Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det bedste skud
#1
Jeg har længe gået og tænkt på, at starte en tråd, hvori man kan skrive om sit (efter egen mening) bedste skud. Om skuddet blev skudt på jagt eller på bane, med hagl eller riffel, på klodshold eller lang afstand, er underordnet.

Jeg kan starte med at fortælle om mit bedste skud (og et, der var knap så godt[B)])...

Jeg var inviteret på riffeljagt (anstand) hos min gamle jagttegnslærer for nogle år siden. En morgen sad jeg på post ved en større skov. Da jeg havde siddet til det aftalte tidspunkt, forlod jeg posten og mødtes med en anden jæger, der sad med sit haglgevær. Vi fulgtes tilbage til bilen. Kort tid inden vi nåede bilen, så vi en flot ræv luske rundt ude på en græsmark. Afstanden var vel 140 meter. Jeg satte mig ned og afgav mit skud... Det blev en ren forbier... [xx(][xx(][xx(] Ikke så fedt, når jeg nu havde tilskuer på.

Jeg måtte slukøret forælle hele selskabet om om episoden og prøve at forklare, hvorfor skuddet gik forbi.

Samme aften mente min jagttegnslærer, at jeg skulle sidde på græsmarken, hvor jeg havde skudt forbi til ræven. Der var jo et regnskab der skulle gøres op mellem mig og ræven. I løbet af aftenen, så jeg et stykke råvildt, men ingen ræv. Kort før lukketid kom en fasankok løbende over marken. Den lagde sig i græsset ca. 70 meter fra mig. Jeg sigtede på den adskillige gange, men blev enig med mig selv om, ikke at skyde, da den jo sikkert ville eksplodere som en ballon. Jeg genovervejede situationen og satte mig ned med min skydestok, lænede den op ad en hegnspæl og sigtede på halsen af kokken, da den kiggede op. Tænkte at jeg enten skød hovedet af kokken og ikke ville ødelægge noget kød, eller et rent forbiskud, som der ikke ville ske andet ved, end endnu en bøde til mig[:I].

Jeg tog en dyb indånding og krummede fingeren. Skuddet gik og hovedet på kokken faldt ned på den ene side. Kokken løb lige et par omgange som en høne der blev halshugget, hvorefter den faldt død om.

Et perfekt skud, hvor hovedet på kokken kun hang fast i lidt skind på den ene side.

Skudt med en Tikka m690 .30-06 med 180 gr. hornady interlock kugle.

Så blev den gamle jagttegnslærer alligevel imponeret[Big Grin]

Håber der er andre gode historier derude.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#2
Efter frokost på en jagt hvor jeg om formiddagen havde skudt en rå havde vi en sidste såt. Her fik jeg plads i et tårn ved et lille vandhul ud til nogle marker. 100 meter fra tårnet løb jernbanen (som altid målte jeg afstandene ud med min afstandsmåler så snart jeg var på plads). Jernbanen deler desværre vores område, og den dag skulle den vise sig at få afgørende indflydelse på eftermiddagens jagt. Igen var der flere gange drev med hundene, og jeg hørte da også skud i det fjerne. Det viste sig dog at de kom fra et andet jagtlag. Et par gange var drevet meget tæt på hvor jeg sad, så jeg var helt oppe på mærkerne. Pludseligt kom en harer springende ud af skoven på ca. 70 meters afstand. Godt nok har jeg brugt mange timer på elgbanen i selskab med min 9,3'er, men løbende harer det holder ikke rigtigt. Nå, men den lille fyr standsede lidt før jernbanen og sad så der på 100 meter og kiggede sig omkring. Hmmmm jaaa skal man næææ jooo hmmmm op med forstørrelsen til 5 gange, på med den lille røde plet og så op med riflen. Anlægget mod tårnets kant var helt perfekt, og da der ikke var nogen vind af betydning så stod tårnet helt stille, så det gik nemt med at holdt pletten på harerens hoved...

Men alligevel det er et lille mål, og et skud i kroppen, ja hvad er der så tilbage. Jeg havde jo lige set udgangshullet på råen. Havde jeg nu haft min 6,5x55 med 20 gange forstørrelse så have den harer været min. "Så smut du ud i verden og lad os så se om lejligheden byder sig en anden gang". Jeg tog riflen ned og rettede opmærksomheden mod såten, og så var det at der kom et tog. Gad nok vide hvad harer gør nu... Den blev siddende i hvert fald indtil at toget havde passeret halvt så sprintede den ned imod tårnet. Den stoppede i et lille skrub ca. 50 meter fra tårnet. Op med håndkikkerten - og jo jeg kunne lige skimte spidsen af ørerne. Hvor meget mon man så kunne se med sigtekikkerten? Ja det nemmeste var jo blot at tage riflen op og så se. Som tænkt så gjort og sørme om man ikke også kunne se ørerne, og hvad var det nu kom de helt op, og som om det ikke var nok så kom hele hovedet også op bag skrubbet. Jeg placerede pletten lige i underkanten af hovedet og trykkede på aftrækkeren.

Haren slog en baglæns saltomortale hvor den var oppe i næsten 1 meters højde. Jeg havde egentligt forventer at den så ville ligge stendød, men den løb rundt om skrubbet som en hovedløs høne indtil en hund hurtigt kom til og lagde den til rette.

Den eneste skade haren havde fået var at halvdelen af halsen var skudt væk. Resten var helt uberørt af skuddet. Projektilet ramte præcis hvor jeg sigtede og det er en af de bedste skudoplevelser jeg har haft på jagt.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Jeg har 2 bedste skud et med hagl og et med riffel.

Jeg var engang med som hundemand på en stor fasanjagt med 50 personer, det havde regnet meget så de enge vi skulle drive af stod under 20 cm vand og der var i sidste såt før frokost ikke skudt noget, min hund fandt lige før skyttekæden som fløj op lige foranden mig jeg svinger og skyder et skud foran alle de andre, fasanen pakker sammen og falder til jorden.

Mit bedste riffelskud var på en anden fællesjagt hvor jeg fra et tårn skød til en ræv i fuld løb på 50 m, kuglen sad lige midt på bladet det var året sidste jagt og den eneste ræv de havde skudt det år.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Hej
Da jeg var 17 år gammel flyttede min familie til et nybygget hus i en lille landsby i det sønderjydske. Et par af nabodrengene havde hørt, at min far og jeg var jægere.En dag stod de i vores indkørsel med et kraftigt luftgevær. Der blev spurgt til, om jeg kunne skyde med det omtalte våben. Jeg fortalte (lidt pralende[:I]), at jeg havde skudt med luftgevær i mange år som proffessionel på de minkfarme, min far havde drevet. Jeg stod for udryddelsen af "grossere" med ubegrænset adgang til hagl. Jeg fik overrakt geværet og puttede et hagl i det. I det samme fløj 3 gråspurve over indkørslen. Jeg holdt på den forreste og trak frem, som ved skydning med haglgevær. Vi hørte alle tydeligt et anslag, og gråspurven pakkede og landede nærmest for tæerne af de to drenge.Det var en lammer[:p], som jeg nød godt af de næste par år i landsbyen[8D]
Mvh Walnut
Svar
#5
Mit bedste "skud" er ikke afgivet med skydevåben,men med fiskestang.... For en del år siden stod min gode ven Lars og jeg og fiskede på "stenhovedet" i Odense fjord.Vi håbede på at lokke en havørred på krogen,men det gik ikke for godt.Da der så efter nogle resultat-løse timer dukkede to brevduer op i det fjerne,sagde jeg til kammeraten,at hvis de duer kom forbi indenfor "skudhold" ville jeg fange een af dem med fiskeline!! Det grinede vi noget af,men da duerne kom nærmere og jeg havde blinket ved topøjet og "bøjlen slået over" var jeg jo klar til skud.De fløj over os i 15-20 meters højde,og jeg "skød".Ved et fuldstændigt utrolig lykketræf,ramte jeg den ene fugl! Linen viklede sig rundt om skulderleddet på duen,og blinket hang 1/2 meter under fuglen.Den uheldige due kunne ikke rigtig flyve med mig i den anden ende af linen,og landede derfor noget brat,heldigvis i noget højt græs.Efter lidt "nærkamp" med den forskrækkede fugl fik jeg den viklet ud af linen,og sluppet fri igen.Den tog heldigvis ikke skade af den ublide landing,og fløj uskadt videre,måske med en lille skramme i sin stolthed......

Mit bedste(nå ja,heldet var også med mig),rigtige,skud er nok et jeg skød på en ræv da jeg var skytteelev. Skytten havde set en ræv ved en udsætningsplads med ænder.Og det lille "problem" mente jeg da nok jeg kunne afhjælpe.Jeg satte mig på anstand med min gode lille Vixen,og allerede 1.aften kom mikkel tilbage.Desværre var den temmeligt langt ude,knapt 200 meter.Men mikkel musede rundt,og viste ikke nogen lyst til at komme tættere på mig.Så jeg satte mig godt til rette,og fandt ham i kikkerten.Ræven stillede sig med forløbene på en tue,og stod derfor temmeligt skråt.Jeg holdt på bladet,men i skuddet skred riflens bagkappe mod min oilskin-jakke,og jeg frygtede jeg skød over.Men ræven forsvandt i knaldet,og jeg gik over for at se hvad der egentligt var sket.Og sørme om han ikke lå der-med indgangshullet lige under det ene øre,og udgang under det andet.....[Smile]
Skytten skulle naturligvis høre hvordan det var gået,og jeg sagde som det jo retteligt var,at ræven havde stået omkring 200 meter væk,og jeg havde skudt den under øret........[8D][8D]
Der gik et par dage inden jeg forklarede sagens ærlige sammenhæng.......[:I]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
mine bedste skud var 5 haglskud og 1 riffelskud....

Haglskuddene faldt til min jagttegnsprøve....

Jeg fik udleveret en super-dejlig lille Beretta Side by Side af den prøve sagkyndige på Kalø... Da han så spørger mig om jeg vil have høreværn på siger jeg uden at tænke mig om: "Jooo tak, jeg skyder jo temmelig meget, så jeg må hellere passe på mine ører"

Han kigger på mig med løftede øjenbryn, og siger så, nå man så er de her bagduer jo nok ikke noget problem for dig!

Til min egen totale overraskelse rammer jeg alle 5 duer så de bare bliver til støv, og den prøvesagkyndige kigger igen på mig med endnu højere løftede øjenbryn, men siger ikke et pip...

Jeg havde ikke lige fået nævnt i farten at det jo var pistol jeg havde skudt så meget med[:I]

Riffelskuddet faldt på Asnæs, en fin grå efterårsdag og byttet var en krage... Jeg havde ligget og testskudt min dengang helt nyerhvervede 6,5x55 "jernbanesvelle" fra N&K... jeg skød efter en gammel dør jeg havde stillet på højkant helt ude på spidsen af Asnæs, hvor der er lavest. Jeg startede med at skyde på 100 m og gik så baglæns langs kysten og endte med at skyde på 500 m..
Efter en pause og en tur ned langs sydsiden af Asnæs efter skarver på bundgarnspælene kom jeg tilbage og kunne se en Krage der gik og hyggede sig ved døren nede på stranden[Big Grin] Det bedste sted at ligge var 480 m fra dette pragteksemplar af Corvus Corone....
Skuddet ramte kragen rent midt i kroppen.... der var ingen sidevind .... og 61 klik op...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Der har været nogle få gode skud, men det jeg husker bedst var med riflen.

Jeg var på bukkejagt en aften sidst i maj og sidder og nyder to råer, den ene med 2 lam. Ud af hegnet bagerst i brakmarken, dukker der et stykke råvildt op. Sidder og studerer det lidt og opdager at det halter. I håndkikkerten kan jeg ikke se hvad det er og riffelkikkerten bliver skruet op på x12. Efter et stykke tid hvor den har haft hovedet oven over det høje græs et par gange, kan jeg se at det er en knopbuk.

Ny er jeg lidt i problemer da jeg ikke kan komme nærmere p.g.a. de to råer med lam. Da situationen er overvejet et par gange beslutter jeg at forsøget må gøres, da den måske er anskudt.

Jeg får mig pakket sammen i en god og stabil skydestilling, opad en lille Røn. Da bukken har haft hovedet oppe over græsset, som kroppen er totalt dækket af, et par gange og jeg på den måde har fået lokaliseret den igen, tager jeg riflen op, afsikrer og gør klar, efter kort tid dukker hoved og lidt af halsen op, sigtet findes og skuddet går og bukken forsvinder.

Jeg sidder lidt og funderer over situationen, men har en rigtig god følelse af at skuddet er godt. Da jeg kommer frem til stedet hvor bukken stod ligger den på pletten,, ramt perfekt på halsen fra min 6,5x55 med en 120 grains Ballistic Tip.

Grunden til at bukken haltede var, at det ene forløb var skudt over, en skade der formentlig var en 8-10 dage gammel. Dejligt at man fik den udfriet for flere lidelser.

Som sædvanlig var der ingen naboer der der kendte noget til det[xx(]
Skudafstanden blev ugen efter målt op med afstandsmåler - 207 mtr.[8D]

Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.


[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Jeg har skudt et utal af gråspurve som dreng. På et tidspunkt fik jeg en Diana 35 og så synes jeg at lidt større fugle måtte kunne nedlægges. Så det det blev til nogle fasaner som kom ned fra træerne når de fløj op for at overnatte i skumringen. Der var en fasankok i en lille skov som drillede mig et udtal af gange den fløj aldrig op i et træ så en gang da den fløj fra mig for jeg ikke ved hvilken gang så trak jeg forbi med min Diana 35 og ramte den i flugten i rent sideskud - DET VAR STORT
Senere blev det til salonriffel - husker en fasankok som i fuld fart var på vej ud over marken - den stoppede op og med korn og kærv på fri hånd ude på 150 meter ramte jeg den perfekt... meget glemmer man her i livet mens andre finurligheder stÃr lysende klart ...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Mit eller mine bedste skud er afgivet med salonriffel,første gang var da jeg var lige fyldt 16 og jeg ville så frygtelig gerne ha, et halvautomatisk haglgevær,den gamle(min far)var imod det men en god ven af den gamle havde vist ham en whinshester SuperX mod.1 med et ekstra løb til,den kunne blive min for 3200kr.
Min far stillede som betingelse for at jeg måtte købe bøssen at han ville se om jeg også kunne skyde,først en serie lerduer,til hans iritation gik det lige lovlig fint så tog han 3 stk 12er hylstre og plantede dem oven på en planke og forlangte at hvis jeg skulle ha bøssen måtte jeg skyde mindst en af dem ned med salonriffel på en afstand af 60m jeg fik 10 skud til det,fatters eneste kommentar var da det tredje hylster røg ned var"A TROR SGU Æ KNÆJT KA SKYYE"

Ja så blev bøssen min og er det stadig 29år efter den er ikke så pæn som den gang men virker upåklageligt.

Anden gang var da en jagt kammerat anskød en hare ja den trillede flere genge i skuddet og fort satte i stor fart i lige linje væk fra mig nedlagde den med et skud lige i nakken med min 22w mag afstanden var 125-130m,den trak tænder der tales om det endnu flere år efter(havde ikke gjort det hvis ikke det var fordi haren var anskudt)rent held i sprøjten når jeg selv skal indrømme det, nogen har omtalt det som stor dygtighed he he he hvad faen det gav da en fjer i hatten.

mvh.Buffalo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)