Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kosakhue af ræv
#1
Hej
I højrisikogruppe for at inkassere tæv vover jeg at efterspørge hattemønster til en kosakhue[:I][:I] Er godt klar over, at efterspørgslen ligger farligt tæt på kanten af, hvad dette forum kan bære[:I]
Satsningen er båret af et stort ønske om at bakse en sådan sammen af hjemmebragte vinterræve, som endnu ikke er nedlagte[^] Jeg har en stor erfaring med saddelmagersting i skind og læder og mener at besidde den nødvendige tålmodighed til udfordringen. Jeg er endda indstillet på evt. at skulle læse en brugsanvisning/opskrift til den bitre ende! Kan være både dejligt og belastende altid at rumme en trang til at skulle lave alting selv[^] Når først ideen er født er den svært at slippe igen....
Spørg evt. jægerfruerne
Mvh Walnut
Svar
#2
Det var dog en usædvanlig fornuftig begrundelse for at skyde en ræv [Big Grin]
Svar
#3
Hvor mange ræve går der til en sådan hue?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hvor mange ræve går der til en sådan hue?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej Ran
Sådan helt uden for protokol mener jeg at have hørt at der anbefales 2 stk fine ræve til en hat. Formodentlig for at kunne bruge de flotteste/ mest velegnede partier af pelsen. Lykkes det ikke at finde et godt mønster med skabeloner af de enkelte dele,har jeg en kosaklignende hat liggende, der måske kan bruges til at lure på. Det ville alligevel være rart med beskrivelse af en fremgangsmåde på sammensyningen af de enkelte dele, så man ikke "syr sig selv op i et hjørne" inden man er færdig.
Leo:
Jeg synes, at det er rimeligt, at ræven også har en predator hængende over de sorte spidser. Jeg kan æde den eller lave en hat af den. Æde den vil jeg ikke[Wink]
Mvh Walnut
Svar
#5
Hej.
Surfede lige 5 min. på pelshue hvilket måske gav et gennembrud. Skindhuset i KBH. har virkelig mange spændende artikler og er tilsyneladende meget servicemindede.Jeg har sendt en mail til dem. Fandt ved denne lejlighed også en bog med modeller af læderskeder til håndvåben, saddeltasker til MC og heste m.m.
Mvh Walnut
Svar
#6
Jeg glæder mig til at se billeder af den løbende udvikling i projektet. Hvordan vil du behandle skindene inden du begynder at sy i dem ?
Mvh.

Yeti
Svar
#7
rigige kosakker går med huer i ugarvet ræveskind[8D]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg glæder mig til at se billeder af den løbende udvikling i projektet. Hvordan vil du behandle skindene inden du begynder at sy i dem ?



Hej Yeti og Poulsen
Da jeg ikke er kosak, har jeg tænkt mig, at de skal garves. Det har jeg ikke nogen erfaring med at gøre selv. Jeg ved heller ikke, om det er noget man skal binde an med. På den anden side set vil jeg heller ikke have flotte ræveskind ædt af mus i Fredericia[Wink]
Jeg har nu etableret back up fra en håndarbejdslærer på skolen. Hun synes, at det er et meget spændende projekt. En cirkel, et rektangel og 2 klapper. Længere er den ikke[^] Hun ville se, om der i gemmerne befandt sig et mønster.
Mvh Walnut
Svar
#9
Godt lille vinterprojekt[8D]

Husk nu at tænke foringen i huen grundigt igennem!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Hvad med dette som for http://www.hobby-butikken.dk/shop/filtstykke-1673p.html
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Hvad med dette som for http://www.hobby-butikken.dk/shop/filtstykke-1673p.html



Hej Yeti
[xx(][xx(][xx(]
Foringen er faktisk aldeles afgørende for hele projektet. God kvalitet, rigtig farve og struktur.Det skal ikke være rødt.
Mvh Walnut
Svar
#12
LOL Det havde jeg nok på fornemmelsen, men jeg kunne ikke lade være - sorry
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Jeg har leget med tanken om at lave en davy crocket hue af noget ræv jeg har skudt og fået garvet,og så kun bruge den når den lille forening jeg er medlem af holder rævejagter for ligesom at have "håneretten" over dem der ikke har skudt ræv på stykket endnu.

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by H.C
Jeg har leget med tanken om at lave en davy crocket hue af noget ræv jeg har skudt og fået garvet,og så kun bruge den når den lille forening jeg er medlem af holder rævejagter for ligesom at have "håneretten" over dem der ikke har skudt ræv på stykket endnu.mvh  H.C-------------Hva Ka,Baikal Ka.

Hej HC
Ikke dårligt tænkt[Wink]Jeg er kommet videre med mine planer: Har nu fået nogle tegninger over en "skovhuggerhat". Den er opbygget som den klassiske kosakhat. To klapper på siden der efter vejrlig kan være snøret op på siden eller være nede og bundet under hagen. Der kan også være en, permanent, opslået klap over panden. Jeg har surfet på garvning og har fundet 2 meget fine "step by step" anvisninger i billeder og tekst. Jeg får fin og proffessionel back up af min far, der har været pelsavler i mange år. Passede som helt ung i slutningen af fyrrerne både ræve og sumpbævere. Senere blev det til minkavl. Han er ferm på hænderne med skalpellen, når frakken skal af dyrene. jeg håber at kunne lære håndværket.
Mvh Walnut
Svar
#15
Husk nu det med billeder... det bliver et rigtigt fint projekt at følge med i.
Mvh.

Yeti
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Husk nu det med billeder... det bliver et rigtigt fint projekt at følge med i.



Hej Yeti
Uha[:0]
Har måske bragt min egen røv op i klaskhøjde[^] Nu ikke for store forventninger[^] Jeg har som jæger aldrig tidligere forsøgt mig på noget så samler-agtigt.
Jeg er meget tilfreds med, at jeg får koblet garvningen på. Jeg har set fine røde ræveskind til en pris omkring 5-600kr, hvilket vel kun ligger en smule højere end prisen for en garvning. Med egen garvning og egne ræve bliver projektet stort set udgiftsneutralt, hvilket også er en rar tanke.
Mvh Walnut
Svar
#17
er selv meget interesseret i få bikset en sådan hat sammen......meget gerne sådan en rigtig Davy Crockett en af vaskebjørn... måske vi skulle starte med at importere et par vaskebjørne til udsætning herhjemme.... prøv at kigge på nedenstående link, der også lavet en af coyote...den minder meget om ræv.
http://www.coonskincap.com
Svar
#18
Jeg snakkede med en jagtkammerat om det. Han havde set en sådan rød rævehue på en jagt i tyskland. Der går kun een enkelt ræv til sådan en hue. Den pågældende (tyske) jæger havde afleveret en nyskudt ræv "med det hele" til en pels/bundtmager, som havde garvet og syet etc... og han havde fået en hue tilbage med aftagelig rævehale. Prisen for hele herligheden var omkring 100 Euro...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Hej Walnut
Mødte en gennem arbejde som gik med en rævehue.

[Image: DSC00672-1.jpg]

Så kom jeg jo til at tænke på dig.
Der er kun gået en ræv til huen, men der er jo også brugt ruskind til en del af huen. Men den var faktisk ret pænt udført, og billedet giver den ikke den kredit den fortjener, den er pænere på. Men han ville ikke med på billedet.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#20
Her på weekendens jagt mødte Trolderik op iført ræveskindshue a`la Davy Crockett, den var godtnok flot[:p], han var den eneste der fik lov til at gå uden rødt bånd under jagten[Big Grin], men han burde måske have gået med klokke[Wink][Big Grin].
Jeg "presser" ham lige for et par billeder

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks quilty
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)