke at gøre mig klog på hvordan reglerne er.Men beskrev blot hvordan jeg og dem jeg ellers rejser til sverige sammen med gør,og har gjort hver gang det seneste år[Wink].
Men kunne det ikke tænkes at reglerne er mildnet?
Jeg sidder med et eksemplar af en DEKLARATION FÖR SKJUTVAPEN OCH AMMUNITION i hånden og den er kun i 2 parter (ikke 3) og der står:
EX 1=Tullkontorets exemplar.
EX 2=Övelämnas til deklaranten.
Men iøvrigt kan det vel godt være at de forskellige toldsteder fortolker reglerne forskelligt?
For et par måneder siden var jeg inde på Göteborg Politi`s hjemmeside
hvor man kunne læse at ifølge deres instrukser var det tilstrækkeligt at fremvise det europæiske våbenpas når jægere fra de øvrige nordiske lande krydsede grænsen med våben, men spørger du andre steder er den ikke gangbar.
Nu går jeg ud fra at forvirringen er total[?]

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#6
Regler er ikke mildnet - tværtimod. Jeg sidder også med et exemplar (fra februar - 3 bilag) - det må Lars da forøvrigt også gøre (han lænsede mig næsten for alle dem jeg havde).
Det er rigtigt at det er tilstrækkeligt at fremvise det europæiske våbenpas, men det skal forstås som "tilstrækkelig dokumentation" for at du har tilladelse til våbnet.
Det skyldes tildels også at i Sverige skal man have våbentilladelse til haglgevær - i Danmark gælder jagttegnet som våbentilladelse.
Grunden til at våbene skal deklareres er, at de må ikke befinde sig i Sverige mere end 3 måneder ad gangen og derudover vil man gerne have hånd i hanke med hvor mange (registrede) våben der findes i landet.
Og så gælder denne procedure forøvrigt kun for os fra de nordiske lande - en tysker skal søge mindst en uge i forvejen og skal betale Skr. 500,- [Big Grin]
Reglerne er strammet således, at for 1 års tiden siden kunne du nøjes med at aflevere deklarationen når du kørte ud af Sverige. Nu skal man også vise våbenet når man kører ud. Den yderligere stramning ses også ved IPSC-stævner. Millitærets IPSC-skytter får optalt deres ammunition ved ankomsten til Sverige, hvorefter de får politieskorte til og fra stævnet - når de forlader Sverige bliver deres ammunition talt op igen - jeg ved ikke hvorvidt det gælder for civile IPSC-skytter.
Forøvrigt er de svenske toldere helt OK (nogle gange er det politiet der står ved grænsen og andre gange er det toldere). Jeg tror ikke at alle tolderne kender alle reglerne. Første gang jeg havde min pump-gun med over, troede jeg fejlagtigt at plomberingsreglerne var de samme som for halvaut. rifler og det troede tolderen også - så jeg kørte igennem med en uplomberet pump-gun. Det er først senere, efter at have spurgt i et svensk jagtforum, at det er gået op for mig at det ikke forholder sig sådan.
Forøvrigt udfylder jeg altid deklarationerne hjemmefra - så tager hele proceduren højst 5 minutter. Nogle gange tager jeg slet ikke våbene ud af taskerne når jeg skal igennem. Det skal siges at jeg efterhånden kender dem alle sammen, idet jeg i sommerperioden er i Sverige ca. 2 gange om ugen.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#7
Takker for hjælpen....

Hvor får jeg fat i de papirer der skal afleveres i tolden??

Skulle gerne over og skyde lidt grise snart.[Smile]
Svar
#8
I tolden [Image: anim_nana.gif]
Nej det var ikke pænt - men det er i tolden du skal hente dem, når du henter dem i tolden, så ta' en ordentlig stak - så kan du udfylde dem på forhånd og spare en masse tid.

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#9
Må vist hellere lave et bad-smiley filter!

G.D.
Great Dane

Svar
#10
He he - nej jeg troede at det var en elg der rakte tunge - ha ha ha ha ha ha - jeg har sagt undskyld![Image: anim_hail2.gif]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Michael Intile
Du har sikkert ret. Men vi har haft helt forskellige oplevelser.
Den direkte årsag til at vi begyndte at ta`lidt afslappet på våbendeklarationen var en episode for et års tid siden. Vi var 4 mand med våben. Vi kunne ikke opspore en tolder, kontoret var lukket og ingen af os var i besiddelse af blanketter. Heldigvis var der politi tilstede vi henvendte os til dem og spurgte, hvad gør man i den situation? Svaret var ret lakonisk, det lød:" så tager man bare på jagt"
Vi er en kreds af jydske jægere der kommer meget til sverige(Frederikshavn-GÖteborg) og ingen i den kreds gør det anderledes end jeg tidligere har beskrevet.Måske tager man tingene mere afslappet nordpå? Eksempelvis, dagen før bukkejagten gik ind i efteråret, var vi vel 100-200 danske jægere med hurtigfærgen kl. 10 formiddag og såvidt jeg ved, blev ingen tjekket af toldere.Men i morgen når jeg drager til sverige vil jeg da rekvirere nye blanketter og så måske opleve at en deklaration består af 3 stk. A4. I givet fald må jeg jo kassere de blanketter jeg har.
Jeg har ikke altid ret,men har altid haft utroligt svært ved at indrømme det.

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#12
Alt der her svensk tolder snak minder mig om en lille historie.

Greenberg havde inviteret på bukkejagt den første August, og vi havde hjemmefra planlgt at vi ikke ville deklarere våben. Gangen før tog det nemlig to timer at komme igennem, selv om blanketterne var udfyldt. Derfor var de eneste "civilklædte" jægere ombord på færgen til Helsingborg. Der var selvfølgelig meget kontrol, og hver enkelt bil blev tjekket. Da vi så bliver vinket frem, stikker en ung tolder hovedet ned i bilen. Han spørger Greenberg, hvad vores ærinde er i Sverige. Greenberg svarer, vi skal besøge Johnny i Klippan....Kender du ham???[Big Grin] Tolderen skreg af grin, og det samme gjorde vi. Neeej svarede han og vinkede os videre. Og så tog vi på jagt, hvor jeg skød min første buk to minutter over åbningstid.

G.D.
Great Dane

Svar
#13
Jamen så må jeg da også lige komme med en svenskerhistorie [:o)]
Da jeg var 19-20 år havde jeg fået købt mig en Triumph Bonneville og den skulle selvfølgelig bygges om efter alle kunstens regler - alle de "choppede" reservedele kunne fås i Sverige og den store dag oprandt og vi tog til Sverige.
Da vi kørte af færgen blev vi selvfølgelig stoppet af en tolder som begyndte at spørge mig om en masse forskellige ting - jeg fattede ikke en brik af hvad han sagde, hvilket tydeligt gjorde ham mere og mere irriteret, hvilket selvfølgelig også gjorde mig irriteret (hvornår *** lærer de at tale så man kan forstå det). Efterhånden blev det meget tydeligt at vi havde en meget forskellig opfattelse af hvad der burde være fælles nordisk sprog.
Pludselig blev han træt og råbte (jeg sad stadig inde i bilen). (jeg gengiver i lydsprog så godt jeg formår)Hva' fan får dom tonke på når dom tonker I min efterhånden lettere ophidsede tilstand , opfattede jeg det som (man er vel velbevandret udi det svenske sprog): "Hvad *** tænker De på, hvis De overhovedet tænker" - hvilket fik mig til at hoppe ud af bilen og råbe meget højt - som vi stod der og talte meget højt til hinanden (og med næserne meget tæt) kom en bagvedholdende dansker hen til mig og sagde "jeg tror bare at han vil vide om din bil kører på benzin eller diesel" - det er vist hvad man idag ville kalde "en neder".

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#14
Går man ind på http://www.tull.se kan man finde blanketten så det er klaret på forhånd.
Linket er:
http://www.tullverket.se/raw/documents/93055_730.2.doc

For mere info er der her:
Vapen och andra farliga föremål

Vapen och ammunition
Vapen och ammunition får inte föras in till eller ut ur Sverige utan tillstånd. Med skjutvapen menas vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller liknande utskjutningsmedel. Som skjutvapen räknas också t ex tårgasanordningar, armborst, samt start- och signalvapen som laddas med patroner. Med ammunition menas bl a patroner, projektiler och tändhattar.

Observera att så kallad tårgas- och pepparsprejer inte får föras in till Sverige utan tillstånd från svensk polismyndighet.

Här följer lite länkar så det kan bli lättare för dig att hitta vad du söker.
#61623; Vapen för Jakt eller tävling (temporär införsel)
#61623; Vapen för jakt eller tävling från Finland, Norge eller Danmark (temporär införsel)
#61623; Utförsel av vapen efter jakt eller tävling (temporär införsel)
#61623; Vapen för permanent införsel
#61623; Vapen för permanent utförsel
#61623; Luft- och kolsyrevapen, harpungevär och pilbågar
#61623; Införsel av farliga föremål (exempelvis karatepinnar, butterflyknivar)
#61623; Vad klassas som krigsmateriel ?

Införsel av vapen och ammunition för jakt eller tävling (temporärt bruk)
Den resande ska i god tid före ankomsten till Sverige ha ansökt och fått införseltillstånd av polismyndigheten på införse***en. Ett införseltillstånd kan gälla för flera resor under ett års tid från datum för utfärdandet.

Om resenären kommer från annat EU-land skall det också finnas ett Europeiskt vapenpass utfärdat av behörig myndighet i det land där resenären är mantalsskriven/bosatt. Det Europeiska vapenpasset ska innehålla uppgifter om det eller de vapen som medförs för jakt eller tävling.

Vid ankomsten till Sverige ska resenären anmäla sig till Tullverket på införse***en och lämna en sk vapendeklaration (TV730.2) samt visa upp införseltillståndet som utfärdats av svensk polismyndighet.
Tillbaka

Undantag från uppvisande av införseltillstånd:
Den som har svensk vapenlicens behöver inte visa upp något införseltillstånd, då vapenlicensen i detta fall ersätter införseltillståndet. Dock skall den svenska vapenlicensen uppvisas för Tullverket vid införseln.
Resande från Danmark, Finland och Norge behöver inte införseltillstånd vid införsel av jakt- och tävlingsvapen om giltig vapenlicens utfärdad i hemlandet finns, och om vapnet införs för maximalt tre månader. Dock skall vapenlicensen från hemlandet uppvisas samt vapendeklaration (TV730.2) lämnas till Tullverket vid införseln.

Observera att för att få införseltillstånd av svensk polismyndighet krävs att vapenhavaren har licens eller motsvarande i sitt hemland för de vapen som skall medföras till Sverige. Vapenhavaren skall dessutom vara inbjuden till jakt eller tävling av arrangör i Sverige.
Tillbaka

Utförsel av vapen efter jakt eller tävling (temporärt bruk)
Vid utförsel ska den resande anmäla till Tullverket att vapnet/vapnen förs ut, samt återlämna Tullverkets vapendeklaration (TV730.2).

Mange hilsner

Frederik

PS tak for al den gode info. Stod selv med samme problem
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#15
Følgende gælder ikke såfremt du er ejer af en ejendom i Sverige:
Vapenhavaren skall dessutom vara inbjuden till jakt eller tävling av arrangör i Sverige.
Ved ded at så er du selv arrangør[Wink]

"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)